PDA

View Full Version : snaar vraagje



woutB
11 december 2002, 18:53
Als je een snaar breekt moet je dan alle andere snaren ook vervangen of alleen die is gebroken?
Hoe werkt dat vervangen eigenlijk?

Groetjes van de gitaarobeet.

Kjiratsiekoedel
11 december 2002, 21:36
ff zoeken

PJ
11 december 2002, 23:17
Ja, dat is een goede vraag die eigenlijk door meer mensen gesteld zou moeten worden en dus een goed antwoord waard is.
Dit was ook de eerste vraag die ik stelde toen ik pas bij The Old Time Picking Parlor in Nashville ging werken als luthier. Ik heb daar ook nooit spijt van gehad en ik leerde gelijk om het goed te doen.

Moet je een gebroken snaar vervangen of de hele set?
Nou, dant hangt er van af. Hier moet je zelf wat logish denken. Heb je er pas een nieuwe set opgezet, vervang dan die ene snaar (maar check wel WAAROM die gebroken is). Maar zitten ze er al een tijdje op, dan breekt de snaar waarschijnlijk omdat de rek er inmiddels uit is en dan ben je dus eigenlijk al veel te laat met snaren wisselen, want de andere snaren zijn dan ook ver weg. In dat geval dus de hele set vervangen.
Speel je veel, dan is het aan te bevelen om toch iedere twee weken de set te vervangen. "t Is niet goedkoop, dat weet ik, maar daarmee spaar je de gitaar (tegen te grote krachten, want je spant de snaar meer en meer aan) en hou je een goede klank.

Die andere vraag is hier niet te beantwoorden. Ik kan daar een heel stuk over schrijven, maar na een paar regels kan je het dan waarschijnlijk al niet meer volgen. Ik zal proberen om één dezer dagen op mijn website een pagina te maken waar dit met foto's duidelijk wordt gemaakt.
Met name bij tuners die een asje hebben met een horizontaal gat.
Ik zal ook nog even kijken wat ik kan doen met asjes die een gat van boven hebben, zoals b.v. bij veel Fenders het geval is.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PJ op 2002-12-11 23:18 ]</font>

alexgit
11 december 2002, 23:23
Op 2002-12-11 23:17, schreef PJ:

Speel je veel, dan is het aan te bevelen om toch iedere twee weken de set te vervangen. "t Is niet goedkoop, dat weet ik, maar daarmee spaar je de gitaar (tegen te grote krachten, want je spant de snaar meer en meer aan) en hou je een goede klank.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PJ op 2002-12-11 23:18 ]</font>


Jemig hoeveel speel je dan wel niet?
Ik speel elke dag wel even, maar het is echt niet nodig om ze elke 2 weken te vervangen, dat is ook echt teringduur.
Ik zou zeggen elk kwartaal ofzo de hele set vervangen.
En gewoon alleen losse snaren vervangen als die stuk zijn. Oja, hoe je het doet, nou, kijk gewoon even hoe die vast zit.
Pies of keek.

harmonyman
13 december 2002, 18:38
Nuttige tips inderdaad. Meestal als er 1 snaar breekt, dan is dat niet zomaar. Heeft heel vaak domweg een mechanische oorzaak, dat wil zeggen dat de snaar ergens wordt gehinderd om vrij te bewegen. Heel vaak is het zo dat er een braampje zit op de toets of dat er een braampje zit op het brugzadel. Dit zijn de meest voorkomende snaarbreukproblemen. Breekt dezelfde snaar vaak op dezelfde plek dan is dat vrijwel zeker het geval. Dan moet je inderdaad eerst de oorzaak wegnemen voor je vervangt anders blijf je aan de gang.
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je te dunne snaren gebruikt voor je stijl van spelen. Speel je elektrisch of akoestisch?
Snaren vervangen kun je volgens mij het beste doen als je zelf vindt dat ze "dood" gaan klinken of als je je gitaar nauwelijks nog gestemd krijgt. Het interval waarbinnen je ze moet vervangen hangt heel sterk af van hoe vaak je speelt, of je zweethanden hebt of niet en van het type snaren zelf.

Buzz
14 december 2002, 10:44
Hoe je de snaar moet vervangen?
Kijk hier eens:
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Guitar/Setup/SteelStrings/Stringing/ststringing1.html

Kjiratsiekoedel
14 december 2002, 12:08
Ik zei ff zoeken, omdat deze vraag al vaker is gesteld.

ik breek weinig snaren, ik vervang ze meestal voordat er een is gebroken. Ze klinken namelijk dan al erg dood.

Ik vervang ze allemaal in een keer.

Iedere twee weken is idioot, tenzij je je geld kan verdienen met het vervangen van snaren. Ik heb nu elixir snaren, die klinken 100.000 keer langer helder dan ongecoate snaren.

Snaren rekken?? Nylon wel, maar volgens mij komt die rek niet veel uit de snaar, maar uit de knoop onder en het gewonden stuk om de tuner.
Metaal rekt echt onmeetbaar weinig. Als je gitara krom trekt, komt dat door je gitaar en niet door uitgerekte snaren waardoor er teveel spanning komt te staan.

Nu heb ik toch gereageerd op een vraag die al meerdere keren is gesteld, mja....

woutB
15 december 2002, 22:22
Heb dus al een keer lopen zoeken naar zo'n onderwerp maar niet gevonden. Daarom mijn vraag.
Allen bedankt voor de reacties

Pat Boyack
17 december 2002, 00:35
Op 2002-12-14 12:08, schreef Kjiratsiekoedel:
Ik zei ff zoeken, omdat deze vraag al vaker is gesteld.

ik breek weinig snaren, ik vervang ze meestal voordat er een is gebroken. Ze klinken namelijk dan al erg dood.

Ik vervang ze allemaal in een keer.

Iedere twee weken is idioot, tenzij je je geld kan verdienen met het vervangen van snaren. Ik heb nu elixir snaren, die klinken 100.000 keer langer helder dan ongecoate snaren.

Snaren rekken?? Nylon wel, maar volgens mij komt die rek niet veel uit de snaar, maar uit de knoop onder en het gewonden stuk om de tuner.
Metaal rekt echt onmeetbaar weinig. Als je gitara krom trekt, komt dat door je gitaar en niet door uitgerekte snaren waardoor er teveel spanning komt te staan.

Nu heb ik toch gereageerd op een vraag die al meerdere keren is gesteld, mja....


Zijn die elixir snaren werkelijk zo goed?
Kon es een keer een setje gratis krijgen via gitarist.
Ben ut toen vergeten of zo.

Arzapua
24 december 2002, 16:03
Volgens mij is het beter de snaren bij het vernieuwen één voor één te vervangen. Dit om de spanning stabiel te houden.
Is er ook ergens een review over verschillende snaren te vinden? Ik neem iedere keer maar wat.

Kjiratsiekoedel
24 december 2002, 16:44
Ik heb net een weekend de snaren van mijn elektrische gehad. Ik heb nergens last van omdat de snaren er te lang af zouden zijn geweest.

bebe
24 december 2002, 16:54
Ik dacht dat ik ooit eens had gelezen dat The Beatles (vooral John)hun snaren maar 1 maal per jaar vervingen klopt dit of kan dit eigenlijk wel?