PDA

View Full Version : Aankoop LP



BadCompany
21 oktober 2006, 20:09
Hey,

Ik zou een gear-upgrade willen doen, maar ben er nog niet uit wat ik ga kopen
Huidig materiaal:
-Ibanez Ergodyne ( deze moet zeker vevangen worden)
-Marshall G50R CD (vervangen?)
-Boss GT-8

Genre: jazz (clean is dus belangrijk), blues, rock, hardrock, en in mindere maten metal

Budget: 2300€
Ik ben dus van plan een Gibson LP standard te kopen, is dit een goed idee?
Of kan ik beter een goedkopere LP kopen en een andere versterker kopen?
Ik gebruik momenteel de ampsimulations op mijn GT-8 en de clean op de Marshall.
Aan een versterker had ik gedacht aan een Mesa, Laney of een Marshall?
(alle voorstellen zijn welkom)

BadCompany

Les Paul
21 oktober 2006, 20:19
Hey BadCompany,

Met een Les Paul ben je zeker in Good Company!

Wat je naar mijn idee het beste kan doen is naar NL Muziek gaan. Wouter selecteert zelf de beste Les Pauls. Overleg met hem welke Les Paul en eventueel versterker het beste met jouw wensen overeenkomt. Trek gewoon flink wat tijd uit en ga daar testen. Ik weet zeker dat je dan met super gear thuis komt.

Niet elke Gibson is super. Binnen een bepaald model kunnen supergitaren zitten, maar ook klote gitaren. Daarom kan je het beste naar een winkel gaan waar de selectie streng is.

BadCompany
21 oktober 2006, 20:22
Dat is geweldig, maar ik woon in België :)

Vooral bij de vraag over een goedkopere LP+amp of een dure LP zit ik vast...

Hector_Tsolodimos
21 oktober 2006, 20:23
nou, om te beginnen:
voor 2300 kan je een uber geile LP kopen, waar je van je leven nooit genoeg van krijgt! dat lijkt me dus super belangrijk
een Gibson LP van 1000-1500 is lang niet zo geil als een van 2300..
koop dus ook iets waar je niet een béétje blij mee bent, maar iets waar je van droomt!
je versterker is niet echt goed, ook neit slecht
ik zou zeggen: speel hier nog een jaartje op, of 2, ligt er aan hoe snel je spaart, en koop dan pas een nieuwe amp (Mesa Boogie klinkt goed, voor wat jij wilt..)
maar jij zegt dat clean belangrijk is, en Les Pauls staan nou eenmaal niet bekend als 'dé clean gitaar'..
dusja, moet het persee een LP zijn? Misschien een met P90's ofzo..

FruscianteFan
21 oktober 2006, 20:26
Met een Les Paul kun je prima clean spelen hoor, ook zonder P90's :)

BadCompany
21 oktober 2006, 20:28
Ik dacht dat een LP als jazzgitaar was ontworpen, of zit dat anders voor LPs met humbuckers?
Ik hou veel meer van een humbuckergeluid dan dat van een single-coil.
Een p-90 is een enkelelspoelselement leid ik af uit je post?
Ik zou dus een volle clean willen, en geen Tele-achtig clean.

Orpheo
21 oktober 2006, 21:03
een Gibson LP van 1000-1500 is lang niet zo geil als een van 2300..



sorry kerel, maar dit is echt PURE bullshit. mijn studio van VIJFHONDERD euro (of was het nu 450...? ) klinkt echt zo lekker, speelt ZOO lekker, en is net zo geil als de meeste andere les pauls. Ik heb er wel zelf een binding op gemaakt, maar ik zou voor deze gitaar niks anders in de plaats willen hebben. dat goud met de creme en de zebra's, de ebben toets, dat randje naturel binding erop.... :rockon:

Orpheo
21 oktober 2006, 21:04
Ik dacht dat een LP als jazzgitaar was ontworpen, of zit dat anders voor LPs met humbuckers?
Ik hou veel meer van een humbuckergeluid dan dat van een single-coil.
Een p-90 is een enkelelspoelselement leid ik af uit je post?
Ik zou dus een volle clean willen, en geen Tele-achtig clean.

een LP was OOIT een jazzgitaar, maar al snel groeide het uit tot een rockgitaar. dat kwam door die relatief hotte pickups (vergeleken met fenders singlecoils). met een les paul sta je niet voor joker als je heavy metal speelt, en ook niet als je jazz speelt. t kan beiden top.

Hector_Tsolodimos
21 oktober 2006, 21:04
sorry kerel, maar dit is echt PURE bullshit. mijn studio van VIJFHONDERD euro (of was het nu 450...? ) klinkt echt zo lekker, speelt ZOO lekker, en is net zo geil als de meeste andere les pauls. Ik heb er wel zelf een binding op gemaakt, maar ik zou voor deze gitaar niks anders in de plaats willen hebben. dat goud met de creme en de zebra's, de ebben toets, dat randje naturel binding erop.... :rockon:
laat em eens zien..

Anders Destium
21 oktober 2006, 21:14
Orpheo, post eens wat minder pedant. Dan kom je minder over als een kleuter, zeker als je over een maand of wat je geweldige studio toch weer gaat verkopen om wat voor reden dan ook.


Aan de topicstarter kan ik alleen aanraden dat er genoeg andere gitaren zijn op de wereld behalve een LP. Er gaat niets boven een goede LP, maar er zijn ook zoveel andere gitaren de moeite waard dat je het beste zelf kunt gaan testen ergens met je budget in het achterhoofd. Voor mij is de LP het meestal niet echt, maar andere gitaren weer juist wel. Voor anderen is dat andersom. Genoeg keuze, dus pin je niet vast op 1 model!

imlikeajungle
21 oktober 2006, 21:22
Hey,

Ik zou een gear-upgrade willen doen, maar ben er nog niet uit wat ik ga kopen
Huidig materiaal:
-Ibanez Ergodyne ( deze moet zeker vevangen worden)
-Marshall G50R CD (vervangen?)
-Boss GT-8

Genre: jazz (clean is dus belangrijk), blues, rock, hardrock, en in mindere maten metal

Budget: 2300€
Ik ben dus van plan een Gibson LP standard te kopen, is dit een goed idee?
Of kan ik beter een goedkopere LP kopen en een andere versterker kopen?
Ik gebruik momenteel de ampsimulations op mijn GT-8 en de clean op de Marshall.
Aan een versterker had ik gedacht aan een Mesa, Laney of een Marshall?
(alle voorstellen zijn welkom)

BadCompany

Hoi BadCompany,

Ik zal de rest hier waarschijnlijk tegenspreken, maar ik zou het als volgt oplossen:

A) 2ehands kopen
B) Een GOEIE amp kopen
C) Een goeie gitaar waar je niks op verliest & dan doorsparen voor De Gitaar. Als je zo brede genres speelt, ga je uiteindelijk toch meerdere gitaren willen... Een echte jazzbak, en een allround solidbody of zo. Ik zou dan nu voor bvb een goeie LP Studio gaan, dan hou je goed geld over voor een hele goeie combo.

In mijn ervaring klinkt een degelijke gitaar op een goeie amp altijd beter dan een goeie gitaar op een matige amp.

Vraag is ook nog: moet je kunnen optreden met je amp? Of is het voor thuis? Als je vnl jazz speelt, ga ik er ook vanuit dat je geen graten ziet in een combo? De stijlen die je aangeeft zijn wel erg breed, maar bvb een Mesa Blue Angel doet dat allemaal erg goed.

imlikeajungle
21 oktober 2006, 21:24
Orpheo, post eens wat minder pedant. Dan kom je minder over als een kleuter, zeker als je over een maand of wat je geweldige studio toch weer gaat verkopen om wat voor reden dan ook.


+1, het is er écht over - als LP nog maar genoemd wordt, kom je schreeuwen. Hier heeft de TS niks aan.

Orpheo
21 oktober 2006, 21:48
laat em eens zien..

is vaak genoeg gepost. zoek 'm maar op.

Orpheo
21 oktober 2006, 21:49
zeker als je over een maand of wat je geweldige studio toch weer gaat verkopen om wat voor reden dan ook.



weddenschapje afsluiten dat ik dat ding niet verkoop binnen nu en welke periode jij ook maar kiest? hoe erg gas ook word? of welke andere lespaul die ik bezit, for that matters?

Anders Destium
21 oktober 2006, 22:10
Volgens mij begrijp je niet echt mijn punt, maar maak jezelf gerust nog veel vaker en verder onsterfelijk belachelijk. Het is toch niet meer alsof je een reputatie te verliezen hebt. Je bent onderhand een parodie op de parodie van jezelf geworden, tekenfilm materiaal. En dan niet Bugs Bunny, maar die schlemielige jager die constant wordt uitgelachen.


Maar terug on topic:

Zoek ook eens 2ehands. Er staat bijvoorbeeld een Gary Moore LP (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/53503942-gibson-les-paul-gary-moore.html%3Freturn%3DeJwlykEOwiAQQNG7NKFLKKAbCDG6 8RyoRAgUJjCJrca7S%252B3qv8W3iqtPUJNuisuDGpqz9e61Rw TFWCzgMp1tjQjJWmw0J7YvFDyclmT4%252BGgGC5FnTuQlYcc7 wMalc%252Bu6N756r%252BHWSibiKKanresfcynV9aG00A8xgu GD%252Fv4A8v0wDw%253D%253D%26df%3D1%26fta%3D) op marktplaats, en dat zijn echt hele goede LPs over het algemeen. En ze zien er ook nog heel mooi uit vind ik:

Pentatonic
21 oktober 2006, 22:20
ik ga akkoord met wat imlikeajungle (ofzo ;) ) zegt: beter een degelijke gitaar op een super amp dan andersom.
dus kan je overwegen een iets mindere gitaar of dezelfde gitaar tweedehands te kopen en meer geld in een versterker te steken i.p.v. 2200 euro uitgeven aan een (weliswaar) fantastische gitaar.

het is idd iets waar je goed over moet nadenken :)

Orpheo
21 oktober 2006, 22:21
Volgens mij begrijp je niet echt mijn punt, maar maak jezelf gerust nog veel vaker en verder onsterfelijk belachelijk. Het is toch niet meer alsof je een reputatie te verliezen hebt. Je bent onderhand een parodie op de parodie van jezelf geworden, tekenfilm materiaal. En dan niet Bugs Bunny, maar die schlemielige jager die constant wordt uitgelachen.


Maar terug on topic:

Zoek ook eens 2ehands. Er staat bijvoorbeeld een Gary Moore LP (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/53503942-gibson-les-paul-gary-moore.html%3Freturn%3DeJwlykEOwiAQQNG7NKFLKKAbCDG6 8RyoRAgUJjCJrca7S%252B3qv8W3iqtPUJNuisuDGpqz9e61Rw TFWCzgMp1tjQjJWmw0J7YvFDyclmT4%252BGgGC5FnTuQlYcc7 wMalc%252Bu6N756r%252BHWSibiKKanresfcynV9aG00A8xgu GD%252Fv4A8v0wDw%253D%253D%26df%3D1%26fta%3D) op marktplaats, en dat zijn echt hele goede LPs over het algemeen. En ze zien er ook nog heel mooi uit vind ik:

en blijf jij maar de quasi-intelligente student uithangen die het leuk en blijkbaar nodig vind, anderen af te kraken, en compleet verkeerde conclusies trekt. even goeie vrienden.

zoon van Piet
21 oktober 2006, 22:53
en samen houden jullie het lekker levendig!

imlikeajungle
21 oktober 2006, 23:46
imlikeajungle (ofzo ;) )

Meteen goed! :)

@TS: Het is zoals je ziet een 'afweging' - ik zou je sowieso aanraden om eens een dagje megastore te doen, waar je veel en vanalles kan testen, zo krijg je een goed idee. Als je gewend bent aan een Ergodyne zal een leuke middenklasser je al heel fijn lijken, denk ik. Dan heb je een héél mooi budget voor een hele goeie amp!

BadCompany
22 oktober 2006, 11:49
Hoi BadCompany,

Vraag is ook nog: moet je kunnen optreden met je amp? Of is het voor thuis? Als je vnl jazz speelt, ga ik er ook vanuit dat je geen graten ziet in een combo? De stijlen die je aangeeft zijn wel erg breed, maar bvb een Mesa Blue Angel doet dat allemaal erg goed.

Tuurlijk ga ik er mee optreden :) Maar ik twijfel dan ook nog tussen head+cab en combo. Een head+cab heeft meer bas en spreiding, maar dat is zon gesleur. Een combo is lichter en goedkoper in veel gevallen denk ik. Wat is eigenlijk het verschil tussen een 112 en een 212 bij hetzelfde wattage? Meer volume of spreiding ofzo?

BadCompany
22 oktober 2006, 11:52
Aan de topicstarter kan ik alleen aanraden dat er genoeg andere gitaren zijn op de wereld behalve een LP. Er gaat niets boven een goede LP, maar er zijn ook zoveel andere gitaren de moeite waard dat je het beste zelf kunt gaan testen ergens met je budget in het achterhoofd. Voor mij is de LP het meestal niet echt, maar andere gitaren weer juist wel. Voor anderen is dat andersom. Genoeg keuze, dus pin je niet vast op 1 model!

Alle voorstellen zijn welkom... Een gitaar met een vaste brug en humbuckers is wel een vereiste.

Punt
22 oktober 2006, 12:07
Best bang for the bug is m.i. nog steeds een Customshop Hystoric '57 oftewel R7 (heet tegenwoordig VOS dacht ik). Is wel een Goldtop maar wel CS kwaliteit. The real thing, als je die gespeeld hebt vergeet je de fabrieksmodellen :)
Met jouw budget moet het net lukken er een uit de sates te laten komen.

Luke-wannabe
22 oktober 2006, 13:21
Hoi C) Een goeie gitaar waar je niks op verliest & dan doorsparen voor De Gitaar. Als je zo brede genres speelt, ga je uiteindelijk toch meerdere gitaren willen... Een echte jazzbak, en een allround solidbody of zo. Ik zou dan nu voor bvb een goeie LP Studio gaan, dan hou je goed geld over voor een hele goeie combo.
DE beste optie!

Rormo
22 oktober 2006, 14:36
voor Jazz zou ik toch niet direct voor een LP gaan. Zou eerder denken aan semi-hollow van Gibson, of een Gretsch.

BadCompany
22 oktober 2006, 15:09
Ja, maar ik heb geen geld om een LP en een ES te kopen he :)

Rormo
22 oktober 2006, 15:49
ik zou voor de LP CLassic gaan. Dan hou je nog wat euros over. Tijdje sparen en dan koop je voor een euro of 800-1000 een hele leuke amp. De Classic is al een geweldige Gibson en echt niet minder dan een standard. Wel stukken beter dan een studio.

LostHighway
22 oktober 2006, 15:53
Een Classic moet 2dehands zeker voor een 1200EUR te vinden zijn.
Je hebt trouwens PM.

BadCompany
22 oktober 2006, 16:12
Is een classic niet eerder modern gericht en een standard meer vintage?

LostHighway
22 oktober 2006, 16:19
Niet echt, de Classic heeft wat hetere pickups, maar een maat van me die al zowat 100 000 gitaren door zijn handen heeft gehad speelt al sinds een poos op een Classic met een andere brugpickup denk ik, en die speelt hoofdzakelijk blues..
De ouwe Classics waren de huidige Historics als ik me niet vergis?

Agent_Smith
22 oktober 2006, 16:59
ik zou voor de LP CLassic gaan. Dan hou je nog wat euros over. Tijdje sparen en dan koop je voor een euro of 800-1000 een hele leuke amp. De Classic is al een geweldige Gibson en echt niet minder dan een standard. Wel stukken beter dan een studio.

Idd, ga voor een Classic. Ze zijn voor weinig te vinden en veelal erg goed. De hals is alleen wat dun, maar misschien vind je dat juist fijn. Vervang eventueel een pickupje, maar dat is ook het enige. Dan heb een top LP, die niets onder hoeft te doen voor een Std. Een studio is leuk, maar haalt het imo lang niet bij een Classic/Standard/Custom. Niet lullig bedoeld voor Studio-bezitters, maar het is toch gewoon alle waar naar zijn geld.

Les Paul
22 oktober 2006, 17:03
Niet echt, de Classic heeft wat hetere pickups, maar een maat van me die al zowat 100 000 gitaren door zijn handen heeft gehad speelt al sinds een poos op een Classic met een andere brugpickup denk ik, en die speelt hoofdzakelijk blues..
De ouwe Classics waren de huidige Historics als ik me niet vergis?

De huidige Historics zijn totaal andere gitaren dan de ouwe classics. De kwaliteit van de huidige Historics is (gemiddeld) een stuk beter.

Een 2e hands Les Paul is meestal niet de top Les Paul die je nieuw kan vinden. De beste worden zelden 2e hands aangeboden. Ook met zelf importeren zou ik erg oppassen, Je weet nooit wat je opgestuurd krijgt, en feit is dat de meeste Les Pauls maar een gemiddelde kwaliteit hebben. Zoek een topper uit en je hebt een gitaar voor de rest van je leven. Ik heb zelf 2 van die toppers en ik verzeker je dat die nooit meer weg gaan.

Rockmo(ther)
22 oktober 2006, 17:04
De huidige Historics zijn totaal andere gitaren dan de ouwe classics. De kwaliteit van de huidige Historics is (gemiddeld) een stuk beter.

Een 2e hands Les Paul is meestal niet de top Les Paul die je nieuw kan vinden. De beste worden zelden 2e hands aangeboden. Ook met zelf importeren zou ik erg oppassen, Je weet nooit wat je opgestuurd krijgt, en feit is dat de meeste Les Pauls maar een gemiddelde kwaliteit hebben. Zoek een topper uit en je hebt een gitaar voor de rest van je leven. Ik heb zelf 2 van die toppers en ik verzeker je dat die nooit meer weg gaan.

Ik weet wel bij wie ik moet zijn (voor advies) als ik uiteindelijk het geld bij elkaar heb ;).

Punt
22 oktober 2006, 22:03
Ook met zelf importeren zou ik erg oppassen, Je weet nooit wat je opgestuurd krijgt, en feit is dat de meeste Les Pauls maar een gemiddelde kwaliteit hebben.

Klopt, het gaat echter best als je een CS via een betrouwbaar contact in de US koopt en die zijn wel te vinden via het LPF oid.

Anders Destium
22 oktober 2006, 23:02
Volgens mij is dit topic het doel aan het voorbijstreven, volgens mij weet de topicstarter nog niet half wat er allemaal te krijgen is en wat hij zelf nu eigenlijk wil. Misschien is dat een beter startpunt...


Alle voorstellen zijn welkom... Een gitaar met een vaste brug en humbuckers is wel een vereiste.

Lees dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57655) eens, en bedenk bijvoorbeeld wat voor soort muziek je wilt spelen/welk geluid je wilt benaderen. Iedereen kan wel lukraak zijn/haar favo merken gaan noemen maar daar schiet je weinig mee op. Met een LP zit je in de meeste gevallen wel goed, maar het moet wel echt jouw gitaar zijn. 2000 euro besteden aan een gitaar waar je niet gelukkig mee gaat worden is nogal zonde ;)

Tupelo
22 oktober 2006, 23:06
Iedereen kan wel lukraak zijn/haar favo merken gaan noemen maar daar schiet je weinig mee op.Precies!
En omdat de topicstarter het beste van alles in één gitaar wil en dat tegen een betaalbare prijs verkrijgbaar is, mijn duit in het zakje:

Blade RH4 of Godin LGX.

BadCompany
23 oktober 2006, 14:53
Een gitaar met LP-feel wel, iets stratachtig niet

renier
23 oktober 2006, 15:39
nou, om te beginnen:
voor 2300 kan je een uber geile LP kopen, waar je van je leven nooit genoeg van krijgt! dat lijkt me dus super belangrijk
een Gibson LP van 1000-1500 is lang niet zo geil als een van 2300..
koop dus ook iets waar je niet een béétje blij mee bent, maar iets waar je van droomt!
je versterker is niet echt goed, ook neit slecht
ik zou zeggen: speel hier nog een jaartje op, of 2, ligt er aan hoe snel je spaart, en koop dan pas een nieuwe amp (Mesa Boogie klinkt goed, voor wat jij wilt..)
maar jij zegt dat clean belangrijk is, en Les Pauls staan nou eenmaal niet bekend als 'dé clean gitaar'..
dusja, moet het persee een LP zijn? Misschien een met P90's ofzo..

ja, een LP voor jazz, hoe VERZIN je het.....

*kuch* (http://en.wikipedia.org/wiki/Les_Paul)

daarnaast zou ik voor 2300 euro een leuke LP en een mooie versterker kopen. tuurlijk kun je een lp voor 2300 pop kopen, maar dan heb je nog steeds een bagger geluid omdat je het door zo'n lelijke digibak en ss-amp haalt.
ik zou zeggen: koop een mooie standaard 2e hands voor 1500 pop en een mooie buizenamp (peavey classic 50 is een goeie keuze voor niet teveel geld) voor het geld dat je over hebt kun je dan nog eens wat fatsoenlijke pedalen halen, en die lelijke gt-8 eruit schoppen.


maar goed, ieder zijn ding.

Les Paul
23 oktober 2006, 15:55
Klopt, het gaat echter best als je een CS via een betrouwbaar contact in de US koopt en die zijn wel te vinden via het LPF oid.

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Gibson levert relatief willekeurig de gitaren uit. Elke dealer (ook de betrouwbare) krijgt goeie en minder goeie exemplaren binnen. De extreem goeie zullen door de dealer altijd achter gehouden worden en niet naar NL gestuurd worden. Als je een GT besteld, zullen ze snel de minder goeie versturen, aangezien de beste makkelijker verkocht worden aan mensen die ze eerst in de winkel uit willen proberen.
Zo werkt het ook in NL. De meeste dealers nemen niet eens de moeite om een selectie op klank uit te voeren. Daarom vind ik NL Muziek zo goed. Daar vind je echte top Les Pauls. Wouter selecteert gewoon super.

Agent_Smith
23 oktober 2006, 16:08
Daar ben ik het dus niet mee eens.
Gibson levert relatief willekeurig de gitaren uit. Elke dealer (ook de betrouwbare) krijgt goeie en minder goeie exemplaren binnen. De extreem goeie zullen door de dealer altijd achter gehouden worden en niet naar NL gestuurd worden. Als je een GT besteld, zullen ze snel de minder goeie versturen, aangezien de beste makkelijker verkocht worden aan mensen die ze eerst in de winkel uit willen proberen.
Zo werkt het ook in NL. De meeste dealers nemen niet eens de moeite om een selectie op klank uit te voeren. Daarom vind ik NL Muziek zo goed. Daar vind je echte top Les Pauls. Wouter selecteert gewoon super.

Misschien heeft Punt het niet over een dealer..?...


Maar nogmaals voor de TS: koop gewoon voor 1200-1300 euro een mooie gebruikte Classic. Of een heel goedkoop geprijsde Std.

Les Paul
23 oktober 2006, 17:14
Misschien heeft Punt het niet over een dealer..?...


Dan nog....particulier geld het nog sterker. Iemand die een goede Les Paul heeft, zal hem niet zo snel wegdoen. Een matige Les Paul wel. En ik denk dat 95% van de geproduceerde Les Pauls zeker niet goed te noemen zijn, bij CS misschien wat minder, maar ook daar zijn de verschillen soms erg groot.
Ik heb 2 Les Pauls met een kwaliteit die je bij een 2e hands zeker niet zal vinden. En nieuw zijn deze ook zeldzaam. De mensen die mijn Les Pauls kennen zullen dit ook onderschrijven.

Orpheo
23 oktober 2006, 18:22
Dan nog....particulier geld het nog sterker. Iemand die een goede Les Paul heeft, zal hem niet zo snel wegdoen. Een matige Les Paul wel. En ik denk dat 95% van de geproduceerde Les Pauls zeker niet goed te noemen zijn, bij CS misschien wat minder, maar ook daar zijn de verschillen soms erg groot.
Ik heb 2 Les Pauls met een kwaliteit die je bij een 2e hands zeker niet zal vinden. En nieuw zijn deze ook zeldzaam. De mensen die mijn Les Pauls kennen zullen dit ook onderschrijven.

zit zeker wat in. maar toch grappig dat mijn les pauls, die ik voor geen goud weg ga doen, voor mij de lekkerste en beste LP's zijn, terwijl de meeste anderen t ondingen vinden. wat een goeie LP is, is dus pure smaak.

imlikeajungle
23 oktober 2006, 18:50
Of jij hebt een slechte smaak en poep in je oren :chicken:

Orpheo
23 oktober 2006, 18:52
Of jij hebt een slechte smaak en poep in je oren :chicken:

nee andere smaak. ik houd niet van die warme les paul sound (lees: sound van les pauls uit de jaren 50). ik ben GEK van de norlin les pauls (lees: rond 1976 met esdoorn hals). en sommigen vinden dat super, anderen niet. ik vind de les pauls van heel zwaar mahonie lekkerder klinken dan lespauls van lichter mahonie. die laatsten zijn wat 'zoeter' en ronder van tone. die eersten was dikker, strakker, meer compressed.

Michael AE
23 oktober 2006, 18:53
zit zeker wat in. maar toch grappig dat mijn les pauls, die ik voor geen goud weg ga doen, voor mij de lekkerste en beste LP's zijn, terwijl de meeste anderen t ondingen vinden. wat een goeie LP is, is dus pure smaak.

Dat kan ook komen omdat jij nog niet zo lang speelt en je gehoor daardoor nog niet zodanig ontwikkeld is dat je hoort wat anderen er niet goed aan vinden. No offence. Toen ik net begon, hoorde ik het verschil tussen een singlecoil en een humbucker amper.

Orpheo
23 oktober 2006, 19:02
Dat kan ook komen omdat jij nog niet zo lang speelt en je gehoor daardoor nog niet zodanig ontwikkeld is dat je hoort wat anderen er niet goed aan vinden. No offence. Toen ik net begon, hoorde ik het verschil tussen een singlecoil en een humbucker amper.

nee dat is t zeker niet ;) ik hoor het wel degelijk. ik hoor geblinddoekt ook het verschil tussen al mijn les pauls. en ze hebben allemaal toch echt hetzelfde hout, en alleen andere pickups. maar ook met dezelfde pups hoor ik t nog ;)

daarnaast, ik maak nu zo'n 15 jaar muziek. t zou toch wat zijn als mijn gehoor nog steeds op het niveau zit van een gemiddelde boerenpummel....

Chris Winsemius
23 oktober 2006, 19:05
Jongens, jongens toch.

Anyway: had hier laatst nog 2 jaren 50 LPs binnen met PAFs, beduidend brighter/etc. dan latere LPs.

Michael AE
23 oktober 2006, 20:07
nee dat is t zeker niet ;) ik hoor het wel degelijk. ik hoor geblinddoekt ook het verschil tussen al mijn les pauls. en ze hebben allemaal toch echt hetzelfde hout, en alleen andere pickups. maar ook met dezelfde pups hoor ik t nog ;)

daarnaast, ik maak nu zo'n 15 jaar muziek. t zou toch wat zijn als mijn gehoor nog steeds op het niveau zit van een gemiddelde boerenpummel....

Misschien haal ik nu mensen door elkaar. Dacht dat je nog niet zo lang speelde. ;)

Toch denk ik wel dat je met je nieuwe CMW een goede R7/8/9 wel zou kunnen gebruiken/waarderen. Veel opener en meer ballen.

Anders Destium
23 oktober 2006, 21:03
Hij speelt nog geen 2 jaar gitaar, om zijn posts wat in perspectief te plaatsen ;)

Orpheo
23 oktober 2006, 22:41
Misschien haal ik nu mensen door elkaar. Dacht dat je nog niet zo lang speelde. ;)

Toch denk ik wel dat je met je nieuwe CMW een goede R7/8/9 wel zou kunnen gebruiken/waarderen. Veel opener en meer ballen.

allicht! is zeker zo. tis niet dat ik die gitaren niet lekker vind (klinken), maar als main axe zijn ze voor mij nja...onbruikbaar is niet het goeie woord. maar je snapt wel wat ik bedoel. qua ballen heb ik btw niks te klagen met mijn les pauls hoor ;) maar dat opener, daar heb je gelijk in. maar ja, dat wat meer compressede van de gitaar zelf vind ik gewoon iets lekkerder dan dat open geluid.

BadCompany
23 oktober 2006, 22:51
Tuurlijk ga ik er mee optreden :) Maar ik twijfel dan ook nog tussen head+cab en combo. Een head+cab heeft meer bas en spreiding, maar dat is zon gesleur. Een combo is lichter en goedkoper in veel gevallen denk ik. Wat is eigenlijk het verschil tussen een 112 en een 212 bij hetzelfde wattage? Meer volume of spreiding ofzo?

Wie wilt me dat eens even uitleggen aub?

Orpheo
23 oktober 2006, 22:57
Wie wilt me dat eens even uitleggen aub?

combo is over t algemeen zwaarder. je moet de head en de kast tegelijk tillen. ik heb liever head en kast apart, kan je je sound beter shapen (open back, closed back, speakers, ander merk kast, etc etc).

verschil tussen 112 en 212... tja... ligt eraan welke 112 je neemt :) de bogner cube klinkt (van horen zeggen!) heel erg goed, zover ik begreep bijna evne goed als zijn 412 broertje, maar over het algemeen heeft de 212 meer druk, punch, power, en gaat 'iets' harder. maar dat verschil is denk ik verwaarloosbaar.

of mag ik dit allemaal niet zeggen anders destium, OMDAT IK MAAR 2 JAAR SPEEL!

Anders Destium
23 oktober 2006, 23:05
Verstand komt met de jaren, dat hoop ik dan maar.

PS Het hoeveelste topic in korte tijd is dit nu waarbinnen je op een volkomen belachelijke manier reageert?

Orpheo
23 oktober 2006, 23:24
Verstand komt met de jaren, dat hoop ik dan maar.

PS Het hoeveelste topic in korte tijd is dit nu waarbinnen je op een volkomen belachelijke manier reageert?

ps. hoeveelste topic in korte tijd is dit nu waarin je mij weer in diskrediet probeert te brengen, en constant weer laat zien dat je gewoon een hondelul bent? :)

Droffie
23 oktober 2006, 23:41
@TS: welke gitaar je ook koopt, je hebt in ieder geval een zeer behoorlijk budget. Met 2300,- ligt eigenlijk zo'n beetje alles binnen je bereik. Mijn tip, bezuinig niet op die ene gitaar waar je waarschijnlijk best wel even moeite voor moet doen om te vinden. Of 't nou Gibson is of what ever. Wil je optimaal besteden en een net niet gitaar kopen en een net niet amp kan je wel eens behoorlijk spijt krijgen.

Daarnaast die ene amp kan je altijd nog halen, die ene gitaar kan wel eens verkocht zijn de volgende dag...

Succes iig...

@Orph...Hou je bek nou eens man! ik vind je een ok gast maar soms zit je zo te zeiken...

vulvasonic
23 oktober 2006, 23:42
Sorry, maar het is hondeNlul.

hon·den·lul (de ~ (m.))1 [grof] scheldwoord, in het bijzonder voor voetbalscheidsrechters => naarling
:cheerup:

Orpheo
23 oktober 2006, 23:47
@TS: welke gitaar je ook koopt, je hebt in ieder geval een zeer behoorlijk budget. Met 2300,- ligt eigenlijk zo'n beetje alles binnen je bereik. Mijn tip, bezuinig niet op die ene gitaar waar je waarschijnlijk best wel even moeite voor moet doen om te vinden. Of 't nou Gibson is of what ever. Wil je optimaal besteden en een net niet gitaar kopen en een net niet amp kan je wel eens behoorlijk spijt krijgen.

Daarnaast die ene amp kan je altijd nog halen, die ene gitaar kan wel eens verkocht zijn de volgende dag...

Succes iig...

@Orph...Hou je bek nou eens man! ik vind je een ok gast maar soms zit je zo te zeiken...

ja dude, wtf! alsof ik begin met zeiken. anders D mag etteren wat ie wil, maar als ik wat ervan zeg moet IK mijn bek houden? what the fuck dude

DarknessAwaits
24 oktober 2006, 00:12
Káppe náh, anders roep ik de juf!

Mungojerry
24 oktober 2006, 08:58
En hier is ze!!
:satisfie:

Afin, ga overmorgen eens een paar LP's uitproberen. Een paar kandidaten reeds op 't zicht en voorkeurkleur is dat root beer, mooi mooi!

BadCompany
24 oktober 2006, 16:59
Manne, zever eens wat minder ja :)
Peace and love brothers :hippie:

Nog iemand die iets nuttigs weet te vertellen over het verschil tussen 112 en 212?

jelledevos
24 oktober 2006, 19:19
2x12 heeft veel meer diepte. ik heb een Mesa DC5 combo gehad met 1x12 celestion lead 80 en het had weinig ballen en geen diepte. ik heb hem nu op een 4x12 en het klinkt 100 keer vetter.

mijn advies is ook een gibson van 1500 te kopen en dan de rest voor een mooie peavey classic 50 buizen 2x12 combo

dan heb je een heerlijke jazz rig

Je kan voor jazz natuurlijk ook bij gretch kijken

vinni
24 oktober 2006, 20:21
Mijn advies ?

Koop die Rivera Rake die op marktplaats te koop staat en een Heritage LP.

Klinkt superrrr.....Heb je namelijk hetzelfde als ik! :cooler:

Maar ja.....dr staat geen Gibson op hé......

Vinni

Droffie
25 oktober 2006, 15:15
hou nou toch eens op dit topic te gebruiken om trots te vertellen wat je zelf hebt en dus om die reden de ts dat ook moet kopen. Hier heeft de ts dus geen klote aan.
Je gear kan je in andere topics posten.

vinni
25 oktober 2006, 15:42
Bedankt voor je ongezoute mening.

De toon is weer eens gezet.

Als ik de opening van deze topic bekijk sluit mijn bericht daar heel goed op aan.

Ga dr verder geen letter aan wijden.

Vinni

Dick Wolkendeck
25 oktober 2006, 15:45
Tuurlijk ga ik er mee optreden :) Maar ik twijfel dan ook nog tussen head+cab en combo. Een head+cab heeft meer bas en spreiding, maar dat is zon gesleur. Een combo is lichter en goedkoper in veel gevallen denk ik. Wat is eigenlijk het verschil tussen een 112 en een 212 bij hetzelfde wattage? Meer volume of spreiding ofzo?

Volgens mij kan je met een combo (van achteren open) juist een hele mooie spreiding krijgen en projecteren 4 x 12 kasten juist wat meer. Een combo heeft, als je er toch (wellicht) een microfoon voor hangt, ballen genoeg. Maar als je van slepen en heel veel ballen houdt, zijn 2 grote 4 x 12 kasten een goede optie. Je richt ze iedr een andere kant op, spreiding genoeg zo. Heb ik ook, ik heb er veel plezier van (en een bestelbus voor het vervoer).

Het verschil tussen een 112 en een 212 kan zijn dat een 212 meer bas kan leveren en nog wat meer spreidt. Daarentegen zijn er ook wat (meer of minder leuke) fase-effecten te verwachten. Het klinkt wat minder direct. Smaak. Ik heb ooit een 2 x 10 combo gehad van Seymour Duncan. Super.

renier
25 oktober 2006, 16:11
of mag ik dit allemaal niet zeggen anders destium, OMDAT IK MAAR 2 JAAR SPEEL!

speel jij pas 2 jaar? en in die tijd heb je bijna 6000 keer gepost?

pfew, dat jij nog tijd over houd om te spelen zeg....

wat mij betreft mag iedereen evenveel zeggen, los van hoelang ze spelen.. wat ik wel graag eens zou willen weten, is hoe goed mensen nu eigenlijk zijn. mischien moeten we soundfiles gaan opnemen bij profielen. dan kunnen we meteen zien hoeveel waarde we eigenlijk moeten hechten aan opmerkingen van mensen.

Orpheo
25 oktober 2006, 16:43
speel jij pas 2 jaar? en in die tijd heb je bijna 6000 keer gepost?

pfew, dat jij nog tijd over houd om te spelen zeg....

wat mij betreft mag iedereen evenveel zeggen, los van hoelang ze spelen.. wat ik wel graag eens zou willen weten, is hoe goed mensen nu eigenlijk zijn. mischien moeten we soundfiles gaan opnemen bij profielen. dan kunnen we meteen zien hoeveel waarde we eigenlijk moeten hechten aan opmerkingen van mensen.

ach, ik speel ook 'maar' tenminste 3 uur per dag...

BadCompany
25 oktober 2006, 16:48
Vergeet niet naast de kwestie te beginne zevere he manne!

duckman
25 oktober 2006, 17:09
speel jij pas 2 jaar? en in die tijd heb je bijna 6000 keer gepost?

pfew, dat jij nog tijd over houd om te spelen zeg....

wat mij betreft mag iedereen evenveel zeggen, los van hoelang ze spelen.. wat ik wel graag eens zou willen weten, is hoe goed mensen nu eigenlijk zijn. mischien moeten we soundfiles gaan opnemen bij profielen. dan kunnen we meteen zien hoeveel waarde we eigenlijk moeten hechten aan opmerkingen van mensen.

op zich een goed idee, alleen zegt technisch goed kunnen spelen niets over de kennis van de "hardware", of andersom.
Maar ik denk dat dit een gevaar is voor elk forum.

Er zijn een aantla forumleden waar ik in iedergval wel een hoge pet van heb als het gaat om technisch advies.De rest leg ik dan maar naast me neer.

duckman
25 oktober 2006, 17:13
Een Gibson LP is te gek en zeker niet zo "beperkt" alsde meeste denken.Er zijn genoeg funk,reggae, blues,jazz of wat dan ook gemaakt met deze gitaar.Je kunt ook metla spelen met een fender strat.It's all in the player....Ik sluit me aan met het advies voor de LP classic.wellicht is een koch multi tone iets voor je? Of de Marshall 6101 combo die een forumlid verkoopt.

Als je heel veel diverse gitaar EN amp sounds wil hebben ,probeer ook eens een line 6 variax met een Vetta 2.

succes ermee!!

BadCompany
25 oktober 2006, 17:29
Een power tone lijkt me wel wat, maar die zijn nogal duur. Line 6 ga ik zeker niet kopen. Misschien beter een nieuw topic openen voor de versterker?
Hoeveel zou zon tweedehands LP classic ongeveer kosten, 1300€?

Agent_Smith
25 oktober 2006, 17:52
Een power tone lijkt me wel wat, maar die zijn nogal duur. Line 6 ga ik zeker niet kopen. Misschien beter een nieuw topic openen voor de versterker?
Hoeveel zou zon tweedehands LP classic ongeveer kosten, 1300€?

Voor 1300 euro heb je keuze genoeg uit gebruikte Classics. Ik kan niet voor allemaal spreken, maar de mijne ('94) was ontzettend goed. Spijt dat ik m niet meer heb:

http://img161.imageshack.us/img161/4705/image4smll7bj.jpg

Les Paul
25 oktober 2006, 18:00
Vandaag een erg goede Les Paul Custom in mijn handen gehad bij NL Muziek. 2e hands. Prijs 2000 euro en dat is deze dubbel en dwars waard! Doe er je voordeel mee....(helaas kan ik hem niet betalen op het moment, anders was hij nu van mij)

Anders Destium
25 oktober 2006, 18:39
Een power tone lijkt me wel wat, maar die zijn nogal duur. Line 6 ga ik zeker niet kopen. Misschien beter een nieuw topic openen voor de versterker?
Hoeveel zou zon tweedehands LP classic ongeveer kosten, 1300€?

Je kunt beter geld investeren in zowel een gitaar als een goede versterker dan alleen in een versterker. Als je zo tussen de 1300-1500 euro besteedt aan een gitaar en de rest aan een versterker ben je een hele tijd geregeld. Als je alles steekt in een gitaar en je hebt nog steeds een slechte versterker dan blijft het slecht klinken natuurlijk ;)

Als je bij het versterkertopic een budget geeft en de stijl die je (ongeveer) wilt spelen dan kun je daar goed worden geholpen.

>Orpheo
Don't talk the talk if you can't walk the walk.

renier
25 oktober 2006, 21:26
op zich een goed idee, alleen zegt technisch goed kunnen spelen niets over de kennis van de "hardware", of andersom.
Maar ik denk dat dit een gevaar is voor elk forum.

Er zijn een aantla forumleden waar ik in iedergval wel een hoge pet van heb als het gaat om technisch advies.De rest leg ik dan maar naast me neer.

nou, wat ik vooral belangrijk vind om te weten: zijn het mensen met live-ervaring?

de verhalen over tone-dit en gear-dat van slaapkamerrockers heb ik persoonlijk niet zo veel aan. iedere gitarist die regelmatig op een podium staat weet dat daar heel andere wetten gelden dan thuis met het volume op 2 en een backingtrack in de cd-speler.

let wel: ik noem geen namen; ik weet niet wie hier allemaal actief optreed. maar het lijkt me dus wel interessant om te weten om de aanbevelingen en waarschuwingen van mede forumisten op waarde te schatten.

@ Orpheo: ik geloof best dat je veel speelt, en wellicht speel je mij wel helemaal onder de tafel. ik bedoelde alleen dat ik stond te kijken van je postcount in relatie tot de duur van je aanwezigheid hier.

renier
25 oktober 2006, 21:28
Een Gibson LP is te gek en zeker niet zo "beperkt" alsde meeste denken.Er zijn genoeg funk,reggae, blues,jazz of wat dan ook gemaakt met deze gitaar.Je kunt ook metla spelen met een fender strat.It's all in the player....Ik sluit me aan met het advies voor de LP classic.wellicht is een koch multi tone iets voor je? Of de Marshall 6101 combo die een forumlid verkoopt.

Als je heel veel diverse gitaar EN amp sounds wil hebben ,probeer ook eens een line 6 variax met een Vetta 2.

succes ermee!!

ieuw!

je eerste advies is goed! maar een line6 met een vetta? kun je net zo goed een cd'tje opzetten, dat klink waarschijnlijk nog natuurlijker....

iwamoto
25 oktober 2006, 21:32
ieuw!

je eerste advies is goed! maar een line6 met een vetta? kun je net zo goed een cd'tje opzetten, dat klink waarschijnlijk nog natuurlijker....
nou, ik heb laatst op een vetta 2 gespeeld, nu mag ik natuurlijk ook niets zeggen omdat ik ook PAS 2 en n half jaar speel, maar ik vond de vetta 2 erg natuurlijk overkomen, zeker voor een modeling amp

renier
25 oktober 2006, 21:41
nou, ik heb laatst op een vetta 2 gespeeld, nu mag ik natuurlijk ook niets zeggen omdat ik ook PAS 2 en n half jaar speel, maar ik vond de vetta 2 erg natuurlijk overkomen, zeker voor een modeling amp\


pfff.. gaan we ons nu allemaal verontschuldigen voor het feit dat we nog geen 20 jaar spelen?

ieder voor zich, jouw mening is net zo veel waard als de mijne.
maar ik heb toch het idee dat met een dergelijk budget een buizenversterker de betere optie is...

duckman
25 oktober 2006, 21:48
ieuw!

je eerste advies is goed! maar een line6 met een vetta? kun je net zo goed een cd'tje opzetten, dat klink waarschijnlijk nog natuurlijker....


Ik vind die combi (variax 700 met vetta II) helemaal niet zo'n slechte keuze voor iemand die van jazz tot metal wil en ook nog eens niet weet van voor gitaar hij wil...

Hij kan het proberen of niet, maar op voorhand afkraken dat het niets is lijkt me niet verstandig.

duckman
25 oktober 2006, 21:50
\


pfff.. gaan we ons nu allemaal verontschuldigen voor het feit dat we nog geen 20 jaar spelen?

ieder voor zich, jouw mening is net zo veel waard als de mijne.
maar ik heb toch het idee dat met een dergelijk budget een buizenversterker de betere optie is...

Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf oa een marshall 2203.Lekker frustrerend met optredens als ie niet harder kan dan 4 ..
Dan zou ik een lichtere buizenversterker kunnen kopen voor kleinere gigs.

BadCompany
25 oktober 2006, 22:02
Geen Line 6 voorstellen aub, die dingen hebben in mijn ogen volgende vervelende nadelen:
-De klank lijkt er wel op, ma het is ni de real thing, maar een imitatie ervan.
-Line 6 verliest haar waarde snel
-Een lampenamp klinkt op vol volume beter als een transistor
-Je kent de amp moeilijk helemaal en kan moeilijk voorspellen wat voor klank eruit gaat komen omdat elk amp model anders reageert
-........

Orpheo
25 oktober 2006, 22:45
Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf oa een marshall 2203.Lekker frustrerend met optredens als ie niet harder kan dan 4 ..
Dan zou ik een lichtere buizenversterker kunnen kopen voor kleinere gigs.

agreed. pas bij hoge(re) volumes gaat een buizenbak van bv 100 wat pas lekker lopen/klinken, en die warme buizenfeel krijg je bij n kleine amp al veel sneller