PDA

View Full Version : Schema electronische reverb?



Minda
24 oktober 2006, 21:52
Ik heb geen galm op mijn versterkertje. Ik kan via diverse kanalen schema's vinden voor een reverb pedaal, maar die gaan allemaal uit van het gebruik van een galmveer. Is er ook een schema met een volledig electronische galm? Er zijn diverse reverb-pedaaltjes op de markt, het lijkt me niet dat daar galmveren in zitten, gezien de afmetingen.

Alvast bedankt,

Frits van Mourik
25 oktober 2006, 01:23
Om een digitaal galmpedaaltje te bouwen ben je waarschijnlijk meer geld kwijt, dan dat je er gewoon eentje in de winkel haalt.
Bovendien bezorgt het ontwerpen van een printje voor zoiets al menigeen hartklachten...

bert k
25 oktober 2006, 11:02
Analoge galmen bestaan niet. Er waren wel dingen die dat beweerden, maar dan was het meestal gebaseerd op een analoge delay, die een heleboel verschillende vertragingen door elkaar mikte. Klonk nooit echt mooi, zeker niet zoals een galmveer.

Vonk
25 oktober 2006, 15:43
Galmveren zijn te koop bij banzaieffects.com alleen de prijzen liggen rond de 30 euro. En handig klein zijn ze niet.

mayniac
25 oktober 2006, 21:21
Wat is er mis met een galmveer?

Frits van Mourik
26 oktober 2006, 00:15
Nou, ehhh...
Absoluut lelijk en onrealistisch klankbeeld, zeer beperkt frequentiebereik,
galmparameters niet instelbaar, grote afmetingen, mechanisch kwetsbaar en rondzing-gevoelig.
Als zoveel van dit soort effectencrap is het door de jaren heen 'n soort van "heilig" verklaard;
maar eerlijk = eerlijk: als je op zoek bent naar juìst díe sound:
There's nothing but the real thing!

jelledevos
26 oktober 2006, 14:04
die pedaaltjes zijn meestal met chipjes die de galm berekenen. die kan je dus moeilijk zelf maken. en ze klinken meestal ook niet zo mooi. je kan experimenteren door er een in je fx loop te gooien

Minda
26 oktober 2006, 16:48
Ik heb geen FX loop... Wat voor pedaaltjes zouden jullie aanraden?

Geronimo
26 oktober 2006, 21:46
Je moet naar dergelijke dingen zoeken denk ik:

http://www.vego.nl/7/7_005.htm

Hier nog een link:

http://www.uk-electronic.de/PDF/MN/MN3006.pdf

Er zit ook een schemaatje bij. Ik heb ooit ook zo'n galmpje gehad en heb de IC's ervoor moeten bestellen, omdat ik het ding gemold had. Ic's waren redelijk prijzig voor een IC, een paar tientjes geloof ik.

Het klinkt natuurlijk niet als een digitale galm maar het deed niet onder voor een veergalm die eigenlijk ook best brak klinken. Het had wel wat eigenlijk; beetje corny 70's effect :)

Oh, kijk hier een compleet effect:

http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=content&task=view&id=140&Itemid=156

Dirk_Hendrik
26 oktober 2006, 22:14
kind of..

Da's een delay en met een MN3006 maak je ook een delay. Geen Reverb. Pak in dat geval ook liever een MN3005 of MN3205 (www.smallbearelec.com) om in elk geval een langere delaytijd te hebben.

Geronimo
26 oktober 2006, 22:29
Ja ok een delay is geen reverb, maar reverb bestaat natuurlijk uit delays, dus het heeft er wel wat van weg... En ja een veerreverb is ook niet alles. Ik vond de emmertjesdelay of hoe je het dan ook wilt noemen toch best cool klinken...

Als ie toch die verreverb wil hebben; ik heb hier nog twee ouwe philicorda orgelversterkers liggen waar van die veren inzitten. Teab!