PDA

View Full Version : minimum dikte fretboard ??



zonniewiw
24 oktober 2006, 09:17
Wat is volgens jullie de minimum dikte van een fretboard (niet dat je de trussrod tegenkomt na een paar maanden )

B_2_the_a
24 oktober 2006, 09:26
tjah

normaal is iets van 2mm aan de randen, ik heb zelf nog een strat neckje liggen met iets van 1 mm aan de rand


et maakt niet echt uit, zolang de radius er maar strak opzit

heti s wle: hoe dikker de toets => des te meer het geluide veranderd.

charlotte
24 oktober 2006, 11:05
Hey Zonniewiw :)

Zoals B-2 het al zei, dikte bepaald ook het geluid voor een deel.
Gemiddeld is een fretboard 6 mm in het midden,en rond de 3 á 4 mm aan de zijkant, hangt ook van de radius af die je erop maakt.
Bedenk ook, als je inleg wil toepassen, dat de toets dan dik genoeg moet zijn,wil je niet op de trussrod terecht komen.

groetjes Charlotte :hippie:

Enra
24 oktober 2006, 19:46
6 mm!!! En dan breng je de radius aan.

Mattia
24 oktober 2006, 20:09
6 mm!!! En dan breng je de radius aan.

+1

Liefst 7, eigenlijk. Want soms moet je er een stukkie uitschuren.

Die superdunne Fender-style veneer boards zijn een ander verhaal; zo bouw je niet als zelfbouwer, is ontzettend onhandig.

G.G.
24 oktober 2006, 20:57
+1

Liefst 7, eigenlijk. Want soms moet je er een stukkie uitschuren.

Die superdunne Fender-style veneer boards zijn een ander verhaal; zo bouw je niet als zelfbouwer, is ontzettend onhandig.

Precies, bij mijn neckthrough wilde de hals niet genoeg buigen. Ik moest de halspen aanspannen (zodat de hals achterover buigt) en vervolgens de toets vlakken. De toets wordt dan dus dunner in het midden en je wilt dan aan de rand wel iets overhouden. (hoe dikker de toets, hoe minder zichtbaar dit verschil is)

oknarb180
24 oktober 2006, 21:01
Die superdunne Fender-style veneer boards zijn een ander verhaal; zo bouw je niet als zelfbouwer, is ontzettend onhandig.

Een hals met een fineerboard heeft het qua sound gewoon niet, imo te dunne en te schelle sound. Een dikke toets heeft het wel (vind ik). Klinkt voller en warmer met wat meer attack, vooral in de bastonen wat hoger op de hals. Bijvoorbeeld bij Fender haal je met een veneer board never nooit het echte fendersoundje. In bijvoorbeeld de moderne USA fender 70-ties RI is deze sound erg goed terug te vinden!!!

In ieder geval, mijn ervaring is dat een een toets aardig invloed heeft op je geluid.

vr.gr.

Branko

kiem
25 oktober 2006, 00:53
oh ik ff blij, kheb een fmaled maple fretboard van 1 cm dik, maa had em al gezaagd (fanned frets 640 tot 680 cm schaal) maar ik ga de schaal anders maken, 650 tot 670 cm, heel klein beetje schuine frets dus(was bang dat die andere schaal tog niet zo lekker gaat spelen), dus nu kan ik t nog veranderen weehee :D


EDIT: lol f(e)maled maple lol, flamed natuurlijk ;)

Enra
25 oktober 2006, 09:19
+1

Liefst 7, eigenlijk. Want soms moet je er een stukkie uitschuren.

Die superdunne Fender-style veneer boards zijn een ander verhaal; zo bouw je niet als zelfbouwer, is ontzettend onhandig.

Correct!!!!

gertgert
30 augustus 2008, 12:24
is dat ook van toepassing voor fretboards van een western?
ben nl. nu bezig met vlakken. Ik bouw uit het Kinkead-boek, daar wordt aangegeven dat je de toets tot 8 mm moet vlakken.
Dat heb ik nu gedaan maar het lijkt me op het oog nog veel te dik.
(fretsleuven en radius moeten nog aangebracht worden)

Mr.Fingers
30 augustus 2008, 12:37
8mm is wel een redelijk forse plank nog (8mm in het midden), als je het nog wat dik vind, haal er dan nog een mm of 2 af, een 6mm zou ik wel als minimum houden

KoenB
30 augustus 2008, 14:27
t fretboard van mijn huidige SG project is 5 mm aan de zijkant en iets van 6,5-7 in t midden. T oogt ietswat dik maar het werkt prima! Iig genoeg ruimte voor je side dots ;)

Mattia
30 augustus 2008, 14:59
echt minimum voor mij is 5mm in het midden, liefst 6mm. 8 is teveel, krijg je een honkbalknuppelgevoel bij de hals.

Enra
30 augustus 2008, 16:11
echt minimum voor mij is 5mm in het midden, liefst 6mm. 8 is teveel, krijg je een honkbalknuppelgevoel bij de hals.

5mm vind ik persoonlijk te weinig. Maar ik denk dat een belangrijke overweging ook moet zijn welke radius je wilt gebruiken. Een radius van 16" of 12" laat uiteindelijk een dunnere toets toe dan een radius van 9.5".

Mattia
30 augustus 2008, 19:31
5mm vind ik persoonlijk te weinig. Maar ik denk dat een belangrijke overweging ook moet zijn welke radius je wilt gebruiken. Een radius van 16" of 12" laat uiteindelijk een dunnere toets toe dan een radius van 9.5".

Dat zeker, en ik gebruik nauwlijks meer iets vlakker dan 16", soms een compound van 12" naar 20". Het is ook allemaal deel van een systeem; mijn halzen zijn vrij stijf vanwege het gebruik van carbon fibre rods en een dual action truss, en redelijk vaak ook gelamineerd, dus het is niet strikt noodzakelijk om veel extra stijfheid aan de toetskant te hebben. Side dots doe ik ook best vaak op de snede van toets en hals, vrij groot (3mm), is een aparte look.

gertgert
31 augustus 2008, 11:51
ok, ik heb 'm teruggebracht naar 7 mm.
ga 12" radius toepassen waarbij hij in het midden waarsch. op ongeveer 6,5 zal uitkomen en aan de randen op een kleine 5 mm