PDA

View Full Version : Greenbacks of vintage 30's



gerwin
23 oktober 2006, 11:07
Ik speel met 2 1936 cabs met de standaard speakers maar ik vind de speakers een beetje aan de schelle kant. Nu wil ik er andere speakers in zetten maar ja welke? Ik speel voornamelijk rock 'n roll en heb een koch twintone, een marquis, en een epiphone valve junior. En met al die toppen blijft de kast een beetje aan de schelle kant. Graag wat advies.

heavy-metal-thunder
23 oktober 2006, 11:37
combineren?? Elke kast één G12H30 en één G12M30? Of als je de 2 kasten boven elkaar zet, kan je een kast met H30's en één met M30's maken. Als je de kasten uiteenzet, vrees ik dat de H30 kast veel luider gaat overkomen.

Maar als je de originele speakers te schel vindt, denk ik dat je beter af bent met GB's.

Tristan
23 oktober 2006, 11:50
Ja, dat is wel een goede tip...
Gewoon 1 kastje maken met G12H's (liefst de Heritage uitvoering, die vind ik lekkerder klinken)
En 1 kastje maken met G12M's (liefst Heritage, klinken echt veel beter)
Nadeel is inderdaad wel dat de G12H's echt een stuk luider klinken...

heavy-metal-thunder
23 oktober 2006, 12:25
Ja, dat is wel een goede tip...
Gewoon 1 kastje maken met G12H's (liefst de Heritage uitvoering, die vind ik lekkerder klinken)
En 1 kastje maken met G12M's (liefst Heritage, klinken echt veel beter)
Nadeel is inderdaad wel dat de G12H's echt een stuk luider klinken...

of goede vintage G12H30's :-)

Tristan
23 oktober 2006, 13:12
Ja, kan ook, maar daar heb ik echt de ballen verstand van, daar zijn nogal veel verschillende types van die allemaal anders klinken, black backs, cream backs, blue backs, etc. etc.
T nummers e.d.
Ik vind het maar ingewikkeld...

Die Blackback G12M's T1221 vond ik in ieder geval erg lekker klinken...
Warm, open, dynamisch, totaal niet schel maar heel erg gebalanceerd, lag helemaal niet zo ver weg van een nieuwe Alnico Blue, iets warmer midden, iets minder hoog, iets meer een Rock sound, iets soepeler, maar ook waanzinnig lekker clean...
De Heritage G12M komt daar voor mijn gevoel heel erg dicht bij in de buurt als die goed ingespeeld is, een hele mooie speaker...

De Heritage G12M vind ik opener klinken dan de gewone G12M Greenback, de gewone G12M lijkt warmer te klinken, maar deze heeft een soort tophoog hiss achtig iets wat dat weer teniet doet, bovendien is het laag van die speakers echt minder lekker...
Bij de Heritage G12M is het geluid dat uit de speakers komt gewoon veel meer een geheel, veel gebalanceerder, geldt overigens ook voor de Heritage G12H t.o.v. de gewone G12H, meer een geheel qua sound...

gerwin
23 oktober 2006, 13:17
Alvast bedankt voor de reacties, ik denk dat ik gewoon even wat ga proberen met G12H en G12M. Hoewel qua specs de vintage 30 wel veel harder gaat 100db@1m om 97db@1m. Nadeel is natuurlijk wel dat als je met 1 kast gaat spelen met een 100w top je dan wel een beetje uit moet kijken dat je de speakers er niet uit jakkerd.

vinni
23 oktober 2006, 13:25
Heren,


Een heel interessante topic voor mij.

Ik heb net een nieuwe head maar nog geen geschikte speakerkast.
Ik heb al besloten dat dit een oversized 2X12 gaat worden.
Maar iets van 70X70X40. De MDF-baffle wil ik er schuin in plaatsen maar
wel recht het frame met het speakerdoek. Ben al met Nico bezig over Tolex en speakerdoek. Wil'm niet helemaal gesloten maken.

Maar nu de speakers. Het is een head met Fender clean en het andere kanaal is hotrodded marshall. Hou niet van scherp maar wel veel laag. Niet te vintage en niet te modern/metal/scherp.

Wat denken jullie.......
Ook voor deze kast zijn die Heritage GB's geschikt?

Heb ervaring met V30's vind ik te scherp. En Governors. Deze vind ik goed.
Mijn huidige kasten (ENGL 2X12 Horizontal) zijn met twee governors uitgerust.
Deze klinken echter zeer gefocused. De vorige eigenaar had er een hele lichte zelfbouw 2X12 onder met een V30 en een Canabis rex.....klonk erg goed.

Tips...altijd welkom.

Groet,
Vinni

Tristan
23 oktober 2006, 14:02
Hee Vinni,

Heb je die Brunetti top gekocht?

Tsja, weer geen makkelijke vraag...
Eminence speakers heb ik ook de ballen verstand van, dus daar kan ik weinig over zeggen...

Wat betreft Celestion zijn mijn favoriete (nieuwe) speakers waarschijnlijk de Heritage G12M en de Heritage G12H, als je niet van scherp houdt en wel van lead sounds, dan zou ik zeker eens naar de Heritage G12M kijken...
Deze speaker heeft geen bakken laag, maar het laag wat er in zit is heel lekker smooth en kneedbaar, ik vind het in ieder geval erg lekker...

Ik weet alleen niet hoeveel watt de top is die je hebt gekocht, 50 watt of 100 watt?
Met 50 watt zou het nog wel kunnen, misschien is het dan een goed idee om een Heritage G12M en een Heritage G12H te combineren, de G12H geeft je dan wat extra laag en wat extra sprankel voor de cleane sounds...
Met 100 watt heb je toch een probleem met deze speakers, ze zullen het vermogen niet aankunnen en dan moet je het haast wel naar de Vintage 30, of Classic Lead 80 toe...
De Classic Lead 80 schijnt iets gebalanceerder te zijn dan de Vintage 30, iets minder die hoogmid shimmer die jij misschien als schel bestempeld, volgens sommigen is deze speaker wel weer wat minder lekker clean en daarom worden er ook weleens cabs gebouwd met een combi van Vintage 30 en Classic Lead...
Tenslotte heb je nog de Heritage G12-65, zelf ken ik deze speaker niet, maar deze schijnt heerlijk smooth te zijn, ik weet niet hoe het met het laag zit, ik verwacht een beetje als de G12M, maar dan misschien wat meer...
Het schijnt de favoriete speaker te zijn van Robben Ford, dus voor een smoothe lead toon zal je er niet gauw naast zitten met deze speaker denk ik, misschien is het nog een optie, maar er zijn niet zoveel mensen die deze speaker hebben getest, dus zijn er weinig mensen die er wat over kunnen vertellen en is het dus wel een klein beetje een risico om ze in je cab te hangen...

Tsja, over het algemeen combineert Marshall gewoon erg goed met G12M's is mijn ervaring en die Heritage variant daarvan is in tegenstelling tot de gewone variant clean ook erg mooi...
De G12H's zijn wat feller, hebben meer ballen, maar dat kan ook te veel zijn i.c.m. een felle Marshall...
Ik zou een JCM800, zeker een 100 watter, niet gauw over een stel G12H's gooien, maar die boutique amps kunnen meestal de extra ballen wel gebruiken is mijn ervaring...
Vintage 30's zouden ook te schel kunnen zijn met een felle Marshall, i.c.m. een 50 watt JCM800 vond ik het in ieder geval niet echt lekker klinken...
Ik denk dat Classic Lead 80's of een combi met Vintage 30's het beter zullen doen...
Ik vind Vintage 30's over het algemeen clean wel heel erg mooi klinken, de crunch kan soms inderdaad een beetje harsh worden...

vinni
24 oktober 2006, 00:09
Nee,
Die Brunetti is het niet geworden.
Eur 2500 voor een top.....nee....mag die nog zo goed klinken.
Ik vind het te gek.

Het is een tweedehands Rivera Rake Reverb geworden.
Zal wel een topic openen morgen of zo met foto's.

Maar wil een bijpassende 2X12.....die Greenbacks lijken me wel wat.

Vinni

Tristan
24 oktober 2006, 00:21
Echt waar? 2500 euro?
Nee, dat vind ik ook erg veel geld voor een Brunetti, daar kan je wel wat anders lekkers voor kopen...

Hoeveel watt is die Rivera?

vinni
24 oktober 2006, 11:27
55 watt.....maar zoals gebruikelijk.......meer dan voldoende.


Wel lachen....staat er nog 1 te koop. Zit er aan te denken om die ook te kopen!

Maarru.....Ga me eens in de GB's verdiepen!~

Bedankt.

Vinni

thieske
24 oktober 2006, 15:13
mooi topic.. zit bijna met dezelfde vraag.. maar meer gericht op de greenbacks.. ik weet niet zo goed wat ik moet doen.. die heritage serie schijnt beter te zijn.. maar zijn ook een flink stukkie duurder... zit er echt zo'n enorm verschil tussen?
en zijn die gewone greenbacks echt niet ok?

Speeddemon
24 oktober 2006, 15:23
Alvast bedankt voor de reacties, ik denk dat ik gewoon even wat ga proberen met G12H en G12M. Hoewel qua specs de vintage 30 wel veel harder gaat 100db@1m om 97db@1m..
Eh, 100dB@1m is niet 'veel harder' dan 97dB@1m.
Het is NET MERKBAAR harder, alsof je de volumeknop van 8 naar 8,5-9 zet.

Negative K3 fan
24 oktober 2006, 15:27
het verschil tussen 50 watt en 100 watt, of tussen standje 2 en 3 of tussen 1 en 2 watt of het verschil tussen 1 meter en 2 meter afstand... oioioi

Mitch
24 oktober 2006, 18:02
@vinni: lastige afweging. Ik heb wel ervaring met Rivera (R55, M100 en Clubster45 gehad, Fandango en Suprema gehoord dus ervaring met alle generaties) en ik heb nu zelf ook een oversized 2x12 met diagonaal geplaatste Heritage G12M's maar heb één en ander nooit gecombineerd.
Als ik een beetje denk aan wat ik de nadelen vond van de Rivera's qua sound en wat de voordelen zijn van de M's en ik lees dan jouw wensen: veel laag, maar niet te scherp en niet te modern maar ook niet te vintage dan neem ik aan dat je bedoelt: niet te scherp/stug maar ook weer niet te los, flubberend laag.
Afhankelijk van je gitaar en speelstijl zou ik dan zeggen dat de G12M's wel eens nét dat beetje meer souplesse in het mid zou kunnen geven en nét dat beetje onbruikbaar, te los laag zou kunnen compenseren wat ik bij een aantal Rivera's gemerkt heb. Flubber in het laag bedoel ik dan vooral als je humbuckers/P90's hebt en dan op het cleane kanaal van de iets oudere series waar volgens mij ook de Rake toe behoort. Het drive kanaal kan wat moeilijk zijn qua instelling van het mid: óf te schreeuwerig óf te scooped. Ik vermoed dat een M daar net ies meer soupoesse in kan brengen dan een H, die wel duidelijk meer laag tot zijn beschikking heeft.

vinni
24 oktober 2006, 18:12
Kijk!

Daar hebben we wat aan!

Mitch heel veel bedankt.

Heb je soms ook een pic van die cab van jou?

Groet,
Vinni

vinni
24 oktober 2006, 18:34
Nou.....niet helemaal

Mijn Rivera is 55 watt.....harrrrrde watts!

Twee 12M's is 40 watt.....dat ga ik niet wagen....

Suggestie?

Vinni

Tristan
24 oktober 2006, 18:55
Eh, 100dB@1m is niet 'veel harder' dan 97dB@1m.
Het is NET MERKBAAR harder, alsof je de volumeknop van 8 naar 8,5-9 zet.

Ik heb altijd geleerd dat 3dB extra betekent dat het wat betreft perceptie 2x zo hard lijkt, als ik het goed heb, twee keer zo hard vind ik wel een stuk harder hoor...

Tristan
24 oktober 2006, 19:00
Nou.....niet helemaal

Mijn Rivera is 55 watt.....harrrrrde watts!

Twee 12M's is 40 watt.....dat ga ik niet wagen....

Suggestie?

Vinni

Vinni, je zou kunnen proberen wat ik eerder al voorstelde, een Heritage G12M en een Heritage G12H te combineren in je kast, ik speel zelf ook nog met het idee, maar volgens Chris krijg je dan wel meer van het karakter van de G12H te horen, dus ik weet niet of het een goed idee is...
Anders zou ik in jouw geval echt eens gaan kijken voor een combinatie Vintage 30 met Classic Lead 80...
Het kan absoluut geen kwaad om eens een Bogner Big Size cab met die speakercombinatie onder je amp te hangen om te kijken of het is wat je zoekt...

Tristan
24 oktober 2006, 19:05
mooi topic.. zit bijna met dezelfde vraag.. maar meer gericht op de greenbacks.. ik weet niet zo goed wat ik moet doen.. die heritage serie schijnt beter te zijn.. maar zijn ook een flink stukkie duurder... zit er echt zo'n enorm verschil tussen?
en zijn die gewone greenbacks echt niet ok?

Het zijn gewoon heel andere speakers in mijn ervaring...
De Heritage G12M klinkt opener en eigenlijk ietsje feller, maar het laag ervan vind ik mooier, is heel lekker smooth maar ook lekker duidelijk...
De gewone G12M Greenback lijkt op het eerst warmer te zijn dan de Heritage G12M, maar heeft echt duidelijk minder laag en er zit een soort hoog randje op wat je er niet uitkrijgt en wat mij op een gegeven moment ging storen...
Het lijkt een soort hiss, een soort ruis in het hoog...
Het geluid van de Heritage G12M vind ik ook veel beter geschikt voor cleane sounds, omdat de speaker opener en meer als een geheel klinkt...
Het zijn nuanceverschillen hoor, dus ik kan me voorstellen dat iemand harstikke tevreden kan zijn met gewone G12M Greenbacks, maar nu ik de Heritage G12M's in het echt gehoord heb denk ik er persoonlijk niet meer aan om ooit nog gewone G12M Greenbacks te kopen...

vinni
24 oktober 2006, 19:44
Nou.....

Heb maar twee Private Jacks besteld.
Kan ik mooi testen naast de Governors die ik al heb.
V30's vind ik echt nix.....en al helemaal niet met de Rivera heb ik het idee.
Dat die V30's zo populair zijn....ikkeniebegrijpuh.....

Vinni

Mitch
24 oktober 2006, 19:52
Een klein rekensommetje had me een lang verhaal typen bespaard :D

vinni
24 oktober 2006, 20:13
Hahaha....
Ach vind het wel geweldig hoe we elkaar weer helpen op dit forum.
In andere topics is dat soms ver te zoeken.

Iedereen mijn dank! (ehh....wie startte dit topic ook alweer? :))

Vinni

gerwin
24 oktober 2006, 20:39
Nou ik heb een g12m en een g12h besteld maar even kijken hoe dat een beetje combineerd, als dit nu bevalt maar ik 1 kast met g12h's en 1 kast met g12m's. Iedereen bedankt alvast voor de adviezen. Ik hou jullie wel even op de hoogte.

vinni
24 oktober 2006, 22:33
Ik kan ook al ergens Wizards gaan vergelijken.

Da's mooi!

Kan ik lekker mijn Gov's, PJ's met die Wizards vergelijken.

Maar ben stiekum wel benieuwd naar die GB's hoor!

Groet,
Vinni

LostHighway
25 oktober 2006, 09:48
Kheb ook een setje Privat Jacks, erg lekker hoor, moeten wel nog serieus ingespeeld worden maar ze zijn idd wel Greenback gevoiced.

heavy-metal-thunder
25 oktober 2006, 10:13
het verschil tussen 50 watt en 100 watt, of tussen standje 2 en 3 of tussen 1 en 2 watt of het verschil tussen 1 meter en 2 meter afstand... oioioi

jep, of verschil tussen 2 en 4 meter.

Ibanez RuleZ
28 oktober 2006, 00:50
Nou ik heb een g12m en een g12h besteld maar even kijken hoe dat een beetje combineerd, als dit nu bevalt maar ik 1 kast met g12h's en 1 kast met g12m's. Iedereen bedankt alvast voor de adviezen. Ik hou jullie wel even op de hoogte.

paar puntjes:
1. een combinatie van een V30 en greenback wordt door Bogner gebruikt geloof ik in de oversized cabs. lijkt me op zich wel een gave combinatie, 2 speakers die elkaar goed aanvullen: de ene steriel en strak, de ander wat vintage en rafeliger... lijkt me een goede combi.

2. wat is het probleem dat de ene harder klinkt dan de andere? als je 2 van die kasten gebruikt, dan doe je dat om een bepaald geluid te creeren, niet voor een bepaalde volumespreiding of weet ik veel wat.

ik zou zeggen: doe dr 1 van elk in een kast en luister eens hoe dat klinkt. ik denk dat alleen V30s voor jou wat te vlak gaan zijn: ze zijn direct en strak, maar missen een smerig randje (iig die van mij wel), wat je bij greenbacks veel meer hebt en dat voor rock n roll geen kwaad kan.
als blijkt dat die combi het voor je doet: lekker 1 van elk in een kast zetten: lijkt me het meest praktisch, is een van die speakers je meer aanspreekt, tja dan is de keuze ook makkelijk denk ik ;)

Harrald

Tristan
28 oktober 2006, 01:58
Misschien wel leuk om hier te posten...
Ik heb een combinatie Heritage G12M en Heritage G12H besteld voor in mijn Marshall 2061CX 2x12 cabje, om de gewone G12H's te vervangen...
De Heritage G12H zal ik onderin laten monteren en de Heritage G12M bovenin, ze worden parallel aangesloten en zijn beide 16 Ohm, dus dan kom ik op 8 Ohm uit voor de kast...
Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken, ik hoop dat ik het aanstaande maandag kan gaan testen...

Speeddemon
28 oktober 2006, 03:22
Ik heb altijd geleerd dat 3dB extra betekent dat het wat betreft perceptie 2x zo hard lijkt, als ik het goed heb, twee keer zo hard vind ik wel een stuk harder hoor...
Nee, 3dB harder is weliswaar een verdubbeling van wattage/power, maar om iets '2x zo hard/luid' te laten klinken, praat je over +10dB, wat toevallig ook een factor 10 aan wattage met zich meeneemt.

M.a.w, een 300W versterker is 2x zo luid als eentje van 30W.
Nou werken variabelen als oren, buizen (ipv solidstate) en meer dan 1 speaker in een cab wel extra speling hierin mee, maar ik beschrijf de theorie.

Ibanez RuleZ
28 oktober 2006, 11:22
klopt gewoon wat je zegt: ik heb een 100 watt speaker van bedrock in een kastje zitten en een V30 in een andere. die V30 zou efficienter moeten zijn, maar eigenlijk maakt het geen drol uit volumewise.

Harrald

gerwin
6 november 2006, 14:24
Nou ik ben er inmiddels uit, na lang testen en zoeken heb ik toch gekozen voor een vintage 30 en een g12m is 1 kast en dat bevalt mij in iedergeval prima. Ik zou ook kunnen zeggen om twee v30's en twee g12m in een aparte kast te doen nadeel alleen daarvan is dat je altijd met twee kasten moet spelen