PDA

View Full Version : Klassiek vs western



Spitfire
23 oktober 2006, 12:32
De akoestische gitaar die ik nu heb heeft een tijd op zolder gelegen en is helemaal krom gaan staan. Nou is de gitaar het niet waard om gerepareerd te worden en omdat ik op dit moment meer tijd aan elektrisch besteed dan aan akoestisch wil ik er ook niet al te veel geld aan uitgeven. Maar ik wil er wel graag gewoon een akoestische gitaar bijhebben, omdat het sfeervoller is dan elektrisch en je hebt niet altijd een versterker bij de hand.
Nou weet ik zelf niet of ik voor een klassieke of een western moet gaan, ik speel namelijk van alles wat (klassiek fingerpicking (José González bijvoorbeeld) en akkoorden strummen (zoals Jack Johnson)). Nu heb ik een Juan Salvador Modelo 2 en ik merk wel dat barré-akkoorden vrij lastig zijn (door de dikke nylon snaren en de brede hals), maar ik ben bang dat ik mijn vingers kapot speel als ik ga fingerpicken op een western gitaar.

Mijn budget is zo'n 150 euro, een nieuwe Juan Salvador heb je voor 160 (2e hands heb ik ze gezien voor de helft). Ook heb ik een Tanglewoord TW28 gezien voor 90 euro (nieuw).

Tips zijn welkom!

LaurentB
23 oktober 2006, 14:27
(...)
Nou weet ik zelf niet of ik voor een klassieke of een western moet gaan, ik speel namelijk van alles wat (klassiek fingerpicking (José González bijvoorbeeld) en akkoorden strummen (zoals Jack Johnson)). Nu heb ik een Juan Salvador Modelo 2 en ik merk wel dat barré-akkoorden vrij lastig zijn (door de dikke nylon snaren en de brede hals), maar ik ben bang dat ik mijn vingers kapot speel als ik ga fingerpicken op een western gitaar.

Mijn budget is zo'n 150 euro, een nieuwe Juan Salvador heb je voor 160 (2e hands heb ik ze gezien voor de helft). Ook heb ik een Tanglewoord TW28 gezien voor 90 euro (nieuw).

Tips zijn welkom!

Ik zou nieuw niet onder je budget van 150 euro gaan zitten. Vanaf die prijs kun je iets bruikbaars krijgen, maar je moet wel opletten want het kan ook slecht uitpakken in die prijsklasse.
Je hoeft niet bang te zijn voor je vingers met staalsnarig. Je kunt eventueel je nagels iets laten groeien, maar met regelmatig spelen komt er ook wel eelt op je vingers.
Goed testen in de winkel, goed luisteren en voelen hoe het speelt (alhoewel aan dat laatste vaak wel iets te doen is). En je moet hem wel een beetje mooi vinden natuurlijk, een gitaar moet uitnodigen om op te spelen.

gertdm
23 oktober 2006, 15:58
koop in ieder geval iets tweedehands voor € 150, bv een Cort.
Je koopt dan iets meer kwaliteit dan nieuw voor dat bedrag. Voor €150,- nieuw doe je een slechte investering.

Flipkoos
23 oktober 2006, 20:10
koop in ieder geval iets tweedehands voor € 150, bv een Cort.
Je koopt dan iets meer kwaliteit dan nieuw voor dat bedrag. Voor €150,- nieuw doe je een slechte investering.

+1

maar wel altijd eerst ff zelf bespelen!