PDA

View Full Version : Goede chorus gezocht



Rinze
22 oktober 2006, 19:55
Ik ben op zoek naar een goede chorus, die in de effectloop van mijn Peavey Classic 30 moet kunnen, de ingang moet dus niet te snel oversturen. Verder wil ik graag zowel een ouderwets, dik chorusgeluid als een moderner, helderder geluid kunnen maken. Ik gebruik een Line 6 Echo Park die me goed bevalt, maar durf eigenlijk niet de Space Echo aan te schaffen vanwege de vele slechte ervaringen waar ik over heb gelezen. De Echo Park bevalt trouwens uitstekend, maar is wel kieskeurig qua voeding en bijgeluiden.

Ik zou graag wat ervaringen van andere mensen lezen, met name wat betreft geluid en bijgeluiden. Thnx. Je kunt mijn verdere apparatuur bekijken op www.rinzesgitaarweb.nl.

vinni
22 oktober 2006, 22:06
Hee Rinze....

Heb net een Jacques Meistersinger in Duitsland besteld. Bij Tonetoys.
Compleet analoog...

Misschien ook iets voor jou?

Oh ja....
Heb nogal wat chorussen getest....meeste zijn in mijn beleving meer geschikt voor tussen gitaar en versterker....anders overstuurt de uitgang van je FX-loop.....is linelevel.....even belangrijk om mee te nemen.

Groet,
Vinni

Mr.Bluesbreaker
22 oktober 2006, 22:09
Ha die Rinze!

Wat ik doe als ik een chorus wil gebruiken:

in de studio pak ik voor het meest afgezaagde dikke, 80's zwevende geluid een Roland DEP-5. Das een 19" processor die onder andere als een chorus kan worden ingesteld. Best een complexe bak.
Ik mix dit dus over een track heen zonder het in het signaalpad van mijn versterker te zetten. Deze apparaten doen zo'n 90-120 euro tweedehands.
Verbazingwekkend wat een 16 bits processor met je geluid doet.

Live vind ik de chorus van Electro Harmonix (Small clone) geweldig. Echter weinig aan in te stellen. Dit is het typische geluid van het intro van "come as you are". (Nirvana)

Verder heb je van Boss nog de oudste en meest gehypte CE-1. (grote legergroene bak.) Hier zal vast nog wat over worden gepost, dat laat ik aan de rest over.

Persoonlijk denk ik dat het erg lastig gaat worden om de ouderwetse en moderne klank samen in 1 effect te krijgen. Die vieze 16 bits glazige, sja geef het eens een naam, chorus versus het moderne, ik zou niet weten waar het in moet zitten. Wellicht komt iets uit de twin pedal reeks van Boss dichtbij voor niet teveel geld.

groeten,

Eric. (van de Es-335 uit Groningen)

up-guitarman
22 oktober 2006, 23:25
Small Clone is fantastisch !!!
(Die koop ik zelf ook ooit nog eens)

peter_heijnen
23 oktober 2006, 08:30
Voor in je loop is het misschien handig als je op zijn minst de input kunt regelen, de tc chorus is de enige die mij dan te binnen schiet.

Verder is misschien de intellifex een idee voor je. Geen pedaal, maar wel heel veel chorus plus daarbij nog veel meer moois en ook nog eens een analoog signaalpad als je niet persé door de hush hoeft.

Ik heb zelf ook de jaques meistersinger. Analoog, mono, en de mooiste chorus die ik ooit heb gehad, maar ik weet niet hoe ie het zou doen in een amploop.

Rinze
23 oktober 2006, 11:39
De Jacques lijkt me inderdaad wel wat, heb zelf een tubeblower. Het is inderdaad maar net hoe de ingang reageert.
Vinni, ben jij die gast die het snoer van zijn TC chorus heeft afgeknipt? ;-)
He Eric, ben je die ES nog kwijtgeraakt? Ik heb onlangs een Framus Tennessee Custom gekocht, voor 700 euri bij Tools 4 Tones in Nijmegen (6 uur in de trein, pff, je moet er wat voor overhebben). Fantastische gitaar, Framus doet zijn ding erg goed en een stuk beter dan bijvoorbeeld Gibson qua afwerking en prijs/kwaliteitverhouding, naar mijn niet zo bescheiden mening dan.
Ik heb inderdaad wel over een 19 "bak gedacht, daar zou ik ook meteen mijn delay uit kunnen halen, maar het even bijregelen is dan zo'n gekloot. Afijn, binnenkort zijn mijn nieuwe boxjes klaar en dan hang ik eerst mijn Vox Tonelab aan een Peavey Classic 60 stereo eindbak en die weer aan twee kastjes met elk een Celestion. Als dat goed klinkt ben ik een eind verder.
Ik wist trouwens niet dat de TC een regelbare input heeft, als je die minder gevoelig afstelt heb je zeker ook minder output?

Rinze

peter_heijnen
23 oktober 2006, 12:38
Ik wist trouwens niet dat de TC een regelbare input heeft, als je die minder gevoelig afstelt heb je zeker ook minder output?

Door de input steeds goed in te regelen blijft de output van de TC, ondanks het gebruik van verschillende bronnen, juist gelijk.

vinni
23 oktober 2006, 13:16
Vinni, ben jij die gast die het snoer van zijn TC chorus heeft afgeknipt? ;-)

Euh ja! :satisfie:

Hahahaha....pas alles aan......

Maarru...hoe is die tubeblower?

Hoor je die buffer eigenlijk wel?....ik weet dat er buffers in de
Jacques pedalen zitten.

Krijg deze week een FX-eng MOAB Boost, twee HAO's en een cusack om te testen. Moet een nieuwe boost hebben. Schwalbe (zit andere topic) heeft mijn MXR EQ overgenomen. Die gebruikte ik altijd om mijn solo's te boosten.

enne..Ben jij dit die gast waar Goos al een aantal PRS'en aan verkocht heb?

Groet,
Vinni
Vinni

ponq
23 oktober 2006, 14:47
Live vind ik de chorus van Electro Harmonix (Small clone) geweldig. Echter weinig aan in te stellen. Dit is het typische geluid van het intro van "come as you are". (Nirvana)


hoewel ik de SmallClone een leuk chorus vindt, is voor Come as you are toch echt de EHX Polychorus op de Flanger setting gebruikt.

Ik heb de Polychorus, deze heeft snel input overload en is niet zo makkelijk subtiel in te stellen, maar mocht je interesse hebben, pm me maar, bij mij is ie naast de TC Electronic SCF overbodig.

Rinze
23 oktober 2006, 16:42
Vinni,

de tubeblower is ok, hij gaat in de vervorming veel verder dan een tubescreamer en je kun de bassen en het hoog lekker boosten, hij is wel wat hard in het hoog, vind ik. Heb laatst ook een Warp Factor gekocht voor de echt heavy scheur, moet zeggen dat ik het scheur kanaal van mijn Classic 30 toch beter vind, met 2 JJ's en zo'n heftige chinees in de voorversterker.
Enne, ik ben helaas niet die gast waar Goos een aantal PRS-sen heeft verkocht. PRS ligt helaas boven mijn budget, ik koop meestal niet zo bekende types en verbouw ze dan. Qua prijs/kwaliteit-verhouding een stuk gunstiger, wat niet wil zeggen dat ik geen natte dromen van een PRS heb ;-)

Hoe krijgen jullie die citaten eigenlijk in je posts?

Ik heb even de manual van de TC bekeken, is inderdaad toch niet geschikt voor in een effectloop. Het blijft tobben.

ponq
23 oktober 2006, 16:53
Hoe krijgen jullie die citaten eigenlijk in je posts?


Klik rechtsonder bij de post die je wilt citeren op "quote".

vinni
27 oktober 2006, 15:50
Nou....

Net de Meistersinger binnen.....SUPER !!!!!!:blast:

Hahaha...lekker analoog...en dan hoor je direct de voordelen van Early reflections.....

Als je'm aantrapt (switch is van plastic, rest metaal) dan merk je niets van die buffer. En in vergelijking tot andere pedalen eigenlijk geen ruis....HEERLIJK!

Aanradertjes dus.

Enne...hangt bij mij in een looper....dus dat van die plastic switch....ach

Vinni

Zino Z
27 oktober 2006, 21:54
zeld ben ik de gelukkige eigenaar van een Small Clone en ben er zeer te vreden over, helaas wat beperkte instl mogelijk heden maar dat moet je dan maar voor lief nemen...

Pat85
28 oktober 2006, 09:37
Absoluut de small clone!!ideale chorus, en dat er weinig in te stellen is, vind ik juist een pluspunt!


hoewel ik de SmallClone een leuk chorus vindt, is voor Come as you are toch echt de EHX Polychorus op de Flanger setting gebruikt.

Ik heb de Polychorus, deze heeft snel input overload en is niet zo makkelijk subtiel in te stellen, maar mocht je interesse hebben, pm me maar, bij mij is ie naast de TC Electronic SCF overbodig.

Voor CAYA is echt de small clone gebruikt, niet de polychorus. Die is op Nevermind nog niet te horen. Het is de small clone, rate niet al te hoog en depth switch in the up position.

polychorus is ook een optie, input overload weinig last van, ('t maakt geen hol uit dat het lamplje gaat branden) en hij is zeker wel subtiel in te stellen. Persoonlijk vind ik de flanger mode beter dan de chorus mode, en de TS zoekt een chorus, dus ik zou persoonlijk (als ik tussen deze twee moest kiezen) voor de small clone gaan.

vinni
28 oktober 2006, 10:00
Voor CAYA is echt de small clone gebruikt, niet de polychorus. Die is op Nevermind nog niet te horen. Het is de small clone, rate niet al te hoog en depth switch in the up position.

Was inderdaad de Small Clone....niet de Polychorus.

Groet,
Vinni

darkrazer
28 oktober 2006, 13:54
Daar ben ik het niet mee eens.
Als je het officiele nirvana solo guitar book ( met de tabs ed) er op na slaat staat er echt dat het met een Flanger is gedaan....

H.Manback
28 oktober 2006, 15:28
Niet dat een small clone slecht is, maar de vraag was:


Ik ben op zoek naar een goede chorus, die in de effectloop van mijn Peavey Classic 30 moet kunnen, de ingang moet dus niet te snel oversturen.

Nu ben ik misschien gek, maar volgens mij komt er alleen nog maar een bak distorted geluid uit een small clone als je dat doet. Je kan hem wel op 12 volt laten lopen om wat meer headroom te krijgen, maar zelfs dan is ie niet opgewassen tegen een fx loop volgens mij. Als je de fx loop wat zachter kan zetten op de versterker kan het misschien nog wel, maar als ik de vraag zo lees neem ik aan dat dat niet kan.

Pun
28 oktober 2006, 16:25
Daar ben ik het niet mee eens.
Als je het officiele nirvana solo guitar book ( met de tabs ed) er op na slaat staat er echt dat het met een Flanger is gedaan....

Ja, maar gitaar boeken kloppen nooit. :)

Butch Vig (de producer van Nevermind) heeft zelf ook gezegd dat de Small Clone werdt gebruikt voor Come As You are (en Smells Like Teen Spirit). En ook al heeft hij niet altijd het meest accurate geheugen, geloof ik hem eerder dan een gitaar boek dat uiteindelijk op dezelfde manier geschreven is als de tabs op internet, alleen dan door mensen die er voor betaald worden en die dus nog niet eens er zo in geinteresseerd zijn als de fans die het op internet zetten.

http://www.livenirvana.com/sessions/studio/may-june-1991.php

Kurt Cobain kreeg pas een Polychorus ergens in 93. Daarvoor had hij een EchoFlanger (eigenlijk hetzelfde pedaal, hehe), maar die begon hij ook pas te gebruiken ergens in 92.

Rinze
28 oktober 2006, 22:25
Tja, het niet oversturen is echt belangrijk, en de effectloop van mijn Classic 30 is niet regelbaar.
Wat een commotie over dat nummer van Nirvana ;-) Ik vind het niet zo belangrijk om dat geluid te krijgen, ik hou niet eens van Nirvana. Police/King Crimson/Rush/Rhythm Pigs, dat soort chorusgeluiden zou ik wel graag allemaal uit 1 pedaaltje halen...

ponq
29 oktober 2006, 16:17
jow, tis idd de SmallClone voor CAYA. Foutje ;) PolyChorus pas op In Utereo.

Polychorus is zeker wel subtiel in te stellen, maar daar is ie (naar mijn mening) niet voor gemaakt. Overload had ik wel last van, maar dat komt mss door de plek in de fx-chain en mn humbuckers.


(polychorus inmiddels verkocht trouwens, dus geen spamverhaal)

turboblues
1 november 2006, 21:56
Waarom geen Flanger? Met een hele goede flanger kun je ook chorus geluiden produceren. Trouwens, Andy Summers van The Police zijn sound was volledig gebaseerd op een Electro-Harmonix Electric Mistress Flanger.

vinni
1 november 2006, 22:21
Echt?

Dacht altijd dat dat de Boss CE-1 was?

Groet,
Vinni

vinni
1 november 2006, 22:27
FF nagekeken.

Was wel degelijk de CE-1



Vinni

turboblues
1 november 2006, 22:30
FF nagekeken.

Was wel degelijk de CE-1



Vinni
Nu vraag ik me wel af waar je het nagekeken hebt?

turboblues
1 november 2006, 22:51
Hier alvast een link van zijn gear uit zijn "The Police"-jaren.
http://web.tiscali.it/andatta/mainequipment.htm

artnaz
14 april 2007, 19:37
Ik heb even de manual van de TC bekeken, is inderdaad toch niet geschikt voor in een effectloop. Het blijft tobben.Hoezo? Toen ik hem teste, werkte het wel goed...

Dirk_Hendrik
14 april 2007, 20:07
Echt?

Dacht altijd dat dat de Boss CE-1 was?

Groet,
Vinni

Nogal +1 dacht ik. De CE1 begon pas te verkopen op het moment dat er Summers was.

tuonra
15 april 2007, 03:49
goede chorus gezocht

look no further..
was zelf nooit erg van de chorus maar heb nu sinds enige tijd een Yamaha CM-10MII..
super volvette chorus.. moet me inhouden om 'm niet bij elk nmmr aan te hebben staan.. instelbaar van wobble tot leslie-vibe.. geen ibanez achtige chorus echter..

heb op suggestie van een eerdere post hiervoor de "Cold shot" toepassing geprobeerd (speed-knop effe opgeschroefd) en dat klonk niet verkeerd al zeg ik het zelf..

nou heb ik wel vernomen dat eerdere varianten van dit pedaal toch weer anders klinken (CM-01, CM-10M) dus wat dat betreft heeft mijn verhaal echt alleen betrekking op de CM-10MII..

dit is het eninge niet-truebypass pedaal op m'n board maar dit gebrek neem ik graag voor lief..

-Heineken-
24 april 2007, 02:06
Heb al wat chorusjes versleten de laatste jaren maar degene die ik nog steeds heb zijn de Boss CE-1, zo warm als hete stroop die door je bilnaad glijd, maar alles behalve subtiel. Heeft ook een True-bypass modificatie nodig anders wil je 'm écht niet in je signaal. Zuigt toon als geen ander. Tegenovergestelde maar net zo goed is de Boss DC-2. Wel subtiel (en warm) dus en geeft net dat meer ambience aan je sound. Helemaal gaaf in een stereo setup. Boss CE-2 is ook zeker niet te versmaden maar iets te subtiel voor mijn smaak. Niet dat ik een Bossfanatieker ben hoor maar op het gebied van Chorus (en delay) stompboxjes is dat jaren 80 Japan spul van Boss wel het beste wat tot nu gemaakt is naar mijn mening.

maestro_nl
24 april 2007, 20:32
http://www.retro-sonic.com/files/Cold%20Shot.mp3