PDA

View Full Version : minireview MXR six band EQ (M109)



schwalbe
23 oktober 2006, 13:27
http://media.zzounds.com/media/brand,zzounds/p17327h-104132516d6fd1ba7d03c49c763e3461.jpg


Ik heb het pedaaltje tweedehands gekocht van een medeforummer. Reden van aanschaf: mn buizenbak boosten met een clean boost met uitgebreide klankregeling.
Eerste indruk: tsongejonge wat een enorme hoeveelheid boost is die 18 db per band die dit EQ-pedaal eruit kan gooien... dat maakt hem goed geschikt als booster maar wellicht minder geschikt voor fine-tuning van je sound. De frequenties van de banden zijn goed gekozen.
Het bleek niet zo moeilijk om een leuke boost-sound te maken: laag en hoog met rust laten en de rest boosten, varierend van een subtiel boogje tot een puntige omgekeerde V. Ruisen valt erg mee; ik denk dat er weinig analoge EQ-pedalen zijn die minder ruisen en de bekende Boss EQ (GE7) ruist meer als ik me goed herinner. Wat minpuntjes zijn er ook: de aan/uit schakelaar is niet van topkwaliteit..echt slecht is anders maar het zou me niet verbazen als ik de schakelaar vroeg of laat moet vervangen. Ander minpuntje is dat het pedaal licht microfonisch is: als je er tegenaan schopt als hij aanstaat dan hoor je dat je speakers uitkomen. In theorie is die microfonie echter een groter probleem dan in de praktijk; je hoort geen knaleffecten als je het ding met je voet aan of uitschakelt en ook op hoog volume loopt het niet uit de hand.
De sliders steken niet ver uit, zodat ze niet snel zullen verbuigen zoals je bij de Boss GE7 vaak ziet. Leuk is ook dat elke slider een rood ledje heeft dat aangaat als je het pedaal inschakelt en de sleufjes waar de sliders doorheensteken is keurig afgedicht met wat flexibel materiaal zodat stof enzo minder snel het pedaal binnendringen.
True bypass zal het pedaal niet zijn, maar ik hoor weinig/geen tonesuck als het ding uitstaat.
Conclusie: het is wel een blijvertje; prima geschikt voor het doel wat ik voor ogen had. Maar als je op zoek bent naar een EQ voor finetuning van je geluid dan kan je beter voor de 10-bands MXR gaan want die heeft wat meer mogelijkheden en een levelregelaar. Of beter nog: een rack-EQ in je effects loop.

vinni
23 oktober 2006, 14:09
Datteuh.....medeforumlid.....dat ben ik zeker! :)


Vinni

schwalbe
23 oktober 2006, 14:12
Ja, dat ben jij.

vinni
23 oktober 2006, 14:17
Nou mooi dattie zo goed bevalt.


Succes dr mee

Vinni