PDA

View Full Version : shielding , wat gebruiken jullie ??



zonniewiw
22 oktober 2006, 18:53
om de compartimenten te shielden tegen brom ??

Reb
22 oktober 2006, 18:59
Ik gebruik aluminiumtape. Ik had het gezien in een topic van G.G. Helaas kan ik nog niet zeggen of het goed werkt omdat m'n PU nog niet binnen is. ;)

zonniewiw
22 oktober 2006, 19:05
kwas deze week in een electrowinkel en ik vroeg achter een shielding spuitbus , die dingen bestaan maar zijn beperkt houdbaar en kost meer dan 40 euro . Hij vertelde mij dat ik evengoed aluminiumfolie kon gebruiken en dubbelzijdige tape.(tis een familielid en een serieuse eletronicus-dus ik veronderstel betrouwbaar)

Na surfen op de site van seymour duncan , weet ik het nie meer , daar zeggen ze , zeker geen aluminiumfolie , gebruik copper shieding of spray . vandaar mijn vraag

Reb
22 oktober 2006, 19:09
Ik lees wat anders op de SD site: http://www.seymourduncan.com/support/seymours_q_and_a_10.shtml#533

zonniewiw
22 oktober 2006, 19:22
das straf da , 8)

Ik heb het wel van het forum van duncan , tja ,


thanks for the link

piezo
22 oktober 2006, 19:23
Ik gebruik koper- of messingfolie: knippen, lijmen, solderen:

http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/koper1.JPG

http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/koper2.JPG

http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/koper3.JPG

Reb
22 oktober 2006, 19:26
Ik heb net even m'n shielding doorgepiept. Het geleid aan alle kanten, da's wel goed dus. Maar een vraag tussendoor, moet daar niet nog een laag overheen zodat niet per ongeluk er componenten tegen het folie aankomen en zo sluiting kunnen veroorzaken?

piezo
22 oktober 2006, 19:32
Als je weinig ruimte hebt, kan dat voorkomen. Is me vorige week nog gebeurd na het shielden van een Telecaster, omdat de tonepot niet helemaal goed vast zat en net genoeg meedraaide om het "hot" lipje ervan contact te laten maken met het koperfolie op de wand van de cavity.
In het verleden heb ik koperfolie wanden van een cavity nog wel eens bekleed met isolerende tape.

kiem
22 oktober 2006, 19:42
hoe noodzakelijk is dat shielde nouw eigenlijk??

kheb hier 2 handgebouwde (door sjak zwier) gitaren liggen, en ze zijn allebij niet geshield wat maakt t uit..


enneuhm.. N00b kwestion ...wat doet t?? beetje ruis tegengaan ofzow?

zonniewiw
22 oktober 2006, 19:52
kga doen voor zeker te zijn , tis zover als ik weet tegen ruis en brom (radio ontvangst via je gitaar ?)

alhoewel de slagplaat die ik heb (stratplaat) komt van qparts en die hebben een aluminium ondergrond dus ik weet niet of shielding dan echt nodig is maja , voor de zekerheid , baat het niet .....

piezo
22 oktober 2006, 19:57
Kijk voor het hoe en waarom op http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

zonniewiw
22 oktober 2006, 20:04
een vriend eletronica amateur vertelde me net dat hij vroeger hoog frequente fm zendertjes maakte en deze shielde met ijzeren/aluminium sigarenkistjes , deze sneed met een blikopener en soldeerde

ma vind da ma , maken ze da tegenwoordig nog ...

Kzal moeten overstappen van sigaretten naar sigaren :)

Minda
22 oktober 2006, 21:26
Ik shield ook met alu tape van de bouwmarkt. Werkt goed, met de versterker vol open en de gitaar los om mijn hals nog geen enkele brom of storing. Wel uiteraard een geaard stopcontact, anders ligt er niets, ook de shielding niet, aan de aarde.

Reb
22 oktober 2006, 21:29
Kijk voor het hoe en waarom op http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

Wow, dat ziet er een stuk ingewikkelder uit. Kan ik niet gewoon een draadje pakken, die vertinnen aan het uiteinde en onder een stukje tape plakken? En dan het andere uiteinde aan de volume pot waar alle aarde draadjes samenkomen (brug, PU, output, shield) ?

no 1 hops
23 oktober 2006, 07:41
tesa professional
25 meter:50mm
50565-00002-01

niet die van de bouwmarkt! daarop zit niet een liner laag.
die laag is juist zo prettig dat je eerst in spiegelbeeld de vorm kunt tekenen en dan knippen.
zo'n rol met 25 meter kost ongeveer een 12 euro en werkt perfect

guvnor
23 oktober 2006, 16:51
Ik gebruik alu tape om de cavities te shielden. Bij een Strat moet je natuurlijk ook de slagplaat doen en omdat die contact moet maken met de shielding in de body gebruik ik daar koper tape voor. Op de plekken op de body waar de plaat contact mee maakt gebruik ik ook koper.

Beter zou zijn alles mer koper te doen, maar dat kost ook een stukkie meer. De combinatie alu / koper werkt voor mij perfect.

Belangrijk is natuurlijk geen enkele cavity over te slaan. Als je bij een Strat de cavity bij de output vergeet is alles voor niets gedaan...

Reb
23 oktober 2006, 17:07
He, daar zat ik nog over te twijfelen (bij de output shielden). Ga ik gelijk doen! Maakt het eigenlijk nog uit waar je op de slagplaat shield, of moet de hele plaat vanonder gewoon zilver zijn van de tape? ;)

no 1 hops
23 oktober 2006, 18:56
hele plaat, je moet als het ware een gesloten doos krijgen.

Snow
23 oktober 2006, 20:26
Daar noise (hiss en hum) momenteel mijn grootste probleem is ga me hier ook ff aan wagen, eerst proberen op m'n oude copy strat.

Dus als ik het goed heb:

- zelfklevende kopertape kopen, die is trouwens nergens te vinden dus zal het online bestellen worden :/
- de cavities bedekken met de tape en wat laten overlappen op de body
- de achterzijde van de slagplaat bedekken met de tape
- de aarding (die zal ik dan wel weten te vinden zeker) solderen aan de kopertape

Voor de rest nog speciaal op iets letten?
Is het nodig van de electronica ook aan te passen? ik zou eerst willen proberen met de tape en aarding

Thx

no 1 hops
24 oktober 2006, 08:24
zorg ervoor dat je zoveel mogelijk blanke draad afschermt.
het mag de folie niet raken anders riskeer je de kans op het probleem geen geluid te krijgen.
ook de vijfstandenschakelaar kan voor problemen zorgen als de folie door de opening steek en het handeltje van metaal die folie kan raken.
(zorgde bij mij voor geen geluid)
de door mij genoemde alu tesa tape werkt perfect, maar als je liever koper hebt dan kan dit nog wel even een zoektocht worden maar ik denk dat voxhumana het wel heeft

B_2_the_a
24 oktober 2006, 08:30
voxhumana heeft grote vellen (groter dan a4 ofzo), alleen erg prijzig met wel steengoed!


goeie shielding scheelt echt een hoop bij de wat minder goede gitaartjes, het dure werk is allemaal goed geshield met lak

Reb
24 oktober 2006, 09:58
Maar als je geen geluid krijgt, betekend het dan dat de aparatuur (PU's, pots etc.) kappot zijn? Of werken ze gewoon niet totdat je ervoor zorgt dat de folie niet meer in aanraking is met de onderdelen? :)

Snow
24 oktober 2006, 11:26
Kan ik die tape gebruiken (ipv folie) om de slagplaat te shielden?
Dus reepjes naast elkaar, licht overlappend, of is die tape te dik.
Erg moeilijk te vinden die folie/tape!

no 1 hops
24 oktober 2006, 12:36
Kan ik die tape gebruiken (ipv folie) om de slagplaat te shielden?
Dus reepjes naast elkaar, licht overlappend, of is die tape te dik.
Erg moeilijk te vinden die folie/tape!snow, ik heb ergens een pdf bestand waarop het shielden word uitgelgt, incl wat foto's
kon het niet op gitaarnet plaatsen dus als je wilt pb even en dan zal ik het je toesturen.
dit de reepjes naast elkaar kan prima, werkt tenminste bij mij heel goed.
zorg dat je zo weinig mogelijk overlap krijgt.
ik geloof dat GG een simpele geleidingstester weet te maken uit een paar onderdelen.

Snow
24 oktober 2006, 12:47
Oh? ik dacht juist dat het wel moest overlappen? of bedoel je voor de slagplaat?
Waar haal jij die tape trouwens?

Ik heb een klein uurtje geleden jou een pm gestuurd maar is blijkbaar niet aangekomen.

snow_white@telenet.be

Alvast bedankt no1hops

no 1 hops
24 oktober 2006, 12:55
Oh? ik dacht juist dat het wel moest overlappen? of bedoel je voor de slagplaat?
Waar haal jij die tape trouwens?

Ik heb een klein uurtje geleden jou een pm gestuurd maar is blijkbaar niet aangekomen.

snow_white@telenet.be

Alvast bedankt no1hopsalles is al onderweg.
je mag wel overlappen maar zo klein mogelijk.
dat zal vooral in de body een probleem zijn maar de slagplaat zal wel lukken.
wat betreft kortsluiting, voordat je de slagplaat terug zet eerst even aansluiten en de schakelaar e.d proberen en voorzichtig op de pickups tikken met iets van ijzer.
(zit nu trouwens te denken aan of het een probleem is na de alu/kopertape de bodem af te plakken met isolatietape als matje tussen de contacten en de shield)

Samder
24 oktober 2006, 15:00
Ohh , zou je dat au.b. ook naar mij kunnen sturen?? Ben het namelijk ook van plan en wat uitleg met foto's zou ik goed kunnen gebruiken....

Kliko_13@hotmail.com

zonniewiw
24 oktober 2006, 15:09
nog eentje hier aub

twisterstudio@pandora.be

Thanx

no 1 hops
24 oktober 2006, 17:08
zal hem opsturen.
zorg wel dat je mailbox leeg is.

Samder
24 oktober 2006, 20:26
Zeer handige uitleg!! Nogmaals bedankt voor het opsturen

zonniewiw
25 oktober 2006, 08:22
Thanx voor de peedee-ef

no 1 hops
25 oktober 2006, 10:59
geen dank, alleen had ik liever gehad dat het vanaf deze site gewoon te downloaden was, een eigen nederlandse project gitaar.
dan was deze site pas echt af.

Gearjunkie
25 oktober 2006, 21:46
Volgens mij hoef je de kopertape helemaal niet te overlappen. Het principe is toch de 'kooi van Faraday'??

Het moet een gesloten doos zijn, maar mag wel mazen hebben denk ik.

no 1 hops
26 oktober 2006, 13:41
Volgens mij hoef je de kopertape helemaal niet te overlappen. Het principe is toch de 'kooi van Faraday'??

Het moet een gesloten doos zijn, maar mag wel mazen hebben denk ik.
met de hoogfrequente signalen van tegenwoordig zou ik toch kiezen voor zo dicht mogelijk.
en de overlap heeft ook de functie van verbinding maken tussen de ene en de andere laag folie.
die moet immer kompleet geaard kunnen worden anders werkt het niet

Gearjunkie
28 oktober 2006, 23:05
Het kost eigenlijk ook niets of weinig meer inderdaad...

E-J
21 januari 2007, 16:02
Ik heb nog een aantal vraagjes. Ik had hiervoor een aparte thread gestart, maar die werd weer eens gesloten met de mededeling in de FAQ te kijken. Alleen heb ik nog geen antwoorden kunnen vinden...

Ik heb nu de onderkant van mijn slagplaat helemaal bedekt met koperfolie.

1. Mag je niet al het metaal (de schroefjes/pickups/vijf-standen-schakelaar/potmeters) de folie laten raken? Of moet je dan b.v. even wat tape op de folie doen waar de folie metaal aanraakt?
2. Is de onderkant van de slagplaat bedekken met koperfolie genoeg, of moet je daadwerkelijk ook alles bedekken? Dus de onderkant van de slagplaat, electronicaholte, outputjackholte?
3. Stel, je hebt alles bedekt met folie, hoe moet je de boel dan aarden (tips?) ?

ernieman
21 januari 2007, 16:49
Alle antwoorden op je vragen staan in de faq (het shieldings pdf-je van No-1-hops) of in deze thread.
Maar ik zal ze dan even voor je opsommen.

1: potmeters niet laten raken aan folie? Nee
Dit zei Piezo erover in deze thread:

Als je weinig ruimte hebt, kan dat voorkomen. Is me vorige week nog gebeurd na het shielden van een Telecaster, omdat de tonepot niet helemaal goed vast zat en net genoeg meedraaide om het "hot" lipje ervan contact te laten maken met het koperfolie op de wand van de cavity.
In het verleden heb ik koperfolie wanden van een cavity nog wel eens bekleed met isolerende tape.

2: Onderkant slagplaat of alles bedekken? Alles
Dit zei No-1-Hops (en staat ook in zijn PDF-je):

je moet als het ware een gesloten doos krijgen.

3: Hoe aarden? Met een schroefje die je door die folie draait, of aan de folie zelf solderen / vastplakken /oid. Je "kooi" moet aan de aarde vastkomen.

Succes ermee.

B_2_the_a
21 januari 2007, 20:10
je aard um sowiezo al
met de potmeters
output
etc..

piezo
21 januari 2007, 23:04
1: potmeters niet laten raken aan folie? Nee
Dit zei Piezo erover in deze thread:........VERHAAL.........Ho, het huis van een potmeter moet wèl in contact zijn met de afscherming, net als alle àndere metaaldelen die niet signaalvoerend zijn. Het kan alleen voorkomen dat je zo weinig ruimte hebt dat de signaal-aansluitingen van een pot of output contact zouden kunnen maken met de afscherming. In dat geval moet je daar maatregelen tegen nemen, middels isolatiemateriaal.

Verder kan het voorkomen dat het contact van de potmeter-as met het huis niet optimaal is of dat de folie beschadigt bij het aanbrengen van de pot. In die gevallen moet je het huis van de potmeter alsnog middels een vastgesoldeerde draad aan aarde/afscherming leggen, net als je zou doen in een niet met folie afgeschermde electronicaruimte.

Er is echter één situatie waarbij je juist niet zomaar alle niet signaalvoerende metaaldelen rechtsteeks aan de dichtstbijzijnde aarde legt. Dat is als je een faseschakeling toepast op een element met een metalen kapje dat meteen verbonden is aan de "aarde ader", zoals bij een telecaster halselement. Daarvan is het metalen kapje (en door aanraking daarvan vaak ook de montageschroeven) "geaard" op de zwarte ader, die tevens signaalvoerend is. In dat geval ligt na het fase-omschakelen het kapje dus ineens aan "hot" = grote kans op brom. Om dat te voorkomen moet je dan het kapje zijn eigen losse verbinding met de afscherming geven (of het kapje verwijderen)

no 1 hops
22 januari 2007, 06:50
wil nog even wat anders noemen wat mij is opgevallen.
mijn (verkochte) affinity strat had iets geks bij de ruimte waarin de potmeters hangen.
die was onder de potmeters minder diep dan bij de switch.
dit houd in dat je, wanneer je pushpull pots of stereo pots zoals de tbx van fender wilt gebruiken je in de problemen komt.
dus eerst uitzoeken wat je wilt, misschien eerst nog uitfrezen en dan pas shielden
(anders kan je nog een keer)

Samder
22 januari 2007, 07:26
Wat een gekut is dat zeg, dat shielden. Had heel mn gitaar netjes volgeplakt met kopertape, maar het is wel een ramp bij het aansluiten, zeker als je weinig ruimte hebt.

Valoosj
22 januari 2007, 13:50
nu weet ik dus waar al dat gebrom van mijn versterker vandaan komt als ik op mijn Strat speel. ik zal deze gitaar volgende week eens helemaal moeten shielden.
de binnenkant van de slagplaat dus volhangen met aluminium folie, en de bodem en zijkanten van de holtes in de gitaar ook volledig volhangen is voldoende?

heeft shielden trouwens effect op feedback?
ik haal met mijn Fender geen feedback, en dit zou ik toch graag hebben, ik vind het zalig om daar mee te liggen rommelen

ernieman
22 januari 2007, 14:03
binnenkant van de slagplaat dus volhangen met aluminium folie, en de bodem en zijkanten van de holtes in de gitaar ook volledig volhangen is voldoende?
Nogmaals, in de faq/gitaarbouwboek (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69172) staat een pdfje (http://home.scarlet.be/~vangeest/shield.pdf) met alles heel mooi uitgelegd en andere hebben het in deze thread ook al meerdere malen uitgelegd.

Valoosj
22 januari 2007, 14:09
ok merci ernieman. ik had die faq nog niet gelezen.
het effect op de feedback, is dat ergens besproken? of hebben de 2 geen effect op mekaar?

piezo
22 januari 2007, 14:19
nu weet ik dus waar al dat gebrom van mijn versterker vandaan komt als ik op mijn Strat speel. ik zal deze gitaar volgende week eens helemaal moeten shielden.
de binnenkant van de slagplaat dus volhangen met aluminium folie, en de bodem en zijkanten van de holtes in de gitaar ook volledig volhangen is voldoende?

heeft shielden trouwens effect op feedback?
ik haal met mijn Fender geen feedback, en dit zou ik toch graag hebben, ik vind het zalig om daar mee te liggen rommelenEen strat zal met gewone single coils er in altijd brommen, omdat die elementen nu eenmaal niet bromonderdrukkend zijn, zoals humbuckers. Met een goede afscherming wordt de brom wel altijd minder.

Feedback krijg je met iedere gitaar, als je de boel maar hard genoeg zet. Met een goede afscherming verbeter je de signaal ruis afstand, waardoor je je versterker harder kunt zetten voordat je het ergernispunt van ruis en brom bereikt. Om je feedback onder controle te krijgen moet je experimenteren met je positie ten opzichte van de versterker.

Valoosj
22 januari 2007, 20:53
ik heb net mijn strat opengegooid. de slagplaat moet zeker nog geschield worden, bij de potmeters zit precies al iets, maar de rest helemaal niet. de openingen van mn gitaar zelf zijn precies al geschield met een of ander zwarte verf, en daar zit een vijsje in. zijn mijn vermoedens hierover correct? of is het nodig om in de openingen nog shielding aan te brengen?

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00692.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00693.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00694.jpg

piezo
22 januari 2007, 20:56
Die verf is elektrisch geleidende verf en dient als afscherming. Alleen vreemd dat de slagplaat geen folielaagje heeft. Heeft een vorige eigenaar de slagplaat misschien vervangen?

Valoosj
22 januari 2007, 21:02
ik heb ze zelf vervangen, omdat ik mijn brug pickup vervangen heb met een humbucker

BamBuFan1
24 januari 2007, 13:44
Ik shield ook met alu tape van de bouwmarkt. Werkt goed, met de versterker vol open en de gitaar los om mijn hals nog geen enkele brom of storing. Wel uiteraard een geaard stopcontact, anders ligt er niets, ook de shielding niet, aan de aarde.

Plak wel even twee stukken deels over elkaar en meet aan de uiteinden of er daadwerkelijk (vrijwel) geen weerstand over staat, want bij sommige soorten tape blijkt de lijmlaag juist weer isolerend te werken. Ik heb nu tape van de Praxis en die werkt goed. De hele cavity heeft 0 Ohm weerstand.

Valoosj
26 januari 2007, 14:15
Ik heb net mijn slagplaat geshield, weerstand is bijna 0 over de hele plaat. de jack input cavity is ook klaar, daar moet een draadje naar de aarding vermoed ik, dus dat ben ik nu aan het doen.

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00702.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00703.jpg

Valoosj
31 januari 2007, 16:08
nieuw shielding probleem. het zit em niet in mn gitaar, die is perfect in orde, maar als ik mijn effecten (niet via fx loop, maar tss gitaar en amp) in de hele schakeling steek, dan ervaar ik veel hum, die ik niet heb wanneer het enkel mijn gitaar en mn amp is. iemand een idee waar het aan kan liggen? de kabels of slechte contacten bij stroomvoorziening enz...

savale
31 januari 2007, 16:15
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

Zo heb ik mn squier strat geshield. Het is wat soldeer en knip & plakwerk, maar het resultaat is echt verbluffend. Brom en "tikjes" als je de snaren aanraakt zijn allemaal verholpen.

Valoosj
31 januari 2007, 16:32
als dat een antwoord was op mijn post heb je verkeerd gelezen denk ik. het gaat erom dat er ergens in mijn effecten een probleem ligt. de gitaar zelf is al geshield

no 1 hops
31 januari 2007, 17:26
dan gaat er dus ergens wat mis , waarschijnlijk bij de kabels.
word gewoon testen, kabel voor kabel en dan steeds een effect erbij pluggen totdat je de stoorzender hebt.

zonniewiw
1 februari 2007, 09:24
nieuw shielding probleem. het zit em niet in mn gitaar, die is perfect in orde, maar als ik mijn effecten (niet via fx loop, maar tss gitaar en amp) in de hele schakeling steek, dan ervaar ik veel hum, die ik niet heb wanneer het enkel mijn gitaar en mn amp is. iemand een idee waar het aan kan liggen? de kabels of slechte contacten bij stroomvoorziening enz...


Zo ver ik weet is dat geen shieldingprobleem maar aardlussen (volgens mij als ik dit lees)

eigenlijk zou alleen je laatste onderdeel van je effecten enz moeten geaard zijn.

Ik werk met een rack en enkel mijn eindtrap is geaard al de rest niet

Valoosj
1 februari 2007, 12:17
maar mijn effecten hebben geen aarding. enkel een + en een - pool bij de stroomuitgang. hoe zou ik dat dan eventueel kunnen oplossen?
ik ga vanmiddag beginnen met al de kabels te testen. hopen dat het probleem daar zit

vinni
1 februari 2007, 15:13
Ik gebruik van die shielding verf. Bij Stewmac gekocht.

Drie lagen voor de zekerheid en klaar....

Vinni

no 1 hops
1 februari 2007, 18:55
Ik gebruik van die shielding verf. Bij Stewmac gekocht.

Drie lagen voor de zekerheid en klaar....

Vinnideze moet ook heel goed zijn
http://www.lessemf.com/paint.html

zonniewiw
3 februari 2007, 08:19
maar mijn effecten hebben geen aarding. enkel een + en een - pool bij de stroomuitgang. hoe zou ik dat dan eventueel kunnen oplossen?
ik ga vanmiddag beginnen met al de kabels te testen. hopen dat het probleem daar zit


dan zit het waarschijnlijk in je kabels

vinni
3 februari 2007, 09:03
deze moet ook heel goed zijn
http://www.lessemf.com/paint.html

Hmm..had nooit van het merk gehoord....

Maar inderdaad....wat ze dr over schrijven klinkt in ieder geval goed.

Bedankt....link genoteerd.

Vinni

e!
4 februari 2007, 02:10
Mijn shielding projectje ging dus een beetje mis vandaag... mijn alufolie bleek bij nader onderzoek niet van echt te onderscheiden kunststoffolie met alu-look! Geleiden ho-maar dus! :D

Maarre, wat ik mij afvroeg.. ik heb dus ook die handleiding gevolgd van http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php en wat ik niet zeker wist is of je C1 ook van de behuizing van die pot moet afsolderen en het losgesoldeerde eind aan die ring met signaalaardes moet solderen. Moet dat of moet je die wel laten zitten?

no 1 hops
4 februari 2007, 08:59
Mijn shielding projectje ging dus een beetje mis vandaag... mijn alufolie bleek bij nader onderzoek niet van echt te onderscheiden kunststoffolie met alu-look! Geleiden ho-maar dus! :D

Maarre, wat ik mij afvroeg.. ik heb dus ook die handleiding gevolgd van http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php en wat ik niet zeker wist is of je C1 ook van de behuizing van die pot moet afsolderen en het losgesoldeerde eind aan die ring met signaalaardes moet solderen. Moet dat of moet je die wel laten zitten?zonder c1 heb je geen functie van tone pot, dus die moet netjes blijven zitten.
het gaat erom dat de pots al aan de massa liggen door de folie of verf, dan hoeven er niet nog eens draden bij die voor massa zouden moeten zorgen

e!
4 februari 2007, 11:55
Dat dacht ik al, maar ik kon mijn werk niet testen vanwege die k*tfolie. Bedankt voor de verduidelijking. Mijn kennis van elektronische schakelingen is zeer beperkt.

no 1 hops
6 februari 2007, 09:19
Mijn kennis van elektronische schakelingen is zeer beperkt.die van mij ook.

E-J
6 februari 2007, 19:51
Oja, nog een vraagje! Waar halen jullie koperfolie? Ik kan dat maar nergens vinden...

piezo
6 februari 2007, 20:23
Hier misschien? Moeilijk hoor! (http://2miljoen.nl/Top/Nederland/Limburg/search?naam=metaalhandel)

hassent
6 februari 2007, 21:32
Of hier: http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_158_159

e!
7 februari 2007, 01:23
Ok. Ik begin onderhand knap pissig te worden. Na vandaag ff helemaal opnieuw te zijn begonnen (deze keer maar gewoon met alufolie, spraylijm etc.) ben ik nu eindelijk klaar. Ik heb geluid. Vooralsnog geen noise ook. Prachtig.

Alleen... mijn tonepots werken nu ineens als volumeknop.. !? Ik heb toch echt alles precies volgens de handleiding gedaan. Alles gedubbelcheckt en ik heb dus ook echt geen idee waar het probleem kan zitten. Ik denk dat er ergens iets geen goed contact maakt, maar wat zou dat kunnen zijn met dit symptoom? Iemand enig idee?

Oh.. handleiding gevolgd op 1 detail na.. de condensator is niet 0,33uF 400V, maar 0,33uF 2000V. Ik begreep echter dat dat niet zou moeten uitmaken, omdat die 400V (of 2000V) slechts een maximale belastbaarheid zou zijn. Of zou dat het toch kunnen zijn? Zou 't überhaupt iets met die extra condensator te maken kunnen hebben, bv. als 'ie per ongeluk de verkeerde uF-waarde zou hebben? (Dan zouden ze me de verkeerde hebben meegegeven in de winkel).

e!
7 februari 2007, 01:45
Nog even wat extra info. Mijn gitaar heeft standaard dit bedradingsschema:

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/stratocaster/0134600_02D/SD0134600_02DPg2.pdf

Ik krijg nu het vermoeden dat het aan het volgende licht. Ik heb een verbinding gelegd tussen de ground van pot 2 (van waaruit ook die tussenverbinding naar de condensator op pot 3 loopt) en de ring waar alle signaalaardes op gesoldeerd zijn. Kan dat het zijn?

Ik ga nu naar bed en heb de rest van de week stinkend weinig tijd. Vandaar dat ik niet meer uitgebreid kan troubleshooten. Ik hoop dat iemand hier weet hoe dat elektronicaspul werkt... ik snap 't nog niet half.

piezo
7 februari 2007, 02:01
Een condensator van 0,33 uF laat (vrijwel) je hele signaal weglekken naar aarde. Die waarde is 10 keer te hoog. 0,033 uF was wel goed geweest.

e!
7 februari 2007, 02:10
Op http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php staat toch echt 0,33uF. Ik heb dat aardverbindinkje toch maar ff weggehaald. Kon zo toch niet rustig gaan slapen :D

Tonepots werken weer zoals ze bedoeld zijn. Gitaar lijkt idd stiller. Binnenkort maar ff in de oefenruimte testen op stevig volume.

e!
13 februari 2007, 00:30
Nou, 't heb effe geduurd, maar mijn shielding lijkt eindelijk te zijn zoals 'ie moet zijn. Bij mijn vorige test bleek na transport naar de oefenruimte het contact tussen mijn onwijs ruk aangebrachte aluminiumfolie en de slagplaat al volledig instabiel met een hoop getik en geknetter als resultaat. Ik heb de aluminumfolie dus deruit geflikkerd en vervangen met Praxis alutape. Thx BamBuFan1, alutape zonder isolerende toplaag en met witte achterkant bleek hier moeilijk te vinden!

Ik heb de shielding condensator en de ring waarop ik alle aardes had gesoldeerd eruit geflikkerd. Shielding en signaalaarde rechtstreeks aan elkaar gesoldeerd en klaar! Dat werkte veel beter (met dank aan de Minister van Ampzaken). Verder heb ik de signaalkabeltjes vanaf de elementen en tussen de pots en de switch ook omwikkeld met alutape en geaard als extra buffer. De jackholte is ook geshield, waarbij ik een draadje door het signaalkabelgat van de jackholte naar de controlholte heb geleid, dat ik in aan beide zijden aan de shielding heb gesoldeerd met nog een laagje alutape erover voor extra fixatie.

Het resultaat lijkt thuis, op mijn ongeaarde stopcontacten, al indrukwekkend! De final test volgt deze week in de oefenruimte, maar ik verwacht geen problemen meer. Iedereen die vragen heeft kan voortaan bij mij terecht, want ik heb geloof ik alle mogelijke fouten gemaakt en (met de nodige gitaarnetondersteuning) weer opgelost. Ik ben ondertussen zwaar shieldingexpert :D

Bedankt piepels!

no 1 hops
13 februari 2007, 08:26
shieldpro cumlaude!

Corporal
1 mei 2007, 19:53
Is het ook nuttig dit te doen bij een gitaar met actieve elementen (vb. EMG's) ?