PDA

View Full Version : JH: Purple Haze, de barre akkoorden.



Realeigo
23 oktober 2006, 13:17
Bij purple haze van jimi hendrix moet je een G akkoord als volgt spelen:

---
-3-
-4-
-5-
---
-3-

Hoe kan je deze het beste pakken? want het lukt me niet om de A snaar over te slaan. Je kunt deze eventueel nog met losse vingers pakken maar op een gegeven moent moet je de A zo spelen

-------
-5-7p5-
-6-6---
-7-7---
-------
-5-5---

en dan kom je dus vingers te kort.

Please help ^^

duckman
23 oktober 2006, 13:23
Bij purple haze van jimi hendrix moet je een G akkoord als volgt spelen:

---
-3-
-4-
-5-
---
-3-

Hoe kan je deze het beste pakken? want het lukt me niet om de A snaar over te slaan. Je kunt deze eventueel nog met losse vingers pakken maar op een gegeven moent moet je de A zo spelen

-------
-5-7p5-
-6-6---
-7-7---
-------
-5-5---

en dan kom je dus vingers te kort.

Please help ^^


Jimi gebruikte zijn duim daarvoor, maar goed die gast had ook lange vingers....

rocker_71
23 oktober 2006, 13:48
Je kunt in het tweede geval ipv de 'A' op de E-snaar (5e fret), gewoon de losse/open A-snaar pakken.

In het eerste geval (G akkoord) kun je een normaal barre pakken en dan de A-snaar dempen met de vinger die de D-snaar pakt.

sjoerd5
23 oktober 2006, 13:51
ik doe de G en de A altijd zo

G A
-3- -5-
-3- -5-
-4- -6-
-5- -7-
--- ---
--- ---
--- ---


edit:hij staat niet recht
is nie goed gekopieerd

peter_heijnen
23 oktober 2006, 14:21
G A
-3- -5-
-3- -5-
-4- -6-
-5- -7-
--- ---
--- ---
--- ---

En probeer anders:
G A
--- ---
-3- -5-
-4- -6-
-5- -7-
-5- -7-
--- ---

Klinkt net effe anders en wat "opener".

Realeigo
23 oktober 2006, 14:54
Ik ga ze allemaal even proberen, kijken welke het beste werkt!

Bedankt!

rocker_71
23 oktober 2006, 15:34
Het zijn allemaal zg 'partial chords'. Leuk om mee te spelen: de één legt de nadruk op de bas en de ander op de hoge noten. Hier kun je veel mee variëren.

@Realeigo: wat moet je eigenlijk met 2 drumstokken? :)

Realeigo
23 oktober 2006, 15:49
@Realeigo: wat moet je eigenlijk met 2 drumstokken? :)

Heb geen drumstel maar heb via school drumles :P
bij het vak muziek krijg je dus les op de muziekschool, je kon tussen een paar onderwerpen kiezen, ik koos drum :P

jaspie
23 oktober 2006, 17:30
ik zou geen barretje doen maar indd om de lage bas met duim of gewoon een hogere bas zoals gezegt. Dit omdat je dan je pink vrijhebt voor toevoegingen aan het akkoord zoals jimi deed(sus4, add9 etc)

-=JEROEN=-
24 oktober 2006, 12:02
hoe lang zijn je vingers? als je hendrix echt wil naspelen, zal je zoals hem moeten spelen

ik speel Purple Haze met barré akkoorden, omdat die lekker vol klinken

dus E7+9 en G - A (beide barré)

en die F# die je speelt bij het A-akkoord kan je suggereren door je pink effe plat te leggen, het zogenaamde sus4 effect met een barré-greep (vanuit E) maar dan met ook de 6e toon (F#) erbij

http://img1.putfile.com/thumb/10/29606012881.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=3792294)
(klik voor vergroting)

crelis
28 oktober 2006, 14:20
hey, mijn vingers zijn niet overdreven lang(mijn linkerwijsvinger is vanaf de knokkel ongveer 9 cm). toch speel ik heel gemakkelijk gemakkelijk met de duim. ik gebruik dit heel vaak. het is erg handig want zoals jaspie al zei kan je je pink gebruiken om tonen toe te voegen. je hoeft dus echt niet zulke lange vingers als jimi hendrix te hebben! wel met je even wennen aan deze techniek.

-=JEROEN=-
28 oktober 2006, 21:51
dun halsje heb jij dan

mijn wijsvinger is ook 9cm, maar ik haal het toch echt niet

misschien heb je een lange duim http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif