PDA

View Full Version : Zit muurvast: de F lukt me niet



ppvdsne
24 oktober 2006, 19:54
Kan iemand me een duwtje in de rug geven.
Ik leer het mezelf, maar blijf steken bij de F.
De 2 laatste snaren met mijn wijsvinger lukt me niet.
Klinken alsof ik ze niet goed genoeg indruk. Te weinig kracht.
Zet ik wel kracht, dan raken mijn middel- en ringvinger hun snaren weer niet goed.
Iemand een suggestie ??

walkin' j. blue
25 oktober 2006, 11:06
Pak je em toch op een andere positie, zat mogelijkheden om een akkoord aan te slaan en de lastige grepen komen met de tijd wel.

Kim Wilson
25 oktober 2006, 11:10
Kan iemand me een duwtje in de rug geven.
Ik leer het mezelf, maar blijf steken bij de F.
De 2 laatste snaren met mijn wijsvinger lukt me niet.
Klinken alsof ik ze niet goed genoeg indruk. Te weinig kracht.
Zet ik wel kracht, dan raken mijn middel- en ringvinger hun snaren weer niet goed.
Iemand een suggestie ??
Het lijkt een dooddoener, maar het antwoord is oefenen.

rocker_71
25 oktober 2006, 13:26
Of pak hem eerst gedeeltelijk: alleen de ebgd. Dan klinkt ie ook uitstekend. Gaat dat goed, dan ga je langzaam over.

Ik vind het ook nog steeds lastig om de F snel over tepakken vanuit een bv. Dm, en dan heb ik het over een C&W gitaar, dus da's hard werken. :seriousf:

Edit: zie ook dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81744)
Lichte troost: je bent zeker niet de enige.

Han S
25 oktober 2006, 14:00
Welnee man, wat Kim zegt: gewoon veel oefenen en binnekort lach je er om en pakt de F met een grote barré.

Begin met het C accoord en pak dat accoord alles een snaar verder, maar pak dan met de top van je wijsvinger twee snaren. Of heb je van die hele kleine vingertjes?

rocker_71
25 oktober 2006, 15:06
Help, het is een internationaal probleem (http://guitar.zentao.com/forum/showthread.php?t=52692). :) :)

ppvdsne
25 oktober 2006, 21:40
Welnee man, wat Kim zegt: gewoon veel oefenen en binnekort lach je er om en pakt de F met een grote barré.

Begin met het C accoord en pak dat accoord alles een snaar verder, maar pak dan met de top van je wijsvinger twee snaren. Of heb je van die hele kleine vingertjes?
Helemaal niet. Grote "klauwen" en dito vingers. Zou wat dat betreft geen probleem moeten/mogen zijn......

Han S
25 oktober 2006, 21:47
Helemaal niet. Grote "klauwen" en dito vingers. Zou wat dat betreft geen probleem moeten/mogen zijn......

Voor de meeste gitaristen is het ook geen probleem (meer) en binnenkort voor jou ook niet meer, gewoon doorgaan.

Gaat het E akkoord wel goed? Pak de E met de middelvinger, ringvinger en pink, schuif de hele handel een vakje op en lag je wijsvinger plat over die zes snaren in het eerste vakje, hoppa, een F.

ppvdsne
25 oktober 2006, 21:52
Of pak hem eerst gedeeltelijk: alleen de ebgd. Dan klinkt ie ook uitstekend. Gaat dat goed, dan ga je langzaam over.

Ik vind het ook nog steeds lastig om de F snel over tepakken vanuit een bv. Dm, en dan heb ik het over een C&W gitaar, dus da's hard werken. :seriousf:

Edit: zie ook dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81744)
Lichte troost: je bent zeker niet de enige.

Thanx.
En inderdaad... gedeelde smart is 1/2 smart.
Ik ga met jullie suggesties aan de gang, kijk welke het beste werkt en koppel het nog wel ff terug.....
Maar zelfs in een nummer als Down on the corner van CCR, met zo weinig verschillende accoorden komt íe terug..... Dus ik zal er hoe dan ook aan moeten.....

P.S. Barréés zijn nu echt nog een brug te ver......

drap
25 oktober 2006, 21:54
Wat je ook kan doen is de E snaar met je duim indrukken en de rest van het accoord met de rest van je vingers. Dat grijpt een stuk makkelijker opzich en druk je de twee bovenste snaren meer met het eerste en tweede kootje van je wijsvinger inplaats van met het onderste kootje. Frusciante doet het ook vaak op die manier.

Tja en verder oefenen, oefenen, oefenen... Het is niet anders...

Rockmo(ther)
25 oktober 2006, 21:57
Zelfs mij lukt het na al dat geoefen..:)
Dus gewoon doorzetten!
(En ik heb geen grote klauwen..;))

marcelca
27 oktober 2006, 11:36
ik dacht in het begin ook niet dat ik dit zou redden

maar met veel oefenen gaat dit echt wel goed komen, nu pak ik een lachend ( jaartje speel ik nu )

wat je ook kan proberen is je duim op de hals zetten ipv over de hals, door de duim op je hals te zetten kan je vrij veel kracht met je vingers uitoefenen...


ik ben op staalsnarig akoustisch gitaar begonnen en speel nu elektrisch ( hierop is het een stuk makkelijker ( lees lichter ))

ppvdsne
29 oktober 2006, 21:15
Voor de meeste gitaristen is het ook geen probleem (meer) en binnenkort voor jou ook niet meer, gewoon doorgaan.

Gaat het E akkoord wel goed? Pak de E met de middelvinger, ringvinger en pink, schuif de hele handel een vakje op en lag je wijsvinger plat over die zes snaren in het eerste vakje, hoppa, een F.
A,B,C,D,E en G gaan goed.
Ik zal deze tip eens proberen.
Lijkt wel erg op een barrée, isn't ?
En die lukken ook nog niet goed.....

ppvdsne
29 oktober 2006, 21:16
Wat je ook kan doen is de E snaar met je duim indrukken en de rest van het accoord met de rest van je vingers. Dat grijpt een stuk makkelijker opzich en druk je de twee bovenste snaren meer met het eerste en tweede kootje van je wijsvinger inplaats van met het onderste kootje. Frusciante doet het ook vaak op die manier.

Tja en verder oefenen, oefenen, oefenen... Het is niet anders...
Di's ook een goedie.
Ga morgen weer proberen ......

zonniewiw
29 oktober 2006, 21:36
spelen tot het bloed onder je nagels uitkomt


Dan doordoen tot je gitaareelt op je borst krijgt


dan weet je pas dat je gitarist bent




many gitaarhero´s spent a lot of time in the woodshed



oefenen jongen


oefenen

Pais
30 oktober 2006, 11:50
Wat je ook kan doen is de E snaar met je duim indrukken en de rest van het accoord met de rest van je vingers.

Dat gaat niet wanneer je kleine handen hebt, want dan houd je met je vingers te weinig bewegingsvrijheid over, al helemaal met een spaanse... Ik heb ook problemen met barre's; het zijn spieren die je normaal weinig gebruikt en daarom slecht ontwikkeld zijn, en als je dan zelfs voor een vrouw kleine handen hebt... Ik probeerde mezelf te overtuigen dat ik een aangeboren handicap heb op dat gebied :???: maar ben toch gaan oefenen en een paar weken later kon ik ze spelen, al ging het overpakken nog niet zo vlug als dat je hoopt zegmaar.

Als je de F op een barre wilt spelen met e-fig, zou ik eerst barre's verder op de hals oefenen. Zo dicht bij de brug is het lastiger dan bijvoorbeeld op de G, waar minder kracht nodig is.

Fmaj kun je toch ook zo spelen?
E 1
B 1
G 2
D 3
A x
E x

Dan heb je de barre maar op 2 snaren. En heel klein barretje :)

Dat 'internationale probleem'toppic is trouwens bijzonder. Hoe krijg je het voor elkaar om jaren te spelen, maar geen barre's te kunnen?

drap
30 oktober 2006, 12:02
Maar hoe demp jij dan de lage E af waar nodig? Ik doe dat met m'n duim en ik heb ook geen gruwelijk grote handen, helemaal niet zelfs. Als je met je duim kan dempen kan je de snaar toch ook indrukken?

Pais
30 oktober 2006, 12:14
Ik demp nooit snaren met mn duim, dat red ik echt niet in een akkoord. Misschien zou ik uit moeten kijken naar een spaanse met iets smallere hals trouwens, want met zn 52mm is die van mij misschien gewoon te breed.

Maar het lijkt me makkelijker om je duim om het hoekie net de E te raken, dan wanneer je echt de snaar met je topje van de duim moet meetrekken tegen de fret. Al helemaal wanneer je lekker bezig bent en niet subtiel aanslaat

Rutty
30 oktober 2006, 19:13
ik zie al meerdere keren iets staan over een barree.. maar hij kan nog niet eens 2 snaren tegelijk indrukken.. laat staan 6 :p niet gemeen bedoeld hoor.. ;)
ik zou ook gewoon oefenen.. moest ik ook.. ;)

benjaminmarrow
15 maart 2007, 21:06
de F zit wat dat betreft het verste weg. Ga eerst een G of A in een bar-accoord spelen, zodat je weet hoe je een bar accoord pakt. schuif m dan een keer naar de f, die overgang is veeeeel makkelijker.

succes

intGod
15 maart 2007, 21:24
Volgens mij speelt hij ook een open akkoord.

Het is in ieder geval oefening, oefening, oefening. Na een tijdje zal je merken dat je veel minder kracht moet zetten dan je eigenlijk doet. Als je vingers op de juiste positie zitten is een klein beetje druk zodat de snaren tegen de fret aanliggen meer dan voldoende.

De hele dag akkoorden spelen, zou ik zeggen!

Strangegun
18 maart 2007, 03:05
Toevalig ik ben ook nu bij de F en vind hem ook moeielijk... dus hier is er nog een :P

sandra-kane
18 maart 2007, 14:34
speel je :zz: of :B ?
als het :zz: is kun je daar op oefenen die is dunner qua hals.
van sandra

mikeyaxeman
18 maart 2007, 17:29
Ik had het in het begin ook met barré akkoorden.
Gewoon blijven oefenen.
en trouwens als je het eerst hier op leert :B dan zal je hem zeker op deze :zz: kunnen.

glasbier
18 maart 2007, 17:43
ik laat de F altijd door onze andere gitarist spelen! :D
maar ff serieus;er zijn ook andere posities waar de F zit hoor!

bleeder_68
19 maart 2007, 21:55
Ook ik had/heb problemen met de korte f.
dit zat bij mij vooral in mn hoofd.
ben het maar de V gaan noemen en veel blijven oefenen
handig oefenliedje is if i had a hammer van t .lopes
c-am-f-g gewoon langzaam beginnen en iedere dag wat sneller
:punk:

BB-G
19 maart 2007, 22:06
Ik kan m'n F ook nog niet goed, maar probeer deze te leren door Let it be van de beatles te oefenen C-G-Am-F-C-G-F-C en opnieuw (ik probeer wel de F als barré te leren)

lifespan
19 maart 2007, 22:10
draai je hand iets naar binnen (dus nar de toets toe), dan kan je je vinger wat makkelijker positioneren en dus ook watmakkelijker kracht zetten.
Enne, wellicht lichtere snaren gebruiken??? Of anders 1 hele toon terugstemmen en kapo op 2e fret, dan is de snaarspanning een heel stuk lager. Aan de andere kant onderschrijf ik toch voornamelijk de mening van een hoop anderen; oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En dat hoeft niet uren per dag te zijn, gewoon elke dag minimaal 20 minuutjes, dan heb je het zo onder de knie. En ach, anders kan je altijd nog triangel gaan spelen of iets anders spannends gaan doen, korfbal of zo.....

Thundermane
29 maart 2007, 21:09
Ik had het in het begin ook met barré akkoorden.
Gewoon blijven oefenen.
en trouwens als je het eerst hier op leert :B dan zal je hem zeker op deze :zz: kunnen.
dat word altijd gezegd -.- valt allemaal best wel mee... of eigenlijk tegen... (mag je zelf kiezen)
er zijn namelijk ook aucoustische gitaren die makkelijk te bespelen zijn en ook elektrische gitaren die wat moeilijker zijn :|

Reel Big Fish
29 maart 2007, 21:45
Deze verplaats ik naar Speeltechnieken & Theorie!

peter_heijnen
30 maart 2007, 11:48
wat ik in het topic nog niet heb gezien: de snaar netjes dicht bij de fret induwen.

Let erop dat je de snaar netjes bij de fret (er net niet tegenaan) indrukt. Niet er boven op want dan ga je weer te ver.

Voordelen: je hoeft minder kracht te gebruiken en de snaar kan simpelweg beter/mooier trillen.

vulvasonic
30 maart 2007, 13:09
Als je de majeur barre greep wilt leren met de grondtoon op de E snaar (gebruikelijk voor het F accoord waar je het over hebt), begin dan met de 4 dikste snaren en laat de wijsvinger een beetje plat liggen. Die laatste twee zullen worden afgedempt. Oefen dat.
Je zult merken dat indien je meer druk uitoefend op het onderste deel van je wijsvinger alle snaren mee gaan klinken. Dat is het barre accoord die je zoekt.

Probeer niet verkrampt te spelen. Dat is zinloos. En, eerder gezegd, je linker pols iets meer richting body helpt ook. Het is een vreemd verschijnsel dat beginnende gitaristen, wanneer ze een nieuw accoord leren, de hand scheef naar de kop toe bewegen. Ik herinner het me ook nog van mezelf. Waarschijnlijk zegt je gevoel dat het zo beter gaat. Het tegendeel is waar. je gunt jezelf op die manier namelijk geen enkele ruimte en je dwingt je hand teveel spanning te leveren.

Je leert het niet zomaar. Maar er gaan ook geen jaren overheen.

Nog 1 ding; blijf kritisch bij alles wat je hoort. Klinkt het niet goed, dan IS het niet goed. Probeer steeds te herstellen. En herstel niet door steeds opnieuw te beginnen. Maak er een gewoonte van om TIJDENS het spelen te herstellen.

Succes

Gitaro
3 april 2007, 14:23
Juist, en ga niet zitten rotzooien met alternatieve grepen zoals de beginners-F, want je zult toch ooit aan de barré moeten, dus met oefenen begin je liever gisteren dan vandaag. Ook je andere vingers komen aan bod, dit is bijvoorbeeld een leuke:

e|-8--
B|-6--
G|-6--
D|-5--
A|-6--
E|----

-=JEROEN=-
3 april 2007, 15:01
barré is een kwestie van kracht

de kracht tussen je wijsvinger en duim

plaats je duim achter de hals en kijk of je zo meer 'grip' hebt / minder hard hoeft te knijpen

oefening: (meerdere keren per dag, indien mogelijk, en niet te lang)

snaren, van dik naar dun: E A D G B e (Een Aap Die Geen Bananen eet)

1. leg je wijsvinger over de hele hals op de 5e positie
(tussen fret 4 en 5, net voor de 5e fret)

2. zorg ervoor dat de dikste snaar (E-snaar) goed klinkt, zuiver, zonder aan te lopen

3. zet nu je ringvinger net voor fret 7 op de A-snaar (1 na dikste)

4. zorg ervoor dat de A-snaar goed klinkt, zuiver, enz

5. zet nu ook je pink net voor fret 7 op de D-snaar (2 na dikste)

6. zorg ervoor dat de D-snaar goed klinkt, zuiver, enz

7. zorg ervoor dat de G-snaar goed klinkt, dus de pink mag deze snaar niet dempen

8. ok, dat was het, ontspan al je vingers even, en doe opnieuw

als stap 1/7 goed gaan:

9. zet je middelvinger net voor fret 6 op de G-snaar

10. zorg ervoor dat de G-snaar goed klinkt, zuiver, enz

11. zorg ervoor dat de B-snaar goed klinkt, dus de middelvinger mag deze snaar niet dempen

12. ok, dat was het, ontspan al je vingers even, en doe opnieuw

als dit eenmaal goed gaat, hoor ik 't wel, dan vertel ik je het vervolg

of kijk hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80687

Dirk_Hendrik
3 april 2007, 15:47
barré is een kwestie van kracht
1). leg je wijsvinger over de hele hals op de 5e positie
(tussen fret 4 en 5, net voor de 5e fret)
[/url]

Barré en kracht hebben weinig met elkaar te maken. Barré en ervaring wél.

Ik quote even Jeroen's stapje 1) en hoop dat jeroen het hieronderstaande ook even gaat proberen:

Vervangende stap 1)
Leg je wijsvinger over de hele hals op de 5e fret en knijp em lichtjes aan. Rol nu die wijsvinger langzaam van de fret af (naar de 4e positie dus).
Als het goed is heb je nu, met minimale kracht, al een werkend barré.

Gitaro
4 april 2007, 04:48
Kut, stap 8 lukt niet :o

Dirk_Hendrik
4 april 2007, 11:43
:D :D

+10 tekens