PDA

View Full Version : Locking Tuners: welke?????



Marc Oblivian
11 december 2002, 12:50
Heho,

Ziet eraan te denken om Locking tuners op een LP-model te gaan zetten, omdat vooral de G-snaar wel 'es ontstemt (een vaker voorkomend euvel bij dit model). Heb geen zin om elke keer weer te stemmen, dus...
heeft iemand ervaringen met Locking-Tuners en dus aanraders voor me???
Alvas' bedankt!!

vulvasonic
11 december 2002, 13:06
Sperzel in combinatie met een GraphTec topkam.

Anders Destium
11 december 2002, 13:26
Gotoh en Schaller zijn merken met goede mechanieken, surf anders eens naar vox-humana

Marc Oblivian
11 december 2002, 14:34
Dankie!

Jeee
11 december 2002, 15:40
Sperzels zijn heel goeie!

Marc Oblivian
11 december 2002, 16:19
En hoe duur/goedkoop mag zo'n setje dan wel niet zijn (zal minimaal wel een Pleurootje of 100 zijn denk ik?) :sad:

vulvasonic
11 december 2002, 16:32
Voor dat geld heb je wel gelijk de beste...

Marc Oblivian
11 december 2002, 16:34
M'kay, dan kan het nog door de beugel....
Maar da's uiteraard zonder montagekosten?

vulvasonic
11 december 2002, 16:55
Ja dat wel natuurlijk, maar het is vrij gemakkelijk zelf te doen. Maar als je niet zeker bent zou ik inderdaad even naar een reparateur gaan.

Marc Oblivian
11 december 2002, 17:08
Heb het al eens zelf gedaan, maar toen moes'ik dus de bestaande gaten groter boren. Niet zo'n probleem hoor, maar werd er niet echt vrolijk van...

Patrick M.
11 december 2002, 19:02
Sperzels!

Ic3gl0vE
11 december 2002, 19:12
is het eigenlijk ook mogelijk een lockin nut in een gitaar zonder floyd te zetten? of hebben locking tuners eigenlijk hetzelfde effect...

Moonchild
11 december 2002, 19:20
Locking nuts zijn groot hoor...

PJ
11 december 2002, 22:33
Locking tuners zijn mooi, maar niet altijd zo handig als het lijkt. Vooral als je snaren moet vervangen in een donkere ruimte tijdens een optreden wil het nog wel eens tegenvallen.

Het lijkt mij beter om te leren hoe je de snaren er goed op moet zetten. Dan ben je gelijk van het probleem af, is goedkoper en zul je een snaar sneller kunnen verwisselen dan met locking tuners.

vulvasonic
11 december 2002, 23:07
Locking nut?

Het probleem is dat er een heel stuk van je hals weggefreest (schrijf je dat zo?) zou moeten worden. En waarschijnlijk heb je daar niet eens de ruimte voor.

Marc Oblivian
12 december 2002, 08:59
Op 2002-12-11 22:33, schreef PJ:
Locking tuners zijn mooi, maar niet altijd zo handig als het lijkt. Vooral als je snaren moet vervangen in een donkere ruimte tijdens een optreden wil het nog wel eens tegenvallen.

Het lijkt mij beter om te leren hoe je de snaren er goed op moet zetten. Dan ben je gelijk van het probleem af, is goedkoper en zul je een snaar sneller kunnen verwisselen dan met locking tuners.


Ja, zal wel zo zijn, maar volgens mij zet ik de snaren er altijd wel goed op...kan je toch niet zoveel verkeerd aan doen toch?
Tenzij jij misschien een nog betere manier dan de gewone manier weet: dan hoor ik het graag.
Betwijfel echter of dat het probleem oplost.

Ic3gl0vE
12 december 2002, 17:09
dat probleem dat locking nuts groot zijn, daar zat ik ook al aan te denken.

Maar hebben locking tuners hetzelfde effect?
locking nut vind ik nogal heerschen namelijk...

vulvasonic
12 december 2002, 17:14
Nee dus.

Locking keys klemmen alleen de snaar, zodat die niet meer kan verlopen. Het mechaniek ZELF kan echter nog steeds verlopen (hoewel dat verschijnsel zich eigenlijk alleen maar openbaart bij heftig tremologebruik

PJ
14 december 2002, 13:50
Het lijkt mij beter om te leren hoe je de snaren er goed op moet zetten. Dan ben je gelijk van het probleem af, is goedkoper en zul je een snaar sneller kunnen verwisselen dan met locking tuners.
[/quote]

Ja, zal wel zo zijn, maar volgens mij zet ik de snaren er altijd wel goed op...kan je toch niet zoveel verkeerd aan doen toch?
Tenzij jij misschien een nog betere manier dan de gewone manier weet: dan hoor ik het graag.
Betwijfel echter of dat het probleem oplost.
[/quote]

Ja ik weet niet wat je met de "gewone manier" bedoelt, maar goed. Ik zet de snaren er op zodanig dat de snaar zichzelf vastklemt.
Ik zal binnenkort een bladzij maken op mijn homepage met foto's of tekening. Als dat klaar is, dan zal ik het wel laten weten op het forum.

vulvasonic
15 december 2002, 00:05
Doe dat! haha,
Ik speel al 21 jaar gitaar en ik weet nog steeds niet hoe je fatsoenlijk een snaar opzet!

Ik vind die locking dingen juist een uitkomst. Maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar die vintage jaren 70 mechanieken met zo'n gat in het midden van het sleufje.

Men zegt dat ze niet zo stabiel zijn, maar met dikkere snaren zijn ze stabiel genoeg om wekenlang op stemming te blijven (zonder tremologebruik welliswaar).
;]

sash
15 december 2002, 00:23
Op 2002-12-15 00:05, schreef vulvasonic:
Maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar die vintage jaren 70 mechanieken met zo'n gat in het midden van het sleufje.



Gitarist naar m'n hart! :smile: Kluson style mechanieken rulen zwaar en zien er ook veel mooier uit. Ik heb een gouden setje op m'n klusstrat zitten.

Anders Destium
15 december 2002, 00:37
Ik heb Magnum tuners op mijn stratkopie, echt topdingen (en MET gleufje :smile: ). Vroeger wist ik niet beter dan dat je je nieuwe snaren met een gitaar vastklemde, later bleek dat je ook gewoon zonder schaar aan het mechaniek kon draaien :smile:.

Problemen met snaren vervangen en optredens? Daar heb je een reservegitaar voor (al is het een Squier :wink: ). Ik vind locking tuners juist prettig, het enige wat je hoeft te doen is draaien (hoe moelijk kan het zijn :razz: )

Moonchild
15 december 2002, 00:51
Waar staat die "locking" voor bij tuners?

sleep_to_saturate
16 december 2002, 13:51
Ik geloof dat er hier wat verwarring heerst:
Dit zijn locking tuners:

http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/thumbnail/361012.t.jpg

en dit locking nuts:

http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/thumbnail/420724.t.jpg

2 totaal verschillende dingen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sleep_to_saturate op 2002-12-16 13:52 ]</font>

Kjiratsiekoedel
16 december 2002, 14:16
Hé, ik dacht dat de locking nuts, locking tuners waren.

Eigenlijk ook wel logisch, als de locking nuts, tuners zouden zijn, dan klopt dat niet want je kan er niet mee tunen, maar vastzetten.

Locking nuts=voor heftig tremolo gebruik

locking tuners= ?? wat is hier dan precies de toegevoegde waarde van ??

Mitchel_12000
16 december 2002, 15:30
Hetzelfde alleen verplaats je het vastzetten van de snaar naar de tuners, toch?

sleep_to_saturate
16 december 2002, 15:52
Nou niet echt anders zou je niet kunnen stemmen. Het is een systeempje die de tuner in de hals lockt vanaf de voorkant van de hals.
Bij niet locking tuners zit de tuner vast met de 2 schroefjes in de achterkant en zit er meestal wat speling in de tuner.
Met locking tuners heb je dus minder kans op ontstemmen omdat de tuner beter gemonteerd in de hals zit.
volgens mij..

Marc Oblivian
16 december 2002, 16:21
Op 2002-12-16 14:16, schreef Kjiratsiekoedel:
Hé, ik dacht dat de locking nuts, locking tuners waren.

Eigenlijk ook wel logisch, als de locking nuts, tuners zouden zijn, dan klopt dat niet want je kan er niet mee tunen, maar vastzetten.

Locking nuts=voor heftig tremolo gebruik

locking tuners= ?? wat is hier dan precies de toegevoegde waarde van ??


Verschil is dat bij de een bij je nut wordt gelockt. Dit heeft als nadeel dat het effect heeft op je resonantie: je snaar resoneert tot aan de nut, terwijl bij l-tuners de snaar door kan resoneren tot aan de tuner zelf. Hierdoor krijg je minder snel een afdempend effect dan bij een nut locker.
Ik wil daarom dus l-tuners

lars
24 maart 2003, 11:03
not really...

bij locking tuners kun je het gat waar je je snaar door heen hangs open en dicht schroeven, dmv een schroef aan de onderkant (achterkant van de hals) op de tuner.
dus je doet je snaar erdoorheen, draait de schroef aan en dan wind je em om de tuner heen. dan kan ie niet meer gaan glijden ofzo, in principe hoef je de snaar niet eens meer om de tuner te winden maar oke.

snap dus ook niet dat iemand zei dat et tijdens optredens lastig is ofzo want je legt een snaar er dus sneller op dan dat je dat nomaal zou doen.




Op 2002-12-16 15:52, schreef sleep_to_saturate:
Nou niet echt anders zou je niet kunnen stemmen. Het is een systeempje die de tuner in de hals lockt vanaf de voorkant van de hals.
Bij niet locking tuners zit de tuner vast met de 2 schroefjes in de achterkant en zit er meestal wat speling in de tuner.
Met locking tuners heb je dus minder kans op ontstemmen omdat de tuner beter gemonteerd in de hals zit.
volgens mij..