PDA

View Full Version : variax electronica



ernieman
22 oktober 2006, 23:21
Ik zie hier in verschillende topics wel eens de electronica "Variax" van line6 voorbij komen. Heb ik een beetje rondgekeken wat dat nu precies is en het lijkt me geweldig spul: maak 1 gitaar en met variax heb je er meteen 6 (of 8 of 10, ...) Maar waar haal je die electronica vandaan? Blijkbaar is het niet los te verkrijgen? Dus moet je gewoon een line6 kopen en daar alles uitslopen?
iemand?

DarknessAwaits
22 oktober 2006, 23:27
Jep, dat lijkt me ook de enige optie. En daarmee ook direct de reden dat ik het niet zal kopen.

Los zou het leuk zijn om mee te experimenteren maar een gitaar van 400 euro ervoor uit elkaar halen vind ik weer wat ver gaan. Maar goed, als het los te koop zou zijn zou het wellicht ook niet voor veel minder verkocht worden.

Noid
22 oktober 2006, 23:55
Klopt, je kunt die electronica alleen kopen in een soort houtendoos met een plank en snaren :)

Via ebay.de heb ik in mei dit jaar een linkshandige Variax 500 (nieuw!) op de kop getikt voor zo'n 300 euro, incl verzendkosten. Die 500's werden ineens gedumpt omdat ze uit het programma gingen en vooral de linkshandigen kon je als je scherp was goedkoop scoren. Natuurlijk nog steeds veel geld, voor een printplaat, een brug met piezo's, wat afwijkende potmetertjes en jackplug.

Die linkshandige electronica kun je wel rechtshandig monteren, dat geeft weinig problemen. Het enige is dat de volumeknop en toneknop "tegengesteld" werken tot wat je gewend bent: dichtdraaien is opendraaien en omgekeerd.

Dirk W
23 oktober 2006, 08:48
In theorie zou je de potmeters ook moeten kunnen vervangen (het zijn uiteindelijk gewone potmeters). Ik koop binnenkort een keer een multimeter en ga dan even opmeten in hoeverre dat te doen is (ik wil een sustainiac en pickups erbij en wil dat met zo min mogelijk knoppen doen).

Als je een variax koopt om om te bouwen moet je er wel rekening mee houden dat er 2 soorten electronica zijn. De 500 en 700 aan de ene kant en de 300 en 600 aan de andere kant. Ze doen hetzelfde maar zijn anders gemonteerd. De 300 en 600 variaxen zitten vast in een metalen doosje. Dit maakt pickups monteren erg lastig en je kunt ook de plaatsen van de potmeters niet zelf kiezen.
Misschien is er wel een manier om deze nadelen te ontwijken (doosje openschroeven oid) maar ik heb het tot nu toe niemand zien doen.

ernieman
23 oktober 2006, 18:23
Wat betreft de prijs van de gitaar om het electronica gedeelte te kunnen bemachtigen is 300 euro nog te doen. Als zelfstandige zou ik eventueel via de importeur zo'n instrument nog wel aan inkoopsprijs kunnen bemachtigen (hoewel ik niet denk dat het er heel veel onder zal zitten). Maar nu vraag ik me af in hoevere het weer "legitiem" is om die electronica in te bouwen in een andere gitaar. En wat als je dan zo'n gitaar gaat verkopen?

Dirk W
23 oktober 2006, 18:36
jeff miller doet het al een tijdje. In intervieuws die ik gelezen heb lijkt het alsof line6 er wel vrede mee heeft (in eerste instantie was er nog sprake van eventuele aanklaging).

Warmoth verkoopt ook Strat en Tele bodies die klaar zijn voor de electronica met licentie van line6, hiermee geeft line6 ook al aan dat het wel ok is.

Je zou ook line 6 kunnen mailen.

ernieman
23 oktober 2006, 21:18
Je zou ook line 6 kunnen mailen.
Ja dat ga ik maar eens doen.
Even een deftig mailtje maken, beetje showoff doen met commercieele praat (niet dat ik dat kan, maar goed)
Eigenlijk zouden ze eropzich niks tegen moeten hebben. Je gebruikt tenslotte nog altijd hun product. Als je de variax nu als effectbakje aan zou sluiten of in zou bouwen in je gitaar. Zolang zij hun inkomsten ervan hebben moet het toch geen probleem zijn.
Ik hou jullie op de hoogte...

Noid
23 oktober 2006, 22:49
Line 6 maakt er geen bezwaar tegen. Kunnen ze ook moeilijk doen: immers je gebruikt nog steeds hun product. Het zou wat anders zijn als je hun product zou copieren, dan zou het plagiaat zijn. Maar zolang je dat niet doet kunnen zij je niet voorschrijven hoe je hun produkt moet gebruiken.

Overigens vervalt natuurlijk wel het recht op garantie en aansprakelijkheid als je die zooi eruit sloopt :)

Noid
23 oktober 2006, 22:51
In theorie zou je de potmeters ook moeten kunnen vervangen (het zijn uiteindelijk gewone potmeters). Ik koop binnenkort een keer een multimeter en ga dan even opmeten in hoeverre dat te doen is (ik wil een sustainiac en pickups erbij en wil dat met zo min mogelijk knoppen doen)

Ik ben benieuwd, die potmeters zien er toch wat afwijkend uit.

JimiDylan
23 oktober 2006, 23:30
je kan de electronica van een 300 en 500 kopen op warmoth.com

DarknessAwaits
23 oktober 2006, 23:55
Ik zit nu nog even te kijken, maar ik kan het niet vinden hoor bij Warmoth. Misschien een directe link?

JimiDylan
24 oktober 2006, 00:10
http://www.warmoth.com/guitar/line6/line6.cfm

wel alleen de 300 electronics, maar goed.

DarknessAwaits
24 oktober 2006, 00:18
Je bedoelt deze?:
300 Series Replacement Pickguard
http://www.warmoth.com/guitar/line6/variax_300_guts.jpg

Dat is enkel maar een slagplaat volgens mij . Nergens staat er iets bij over de electronica.

Noid
24 oktober 2006, 12:14
Klopt dat is alleen maar een "blinde" slagplaat, zonder electronica.

Bovenaan diezelfde pagina:
Unfortunately we are not able to offer the electronic packages nor does Line 6 offer
electronics separately, you must buy a Variax guitar to obtain the electronics.

DarknessAwaits
24 oktober 2006, 14:36
Precies, dus helaas pindakaas.

Michael Amott
24 oktober 2006, 14:54
waarom staat er dan onder

: Pickguard with
electronics installed

Dirk W
24 oktober 2006, 16:44
omdat dat is wat het plaatje uitbeeld, niet wat er verkocht wordt.

Michael Amott
24 oktober 2006, 17:27
das dan wel weer jammer.....