PDA

View Full Version : Onbekende Gitaar



Nance
24 oktober 2006, 13:48
Hey,

Ik ben in het gelukkige bezit van een oude gitaar, maar weet alleen niet zoveel af van dit instrument. Ik heb de originele verkoper gevonden en die kon er ook niet veel over zeggen dus probeer ik het eens hier.

Het is een gitaar met doorlopende nek. Met 2 banen erin van donker hout en de middelste baan in kwartslags ingezet. De body is van licht essenhout. Verder heeft ie een beetje de vorm van een gibson. Brede body, zelfde soort kam en brug. 2 DiMarzio Humbuckers, 2 drie-fase switches, zit maar 1 combinatie in die een ijl geluid voorstbrengt. En drie potmeters, ook gibson style. Hij heeft een lotus kop. Alles zit wel netjes in elkaar. Geen lopende band werk.

Helaas staat er geen serial nummer in. De naam die erop staat is Dutch en hij is ingevoerd uit Japan door Gerritsen Muziekhandel te Den Haag.

Nu vraag ik me dus af door welke fabriek hij gemaakt kan zijn, en wanneer, hoeveel er van zijn en misschien als t kan de waarde. Ik verkoop m toch nooit, maar ben nieuwsgierig.

Als mensen hier iets over weten wil ik wel foto's e-mailen, maar weet niet precies hoe ik ze in het forum moet zetten.

Groetjes Nancy


Foto's!!! http://ratteschatjes.spaces.live.com/

Robbert
24 oktober 2006, 13:53
Je kunt foto's weergeven door:

1. Te uploaden bij Imageshack.us
2. Vervolgens de directe link te kopieren en http://www.gitaarnet.nl/forum/images/editor/insertimage.gif daarmee te plakken in je post.

Orpheo
24 oktober 2006, 17:10
Hey,

Ik ben in het gelukkige bezit van een oude gitaar, maar weet alleen niet zoveel af van dit instrument. Ik heb de originele verkoper gevonden en die kon er ook niet veel over zeggen dus probeer ik het eens hier.

Het is een gitaar met doorlopende nek. Met 2 banen erin van donker hout en de middelste baan in kwartslags ingezet. De body is van licht essenhout. Verder heeft ie een beetje de vorm van een gibson. Brede body, zelfde soort kam en brug. 2 DiMarzio Humbuckers, 2 drie-fase switches, zit maar 1 combinatie in die een ijl geluid voorstbrengt. En drie potmeters, ook gibson style. Hij heeft een lotus kop. Alles zit wel netjes in elkaar. Geen lopende band werk.

Helaas staat er geen serial nummer in. De naam die erop staat is Dutch en hij is ingevoerd uit Japan door Gerritsen Muziekhandel te Den Haag.

Nu vraag ik me dus af door welke fabriek hij gemaakt kan zijn, en wanneer, hoeveel er van zijn en misschien als t kan de waarde. Ik verkoop m toch nooit, maar ben nieuwsgierig.

Als mensen hier iets over weten wil ik wel foto's e-mailen, maar weet niet precies hoe ik ze in het forum moet zetten.

Groetjes Nancy

het is volgens mij een matsumoko, maar tis even wachten op forumlid Wietse; hij weet t geheid!

wietse
24 oktober 2006, 17:13
klinkt als matsumoku, maar foto's doen wonderen je mag ze me ook wel toemailen als je zelf geen photobucket account hebt of aan wilt maken.
kan natuurlijk ook uit de ibanez fabriek wegkomen daar deed gerritsen wel meer zaken mee, oa onder de naam gerinez.

Nance
24 oktober 2006, 17:33
Ik heb een foto opgestuurd. Ben benieuwd :D

Groetjes Nancy

BamBuFan1
24 oktober 2006, 19:01
het is volgens mij een matsumoko, maar tis even wachten op forumlid Wietse; hij weet t geheid!

Mja, Fujigen maakt vrijwel geen gitaren met doorlopende hals. Maar Gerritsen kocht voornamelijk bij Hoshino in.. Dus... foto's!

wietse
24 oktober 2006, 19:16
Mja, Fujigen maakt vrijwel geen gitaren met doorlopende hals. Maar Gerritsen kocht voornamelijk bij Hoshino in.. Dus... foto's!

weer wat geleerd dat fujigen eigenlijk geen neckthrough maakte,
hier de foto een andere heeft ze op het moment niet.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/gitaar1.jpg

en ook geen matsumoku, ik kan me tenminste niet herinneren ooit een uncle matt gitaar met een widetravel tuneomatic gezien te hebben.
toevallig zitten die bruggen wel altijd op arirangs (ook nog steeds onbekend vanwaar ze komen), familie?
blijft een raadsel maar wel een verdomd mooie gitaar.
hoshino is inderdaad een goede mogelijkheid maar met die fabriek en hun producten ben ik eerlijk gezegd niet zo bekend.

Pun
24 oktober 2006, 20:49
Mooie gitaar, inderdaad :)

zeppo
24 oktober 2006, 22:46
Mooie gitaar, inderdaad :)
Inderdaad, nou je het zegt.
Eerste associatie is Ibanez Musician, maar dan net ffe anders.

schwalbe
24 oktober 2006, 23:07
Die trussrodcover is ook wel musician-achtig. En als hij bij Gerritsen vandaan komt dan moet het haast wel een ibanez zijn. Of beter gezegd: Hoshino want daar is ibanez een van de merken van.
Is die toets nou ebben of lijkt dat maar zo?

BamBuFan1
25 oktober 2006, 00:31
weer wat geleerd dat fujigen eigenlijk geen neckthrough maakte, en ook geen matsumoku, ik kan me tenminste niet herinneren ooit een uncle matt gitaar met een widetravel tuneomatic gezien te hebben.
toevallig zitten die bruggen wel altijd op arirangs (ook nog steeds onbekend vanwaar ze komen), familie?
blijft een raadsel maar wel een verdomd mooie gitaar.
hoshino is inderdaad een goede mogelijkheid maar met die fabriek en hun producten ben ik eerlijk gezegd niet zo bekend.

Ze zullen vast wel neck-throughs gemaakt hebben, maar lang niet zoveel als in Matsumoku. Ze zijn in ieder geval niet zo bekend.

Maar ongelofelijk, wat een beauty!!
Op één of ander manier dacht ik bij de foto ook meteen aan Arirang, waarom weet ik niet eens (de vorm?). Die brug heb ik ook bij Fujigen-gitaren gezien (ik heb er nu zelfs even eentje met IBANEZ pat.pend made in japan in mijn hand) dus Fujigen blijft een optie, zeker gezien de Gerritsen-link....

Een enigma verpakt in een mysterie.... cool! :*

Nance
25 oktober 2006, 11:30
Hey, ik heb mijn foto's ook even op mijn space gezet, dan kunnen er meer mensen kijken. Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn...

Groetjes Nancy

http://ratteschatjes.spaces.live.com/

Nance
25 oktober 2006, 11:43
Bedankt 8-) !!! Tis mijn eerste electrische, en dan meteen geluk hebben. Ik heb m overgenomen van een collega van mijn vader samen met een fender versterkertje. Voor 20 euro en een set snaren :p Heeft een jaar of 9 op zolder gelegen, dus toen ik m kreeg was maar de vraag of de hals nog recht was enzo. Pas toen ik alles eraf had gehaald en helemaal ging schoonmaken, toen ontdekte ik dat ie neck through was. Kun je nagaan hoe stoffig die was.

Groetjes Nancy

zeppo
25 oktober 2006, 14:49
Bedankt 8-) !!! Tis mijn eerste electrische, en dan meteen geluk hebben. Ik heb m overgenomen van een collega van mijn vader samen met een fender versterkertje. Voor 20 euro en een set snaren :p Heeft een jaar of 9 op zolder gelegen, dus toen ik m kreeg was maar de vraag of de hals nog recht was enzo. Pas toen ik alles eraf had gehaald en helemaal ging schoonmaken, toen ontdekte ik dat ie neck through was. Kun je nagaan hoe stoffig die was.

Groetjes Nancy

Volgens mij een goede deal :p

BamBuFan1
25 oktober 2006, 22:09
Volgens mij een goede deal :p

Och, voor €25 wil ik hem anders wel overnemen...

Pat85
26 oktober 2006, 11:18
Hij lijkt exact, zoals al eerder gezegd, op een Ibanez Musician (volgens mij exacte kopie van een mc500, op de headstock en tailpiecena dan) ik heb zelf de mc300, en die mist de active electronica.
echt een schitterende gitaar!noot geweten dat de natural stained zo mooiw as, ik hebzelf een dark stained Ibanez.

Nance
27 oktober 2006, 12:06
Hey bedankt jongens!!!

Nu weet ik wel veel meer iig, maar mijn search is nog niet voorbij. OOIT ontdek ik hoe het allemaal zit. Hij lijkt idd heel erg op die musician, ik heb ff gegoogled en hij lijkt t meeste op die ms300. De anderen hebben teveel knopjes... :) Ik hou niet van knopjes!!! :P Ik vraag me af hoeveel je ongv moest betalen voor zo'n musician in de 70's. Misschien is het zeg maar een goedkopere versie, voor de gewone mens. De mijne kostte in die tijd ongv 1000 gulden. Met welke kwaliteit gitaar zou ik m moeten vergelijken van die nu nieuw zijn?
De naam 'Dutch' die erop staat kan dat erop gezet zijn in opdracht van gerritsen zelf?

Groetjes Nancy

PS hoeveel zou ik er tegenwoordig voor kunnen vangen :D Verkoop m toch niet, maar wel nieuwsgierig... Alles is nog in orde, de body heeft alleen wat krasjes van het gebruik en er zit een nieuwe topkam op.

Orpheo
27 oktober 2006, 12:21
Hey bedankt jongens!!!

Nu weet ik wel veel meer iig, maar mijn search is nog niet voorbij. OOIT ontdek ik hoe het allemaal zit. Hij lijkt idd heel erg op die musician, ik heb ff gegoogled en hij lijkt t meeste op die ms300. De anderen hebben teveel knopjes... :) Ik hou niet van knopjes!!! :P Ik vraag me af hoeveel je ongv moest betalen voor zo'n musician in de 70's. Misschien is het zeg maar een goedkopere versie, voor de gewone mens. De mijne kostte in die tijd ongv 1000 gulden. Met welke kwaliteit gitaar zou ik m moeten vergelijken van die nu nieuw zijn?
De naam 'Dutch' die erop staat kan dat erop gezet zijn in opdracht van gerritsen zelf?
Groetjes Nancy

PS hoeveel zou ik er tegenwoordig voor kunnen vangen :D Verkoop m toch niet, maar wel nieuwsgierig... Alles is nog in orde, de body heeft alleen wat krasjes van het gebruik en er zit een nieuwe topkam op.

een ibanez musician gaat weg voor ongeveer 500 tot 800 euro. deze gitaar rond de 250 gok ik zo.

LaurentB
27 oktober 2006, 13:11
Hey bedankt jongens!!!

Nu weet ik wel veel meer iig, maar mijn search is nog niet voorbij. OOIT ontdek ik hoe het allemaal zit. Hij lijkt idd heel erg op die musician, ik heb ff gegoogled en hij lijkt t meeste op die ms300. De anderen hebben teveel knopjes... :) Ik hou niet van knopjes!!! :P Ik vraag me af hoeveel je ongv moest betalen voor zo'n musician in de 70's. Misschien is het zeg maar een goedkopere versie, voor de gewone mens. De mijne kostte in die tijd ongv 1000 gulden
(...)


Ja, dat kostten die Ibanez Musicians ook ongeveer toen, afhankelijk van het model. Ik heb een MC 550 (kijk maar eens op mijn site) en die kostte in 1984 1400 gulden, de 300-serie zat op iets van 750 gulden, meen ik.

Het zijn echt heel goed geconstrueerde gitaren, vind ik, alleen de elementen die op die van mij zaten klonken wat zompig, die heb ik wel eens vervangen. Maar ze spelen ontzettend fijn en hebben een goede sustain.

Pat85
27 oktober 2006, 14:30
de mc 300 heeft wel dezelfde vorm, maar heeft 2 tone en 2 volume knoppen, en geen schakelaar zoals jij wel hebt.

er zit trouwens ook een andere brug op, wel een tom achtige, maar geen gibraltar brug (die de goede sustain kan verklaren van de mc serie...hij is gemonteerd op een sustain block)

BamBuFan1
27 oktober 2006, 15:22
Hey bedankt jongens!!!

Nu weet ik wel veel meer iig, maar mijn search is nog niet voorbij. OOIT ontdek ik hoe het allemaal zit.

Ik help het je hopen, maar Japanners hadden het in die tijd niet zo op het bijhouden van registers enz...


De naam 'Dutch' die erop staat kan dat erop gezet zijn in opdracht van gerritsen zelf?

Ja, 100% zeker. Zoals al eerder genoemd heeft Gerritsen ook veel Fujigen-gitaren met de naam "Gerrinez" besteld, en hij was niet de enige. Het lijkt erop dat de koper vanaf een bepaald aantal gitaren zelf kon bepalen wat erop kwam te staan. Daarnaast lijkt het me voor een kopiënbakker niet slim om gitaren op de markt te zetten met de naam "Dutch" aangezien dat in Engelstalige landen nogal een negatieve bijklank heeft.



PS hoeveel zou ik er tegenwoordig voor kunnen vangen :D Verkoop m toch niet, maar wel nieuwsgierig... Alles is nog in orde, de body heeft alleen wat krasjes van het gebruik en er zit een nieuwe topkam op.

Zoals ik al aanbood: €25 + €5 voor een nieuwe topkam is ie wel waard ;)
Het merk decimeert helaas de waarde, maar voor een kenner/liefhebber is ie denk ik wel €250 waard.

Wouter J
27 oktober 2006, 18:22
Mja, Fujigen maakt vrijwel geen gitaren met doorlopende hals. Maar Gerritsen kocht voornamelijk bij Hoshino in.. Dus... foto's!

Oh nee?

http://www.larkstreetmusic.com/list/pict/musician.jpg
Deze Ibanez Musician spreekt wat jij beweert flink tegen, het was toendertijd een van de bestsellers van Ibanez en dan vooral ook in de bas versie.

Pun
27 oktober 2006, 18:58
Ik vind Ibanez normaal niet echt interessant, maar deze gitaartjes zijn zeker wel mooi :)

BamBuFan1
27 oktober 2006, 20:36
Oh nee?
Deze Ibanez Musician spreekt wat jij beweert flink tegen, het was toendertijd een van de bestsellers van Ibanez en dan vooral ook in de bas versie.

Nee, want je begrijpt de betekenis van het woord bijna denk ik niet ;)

Maar ik heb nog eens op de ouwe Fujigen-sites rondgekeken en kom bijna geen TYPES behalve de Artist tegen die een neckthrough hebben. Als ik vervolgens op de matsumoku-sites neus dan stikt het ervan. Dus - IN HET ALGEMEEN - kun je zeggen dat fujigen nou niet echt bekend stond om zijn neckthrough gitaren. Dus als ik een gitaar met een neckthrough zie denk ik eerder aan Matsumoku dan aan Hoshino. Wat overigens niet wegneemt dat zo'n Artist of Dutch een prachtige gitaar is.

Vergelijk dit: http://www.ibanez-vintage-page.com/
eens met dit:http://www.matsumoku.org/models/models.html

LaurentB
27 oktober 2006, 23:12
Nee, want je begrijpt de betekenis van het woord bijna denk ik niet ;)

Maar ik heb nog eens op de ouwe Fujigen-sites rondgekeken en kom bijna geen TYPES behalve de Artist tegen die een neckthrough hebben. Als ik vervolgens op de matsumoku-sites neus dan stikt het ervan. Dus - IN HET ALGEMEEN - kun je zeggen dat fujigen nou niet echt bekend stond om zijn neckthrough gitaren. Dus als ik een gitaar met een neckthrough zie denk ik eerder aan Matsumoku dan aan Hoshino. Wat overigens niet wegneemt dat zo'n Artist of Dutch een prachtige gitaar is.

Nou begrijp ik het niet meer: in welke fabriek(en?) werd Ibanez dan gemaakt?

BamBuFan1
28 oktober 2006, 00:04
Nou begrijp ik het niet meer: in welke fabriek(en?) werd Ibanez dan gemaakt?

Wat ik uit verschillende bronnen begrepen heb (ik vermeld zoveel mogelijk een webbron)
:
De Hoshino Gakki group is een muziekinstrumentenfirma die instrumenten LAAT maken, waaronder gitaren en bv drumstellen.
http://www.hoshinogakki.co.jp/hoshino_e/history/history.html

Hoshino bezit tientallen merknamen (Ibanez, Cimar, , Morris, Polaris, enz enz) maar dus GEEN fabriek(en)!

Het maken van gitaren besteed Hoshino uit aan instrumentfabrieken, met als bekendste de Fujigen Gakki fabriek(en) in Fuji, Japan. (Mij is alleen nog niet duidelijk of het om 1 fabriek of een groep fabrieken in Fuji gaat) http://www.fujigen.co.jp/company.asp

Toen Ibanez nog niet als merknaam was doorgebroken werden identieke gitaren met tientallen Hoshino-merknamen op de kop uitgebracht, vaak verschillende namen voor verschillende markten. Bij afname van een x-tal instrumenten konden ook andere (Gerrinez, ?Dutch?) logo's op de kop worden geplakt.
http://www.break-even.org/ibzspecial/signs/signs_logos.html

Nadat Ibanez in Amerika als budget- en later als kwaliteitsmerk doorbrak zijn de andere namen op de achtergrond geraakt. Ook de produktie verschoof naar andere (goedkopere) instrumentfabrieken in Korea, Taiwan, China enz.

schwalbe
28 oktober 2006, 03:06
Kortom: Hoshino=fujigen. Ik bezit trouwens een musician bas, ook met doorlopende hals. De musician ontwerpen waren Ibanez' poging om van het copycat imago af te komen en zijn gebaseerd op wat toen top of the bill was, met name Alembic.

Pun
28 oktober 2006, 04:38
eens met dit:http://www.matsumoku.org/models/models.html

BBC.co.uk/teletubies?

wietse
28 oktober 2006, 05:21
direct linken wil niet naar die site, om deeplinken te voorkomen, dus effe naar de taakbalk kopieren.

LaurentB
28 oktober 2006, 10:11
Wat ik uit verschillende bronnen begrepen heb (ik vermeld zoveel mogelijk een webbron)
:
De Hoshino Gakki group is een muziekinstrumentenfirma die instrumenten LAAT maken, waaronder gitaren en bv drumstellen.
http://www.hoshinogakki.co.jp/hoshino_e/history/history.html

Hoshino bezit tientallen merknamen (Ibanez, Cimar, , Morris, Polaris, enz enz) maar dus GEEN fabriek(en)!

Het maken van gitaren besteed Hoshino uit aan instrumentfabrieken, met als bekendste de Fujigen Gakki fabriek(en) in Fuji, Japan. (Mij is alleen nog niet duidelijk of het om 1 fabriek of een groep fabrieken in Fuji gaat) http://www.fujigen.co.jp/company.asp

Toen Ibanez nog niet als merknaam was doorgebroken werden identieke gitaren met tientallen Hoshino-merknamen op de kop uitgebracht, vaak verschillende namen voor verschillende markten. Bij afname van een x-tal instrumenten konden ook andere (Gerrinez, ?Dutch?) logo's op de kop worden geplakt.
http://www.break-even.org/ibzspecial/signs/signs_logos.html

Nadat Ibanez in Amerika als budget- en later als kwaliteitsmerk doorbrak zijn de andere namen op de achtergrond geraakt. Ook de produktie verschoof naar andere (goedkopere) instrumentfabrieken in Korea, Taiwan, China enz.


Ok, interessant! Dus Ibanez maakt volgens jou zijn gitaren via Fujigen. Maar al die Musician modellen (waar deze 'Dutch' dus op lijkt) hebben een doorlopende hals, terwijl jij in een eerdere post zegt dat Fujigen bijna nooit dat soort gitaren maakte? Of zijn dat de uitzonderingen die de regel bevestigen, bedoel je?

Oh wacht even; je hebt al eerder antwoord gegeven op deze vraag zie ik nu. Maar naast de Artistmodellen waren het dus ook de Musicianmodellen die een doorlopende hals hadden, wou ik maar zeggen:

http://www.em11.nl/images/ibanez.jpg

zeppo
28 oktober 2006, 11:11
BBC.co.uk/teletubies?

bij mij doet ie t gewoon ... FF.2.0

zeppo
28 oktober 2006, 11:14
Maar naast de Artistmodellen waren het dus ook de Musicianmodellen die een doorlopende hals hadden

Kan me vergissen hoor, maar was het niet zo dat de meeste Artists geen doorlopende hals hadden?

JimiDylan
28 oktober 2006, 11:20
zou het merk niet jarock kunnen zijn?

LaurentB
28 oktober 2006, 11:45
Kan me vergissen hoor, maar was het niet zo dat de meeste Artists geen doorlopende hals hadden?

Ja, dat weet ik eigenlijk niet meer, maar de Artists waren wel een duurdere serie dan de Musician.

jimihattricks
28 oktober 2006, 12:16
PS hoeveel zou ik er tegenwoordig voor kunnen vangen :D Verkoop m toch niet, maar wel nieuwsgierig... Alles is nog in orde, de body heeft alleen wat krasjes van het gebruik en er zit een nieuwe topkam op.

als je deze foto op ebay gooit krijg je iig reacties ;)

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/gitaar1.jpg

zeppo
28 oktober 2006, 12:21
als je deze foto op ebay gooit krijg je iig reacties ;)

Zal best, maar:
- of het gewenste reacties zijn?
- in welke rubriek moet je 'm plaatsen?

Ik heb de foto nu zo vaak gezien dat ik benieuwd ben geworden naar de rest van Nance, haha.

BamBuFan1
28 oktober 2006, 13:43
Kortom: Hoshino=fujigen. Ik bezit trouwens een musician bas, ook met doorlopende hals. De musician ontwerpen waren Ibanez' poging om van het copycat imago af te komen en zijn gebaseerd op wat toen top of the bill was, met name Alembic.

Nee. Want er zijn ook wel Hoshino-merken in andere fabrieken gemaakt. Kasuga maakte soms gitaren voor Hoshino en er zijn in het begin zelfs Hoshino-merken in Matsumoku(!) geproduceerd. En in de jaren 80 ging een groot deel van de produktie dus naar lagere loonlanden zoals Korea en Taiwan.

BamBuFan1
28 oktober 2006, 13:47
Ok, interessant! Dus Ibanez maakt volgens jou zijn gitaren via Fujigen. Maar al die Musician modellen (waar deze 'Dutch' dus op lijkt) hebben een doorlopende hals, terwijl jij in een eerdere post zegt dat Fujigen bijna nooit dat soort gitaren maakte? Of zijn dat de uitzonderingen die de regel bevestigen, bedoel je?

Oh wacht even; je hebt al eerder antwoord gegeven op deze vraag zie ik nu. Maar naast de Artistmodellen waren het dus ook de Musicianmodellen die een doorlopende hals hadden, wou ik maar zeggen:

Klopt, maar vergeleken met de andere grote gitaarbouwers in Japan (in Matsumoku) zijn het maar een paar modellen. In Matsumoku gingen ze eerder over op eigen ontwerpen en eind jaren '70 hoorde daar dus echt een doorlopende hals bij.

BamBuFan1
28 oktober 2006, 13:48
Kan me vergissen hoor, maar was het niet zo dat de meeste Artists geen doorlopende hals hadden?

Ik zeg nix ;)

BamBuFan1
28 oktober 2006, 13:51
zou het merk niet jarock kunnen zijn?

Da's inderdaad een merk met veel neckthrough modellen, maar het lijkt er toch op dat Nance een Ibanez met export-logo te pakken heeft.

Nance
28 oktober 2006, 21:47
Hey, foto's van Nance staan nu ook op mijn space :cooler:

http://ratteschatjes.spaces.live.com/

Groetjes Nancy

Kan iemand ze als plaatje in de post zetten???

Nance
2 november 2006, 23:19
Ik heb eens zitten kijken op Inet, en ik heb al een paar keer gezien dat de Musician gebaseerd is op alembic gitaren. Sommigen van deze gitaren hebben ook zelfde headstock als mijn gitaar. Lotus. Alleen t electrisch gedeelte komt niet overeen. Nu gaan jullie me vast uitlachen, maar kan mijn gitaar niet een Ibanez zijn die ze op die alembic hebben gebaseerd, met ook die kop in de gedachtengang meegenomen, maar die VOOR de Musician is gemaakt? Potmeter knoppen en switches enzo zie je wel op de musician.

Groetjes Nancy

iwamoto
2 november 2006, 23:22
Ik heb eens zitten kijken op Inet, en ik heb al een paar keer gezien dat de Musician gebaseerd is op alembic gitaren. Sommigen van deze gitaren hebben ook zelfde headstock als mijn gitaar. Lotus. Alleen t electrisch gedeelte komt niet overeen. Nu gaan jullie me vast uitlachen, maar kan mijn gitaar niet een Ibanez zijn die ze op die alembic hebben gebaseerd, met ook die kop in de gedachtengang meegenomen, maar die VOOR de Musician is gemaakt? Potmeter knoppen en switches enzo zie je wel op de musician.

Groetjes Nancy
dat is het vervelende van speculatie, maar wie weet, of miss. zijn ze door dezelfde man ontworpen, het kan allemaal :D

zeppo
3 november 2006, 00:01
Ik heb eens zitten kijken op Inet, en ik heb al een paar keer gezien dat de Musician gebaseerd is op alembic gitaren. Sommigen van deze gitaren hebben ook zelfde headstock als mijn gitaar. Lotus. Alleen t electrisch gedeelte komt niet overeen. Nu gaan jullie me vast uitlachen, maar kan mijn gitaar niet een Ibanez zijn die ze op die alembic hebben gebaseerd, met ook die kop in de gedachtengang meegenomen, maar die VOOR de Musician is gemaakt? Potmeter knoppen en switches enzo zie je wel op de musician.

Groetjes Nancy
Nance,
wie zal het zeggen? Misschien heb jij wel een uniek prototype in handen van onschatbare waarde. Zou zomaar kunnen ;)
Maar het is wel nodig dat er meer informatie komt.

Geen reacties op je ad op MP?

Nance
3 november 2006, 09:14
ik heb iemand gevonden die m in de open haard heeft gegooid :S En iemand in het bezit van een dubbelneck. Verders blijft t stil... Ik weet dat de eigenaar m begin jaren 80 heeft gekocht. Onze gitaarguru dacht dat ie uit begin 70 kwam. Heb nu nog meer vragen dan ik al had :)

groetjens Nancy

BamBuFan1
3 november 2006, 16:22
ik heb iemand gevonden die m in de open haard heeft gegooid :S En iemand in het bezit van een dubbelneck. Verders blijft t stil... Ik weet dat de eigenaar m begin jaren 80 heeft gekocht. Onze gitaarguru dacht dat ie uit begin 70 kwam. Heb nu nog meer vragen dan ik al had :)
groetjens Nancy

Begin 70 lijkt me onmogelijk. Toen waren ze in Fuji nog in de kopie-fase. Eigen bouwsels kwamen veel later pas (eind jaren 70).

Nance
23 december 2006, 13:37
Hey,
Er is iets meer bekend over mijn gitaar en we hebben nu de mogenlijkheden: Matsumoku/Ibanez/Kasuga/Cort.
Ook heb ik een gitaar gevonden die bijna exact lijkt op de mijne en de verkoper zegt dat dit een matsumoku is. Ze draagt de naam Frontier??? Klinkt bekend???
http://www.custom-electric-bass-guitars.com/php/item.php?category=Used%20Electric%20Guitars&item=66&view=frontier1.jpg&land=

Dit is wat ik te horen heb gekregen op andere fora:
Alembic: http://alembic.com/club/messages/449/34522.html?1166690211
Cheesyguitars: http://www.meatexz.com/phpBB2/viewtopic.php?t=807
Matsumoku: http://www.matsumoku.org/ggboard/viewtopic.php?t=3474

Groetjes,
Nog steeds niet veel verder opgeschoten Nancy...

Kaboemba
23 december 2006, 14:24
Ik gooi er nog maar een merk tegen aan uit de zelfde hoek.

Fresher, ik heb er laatst 1 op de kop getikt en de constructie en het hout lijken er veel op. Alleen de kop weer niet, als de toon en volume knoppen origineel zijn dan lijkt het weer wel want ik heb precies dezelfde.
Er is dus een boel spul uit die hoek, dus je zal het nooit zeker weten. Wel goed spul trouwens met af en toe een heel mooi exemplaar.

jens-guitarman91
11 juni 2008, 22:11
weer wat geleerd dat fujigen eigenlijk geen neckthrough maakte,
hier de foto een andere heeft ze op het moment niet.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/gitaar1.jpg

en ook geen matsumoku, ik kan me tenminste niet herinneren ooit een uncle matt gitaar met een widetravel tuneomatic gezien te hebben.
toevallig zitten die bruggen wel altijd op arirangs (ook nog steeds onbekend vanwaar ze komen), familie?
blijft een raadsel maar wel een verdomd mooie gitaar.
hoshino is inderdaad een goede mogelijkheid maar met die fabriek en hun producten ben ik eerlijk gezegd niet zo bekend.

arrirang maakte ook zo'n neckthrough gitaar met dimarzzio's

allochthomas
11 juni 2008, 22:21
oeh oeh
http://jj.am/gallery/d/43459-1/saybumpagain.jpg
sorry :D

Saf
11 juni 2008, 22:45
zoals al eerder aangegeven kom je dit soort merken met erg veel merknamen tegen. Daar een importeur bij genoeg afname een eigen merknaam erop kon laten zetten. gezien deze gitaren de hele wereld over ge-exporteerd werden naar talloze importeurs kun je dus ook bijna even zovele merknamen verwachten.

Misschien wel intressant om eens een verzamel topic te maken over dieze neck trough gitaren. Komen met enige regelmaat voor op het forum en nagnoeg altijd in dezelfde contex als deze.

Heb zelf een Airrang hier staan, met ook zo'n widerange brug. Ik denk dat er nooit 100% duidelijkheid komt over de afkomst van dit soort gitaren. In die periode hebben ze in Japan vrij weinig bijgehouden of nog niet vrijgegeven/kwijtgeraakt. Idem met andere modelen gitaren, zo heb ik bijvoorbeeld ook nog een DIA les paul staan uit de 70 en made in japan, maar kan maar niet achterhalen waar hij nu precies weg komt. Zo ook met mijn 8 string the ASAMA neck trough basgitaar ook (dacht ik ook) made in japan maar verder?

Dat houd het verzamelen van gitaren wel weer leuk. Proberen stukje bij beetje meer info te vinden over jouw gitaar, vaak kom je weer bij meer vragen uit dan waar je mee start. Maar je word zo toch steeds weer ee nstuk wijzer.

wietse
12 juni 2008, 07:35
arrirang maakte ook zo'n neckthrough gitaar met dimarzzio's

necktrough ja, dimarzio nee, en ik kan het weten heb 3 necktroughs van arirang in m'n collectie.
zitten allemaal merkloze pu's in die trouwens wel fijn klinken.

pueblo
12 juni 2008, 12:01
arrirang maakte ook zo'n neckthrough gitaar met dimarzzio's

derde grootste bump

Saf
12 juni 2008, 12:35
In mijn airrang zitten ook geen dimarzio's wel goede maar idd zoals Wietse zegt merkloze pups.

Dimarzio's zitten wel vaken in oude hondos, custom etc les paul maar ik heb ze nog nooit in een airrang gezien.