PDA

View Full Version : hout vs harmonics



kiem
21 oktober 2006, 17:38
iemand een theroie over hout vs harmonics, houtsoorten die beter harmonics geven als andere??

ik heb t overigens over de harmonics rond the 2e 3e frets (op de g en B snaren) en daartussenin, die hoge squeels dus. al die standaart harmonics op de 4e 5e 7e 9e 12e fret dingen heb je eigenlijk altijd wel.

kheb een jackson usa gehad, maple neckthu, alder bodywings, daar kreeg ik deze harmonics bijna niet voorelkaar, terwijl op mn ouwe ibanezen (7string badsswood body, en rg mahony body met maple top) ik zo goed als geen moeite hoefde te doen.

allegitaren in kwestie hadden humbuckers, de jackson had seymours(invader/fullshred) en later emg's(81/85) de rg7 had ibanez pu's en de mahonie mapletop had dimarzio (tonezone/pafpro) pu's. zal mischien wel ergens een rol spelen, mar ik heb tog idee dat t de houtsoorten zijn.

iemand ideeen, theorieen, iets??

Gearjunkie
21 oktober 2006, 18:44
Maple (Esdoorn) geeft veel hoog weer van nature. Een topje of een hals hiervan is dus een pré lijkt me. Maar dit had je ook al geloof ik.

Ik vrees dan toch dat het meer een techniek/elementen/versterker verhaal is.

kiem
21 oktober 2006, 20:55
Maple (Esdoorn) geeft veel hoog weer van nature. Een topje of een hals hiervan is dus een pré lijkt me. Maar dit had je ook al geloof ik.

Ik vrees dan toch dat het meer een techniek/elementen/versterker verhaal is.ja zou kunnen, alle genoemde gitaren hadden esdoorn hals idd, alle pu's hadden hoge output (tis maar waarme je t vergelijk natuurlijk), en die actieve emg's die in princiepe harmonics als de gekke horen te geven hadden dr ok beetje moeite mee.. hoewel alle andere harmonics wel goed ginegn, ok pinch harmonics over de hele hals gingen goed, alleen de 2e en 3e fret harmonics had ie moeite mee.

mn techniek is t denkik niet, ik heb tog idee dat het een hout kwestie is, of mischien de toets?? die ibanesjes haden rosewood, de jackson ebben.

Mattia
22 oktober 2006, 00:26
De plaatsing, selectie en frequentierespons van je pickups heeft er IMO veeeeeeel meer mee te maken dan je houtkeuze. Dan nog techniek en versterker settings erbij.

kiem
22 oktober 2006, 03:14
ik las net wel ergens dat rosewood een hogere harmonic bereik heeft, en dat dat bij ebben lichtelijk de toon dempt, wat dus mischien net die harmonics een beetje om zeep helpt...

maargoed, tis weer een wazige kiem theory, en die werken bij mij wel vaker niet hehe :D

ik kan de link nietmeer vinden anders had ik em ff gepost.