PDA

View Full Version : Versterkingskeuze Vox/Epi/Fender



tjvanderlinden
24 oktober 2006, 11:52
Ik wil dus een nieuwe versterker :).

Op dit moment staat hier een Roland Cube 15, waar ik erg veel lol mee gehad heb, maar ik zoek nu iets beters.
Het probleem is dat ik niet weet wat :s.
Ik speel op een Fender strat en de muziek die ik ermee wil maken is blues, pop en lichte rock, artiesten zoals John Mayer, Eric Clapton en Rory Gallagher... maar uitstapjes naar U2, RHCP en dat soort grapjes mogen ook mogelijk zijn :p.

Mijn budget is niet groot (max. 400). En op het moment zal de versterker puur voor thuisgebruik zijn, maar ik hoop natuurlijk over een tijdje misschien in een klein bandje verstrikt te raken.

Ik heb inmiddels een hoop gelezen op het forum, harmony-central en ik heb alle tweedehandssites afgestroopt. Op basis daarvan overweeg ik een aantal opties.

- Aan de ene kant lees ik mooi dingen over de Vox valvetronix series (AD30VT e.d.), de veelzijdigheid hiervan lijkt me erg gaaf en de prijs-kwaliteitsverhouding zit volgens mij wel goed.

- Daarnaast spreekt de simpliciteit van de Epiphone Valve Junior me ook erg aan en ook daar is veel goeds over geschreven. De effecten zal ik dan echt in pedaaltjes moeten zoeken (wat ook z'n charmes heeft :)).
Dan valt daaronder weer de keuze tussen een Combo of een head + een zoektocht naar een klein cabinetje. Maar dat is dus weer een hele andere kant op en meer geschikt voor bandgebruik dan thuis (maar heeft wel meer mogelijkheden voor de toekomst).

- Dan zie ik tweedehands nog mooie buisinstappers staan zoals de Fender Vibro Champ en de Fender Champ 12 die behoorlijk vintage zijn, maar misschien ook zeker de moeite waard. Combinatie Fender-Fender schijnt altijd wel lekker te werken en over deze kleine vintagemonsters lees ik ook goede dingen.

Dus ik vraag jullie om jullie mening :) (en misschien een betere suggestie als ik helemaal verkeerd zit te denken)

MarkS
24 oktober 2006, 15:37
Een Champ 12 (die met de red knobs) klinkt zonder mods afgrijselijk op het scheurkanaal.

De Vox is qua prijs/kwaliteit idd niet verkeerd en lekker allround.
Maar toch...

Mocht de keuze op een Epi vallen, zou ik voor een head kiezen omdat deze verschillende ohmages kan aansturen, en de combo niet. Geeft toch iets meer flexibiliteit in het combineren met speakercab(s).

BLOK182
24 oktober 2006, 15:45
De combo versie 2 heeft geloof ik een loskoppelbare speaker en diverse speakeruitgangen!

MarkS
24 oktober 2006, 15:56
Volgens mij alleen een loskoppelbare speaker out. Ik kan het mis hebben natuurlijk...

BLOK182
24 oktober 2006, 16:08
Klopt, excuses, meende dat de nieuwe combo ook nog een extra speaker out had. Er is een loskoppelbare speaker-out van 4 ohm, zodat je er in principe alsnog praktisch alle kasten aan kan hangen. Mocht je af en toe behoefte hebben aan een klein handzaam ampje om mee te nemen, is de combo een goede optie. Heb je de mogelijkheid het wat groter aan te pakken (met een fatsoenlijke speakercab erbij) zou ik voor de top gaan.

Hector_Tsolodimos
24 oktober 2006, 16:19
@tjvanderlinden:
ik zou zeggen: koop niet een transistor versterker, en daarna nóg een.. dan kom je eigenlijk nog niet echt veel verder
nu je hebt gezegd dat je wel van blues en van lichte rock houd, en je hebt een Fender strat, dan moet ik je zeggen dat je redelijk op mij lijkt, dus jij hebt echt een buizenbak nodig!
deze schijnt ook leuk te zijn: Peavey ValveKing 112
goede dingen over gehoord..
en verder, tja
heb je al pedaaltjes?
je kan btw nog altijd voor zo'n Fender gaan, die hebben een geweldige Cleane sound en een mindere scheur, maar dat hoeft geen probleem te zijn, als je pedalen hebt..
succes

Erikt
24 oktober 2006, 19:57
Spaar nog even door, en koop een hotrod of een andere lekker Fender amp. In combinatie met een Fender gitaartje en een TS9 word je helemaal gelukkig! :)

tjvanderlinden
24 oktober 2006, 21:15
Hey. Dank voor alle reacties :).

Okay, dus de overstap van een Cube naar een Vox Valvetronix is niet een gigantisch grote en ik kan beter op zoek naar iets anders.

De Epiphone Valve Junior Head is dus aan te raden boven de Combo. Ik zag op Thomann de Head mooi geprijsd staan en ook een mooi bijpassend cab. van Epiphone (idee gejat van een ander topic).
http://www.thomann.de/gb/epiphone_triggerman_epa_t412s.htm
Hoe zit het met 'shippen' van winkels als Thomann. Want ik heb hier geen voorstelling van. Ik heb geen mogelijkheid om er heen te rijden (zelf geen rijbewijs en geen auto in het gezin). Het lijkt me dat het een stuk ingewikkelder is dan een simpel pakketje bij het postkantoor, zeker als het pakketje een speakerkast bevat.

Die Peavey Valveking 112 ziet er ook zeker gaaf uit, die was ik nog niet tegengekomen. Is nu ook nog eens in de aanbieding bij de Feedback (voor 429). Dit is dus ook een goede optie? Wel een mooie buizencombo dus.

Dan zie ik ook de Peavey Delta Blues en die lijkt me ook een erg mooie optie. Deze is nieuw 649 E (behoorlijk boven het budget), maar ik zie hem ook op MP staan voor 425 E... alleen kost dat wel een reisje van Rotterdam naar Limburg :p.
Wat weet men over deze Delta Blues en hoe deze is i.v.m. bijvoorbeeld de Valveking 112 of een Fender (Vibro) Champ?

En de Fenders zijn (vooral voor de clean) ook nog steeds een goede optie.

Ik heb geen pedaaltjes, maar ik hoor veel over de TS-9, die lijkt me zeker wat en daarnaast lijkt het me heerlijk om met pedaaltjes e.d. te klooien :satisfie:.
In ieder geval heel erg bedankt voor de reacties en hopelijk voor de komende reacties :).

SimonS
24 oktober 2006, 21:28
Over Thomann verzenden: standaard 8 euro verzendkosten (onafhankelijk van wat&hoeveel) en het pakket (hoe groot ook) netjes bezorgd aan de deur. Geld overmaken kan met een bankoverschrijving (ik moest het "analoog" doen, internationaal kon/kan niet via internetbankieren postbank) en credit card. Geld komt aan, product op de post en zo´n 2 werkdagen later heb je ´t in huis.

Over de Delta Blues: die is van een forumlid, doe eens een search dan zie je wat zijn gebruikerservaringen zijn (weet ff zn username niet meer...)

tjvanderlinden
24 oktober 2006, 21:36
Okay :). Gaaf, thanks.
In dat geval is een Epiphone Valve Junior Head + een cab. nog een echte optie ook :p.
Toch is het misschien verstandiger om het voorlopig op een combo te houden waar ik eventueel later nog een cab. op aan kan sluiten. Ik vrees namelijk dat het huis en al zijn in- en omwonenden zoveel volume niet kunnen waarderen (daarnaast biedt mijn kamer niet erg veel ruimte meer :p).

Even zoeken naar de vorige eigenaar van die Delta Blues dan. Ik heb al een paar posts doorgelezen over de Delta Blues. Ik zie dat BartL en psturing er een hebben/hadden. Weet iemand wie de verkoper is dan? (en misschien ook waarom hij hem wegdoet).

edit... BartL doet 'm dus weg. Mocht BartL dit lezen; waarom? In eerdere posts was je er heel lovend over (in een stuk of 10 raad je hem aan anderen aan).
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78284&page=1&pp=10

BLOK182
24 oktober 2006, 23:49
Delta Blues is een erg gave amp, toch wel beetje hogere league dan de Valve JR. Zowiezo wat uitgebreider instelbaar en meer power, erg onderschat die amp, zo'n beetje de underdog uit de markt:-) Veel waar voor je 425 euro!

tjvanderlinden
25 oktober 2006, 00:17
Okay :). Thanks.

Ik heb nu dus de score opgemaakt na een avondje intensief lezen, snuffelen en surfen. Als ik even wacht en een eurootje of 150 bovenop m'n budget kwak, dan kan ik een stuk verder komen. Dan kom ik uit op dit lijstje:

- Epiphone Valve Junior Combo (ongeveer 300) / Head + Cab (ongeveer 400)
- Peavey Valveking 112 (nieuw ongeveer 450)
- Peavey Blues Deluxe (tweedehands ongeveer 450)
- Fender Blues Junior (nieuw 500, tweedehands ?)
- Fender Hot Rod Deluxe (tweedehands ongeveer 550)
- Fender Blues Deluxe (tweedehands ongeveer 600)

Dan nijgen mijn ongeduld en portomonnee naar een Peavey of een Epiphone;
mijn hart en verstand naar een Fender Hot Rod Deluxe en mijn stiekeme verlangens naar een Blues Deluxe. Maar misschien is de Blues Junior het beste compromis tussen een mooie Fender-sound en het (voorlopig) vooral thuisgebruik.

Maar het blijft sowieso allemaal erg veel geld voor een zeventienjarige scholier met een bijbaantje in de Super de Boer. Daarnaast ben ik nog lang geen wereldgitarist. Maar ja, ik wil het wel worden en ik wil het liefst gewoon goed spul hebben. Ik beroep me maar even op het spreekwoord "goedkoop is duurkoop".

(Dit topic verandert meer en meer in notities aan mezelf; ik lul zelf meer dan dat er antwoord gegeven wordt :p)

BLOK182
25 oktober 2006, 10:01
Maarre, de Epi valve jr combo....die kost maar 150 he;-)

Kim Wilson
25 oktober 2006, 10:10
Ik heb de Hotrod Deluxe en sinds gisteren ook de Epiphone Valve Jr head. Allebei veel waar voor hun geld.

De Hotrod is een goeie luide versterker, maar zal wel zeker pedalen nodig zijn. Ze blijven errug lang clean. Daarmee is het wel een goeie basis voor pedalen, maar minder geschikt voor een mooie eindbuis-oversturing. Op den duur is ook een andere speaker aan te raden.

De Epiphone is van een heel ander kaliber. Als je met PA werkt, is dit echt een super amp. Door te varieren met aanslag en gitaarvolume, kun je met deze amp diverse oversturingen halen. Hij gaat echt hard genoeg om naast een normale drummer te gebruiken. Hoe hij reageert op andere pedalen, zoals een distortion, weet ik niet. Ik heb wel even de Bluesdriver ervoor gehad, en dat ging prima.

Kortom, ga je sowieso je heil zoeken in pedalen, is de Hotrod een goeie keus. Hou je ook van een eindbuis-oversturing, is de Epi zeker het proberen waard. Voor €150 kun je je niet een hele grote buil vallen.

tjvanderlinden
25 oktober 2006, 13:39
Maarre, de Epi valve jr combo....die kost maar 150 he;-)

Ik had het over de Epiphone Valve Special:
http://www.thomann.de/thoiw7_epiphone_valve_special_epspdsp_prodinfo.htm l
Ik dacht dat dat een iets uitgebreidere versie was van de Junior Valve Combo, (10" speaker ipv 8" en extra mogelijkheden), maar ik zie net dat het een andere serie is. Mijn fout.

En @ Kim Wilson
Dank voor je reactie. Ik ben jouw Fender Hot Rod Deluxe al in meerder topics in volle glorie voorbij zien komen. Dat had ook grote invloed op het overwegen er van :p. Wauw, wat een mooie combinatie ook met die Fender Cab en je strat! Blijft heel erg mooi!

tjvanderlinden
25 oktober 2006, 21:35
Even een update (voor degene die het überhaupt leest :p).
Ik ben vanmiddag bij de Feedback geweest. Daar heb ik op een Peavey Delta Blues en een Fender Blues Deluxe gespeeld en nog even met een verkoper gepraat.
De Peavey Delta Blues klonk errug lekker, maar de Fender klonk toch net iets lekkerder. Ik weet zelf niet veel over versterkers, en al helemaal niets over buizencombo's, maar het klonk in ieder geval heerlijk.

De verkoper raadde mij overigens een Fender Hot Rod Deluxe af en vertelde me ook dat een Epiphone Valve Junior Head van 5 watt een te zwakke head is voor een eventueel grotere cab in de toekomst. De Peavey Delta Blues en de Fender Delta Blues waren de beste opties in dat opzicht.

De Fender Blues Junior (reissue in tweed uitvoering en upgrades) stond ook in de winkel, maar deze heb ik niet meer bespeeld (geen tijd).
Deze was meer geschikt als thuisamp dan voor eventuele gigs volgens de verkoper.

Daarbij zou de keus dus vallen op de Fender Blues Deluxe.
Met een potje geduld en het oog op de toekomst houd ik dus voorlopig het geld in m'n zak.
Misschien komt er een mooie aanbieding langs op Gitaarmarkt/Marktplaats en misschien koop ik over een tijdje wel een nieuwe in een winkel. (en misschien kom ik wel weer ergens anders op terecht en dan kom ik weer zeuren op het forum :))

'Time will tell' :).
In ieder geval bedankt voor de reacties.

hubert
26 oktober 2006, 11:53
ik zou voor de epi valve gaan. een vox over the topboost pedaal erbij en je hebt m.i. een benaderbaar ac30 geluid.