PDA

View Full Version : lampen radio



glacius
23 oktober 2006, 18:25
iemand bekend met dit soort radio's ?

ik wil een 2e hebben om mee te experimenteren, het moet mogelijk zijn om er een gitaar op te versterken ...

http://img332.imageshack.us/img332/600/buizenradiosc2.jpg (http://imageshack.us)

en de binnenkant

http://img313.imageshack.us/img313/4695/buizen1yi1.jpg (http://imageshack.us)

http://img53.imageshack.us/img53/7264/buizen2yw5.jpg (http://imageshack.us)

patricia
23 oktober 2006, 18:28
jazeker!!

zo ben ik vroeger begonnen,je gitaar in de radio en spelen maar.
god...wat was je blij toen.

Franc
23 oktober 2006, 18:55
Waarschijnlijk heeft die radio niet echt een input...

Wat leuk is om te proberen (als je er aan kunt komen) is een FM-zendertje die ze tegenwoordig verkopen om je MP3 speler op de autoradio te kunnen horen.

Gitaar op de input van zo'n ding en je buizenradio erop afstemmen.

A poor man's wireless en nog met 'tube-amp' ook :satisfie:

glacius
23 oktober 2006, 19:25
gaaf idee !!!

Geronimo
23 oktober 2006, 20:01
Zit er geen pickup-ingang op dan? Ik heb ook zo'n oud lel waarvan de ontvanger gaar is maar de versterker niet. Ik heb een verloopje gemaakt en kan m'n gitaar nu in die pickup ingang steken en het werkt uitstekend. Pedaal ervoor en scheuren maar!

Vonk
23 oktober 2006, 20:12
Mijn ouders hebben een oude radio staan van philips, prachtig ding met links en rechts op de zijkanten de speakers. En achter het plexiglas raampje zit een buis. Ik wil hem graag verbouwen, maar dat zullen mijn ouders niet goed vinden...

Die wireless zender, dat had je niet moeten zeggen. Nu moet ik zo'n ding maken ;) Heeft iemand een idee waar je een zender kan kopen zo goedkoop mogelijk? Ik heb er 1 van Griffin voor mijn ipod, maar dat ding kost iets van 40 euro.

hadv
24 oktober 2006, 00:44
dat was mijn eerste buizenamp, sowieso mijn eerste amp...een philips radio
gitaar in de line-in (tape-in)
prachtig geluid, in de garage, pickup er bij en maar meejengelen tot groot (on)genoegen van mijn ouders & broers

BLOK182
24 oktober 2006, 23:51
Lijkt me stoer zoiets mee te nemen on stage, gewoon een 4x12 met een antieke radio erop:-)

bert k
25 oktober 2006, 00:05
Dat is een idee wat ik even onthou...

Geronimo
25 oktober 2006, 01:11
Jammer alleen dat die output trafo's van die maffe secundaire impedanties hebben van 600 Ohm enzo...

Enterprice
27 oktober 2006, 10:09
Jammer alleen dat die output trafo's van die maffe secundaire impedanties hebben van 600 Ohm enzo...

Bij zulke hoge Impedanties zit er niet eens een uitgangstrafo in maar gaat het signaal direct naar een hoogohmige speaker.
Pas op met dit soort apparaten want als je draden van de speaker beetpakt kun je een schok krijgen.

Bij laagohmige uitgangen (dus met uitgangstrafo) bestaat dit gevaar niet.

Geronimo
27 oktober 2006, 14:05
Bij zulke hoge Impedanties zit er niet eens een uitgangstrafo in maar gaat het signaal direct naar een hoogohmige speaker.
Pas op met dit soort apparaten want als je draden van de speaker beetpakt kun je een schok krijgen.

Bij laagohmige uitgangen (dus met uitgangstrafo) bestaat dit gevaar niet.

Er zitten wel degelijk transformatortjes in. De impedantie van de buizen is nog steeds een stuk hoger dan 600 ohm. Ik zei het ook alleen maar omdat je er daardoor niet zomaar een 4x12 op aan kan sluiten.

peter_heijnen
27 oktober 2006, 16:06
A poor man's wireless en nog met 'tube-amp' ook :satisfie:

Schitterend!!! :)

Maar voor je het weet verkoopt iemand het voor grof geld onder de naam boutique wireless.....

JCG
27 oktober 2006, 17:50
zijn er geen buizenradio's te vinden die wel normale speakers gebruikt? Ik hoopte er eigenlijk op om oude buizen radio's voor onderdelen te gebruiken

Geronimo
27 oktober 2006, 20:00
zijn er geen buizenradio's te vinden die wel normale speakers gebruikt? Ik hoopte er eigenlijk op om oude buizen radio's voor onderdelen te gebruiken

Uiteraard zijn die te vinden.
En je kan natuurlijk de radio voor onderdelen gebruiken, behalve de uitgangstransformator. Die kan je vervangen. Of je kan natuurlijk ook gewoon de originele speaker blijven gebruiken. En je kan ook nog een aanpassingstrafo er tussen plaatsen.

Citter
4 november 2006, 12:06
Als je een oude versterker heb met speakers dan plugje je gitaar gewoon in waar normaal de plaatendraaier in kan :P zo kan het dus ook
en anders als je geen ouwde sluit em dan aan op je computer en sluit je gitaar op je computer aan en dat werkt ook
trouwens als je het toch fia je computer doet hoef je niet een een versterker dan kan het ook met gewone standaard computer boksen

Rinze
5 november 2006, 13:42
Ik wil geen spelbreker zijn, heb zelf vroeger ook over oude radio's gespeeld (die toen nog niet zo oud waren ;-), maar kijk uit: dit soort apparaten is niet bedoeld om een gitaar op aan te sluiten. Ik heb het dan over de VEILIGHEID. De gemiddelde buizenradio is niet geaard, de ingang dus ook niet. Het risico bestaat hierdoor dat je bij een defect in de radio onder stroom komt te staan via de kabel/elektronica/snaren. Niet iets om naar uit te kijken, dat kan een erg pijnlijk en levensgevaarlijke ervaring worden. Ik zou je dan ook ten zeerste afraden om een buizenradio zonder de nodige aanpassingen te gebruiken als gitaarversterker. Ook al klonk het vroeger wel lekker...

Han S
5 november 2006, 14:22
Een 4*12 kast op een oude buizenradio van hooguit 10 watt?

Frits van Mourik
5 november 2006, 15:27
Ik wil geen spelbreker zijn, heb zelf vroeger ook over oude radio's gespeeld (die toen nog niet zo oud waren ;-), maar kijk uit: dit soort apparaten is niet bedoeld om een gitaar op aan te sluiten. Ik heb het dan over de VEILIGHEID. De gemiddelde buizenradio is niet geaard, de ingang dus ook niet. Het risico bestaat hierdoor dat je bij een defect in de radio onder stroom komt te staan via de kabel/elektronica/snaren. Niet iets om naar uit te kijken, dat kan een erg pijnlijk en levensgevaarlijke ervaring worden. Ik zou je dan ook ten zeerste afraden om een buizenradio zonder de nodige aanpassingen te gebruiken als gitaarversterker. Ook al klonk het vroeger wel lekker...

Gewoon kwestie van ff goed checken.
Heb je een radio met U-buizen, dan wordt deze direct uit het net gevoed en kan dan gevaarlijk zijn.
Bij een radio met E-buizen zit er altijd een voedingstrafo; die is aanraakveilig.

bert k
6 november 2006, 20:13
Een 4*12 kast op een oude buizenradio van hooguit 10 watt?
Ik heb een 18 watt amp over 4*12, zonder enig probleem. Die radio gaat dat ook wel klaren.