PDA

View Full Version : Houtkeuze (m.b.t. neck through)



Menneskedyr
21 oktober 2006, 23:44
Ik ga een cursus gitaarbouw doen hier in de buurt, en ik ga daar (waarschijnlijk) een V vormige gitaar bouwen met een doorlopende hals.

Als je een hals van esdoorn neemt, en je dus daar de elementen (2x humbucker) en de brug (strat-achtige tremolo) op monteert, maakt het dan nog veel uit welk hout je voor de body zijdes neemt?

Als je bijvoorbeeld mahonie neemt, krijg je dan toch veel verschil als wanneer je moeras essen, zebrano of walnoten o.i.d. zou gebruiken?

M.

Mattia
22 oktober 2006, 00:25
Wat verschil, ja. Enorm, huge, massaal verschil, nee.

kiem
22 oktober 2006, 03:20
Ik ga een cursus gitaarbouw doen hier in de buurt, en ik ga daar (waarschijnlijk) een V vormige gitaar bouwen met een doorlopende hals.

Als je een hals van esdoorn neemt, en je dus daar de elementen (2x humbucker) en de brug (strat-achtige tremolo) op monteert, maakt het dan nog veel uit welk hout je voor de body zijdes neemt?

Als je bijvoorbeeld mahonie neemt, krijg je dan toch veel verschil als wanneer je moeras essen, zebrano of walnoten o.i.d. zou gebruiken?

M.nja, t zal waarschijnlijk wel een beetje uitmaken, maar aangezien de trillingen van de hals naar de brug door 1 struk esdoorn gaan zal t DENKIK voornamelijk naar esdoorn klinken (om t zo ff te noemen). ook omdat de pu's en de brug rechstreeks op t zelfde stuk hout zijn gemonteerd.
ik heb een custom amde gitaar met ene esdoor hals en elzen bodywings, en da ding klinkt zo schel als een...euhm, nja je snapt t wel denkik.

je zou als t uiteindelijk te schel of trebly klinkt altijd de toon nog kunnen compenseren door er een warm klinkende pu in te doen.. bij mij zit er een sd distortion in, die vrij schel is van nature geloofik.

Menneskedyr
22 oktober 2006, 12:04
Ik ga er een pu uit mijn oude Ibanez in zetten, in de brug.
En voor de neck moet ik nog even kijken wat ik neem, niet heel belangrijk, omdat ik voornamelijk over de brug pu speel.

Denk dat ik voor mahonie, of moeras essen ga, qua bodywings hout.

M.