PDA

View Full Version : Tab lezen.



Cicerooke
22 oktober 2006, 17:09
Hoikes.
Zit met een vraagje waar ik maar geen antwoord of logische verklaring voor vind.
Ik ben bezig met de beginselen van het lezen van die tablatuur.
Wat ik echter niet goed begrijp is het volgende!
Waarom begint er op het papier de dikste snaar vanonder....en werk je zo naarboven.
Terwijl in werkelijkheid de dikste snaar als je de gitaar vasthoud,vanboven begint.
Ik vind dat dus moeilijk lezen omdat als je op papier onderaan een 'bolletje' ziet staan...dat dat in werkelijkheid de bovenste snaar is die je moet bespelen.
Vind het moeilijk lezen...spiegelschrift is niet het juiste woord,maar je moet telkens je zelf ervan vergewissen dat onder op papier,eigelijk boven is op gitaar.

Mis ik hier iets want ik begrijp het niet goed.

wbz
22 oktober 2006, 17:14
Hoikes.
Zit met een vraagje waar ik maar geen antwoord of logische verklaring voor vind.
Ik ben bezig met de beginselen van het lezen van die tablatuur.
Wat ik echter niet goed begrijp is het volgende!
Waarom begint er op het papier de dikste snaar vanonder....en werk je zo naarboven.
Terwijl in werkelijkheid de dikste snaar als je de gitaar vasthoud,vanboven begint.
Ik vind dat dus moeilijk lezen omdat als je op papier onderaan een 'bolletje' ziet staan...dat dat in werkelijkheid de bovenste snaar is die je moet bespelen.
Vind het moeilijk lezen...spiegelschrift is niet het juiste woord,maar je moet telkens je zelf ervan vergewissen dat onder op papier,eigelijk boven is op gitaar.

Mis ik hier iets want ik begrijp het niet goed.

leg het blaadje met de tab voor je neer
leg je gitaar op je schoot

dan moet het al een stuk duidelijker worden

suc-6

DeadStar
22 oktober 2006, 17:15
Of je houdt hem ondersteboven.

Cicerooke
22 oktober 2006, 17:23
leg het blaadje met de tab voor je neer
leg je gitaar op je schoot

dan moet het al een stuk duidelijker worden

suc-6


Verdraaid!!!! :o
Als je het blad neerlegt dan heb je daar inderdaad toch een ander zicht op,dan als je dat blad voor uwe neus houd.
Hartelijk bedankt,nu lijkt me dat al een pak logischer.

Stom van me dat ik daar zelf niet op kwam.
Dat komt ervan als je tabs probeert af te lezen van een tv scherm.
Ik ga mijn tv plat leggen nu. :)

tom123
30 oktober 2006, 15:16
Hallo

Ik wil een solo gaan leren maar dat tab lezen snap ik niet altijd.
er staat een dun gedrukte 8 (met harm full) erboven maar de harms zitten tog aleen op de 5 -7 en de 12?.
En wat is een Unintenional note?
En ik zie ook soms dat B.v. de 8 Tussen haakje staat (8).

Heh zo dat ben ik kwijt :P
Ik hoop dat iemand er andwoord op heeft.

Mvg Tom :strat:

kiem
30 oktober 2006, 17:17
tom123,

je hebt verschillende harmonics, op ej 2e 3e 4e 5e 6e 7e 9e 12e (en nogwel meer) kan je inprinciepe natural harmonics vonden.

je hebt ook nog pinched harmonics, en die kan je op ELKE noot krijgen.

ik neem aan dat je niet preciez weet hoe je pinched harmonics maakt, dus ik zal t voor je proberen uitteleggen.

t zit em allemaal in de manier warop je een noot aanslaat, en waar je em aanslaat. Als je de noot aanslaat emt je plectrum, moet ej zorgen dat je de snaar ok net raakt met je duim, als je dit op de goede plek doet krijg je ene pinched harmonic.

nu maakt t dus heel veel uit WAAR je em op de snaar aanslaat, omdat elke noot/fret een pinchedharmonic op ene andere plek heeft.

begin voor t gemak bij de 12e fret, en probeer die noot aanteslaan ongeveer boven je 24ste fret, en niet je duim vergeten, dit is een lastig etchniekje om te leren, maar zodra je em onder de knie hebt zul je er wel veel lol me hebben denkik (ik wel iig).

als je bv op de 13e fret ene pinchedharm wil maken, moet je ongeveer boven je 25ste fret aanslaan (waar die ongeveer zou zitten iig).

nu kan je ook nog verschillende pinched harmonics noten maken, somige noten hebben 2 of meerdere harmonics, die je op evrschillende plekken kan aanslaan.

ik ben slecht in uitleggen, ik zal proberen om (mischien vanavond) een clipje optenemen, zodat je t kan horen.

als je nog vragen hebt stel ze!!

tom123
31 oktober 2006, 13:28
Kiem.

Ey bedankt.

maar weet jij misschien ook wat een Unintenional note is?
en als een een cijfer tussen haakjes staat bv ( 8 ) wat betekend dat?

kiem
31 oktober 2006, 17:47
Kiem.

Ey bedankt.

maar weet jij misschien ook wat een Unintenional note is?
en als een een cijfer tussen haakjes staat bv ( 8 ) wat betekend dat?Unintenional note ?? nognooit van gehoord

die ( 8 ) zou een ghost note kunnen zijn, oftewel een note die je niet speelt maar dr wel is (nee ik snap dat ook niet helemaal). tis ok maar wat ze mij hebben wijsgemaakt. volgensmij heeft dat alleen met de timing te maken, in programma's als powertab en guitarpro zie je welles ghost notes, maar op een txt is dat volledig overbodig (als t idd ene ghostnote is).

kun je mischien dat stukje tab laten zien?? mischien dat t dan duidelijker word.

Brammibal
31 oktober 2006, 18:00
gewoon een zachte noot, bijvoorbeeld dat je alleen je vinger er natoe schuift maar niet aanslaat.

tom123
1 november 2006, 19:01
Ey Kiem .

Nog ff een vraag he.
ik heb het geprobeert bij de 12e. en dan bij de 24 aanslaan enz.
maar hoe moet dat dan bij de 8e fred.
en volgens mij heeft dat dan ook met de elementen te maken.
volgens mij moet dan alleen je achterste aanstaan klopt dat?

:strat: :???:

kiem
1 november 2006, 21:02
Ey Kiem .

Nog ff een vraag he.
ik heb het geprobeert bij de 12e. en dan bij de 24 aanslaan enz.
maar hoe moet dat dan bij de 8e fred.
en volgens mij heeft dat dan ook met de elementen te maken.
volgens mij moet dan alleen je achterste aanstaan klopt dat?

:strat: :???:probeer dit eens, je begint bij de 12e fret, en je slaat de 24e aan. ga nu es steeds 1 fretje trug, dus 12e 11e 10e 9e 8e enz, en je doet hetzelfde met je aanslag hand, dus van 24e 23e 22e 21e 20e enz.

dit zij overigens de harmonics die je t makkelijkst krijgt, omdat t simpel weg octaven zijn van de noot die je speelt. maar als je de 12e fret speelt, kan je ok ene harmonic krijgen als je ergens tussen ej 2 pu's aan slaat (of op je middelste pickup als je die hebt).

en idd, op je achterste (brug) element gaat dit het makkelijkst.

dit is egt zoiets wat je gewoon moet oefenen en proberen.

owja, als je bv van een bepaalde noot de harmonic niet kan vinden, sla je gewono de noto aan op verschillende plekken op je snaar, wel op de goeie manier aanslaan natuurlijk, als je dat goed doet kom je ze dan vanzelf tegen.


t bijft moeilijk om uitteleggen met woorden, zoek anders es naar pinched harmonics op www.youtube.com, daar staan wast wel wat fiompjes van mensen die t voordoen

http://ultimate-guitar.com/columns/features/steal_this_video_harmonics.html hier kan je filmpje dlen , kheb em zelf niet gekeken, maar mischien heb je dr wat aan.

tom123
10 november 2006, 20:44
Hallo.

Ik heb een vraag, ik was een solo aan het leren en ik kom TABD tegen en TALB en ik weet niet wat het betekend.
zou iemand mij verder kunnen helpen?

Mvg Tom :strat: