PDA

View Full Version : Mini Meeting Report



Mitch
22 oktober 2006, 22:31
Vandaag mini meeting gehad alhier in onze oefenruimte in Schiedam; begon tussen Tristan en mij om een keer mijn speakerkast met Heritage G12M's te testen, maar dat liep uit op een meeting met Michael, Gerard van GVees en Ewout. Naast amps werden ook nog een rits pedalen getest, maar dat terzijde....

De Amps.... laat één ding duidelijk zijn: alles wat hier ooit over de Matchless Phoenix en de Marshall 2061x is gepost over ballen, dynamiek, punch en wat je ook maar kunt bedenken: dat klopt ook. Tegenspraak wordt geduld, maar het heeft geen zin. Beide staan per direct in mijn top 10 best ever amps. Dynamiek in overvloed, attack, geweldig tophoog dat niet priemt, brul in het laag....geweldig.
Ook de Bogner Cube (wat is -ie klein in het echt !) maakte zijn faam waar: prima spreiding en gebalanceerde sound.

Details en verhalen van de anderen laten nog even op zich wachten, ze rijden nu naar huis :D

robzilla
22 oktober 2006, 22:47
Fotoooo's!

Orpheo
22 oktober 2006, 22:54
Vandaag mini meeting gehad alhier in onze oefenruimte in Schiedam; begon tussen Tristan en mij om een keer mijn speakerkast met Heritage G12M's te testen, maar dat liep uit op een meeting met Michael, Gerard van GVees en Ewout. Naast amps werden ook nog een rits pedalen getest, maar dat terzijde....

De Amps.... laat één ding duidelijk zijn: alles wat hier ooit over de Matchless Phoenix en de Marshall 2061x is gepost over ballen, dynamiek, punch en wat je ook maar kunt bedenken: dat klopt ook. Tegenspraak wordt geduld, maar het heeft geen zin. Beide staan per direct in mijn top 10 best ever amps. Dynamiek in overvloed, attack, geweldig tophoog dat niet priemt, brul in het laag....geweldig.
Ook de Bogner Cube (wat is -ie klein in het echt !) maakte zijn faam waar: prima spreiding en gebalanceerde sound.

Details en verhalen van de anderen laten nog even op zich wachten, ze rijden nu naar huis :D

heb ik dan een miskoop met mijn CMW?? :o

Mitch
22 oktober 2006, 23:30
Nee, maar de bewieroking van de CMW laat ik liever aan de andere guys over, da's wel zo stijlvol :D

Foto's ? Man, we zijn veel te druk bezig geweest om zelfs ook maar clips te maken, laat staan foto's. Je kan natuurlijk altijd in Off Topic kijken bij 'Post schaamteloos foto's van jezelf'....

imlikeajungle
22 oktober 2006, 23:50
Geinig, wij hebben vandaag ook meeting gehad :)
Productieve namiddag voor de amp/fx/gitaar-dealers want iedereen heeft een hoop GAS opgedaan veronderstel ik!

Ik ben benieuwd naar clips & verhalen!

Michael AE
23 oktober 2006, 00:30
Zo, ik ben net thuis, maar het was de lange rit meer dan waard.

Een lange review is denk ik niet echt nodig, maar mijn typ-enthousiastme kennende zal het wel weer een lang verhaal worden. (EDIT: Hmm, viel wel mee...)

Meer dan een GAS-meeting, was dit eigenlijk meer bevestigen van dingen die we al wisten. De Marshall, CMW en Matchless behoren tot de absolute top van versterkers in onze smaak. (Onze smaak was grappig genoeg redelijk hetzelfde...correct me if I'm wrong, dudes...;))

De Marshall: Hele dynamische versterker. Bokhard, enorm veel punch, heerlijk vet middengebied. Klonk eigenlijk goed met alle gitaren die we hadden staan. (En dat waren er veel...) Wat mij opviel was dat hij vooral erg hard ging en enorm veel punch had. Eigenlijk geweldig met Mitch z'n Heritage G12m cab en Tristan zijn G12h cab. Niet getest met de cube, jammer genoeg. De meeste pedalen klonken wel goed met deze bak.

De Matchless: Laat ik aan de andere jongens over. :)

De CMW: Ook heerlijk dynamisch. Het laag leek me in eerste instantie wat weinig, maar dat was meer omdat het een tikkeltje strakker was dan de rest. Regeerde heerlijk op de Klon en ook op alle gitaren. Veel crunch en meer dan genoeg volume, alhoewel je wel merkt dat de Marshall en Matchless meer headroom hebben. Klonk geweldig met alle gitaren. Eveneens een super amp.

Vreemd genoeg merk je aan versterkers als deze drie, dat ze dezelfde goede kwaliteiten delen en alleen verschillen in dingen als voicing, wanneer ze gaan crunchen, waar de zwaartepunten van de eq liggen, enz. Veel verschil, hoor, maar allemaal dynamisch, vet, veel ballen.

Koch Classictone: Niet mijn versterker. Ik miste persoonlijk wat dynamiek. De 10" speakers vond ik werkelijk waardeloos. Te veel hoog en te veel laag. Klonk stukken beter met de Bogner cube, trouwens. Bruikbaar en voor het geld zeker goed, maar niets voor mij.

Ook wat pedalen getest, maar dat is meer iets voor de effecten-sectie.

Bedankt Mitch (en je vrouw, natuurlijk) voor de gastvrijheid!

Tristan
23 oktober 2006, 01:43
Ja, Mitch, allereerst bedankt voor de gastvrijheid en voor het organiseren en alles...

Ik vond het bovenal ook erg gezellig en voor mij was het ook meer een soort bevestiging van kwaliteit dan dat het echt een GAS meeting was...

Ik ben gewoon erg blij met mijn Marshall 2061x, nog steeds...

De Matchless Phoenix, ja, zo'n amp moet er ook nog gaan komen bij mij thuis, zeer bijzonder, fantastisch detail in het tophoog, twinkel, belletjes, open, ballen, heel veel ballen en dynamiek...
Een fantastische amp gewoon, voor mijn gevoel zeer, zeer sterk in cleane sounds en clean/crunch sounds...
Het zou een perfecte aanvulling zijn op mijn Marshall 2061x...

De CMW Tweedy Twin Champ vond ik ook erg mooi klinken, iets minder onderkant en minder bruut dan de Marshall 2061x en de Matchless Phoenix, maar heel prettig gevoiced, iets wat ik inmiddels toch wel de CMW sound zou durven te noemen...
Met de Matchless en de Marshall is het alsof je naast een kanon staat waarbij jij als gitarist de keuze hebt of je een toon dwars door je publiek heen wil jagen of dat je gewoon netjes en rustig de toon speelt...
De CMW heeft dit minder, maar daarvoor terug krijg je een voicing die ten allen tijde gewoon lekker klinkt, je kan er gewoon geen raar of onplezierig geluid uithalen, daarnaast is de amp toch superdynamisch en heeft ze een heel authentiek karakter...
Wat me ook met name opvalt is het totaal ontbreken van een klinische feel of sound, de amp reageert heel natuurlijk en dat maakt een groot verschil met veel andere amps die prettig in het gehoor liggen, die klinken voor mij of te klinisch, of ze hebben gewoon geen ballen, de CMW Tweedy Twin Champ heeft van beide problemen gewoon geen last, echt een superamp...
Zo'n soort amp zal waarschijnlijk ook ooit wel bij mij thuis een plaatsje vinden denk ik...

De Ceriatone 18 watt TMB Marshall Clone hebben we ook nog even getest, op de kast met Heritage G12M's...
Goede amp, tot nu toe de amp die wat mij betreft het meest dicht in de buurt komt van de Marshall 2061x dan alle andere boutique amps (Heritage Briton 2, 65 amps Marquee etc. etc.), ook wat betreft ballen...
Wat me wel opviel was dat deze amp wel iets meer rafel had dan de 2061x en dat sprak mij zelf iets minder aan, niettemin denk ik dat de amp zeker voor mensen die de sound van de Marshall zoeken maar wat minder willen besteden zeer, zeer interessant is...
Bovendien zijn er nog zeer veel mogelijkheden wat betreft de componenten, trafo's e.d, zeer interessant dus...

De Koch Classictone...
Niet echt mijn amp, het cleane kanaal vind ik zeker niet slecht, alleen heeft deze amp voor mij de nadelen die vele andere amps ook hebben, ze zijn heel breed instelbaar, maar de regelaars doen allemaal net niet wat ik wil...
Het laag geeft een bonk laag erbij dat ik niet alijd zou willen horen, maar als je het er niet indraait mis je weer wat...
Het midden geeft naast dikte een soort neuzigheid aan het geluid die ik eigenlijk ook niet echt wil horen...
Ik vond het middengebied overigens wel lekkerder met de stock speakers dan met de Bogner Cube, voor de rest vond ik de Cube wel weer lekkerder klinken...
Het hoog vond ik wel okee, maar het gaf een beetje te veel "pok" en te weinig harmonischen, dus te veel op het hoog midden gevoiced naar mijn smaak, alhoewel het hoog weer niet schel was had het wel een beetje een droge "pok" dus...
Het lead kanaal hebben we niet echt goed gecheckt, dat vond ik ook een beetje te dicht klinken, was ik niet weg van...
Al met al zeker geen slechte amp, ik denk dat het cleane kanaal tot een van de betere sounds van de bekendere amps gerekend kan worden, maar voor mij was het 't toch niet helemaal...
De Classictone leek voor mijn gevoel wel behoorlijk op de Studiotone die ik een tijdje geleden getest heb, alleen vind ik de speaker van de Studiotone wel iets beter klinken, iets klinischer, maar die speaker geeft wel een wat breder frequentiespectrum, inplaats van alleen middengebied...

Nogmaals bedankt Mitch (ook je vrouw inderdaad) voor de gezelligheid, gastvrijheid en het organiseren van alles... :)

ewout
23 oktober 2006, 09:12
Ten eerste een bedankje voor de organisatie en de gastvrijheid van Mitch!

Ik heb me een beetje stilletjes in een hoekje opgesteld toen al het gitaargeweld losbarste ;-) Man man man wat speelden jullie soms hard! ;-)

De Matchless: okee, dit is de volgende versterker voor mij. Deze versterker heeft alles wat ik in een versterker zoek; schitterend clean met genoeg headroom, ballen, dynamiek en een voicing die op het cleanere kanaal de punch van een fender en het interessante midden van een vox heeft. Het hoog ligt relatief 'lager' gefocussed dan andere versterkers (vergeef mijn leek uitleg) en daardoor klonk het heel aangenaam; een combinatie van definitie en warmte die ik niet eerder zo heb gehoord. Het andere kanaal heeft meer een hybride vox-marshall klank en dat rockte echt enorm. Even m'n classictone ernaast gehouden... wel de vertrouwde sound, maar duidelijk minder gebalanceerd en 'geperfectioneerd' als de matchless. Ik hou van die hybride vox-fender klank op het clean van de classictone, maar die matchless daar is dat gewoon verder uitgewerkt. Op sommige momenten tijdens het draaien aan de knoppen van de koch keek iedereen vies en kreeg ik juist een grote glimlach; either you like it or you don't ;-) Maarrrr... die matchless is duidelijk de baas en daar betaal je dan ook voor. Ooit.

De Marshall 2061x: 20 watt is genoeg. Dit beest is voor mij de ultieme marshall. Gepatched rockt het op een manier dat je niet eens durft te denken aan wat een 50watt of laat staan een 100watt voor volume en ballen produceerd. Ongepatched verassend veel cleane headroom. Zoooooveel ballen en punch in zo'n klein doosje... wow.

De ceriatone in vergelijking met de marshall: eigenlijk te kort naast elkaar gehouden. Voor mijn gevoel ontloopt het elkaar niet zoveel, het overdrive karakter is een tikje anders en ik heb het idee dat de marshall iets meer cleane headroom heeft als je niet patched. De ceriatone heeft daartegenover weer het voordeel van de twee verschillende kanalen waarvan een met master en ... de prijs!

De CMW Tweedy Twin Champ: mooie klank, het is allemaal erg gebalanceerd, mede ook door het schitterende cabinet wat eronder stond. Helaas verre van genoeg headroom om voor mij bruikbaar te zijn.

Klon centaur. Yep, hype klopt. punt. 8-D

Pigtronix EP-1: blijft het beste funky phase/filter effect wat ik ooit heb gehoord.

We besloten de avond bij Mitch met wat tappen op de bodies en necks van een aantal gitaren. Erg interessant michael! Ik had het toch over mijn mexicaanse strat die zo uitzonderlijk goed en luid klonk? Ik dus meteen tappen die avond...die heeft dus een kwart als interval. Zou het dan echt zoveel uitmaken?

DaveItUp
23 oktober 2006, 09:37
Ik zie dat die 2061x in zo'n PA20 achtige headcase zit. Is het een reissue van zo'n PA20, Lead & bass20? Past een 18w chassis ook in zo'n kleine headcase? Hoop t, want toch wel erg handzaam en ziet er echt vet uit!

Tristan
23 oktober 2006, 11:41
Wat betreft PA20 weet ik het niet precies, maar het is inderdaad een (handwired) heruitgave van de 2061 JMP Lead & Bass 20 watt top...
Ik weet niet zeker of zo'n 18 watter ook in zo'n headcase past, omdat die 18 watter volgens mij een wat breder frontpaneel heeft, die 18 watter heeft ook meer knoppen...

Dat handzaam klopt ook wel ja, het is de lichtste versterker met de meeste ballen die ik ooit gezien heb...

Alain
23 oktober 2006, 12:01
toevallig!

Er was ook een Belgische meeting en wij hebben wel pics
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0010.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0007.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0006.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0005.JPG

Alain
23 oktober 2006, 12:01
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0004.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0003.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0002.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0001.JPG

Mitch
23 oktober 2006, 12:18
Beeld genoeg dus, nou nog de verhalen ;)

El Bastardo
23 oktober 2006, 14:20
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0004.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0003.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0002.JPG
http://users.pandora.be/yfransens/Offstage/IMG_0001.JPG

interessante vloer, is dit toevallig ene garage in boortmeerbeek??

Alain
23 oktober 2006, 14:21
toevallig wel ja.

Ondertussen de fotograaf van dienst al kunnen raden?

LordRiffenstein
23 oktober 2006, 14:46
Beeld genoeg dus, nou nog de verhalen ;)

Wij hebben enkel foto's gemaakt, niks getest. Oh ja, op de foto's zijn natuurlijk poses!

LordRiffenstein
23 oktober 2006, 14:48
interessante vloer, is dit toevallig ene garage in boortmeerbeek??

Die vloer is al WERELDberoemd in Europa, misschien eens per opbod verkopen.

De fotograaf van dienst was ook nog zo slim om zijn eigen zooi vergeten te fotograferen. :satisfie:

Chris Winsemius
23 oktober 2006, 15:44
@ De tonefreaks, uh Schiedam posse MiniMeeters :)

Als jullie de 2061 "on-jumpered" gebruikten voor meer cleane headroom welk kanaal was dat dan?

Bvd!

Tristan
23 oktober 2006, 16:05
Dat was het eerste kanaal, het lead kanaal...
Ik weet niet wat het was, de Marshall had voor mijn gevoel in deze ruimte wel erg veel clean headroom en we moesten hem deze keer i.c.m. een Strat echt jumperen om er op een redelijk volume crunch uit halen...
Het tweede kanaal hebben we eigenlijk niet los getest, die is nog iets cleaner en er zit wat meer laag in, als je deze bijna helemaal openschroeft en de tone knop ook ver open zet dan kan je er een soort JTM45 achtige sound uithalen, vooral i.c.m. een Strat ook erg lekker...

provisus
23 oktober 2006, 18:56
Lijk me ook wel eens leuk om zo'n meeting bij te wonen! en andere versterkers vergelijken (+ jammen ^^)
Dan neem ik m'n T-rex Bigtone t45 met T-rex cap mee + les paultje en ocd +fd 2 (durf te wedden dat weinig mensen de versterker hebben gehoord :P)

AART
23 oktober 2006, 18:58
Geinig, wij hebben vandaag ook meeting gehad :)
Productieve namiddag voor de amp/fx/gitaar-dealers want iedereen heeft een hoop GAS opgedaan veronderstel ik!

Ik ben benieuwd naar clips & verhalen!


Hmm, je bent mij nu GAS aan het aanjagen voor een single recto, zeker nadat ik de single recto van Michael gehoord heb, echt vette bakken.

Tristan
23 oktober 2006, 19:14
Lijk me ook wel eens leuk om zo'n meeting bij te wonen! en andere versterkers vergelijken (+ jammen ^^)
Dan neem ik m'n T-rex Bigtone t45 met T-rex cap mee + les paultje en ocd +fd 2 (durf te wedden dat weinig mensen de versterker hebben gehoord :P)

Ik heb hem weleens gehoord, aparte amp...
Kwam op mij heel erg Blackface Fender achtig over, erg mooie clean, crunch vond ik er wat lastiger uit te halen...
Had veel weg van het eerste (cleane) kanaal van de Hook als ik het me nog goed herinner en ook wat van de Tony Bruno Underground 30...

BLOK182
23 oktober 2006, 20:29
Mocht ik nog eens in staat zijn een meeting bij te wonen, probeer ik de Budda wel mee te slepen, dies ook nog niezo vaak aan bod gekomen:-)

El Bastardo
24 oktober 2006, 08:56
Die vloer is al WERELDberoemd in Europa, misschien eens per opbod verkopen.

De fotograaf van dienst was ook nog zo slim om zijn eigen zooi vergeten te fotograferen. :satisfie:

He, gaat toch de savage 120 weg? Ik zie het nu pas..

LordRiffenstein
24 oktober 2006, 09:12
He, gaat toch de savage 120 weg? Ik zie het nu pas..

Kopen? :)

Tja, 3 is teveel en ik heb toch weer AMP GAS 8)

imlikeajungle
24 oktober 2006, 13:30
Kopen? :)

Tja, 3 is teveel en ik heb toch weer AMP GAS 8)

Voor iets kleins & makkelijks éénkanaals?

LordRiffenstein
24 oktober 2006, 13:47
Voor iets kleins & makkelijks éénkanaals?

Eenkanaals inderdaad maar niet echt klein :)

Mitch
24 oktober 2006, 17:03
Klein is wel hip hoor ;)

LordRiffenstein
24 oktober 2006, 17:36
Klein is wel hip hoor ;)

Ik ben geen kuddedier en volg ook geen hypes 8-)

Mitch
24 oktober 2006, 17:46
O ja, meneer verkoopt een Engl en is meteen geen kuddedier meer :seriousf:

LordRiffenstein
24 oktober 2006, 18:20
O ja, meneer verkoopt een Engl en is meteen geen kuddedier meer :seriousf:

Wie startte die kudde denk je? :cooler:

Heb gisteren nogmaals een Heritage Colonial getest en mijn GAS is er niet op verbeterd, blijft mijn absoluut favo cleane versterker hoewel ik sommige %13 ook wel lekker vind alsook die Valvetech maar de Heritage heeft toch nog net iets meer!

Alain
24 oktober 2006, 20:08
Wie startte die kudde denk je? :cooler:

Heb gisteren nogmaals een Heritage Colonial getest en mijn GAS is er niet op verbeterd, blijft mijn absoluut favo cleane versterker hoewel ik sommige %13 ook wel lekker vind alsook die Valvetech maar de Heritage heeft toch nog net iets meer!

Een versterker puur om te stemmen is er toch wel over vind ik

AART
24 oktober 2006, 20:10
Een versterker puur om te stemmen is er toch wel over vind ik

+1 :D



10tekens

LordRiffenstein
25 oktober 2006, 08:06
Een versterker puur om te stemmen is er toch wel over vind ik

ROFL :cooler:

gvink
27 oktober 2006, 13:02
jaja.. ik was er ook.. :)

dacht laat ik ook nog wat zeggen.. :P

Wat mij vooral opviel was hoe dicht mijn Ceriatone bij de 2061x in de buurt kwam.. Denk dat als we nog iets meer getweaked hadden we nog wat beters hadden kunnen krijgen. Verder klonk die trouwens ook waanzinnig..!

Achteraf gezien had ik toch wel m'n cabinet mee moeten nemen.. dan hadden we de G12M's van Mitch kunnen vergelijken met mijn G12H's.. (toch H dus..)
Ben wel benieuwd wat daar nog uit had gekomen.

Verder klonken de gitaren ook te gek, vooral de strat van Tristan!
Helaas moest ik een beetje te vroeg weg wegens een net wat te belangrijke afspraak om af te zeggen...

Het is trouwens altijd lekker om je versterker eindelijk wel eens boven de twee te zetten... haha.. Alles werd alleen maar nog beter..! Daarnaast was ik ook nog erg verrast over hoe goed de TV Jones Magnatron elementen klonken. Stiekem wist ik dat al, maar toch blijft het lekker om het op een andere versterker in de handen van een andere gitarist te horen...!

Al met al een interessante middag die voor mij veel te kort duurde... :-(

Wanneer doen we het nog een keertje?? heheh

Tristan
27 oktober 2006, 22:21
Hee Gerard!

Ik vond ook dat de Ceriatone behoorlijk dicht in de buurt kwam van de 2061x, het karakter verschilt nog wel een beetje voor mijn gevoel...
De Ceriatone had voor mijn gevoel een iets meer gruizige gain, maar hij klonk zeker erg goed...
In mijn Marshall cabje zaten trouwens wel G12H's, maar dan nieuwe...

Grappig dat je mijn Strat goed vond klinken, ik heb die voor redelijk weinig op de kop kunnen tikken en ben er zelf ook heel erg blij mee...
Er zitten naar het schijnt Fender Custom Shop '54's in, dus dat wil wel klinken...
Ik vond jouw Strat met de Nordstrands ook lekker klinken, die van Ewout was trouwens ook erg goed, klonk akoestisch al heel helder en open...
Nu ik erover nadenk vond ik al onze gitaren wel te gek eigenlijk...
De Les Paul van Michael, wat een tone!
Jouw De Gier gitaar, Mitch zijn De Gier

De TV Jones pickups waren voor mij echt een revelatie...
Die Filtertrons, sjonge wat een ballen zeg!
Echt superkicken, ik ben ook echt superbenieuwd wat zulke pickups in een Telecaster zullen doen, volgens mij is dat ook echt een supercombi...

Tristan
27 oktober 2006, 22:27
Haha, wel grappig om te vertellen over mijn Strat...
Ik heb de tap test ook met mijn Strat gedaan en zij heeft als interval dus een majeur septiem! :seriousf:
Mijn ES335 heeft een reine kwart, maar eerlijk gezegd heb ik met deze gitaar meer een haat/liefde verhouding dan met de Strat, de Strat vind ik gewoon altijd lekker klinken, de ES335 is soms niet helemaal lekker en soms geweldig voor mijn gevoel...

Michael AE
28 oktober 2006, 02:03
Haha, daarom is mijn Relic zo goed, die heeft een reine kwint, als ik het goed heb onthouden.

Ach, het was maar een leuke anekdote van wat gitaarbouwers. Werkt alleen best wel, moet ik zeggen. Al mijn favoriete gitaren hebben een rein interval.

Mitch
28 oktober 2006, 10:53
Moet dus gewoon bij de karakter passen. Jij als reine jongeling....
De mijne hadden allebei een secunde, dus eh.... dat betekent dan eh....
O ja, ik ben Vissen van sterrenbeeld, die zijn ook met zijn tweeën.
Zie je: 't moet gewoon bij je passen. :D

ewout
28 oktober 2006, 14:12
hahahaha...

weet je, ik ga eens vragen aan de bouwers van Vox Humana hoe zij met dat tappen in de praktijk werken. Ik weet nog van toen ik mijn stratocaster ging bestellen, dat ze echt de kast opentrokken en van alles en nogwat naast mijn oren hebben getapt. (zeg je dat zo? anyway...) Ik weet nog dat er een enorm verschil zat tussen hun eigen halzen met of zonder carbon halspen. Veel helderder, harder en opener. Dat hoor je nu nog bij mijn strat terug. Het viel me nog mee dat jullie de kinmans zo goed vonden trouwens...

Ik vraag me af of ze nou daadwerkelijk bodies tappen en dan matchen. Is het nou ook zo dat het gewicht nog enige invloed heeft? (Dus dat je met bijschaven van je hals je geluid veranderen kan) Of is het puur het stuk hout wat telt?

Nog iets anders... ik vond die strat van Tristan ook te gek. Het zette me een beetje aan het denken. Je leest veel over wat wel en niet op een strat zou moeten zitten voor een optimaal geluid. Ik overtreed een aantal van die regels met locking tuners, graphtec nut, kinmans, afgeschuinde hiel en een carbon trussrod, maar die van Tristan had volgens mij weer geen fullsize tremoloblock, wat die van mij dan weer wel heeft. Mijn punt is dat ik de onderlinge gitaren wel anders vond, maar niet per se beter of slechter. Ik vraag me af of al die aandacht voor detail niet gewoon geleuter is en het uiteindelijk gewoon ligt aan het hout en de elementen. Iemand iets zinnigs te zeggen hierover? ;-) Wie heeft er veel gesleuteld en echt kwaliteits verschil gehoord? Zo kan ik me gewoon niet voorstellen dat locking tuners het geluid minder maken... toch lees ik het best vaak.

Tristan
28 oktober 2006, 14:51
Hee Ewout!

Ik weet niet eens wat je bedoelt met een fullsize tremolo block, op mijn gitaar zit gewoon zo'n standaard moderne American series tremolo...
Nu maak je me toch wel nieuwsgierig, ik zou het graag eens proberen...
Er zijn trouwens ook verhalen dat Titanium echt fantastisch zou zijn voor de brugzadels en je tremolo block, maar ik weet het zo net niet hoor, de bouwers die dat zeggen schrijf ik zelf niet zo hoog aan (DeTemple guitars, volgens mij een hoop geleuter)...

Op mijn Strat zit trouwens ook gewoon een plastic topkam en ik weet niet of dat mijn tuners staggered zijn, ik heb wel een string tree voor de b en e, dus volgens mij zijn het dan geen staggered tuners...

Wat betreft de staggered tuners hoor ik wel verschil, maar dat verschil zit vooral in de open snaren, die klinken opener... :)
Het is voor mij een behoorlijk verschil...
Ik heb ooit locking tuners op mijn toenmalige USA Strat laten zetten en daarna ben ik eigenlijk nooit meer tevreden geweest over de klank van de gitaar, het is wel heel wat jaren geleden, maar ik was er dus niet blij mee, de gitaar zelf was volgens mij ook niet echt fantastisch dus daaraan kan het ook liggen...

Ik denk dat het gewoon een kwestie van combinatie is en sommige gitaren kloppen gewoon...
Zo heeft de moderne amerikaanse brug een wat strakkere en neutralere toon, maar ook iets meer sustain dan een vintage brug, maar de laatste heeft weer wat meer de karakteristieke Fender twang...
Ik denk dat de Amerikaanse brug zo goed werkt op mijn gitaar omdat de gitaar van zichzelf al behoorlijk resonant is in het hoog en de brug dit gewoon neutraal en lang uitversterkt, met een vintage brug zou het misschien iets te veel ploink ploink worden...

Wat betreft jouw gitaar merkte ik op dat deze erg resonant was en open klonk met name ook voor een instrument met rosewood toets...
Op mij kwam de klank van de gitaar wel modern over, niet vintage, geen mega ballen, maar een erg mooi gebalanceerd geluid...
Ik vond de Kinmans goed, veel beter dan Suhrs, maar tegelijkertijd denk ik dat er meer in de gitaar zit dan dat de kinmans eruit halen...

Mijn eigen Strat zit voor mijn gevoel iets meer tussen modern en vintage in, iets meer ballen, maar daardoor ook iets minder gebalanceerd...
Voor mij werkt het goed, want ik ben tevreden met de akkoord en tokkel dingen die ik uit de gitaar kan halen, maar ook met de wat rauwere blues dinge die ik eruit kan halen, voor mijn smaak is de gitaar dus erg veelzijdig...

De Strat van Michael heb ik al eens eerder gehoord en dat is gewoon ballen non plus ultra, dat ding snijdt echt overal doorheen, fantastische gitaar voor Blues en Rock, maar voor sommige dingen voor mijn smaak weer een beetje over the top, je wil dat snijdende niet altijd hebben en gezien het feit dat ik ook al van pure amps met veel ballen houdt is het niet in iedere setting de ideale gitaar, maar ja, die bestaat ook niet...
Ik zou er wel zo eentje willen hebben, staat wel op mijn verlanglijstje... :)

ewout
28 oktober 2006, 15:23
Tristan,

ik dacht te zien dat jouw tremmelo block maar de halve dikte was, net zoals bij mijn mexicaanse strat. Zeg maar een halve centimeter dik ipv. een centimeter dik. Maar; misschien zit ik er helemaal naast.

http://www.callahamguitars.com/blocks.htm hier zie je onderaan twee foto's, met een dun en een dik blok.

Er word beweerd dat er heel veel afhangt van zadeltjes, block, zes schroeven ipv. twee schroeven, dus vandaar.

Die strats van jullie hadden zeker meer ballen. Misschien alleen al de maple neck maakt dat die een strats meer ballen hebben trouwens... Mijn strat heb ik ook meer richting warm-geblanceerd-maar helder gestuurd. Ik denk dat het ook al temaken heeft met de omgedraaide kop die ik heb; laag klinkt soepeler en hoog veel feller. Ik ben benieuwd wat cs54 pickups in mijn strat zouden doen! Ik blijf het apart vinden dat een strat ook unplugged al heel modern kan klinken...

Tristan
28 oktober 2006, 18:12
Ik heb even gekeken en dat van dat tremolo block klopt inderdaad, maar volgens mij is dat bij alle moderne Fender tremolo's zo...
Hmm, misschien eens kijken of dat ik er een dikker vervangend stalen block voor kan krijgen...

Het geluid van de verschillende tremolo's is inderdaad anders, ik heb een aantal Suhr gitaren (die zeer consistent gebouwd worden) met dezelfde specs akoestisch getest, eentje met een moderne Fender tremolo, eentje met een vintage Fender tremolo en eentje met een Wilkinson/Gotoh vintage tremolo...

Ja, die maple neck heeft natuurlijk ook veel invloed, alhoewel een goede rosewood Strat zoals de jouwe dus niet per se minder open hoeft te klinken...
Ik ben ook benieuwd wat CS '54's in jouw gitaar zouden doen, die Nordstrands klonken ook heel lekker, ietsje moderner en gebalanceerder weer voor mijn smaak...
De '54's kunnen volgens mij wat rauwer klinken als je dat wilt...

Tsja, het is een gek iets, dat de ene gitaar akoestisch al moderner kan klinken dan de andere...
Dat heeft denk ik toch wel te maken met de gebruikte hardware, de carbon fiber halspen en alles...
Het belangrijkste is echter dat het totale plaatje van de gitaar gewoon klopt en dat deed het bij jouw Strat voor mij in ieder geval wel, akoestisch al...

marc_o
28 oktober 2006, 21:30
Er zijn wel veel mimi-meetings de laatste tijd?

Mitch
29 oktober 2006, 20:41
Ik weet niet hoe jet met jou zit, maar ik zie mezelf elke dag. Gezien mijn lengte, die onder de 1,80 ligt, is dat ook een soort mini meeting.
(er is zowel een topic over de amps als over de effecten, met off topic uitstapjes naar de gitaren)

marc_o
30 oktober 2006, 10:21
Onvergeeflijk!!!

gvink
3 november 2006, 08:55
ik ben echt te weinig hier de laatste tijd... :(

Om verder te gaan in de filosofieen van ewout en tristan...
Ik denk dat hout het meeste invloed heeft op de klankkleur, de hardware zorgt er voornamelijk voor hoe goed dat overeind blijft. Daarnaast zorgt goede hardware, zoals een trussrod, als die door vox humana wordt gebruikt, van carbonfiber voor een sterk verbeterde sustain en een strakker en helderder overall geluid.

Locking tuners of niet zal niet direct te horen zijn, afgezien van het gestemd blijven van de snaren.. Het blok op je tremolo kan ook veel verschil maken..!

Zo heb heb ik op mijn eigen strat eentje met een volledig metalen blok zitten. Dus geen aluminium, of een dun blokje o.i.d... Daar merkte ik veel vershil mee toen ik die geplaatst had. Onmiddelijk meer sustain en een dikkere vollere klank. Eigenlijk precies wat je er van zou verwachten.

Al met al zal naar mijn idee hout en vooral ook de kwaliteit van het gebruikte hout en de kwaliteit van de constructie, samen met onderdelen als trussrod en specs als doorlopende hals, gelijmde hals of geschroefd het meeste invloed hebben op de klankkleur en sustain. De echte hardware zal er meer voor zorgen hoe goed dat blijft staan. Maar daarin zit wel veel overlap...

Makes sense??

Wat mij veel geholpen heeft is dat ik er veel over heb kunnen praten met de mannen van Vox Humana en Sander (de Gier). Daar zitten al veel meningsverschillen tussen, maar is wel erg leerzaam. Op zich ook niet vreemd aangezien zij dagelijks de instrumenten bouwen en bespelen en alles zien wat er op de markt is.. :)

ewout
3 november 2006, 09:48
en dan rest nog de vraag;

elementen buiten beschouwing gelaten, voor mijn part 'unplugged' ; wat ziet iedereen als een 'moderne' sound en wat als 'vintage' sound?

gvink
3 november 2006, 11:49
Ik denk dat strak en relatief 'vlak' modern is. Hoog/mid/laag relatief 'even hard'.
Vintage is naar mijn mening als een gitaar meer een eigen karakter heeft.

ewout
3 november 2006, 18:44
mmm... met karakter bedoel jij dan bepaalde specifieke frequentiepieken die een 'vlak' instrument niet meer heeft. Dat vlakke instrument klinkt dan zo algemeen dat het karakter weg is. Staat volgens mij los van het vintage en modern verhaal.

Even analyse; waar is een gitaar, en dan even voor het gemak een strat-achtige, uit gemaakt afgezien van de electronica en wat heeft het te maken met het vintage/modern verhaal?

-hout. Zelfs de meest moderne shurs zijn nogsteeds van dezelfde houtsoorten als vintage fenders gemaakt. Doet er dus denk ik niet toe. Ik snap dat een maple op mahonie body een andere sound geeft, maar ik bedoel gewoon de houtconfiguraties uit de begin jaren van fender.
-lak. Maakt wel verschil, maar ik denk niet genoeg om ineens dezelfde gitaar modern of vintage te laten klinken.
-frets. Kan uitmaken als ze erg hoog zijn, maar volgens mij niet veel.
-bruggen. Maakt wel weer veel uit, maakt juist veel verschil. Toch apart dat mijn vintage correcte brug (dwz; net zoals in de jaren 50 en 60 op strats zat)een 'moderne' sound geeft en dan tristans brug, die juist niet vintage correct is, weer een vintage sound...
-stemmechanieken. Geen idee. Veel verhalen gelezen over dat het niet uitmaakt maar ik heb echt geen idee.
-topkam. Zover ik weet heeft een been topkam meer hoog, een metalen topkam klinkt als een fret zelf en een graphtec of andere composiet klinkt gabalanceerder en heeft minder hoog dan een benen topkam. Pak een gefret accoord en je hebt die factor ook weer uit de vergelijking gehaald.
-radius van de toets: heeft denk ik alleen effect wanneer je hiermee de snaarafstand tot de elementen meetelt, maar verder denk ik niet.

Ik denk dat het verschil bij strats neerkomt op de brug en ook op de topkam. De rest is denk ik echt de elementen. Electronica buiten beschouwing gelaten zou je dus met het veranderen van de brug en de topkam een strat modern kunnen laten klinken of juist vintage... ;-) Of zie ik het nu helemaal verkeerd? Wat maakt, praktisch gezien, nou zo veel verschil dat de ene strat modern wordt genoemd en de andere vintage?

Tristan
3 november 2006, 19:12
Hmm, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar volgens mij vlak je een aantal belangrijke schakels uit...
Als we het puur over de akoestische eigenschappen van de gitaar hebben dan is de selectie van het hout volgens mij het belangrijkst, ook om een vintage of juist modern karakter te verkrijgen...
Laten we ook niet vergeten dat jouw Strat een carbonfiber halspen heeft, volgens mij maakt dat ook dat het karakter van de gitaar wat moderner is...
Jouw verhaal over mijn Strat met de moderne brug geeft juist aan dat de brug niet een bepalende factor is in of een gitaar vintage of juist modern klinkt...
Alhoewel ik wel moet zeggen dat mijn gitaar voor mij niet specifiek vintage klinkt, ze zit voor mijn gevoel een beetje tussen vintage en modern in en dat karakter schrijf ik voor een gedeelte wel weer toe aan de moderne brug, ik weet echter niet zeker of dat waar is...
Ik heb ook een '57 reissue Strat gehoord die wat betreft karakter akoestisch behoorlijk dicht in de buurt kwam van mijn Strat en vice versa, beide Strats zijn wel van Essen gemaakt en hebben een maple hals...
Een ander aspect is hoe het hout van de hals gezaagd is, bij de Eric Johnson Strat is de hals bijvoorbeeld kwartiers gezaagd een dat geeft de gitaar een heel ander en moderner karakter voor mijn gevoel...

Een vintage karakter staat bij mij gelijk aan ballen en het staat voor mij ook vast dat een meer vintage spec gitaar, mits het een goede gitaar is meer ballen zal hebben dan een gitaar uit dezelfde houtsoorten maar dan met moderne specs...
Als je bekijkt wat het doel is van moderne ontwikkelingen dan kan je dat vrijwel altijd terugleiden tot het feit dat men meer controle wil...
Een moderne brug geeft een langere en neutralere toon...
Locking tuners geven minder stemmingsproblemen, etc. etc.
Allemaal zaken waarin op de een of andere manier bij de moderne vindingen meer controle is verwezenlijkt...
De meest moderne gitaar zal daarom volgens mij dan ook gebalanceerder en gecontroleerder klinken, echter met een verlies aan ballen...
Het is net wat je wil, voor sommige dingen is een gecontroleerder geluid beter en voor sommige dingen heb je juist ballen nodig...
Ik hou zelf van altijd wel wat ballen in mijn geluid, daarom is mijn Strat voor mij dan ook een heel fijn compromis met een eigen karakter...
Heel mooi gebalanceerd en open, duidelijk maar niet opdringerig voor akkoord en tokkelpartijtjes, voor popdingen en als ik wat meer ballen wil voor Blues dingen dan zit dat er ook nog in, alhoewel ik voor die dingen zo'n Strat als Michael heeft dan wel weer wat meer kan waarderen...
Het is dus gewoon een kwestie van smaak en ook van de stijl die je speelt en welke sound je nastreeft...