PDA

View Full Version : Gitaar direct opnemen



DeadStar
22 oktober 2006, 12:27
Hoi,

Ik ben al een tijdje bezig om mijn gitaar proberen goed op te nemen. Ik gebruik de volgende opstelling.

Ibanez RG470 --> Boss ME50 --> Presonus Inspire interface --> iMAc G5 --> Logic express.

Maar de distortion blijft echt brak klinken. Het klinkt nu alsof je zeg maar je hoofdtelefoon aan je versterker aansluit en dan gaat spelen. Weet je dan krijg je zo'n blikkerig geluid.

Zelf als ik een MIC (M-Audio NOVA) voor mijn box zet dan klinkt het heel slecht.

Sommige zeggen dat het aan de BOSS ME50 ligt, omdat deze niet echt geschikt is voor directe recording. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb gehoord dat ik het beste een Line6 POD XT kan kopen als ik goed direct op wil nemen, is dit waar?

armageddon
22 oktober 2006, 12:50
Nadeel van Direct Recording is is dat je geen speaker simulatie hebt. De Boss GT8/GT6 etc hebben dit wel, de ME50 geloof ik niet. Wat je kan proberen is GuitarRig installeren en dan over de opgenomen tracks een cab gooien.
Cab-simulatie is in ieder geval het keyword voor jouw probleem.

DeadStar
22 oktober 2006, 12:54
Maar is Guitar Rig niet ongeveer even duur als een POD? Deze heeft wel CAB modellen toch? Met deze kan ik dan ook nog live spelen.

DeadStar
22 oktober 2006, 13:30
Weet iemand trouwens hoe het zit met de BOSS GT Pro?

Kan je hier goede directe opnames mee maken, of is deze ook weer meer voor het live werk?

armageddon
22 oktober 2006, 13:32
GT-Pro is een ultimate versie van de GT-8 zeg maar. Je kan er goed direct mee opnemen. Voor directe opnames zou ik eerder gaan voor de PodXT, deze staat beter bekend om z'n amp-sims.

DeadStar
22 oktober 2006, 13:33
GT-Pro is een ultimate versie van de GT-8 zeg maar. Voor directe opnames zou ik gaan voor de PodXT, deze staat beter bekend om z'n amp-sims.


Is er (behalve prijs) nog heel veel verschil tussen de XT en de XT PRO.

harrie-beton
22 oktober 2006, 15:00
Is er (behalve prijs) nog heel veel verschil tussen de XT en de XT PRO.


Klankmatig zijn de podxt en podxt GELIJK. De software is gelijk.

De pro is een 19 inch kast en allemaal degelijker gebouwd. Bovendien heeft de pro XLR uitgangen, usb, midi, en digitaal uit. De podxt heeft wel midi en usb uit en analoog out.

DeadStar
22 oktober 2006, 15:09
Wat heeft dat nou percies voor nut dat digitaal uit?

bass blom
22 oktober 2006, 15:19
als iets digitaal uit een ding kan komen en digitaal je computer in kan, dan scheelt dat een keer analoog maken en een keer digitaal maken.

nog buiten beschouwing houdend dan de kwaliteit van die AD/DA conversies..

DeadStar
22 oktober 2006, 15:33
Maar stel, ik koop een mixer (mackie Onyx) en hier plug ik de POD XT in. De mixer via mijn Interface aan mijn computer.

Zal dit een beter resultaat opleveren??

Han S
22 oktober 2006, 15:34
Het is alsof je een ijsklontje in de cola wil, maar je maakt er eerst nog ff water van door het op de kachel te leggen en dan vries je het nog een keer in.

En dat vriezen en dooien gaat via strikte natuurwetten, bij ADA conversie kan er veel fout gaan.

NiRvANa_FrEaK
22 oktober 2006, 15:45
Ik gebruik een Boss GS-10 en in samenwerking met Ableton werkt dat perfect :)

bert k
22 oktober 2006, 15:59
Je kan de mixer overslaan. Je kan de Pos via de USB aan de computer hangen, dan blijft alles digitaal, dat scheelt een keer ontdooien en invriezen. (Fraai, Han:))

DeadStar
22 oktober 2006, 16:22
en dan is de kwaliteit wel goed? Maakt het dan nog uit of ik de XT of de pro koop.

Eigenlijk zit er dus een soort ingebouwde toneport in??

harrie-beton
23 oktober 2006, 00:27
en dan is de kwaliteit wel goed? Maakt het dan nog uit of ik de XT of de pro koop.

beide versies van de podxt kunnen via USB opnemen, zelfs met goede resultaten.
Als ik jou was zou ik er wel op spelen voordat je hem koopt!



Eigenlijk zit er dus een soort ingebouwde toneport in??

Ja, een toneport is een uitgeklede podxt die afhankelijk is van een computer, dus live onhandig. Een podxt is onafhankelijk van een computer.

johantipker
23 oktober 2006, 11:39
De ME50 heeft een amp / cab simulator via de headphone line uitgang, dit is een stereo jack chassisdeel, voor stereo out heb je een verloopkabeltje nodig van stereo jack naar 2x mono tulp / cinch, of 2 x mono jack, of 1 stereominijack al naar gelang de aansluiting op je interface. Via deze optie klinken de distortions zeker niet slecht, maar de amp/cab simulator is niet regelbaar...

Toen ik na het inladen van een JBL EON PA in een Seat Marbella, mijn Gitaaramp er met geen mogelijkheid meer bij kon proppen, heb ik mij eens gedwongen gezien om via deze optie rechtstreeks via de JBL EON aktieve speakers te spelen... resultaat: Fantastisch!

DeadStar
23 oktober 2006, 15:34
De ME50 heeft een amp / cab simulator via de headphone line uitgang, dit is een stereo jack chassisdeel, voor stereo out heb je een verloopkabeltje nodig van stereo jack naar 2x mono tulp / cinch, of 2 x mono jack, of 1 stereominijack al naar gelang de aansluiting op je interface. Via deze optie klinken de distortions zeker niet slecht, maar de amp/cab simulator is niet regelbaar...

Toen ik na het inladen van een JBL EON PA in een Seat Marbella, mijn Gitaaramp er met geen mogelijkheid meer bij kon proppen, heb ik mij eens gedwongen gezien om via deze optie rechtstreeks via de JBL EON aktieve speakers te spelen... resultaat: Fantastisch!


Hoi. Mijn INterface heeft een stereo ingang d.m.v twee tulp plugjes. IK ga het op deze manier proberen. Kan ik gewoon een jack in de headphone doen? want ik heb dit wel eens gedaan (gewoon jack naar jack) en dit klonk ook echt slecht. Veel slechter nog dan in de gewone line out.

Bedankt!

johantipker
23 oktober 2006, 16:09
Hoi. Mijn INterface heeft een stereo ingang d.m.v twee tulp plugjes. IK ga het op deze manier proberen. Kan ik gewoon een jack in de headphone doen? want ik heb dit wel eens gedaan (gewoon jack naar jack) en dit klonk ook echt slecht. Veel slechter nog dan in de gewone line out.

Bedankt!

kan ook met mono jack, heb je alleen dus mono. als je vanuit deze uitgang een gitaaramp ingaat klinkt t nergens naar, naar een hifi set of pa kun je dus redelijk tot incidenteel goede resultaten verkrijgen...

DeadStar
24 oktober 2006, 20:43
JAJA eindelijk. zo goed heeft hij nog nooit geklonken. Hij klinkt nog wel heel dof, maar ik probeer nog wel wat te fine tunen.

THNX

johantipker
25 oktober 2006, 13:46
dof?

dat hoort niet.... hij kan crystal clear klinken... misschien andere distortion/overdrive selecteren? en is je aansluiting wel goed, geen impedantieproblemen/ misaanpassing?

staat er in je windows mixer oid een treble knopje dicht?

ff checken

DeadStar
25 oktober 2006, 14:26
Ik heb het gister voordat ik ging pitten heel snel gechecked. Ik ben zo iemand die de hele nacht dan wakker ligt en afvraagd of ie inderdaad beter klinkt.

Dus ik heb de BOSS ME50 ook nog niet ingestelt en die gare metal dist. gebruikt.

Dus moet komen zeg ik.

Toch denk ik dat ik eens een POD ga uit proberen, volgens mij kan je daar veel meer mee namelijk, ik hoor veel slechte dingen over de ME50 en ik moet toegeven, het is nooit echt mijn beste vriend geworden.

johantipker
25 oktober 2006, 15:37
Hij heeft zo z'n voor en nadelen...

PODxt is wel meer gebouwd mbt recording van een complete gitaarsound.
zijn wel echt heel goed.

DeadStar
25 oktober 2006, 15:38
Dan nu nog de moeilijke keuze tussen de gewone of de pro

De prijs scheelt wel heel erg veel vind ik

johantipker
25 oktober 2006, 16:38
wellicht is de pro voor het thuis opnemen wat overkill?

DeadStar
26 oktober 2006, 14:55
Ja idd. Als het dezelfde kwaliteit opneemt, dan idd. Ik heb ook geen plannen om ooit nog het podium op te gaan.

harrie-beton
26 oktober 2006, 15:03
ik treed al 3 jaar op met een podxt. Daar neem ik ook mee op.


Ik heb toevallig een pod xt pro besteld om vooral live meer mogelijkheden te hebben :)

DeadStar
26 oktober 2006, 15:56
Kijk de keuze wordt steeds makkelijker