PDA

View Full Version : dennehout geschikt of ongeschikt?



jan jansen
23 oktober 2006, 19:09
Ik heb op het werk een paar meter hoog hout liggen van 75 x 150 mm x 1,5 meter lang.(sommige ligt al een paar jaar droog beschut)Het is dennehout(staat op het label)en normaal gebruiken we dit om lading in bv containers te stuwen.Het gros is ongeschikt om een gitaar van te bouwen door de (droog)scheuren erin.Nu haalde ik vandaag wat door de zaagmachine en het hout zag er mooi uit van binnen.iemand ervaring hiermee of dennehout geschikt is voor het maken van een body?

JJ

Mattia
23 oktober 2006, 20:03
De eerste Fender teles zijn van dennenhout gemaakt, dus als je een mooi stukkie hebt, w'rom niet?

Javaca
23 oktober 2006, 20:42
Ligt er aan wat voor hout het is.

De fijnspar -Picea Abies- wordt naast vuren ook dennenhout genoemd. Dit is een van de mooiste houtsoorten voor gitaarbovenbladen.

De grove den -Pinus Sylvestris- is grenen en wordt in de instrumentenbouw vooral gebruikt als constructiehout (Klavecimbelkasten e.d.)

Maar als het een beetje mooi kwartiers, goed droog en aardig fijnjarig is, waarom geen experiment nemen?

Ik heb het gebruikt voor de body van m'n Electric Uke. Het bevalt me op zich best.

jan jansen
24 oktober 2006, 18:42
[QUOTE=Javaca]Ligt er aan wat voor hout het is.

De fijnspar -Picea Abies- wordt naast vuren ook dennenhout genoemd. Dit is een van de mooiste houtsoorten voor gitaarbovenbladen.

De grove den -Pinus Sylvestris- is grenen en wordt in de instrumentenbouw vooral gebruikt als constructiehout (Klavecimbelkasten e.d.)

Maar als het een beetje mooi kwartiers, goed droog en aardig fijnjarig is, waarom geen experiment nemen?


thanks beide voor uw reactie.Ik heb vandaag gelijk 3 balken zonder scheuren opzij gezet.Wat me opvalt is dat de jaarringen er bijna zo uit zien als essen,alleen wat fijner en dichter opelkaar.
Binnenkort een 3 stukken aanelkaar lijmen dan is ie totaal 45 cm breed,genoeg voor een tele of jaguar body o.i.d..Waarchijnlijk een project voor na de winter,want ik ga op kosten van de baas overwinteren in een nu warm land,

JJ

B_2_the_a
24 oktober 2006, 19:24
doe je goed jonge :D

jan jansen
25 oktober 2006, 22:05
doe je goed jonge :D


tja,alleen jammer dat het loodgehalte er af en toe hoog is,veel zand en stof....en dan die vervelende loodzware ``kleding``....,

JJ

Vonk
25 oktober 2006, 23:05
Soldaatje spelen? Succes!

G.G.
25 oktober 2006, 23:08
tja,alleen jammer dat het loodgehalte er af en toe hoog is,veel zand en stof....en dan die vervelende loodzware ``kleding``....,

JJ

Lood=kogels
Zand en stof = woestijn
Loodzware kleding=volle bepakking

overwinteren = werken?

JJ is militair?

Squier4ever
25 oktober 2006, 23:24
Uruzgan???

Squier4ever
25 oktober 2006, 23:25
of irak? ? ? ?

jan jansen
26 oktober 2006, 06:02
Uruzgan???


klopt helemaal,

jj

Pun
26 oktober 2006, 17:26
klopt helemaal,

jj

Succes! Kom wel in één stuk terug!

AvU
26 oktober 2006, 18:40
comando, marinier, landrot of Lucht mobiel?

jan jansen
28 oktober 2006, 19:18
comando, marinier, landrot of Lucht mobiel?

al weer een paar jaartjes bij de landmacht... :rockon: :rockon:

AART
28 oktober 2006, 20:04
of irak? ? ? ?

Daar zitten 'we' al een half jaar niet meer...

@Jan: Doe Osama de groeten van me!