PDA

View Full Version : strokes



r33n
23 oktober 2006, 21:17
hey allemaal

ik ben nu onderhand al een beetje gitaar aan het spelen, zo'n 3 jaar, en dacht van mezelf dat ik toch al iets van snelheid had opgebouwd

nu kwam ik deze 'solo' tegen:

E|--------------------------------|--------------------------------|
B|--------------------------------|--------------------------------|
G|----------------87658765--------|--------------1098710987--------|
D|--------5-6-7-8---------87658765|-------7-8-910--------1098710987|
A|5-6-7-8-------------------------|7-8-9-10------------------------|
D|--------------------------------|--------------------------------|

E|----------------------------------------------------------------|
B|-----------------------------------------------10-11-13-10-11-13|
G|------------------------------12---9---10---12------------------|
D|---------------10--11--12--13-----------------------------------|
A|10--11--12--13--------------------------------------------------|
D|----------------------------------------------------------------|

E|10--12--13--12--10----------------------------------------------|
B|--------------------13--10--11--13--11--10----------------------|
G|--------------------------------------------12--10~~~~~~~~~~~~~~|
D|----------------------------------------------------------------|
A|----------------------------------------------------------------|
D|----------------------------------------------------------------|

enz...

dit op 140bpm en allemaal 16de noten
nu oefen ik al bijna een halfjaar, en kom zelfs niet in de buurt van de 100 bpm
nu; ik speel dit wel allemaal downstroke, al weet ik niet of dit wel de bedoeling is of niet? (het linkerhand is snel genoeg, rechts alleen niet bij dit)

ik hoop dat ik me nu niet té belachelijk maak

indien ik ze afwisselend up en downstroke wil spelen klinkt het allemaal slordig en onverzorgd, of is dit kwestie van oefening?

sorry voor de noob vraag

Trocar
23 oktober 2006, 21:38
Dit forum is ervoor om vragen te stellen, dus geen 'sorry' okay? ;)

Goed, ik denk dat je inderdaad het best kunt gaan oefenen op alternate picking (neer,op,neer,op).

Wanneer je enkel downstrokes speelt maak je elke keer als je het plectrum weer naar boven beweegt een 'overbodige' beweging: tijdens die beweging kun je óók een snaar aanslaan. Dat scheelt tijd en zal (uiteindelijk) de snelheid ten goede komen.

Nu zal dit alternate picking-gebeuren inderdaad een beetje slordig klinken als je het niet gewend bent, maar oefening baart kunst (en het is altijd handig, vind ik, om meerdere manieren van aanslaan te beheersen, kun je altijd uit de voeten)!

Dan nu misschien een kleine tegenvaller: wanneer je op 100 bpm slordig klinkt met alternate picking is het misschien een goed idee om terug te gaan naar bijv. 80 en te oefenen tot dat goed klinkt (met alternate picking) en dan telkens langzaam een bpm of 5 erbij te doen, totdat je dat weer onder de knie hebt. De tegenvaller is natuurlijk dat je de snelheid terug brengt terwijl je juist sneller wilt, maar van de andere kant, als je op 100 blijft steken met enkel downstrokes is dit misschien toch de moeite waard (en wat langzamer beginnen met oefenen vormt een goede basis).

Succes!

-=JEROEN=-
24 oktober 2006, 11:39
100 bpm downstrokes = 200 bpm alternate strokes :rockon:

johantipker
24 oktober 2006, 11:49
Uitstekend advies van Trocar! :rockon:


Ga desnoods ofenen op 60bpm, het gaat niet om hoe snel je het speelt maar hoe perfekt je het speelt...

oefen de perfekte gitaartechnniek / motoriek, desnoods in slowmotion met alternate picking. Als je het langzaam perfekt kunt uitvoeren kun je het na verloop van tijd ook ietsje sneller en ietsje sneller en ietsje sneller en ietsje sneller... zoals de amerikanen altijd zo mooi zeggen gradually increasing your speed..... en de een doet daar wat laner over dan de ander...staar je daar vooral niet blind op....

PeterX
24 oktober 2006, 17:39
Die synyster gates is best snel he ;)

r33n
24 oktober 2006, 19:30
inderdaad peterx! snap nog niet hoe ie het soms doet

in ieder geval bedankt iedereen, nu weet ik wat me te doen staat
oefening schrikt me niet af (mag ook niet voor een gitarist me dunkt)

ik ga deze raad opvolgen en weer back to the beginning gaan, nu weet ik toch dat het uiteindelijke resultaat veel beter zal zijn dan blijven sukkelen zoals ik nu deed

hartelijk dank!

gorgasm
24 oktober 2006, 19:44
maw je coordinatie linkerhand-rechterhand oefenen :)