PDA

View Full Version : Floyd rose brug te hoog



gibson-strato
21 oktober 2006, 17:00
Hoi allemaal

Ik heb zonet nieuwe snaren op mijn gitaar gezet, gaat hier om een ibanez Rg series. Er zit een floyd rose brug op enz. Nu is het probleem dat toen ik de snaren loshaalde dat die brug weer terug klapte. nu ik heb mijn snaren erop gezet maar nu staat hij weer veel te hoog. De snaren komen minstens 3 tot 4 mm boven de frets wat zeer irritant speelt als solist zijnde. ik heb achter al die veren zo ver ingedraaid dat de brug een beetje naar beneden kwam maar dit hielp niet echt. die bouten zitten er nu dus helemaal in, daar kan ik niks meer regelen. maar hoe zorg ik nu dat mijn snaren weer wat dichter op de frets liggen?

Bedankt alvast

iwamoto
21 oktober 2006, 17:02
kijk eens aan de zijkant van waar je lo-pro vast zit, zie je die 2 "schroeven", daarmee kan je de brug naar beneden draaien, en anders miss. toch een veer erbij?

jerome
21 oktober 2006, 17:14
Stonden je snaren vóór het verwissellen ook zo hoog?
Zit je brug wel goed met z'n messen in de bouten?

gibson-strato
21 oktober 2006, 17:20
Ja daar aan de zijkant die heb ik er al helemaal in gedraaid maar nu kan het niet meer verder dus...
En nee, eerst stond die brug gewoon 'recht' en niet helemaal omhoog.

piezo
21 oktober 2006, 17:29
Dan heb je er dikkere snaren opgezet dan er eerst op zaten. Dus weer dunnere snaren er op of opnieuw afstellen met meer- of sterkere veren erin. Zoek op het forum hoe je dat moet doen.

Wormaap
21 oktober 2006, 17:29
Doe anders's een fotootje vanaf de zijkant van de brug?

gibson-strato
21 oktober 2006, 20:30
hij staat nu zo:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.guitarmigi.it/schemi-foto/ponti/lopro-edge.jpg&imgrefurl=http://www.guitarmigi.it/completo/completo_ibanez.aspx&h=270&w=358&sz=26&hl=nl&start=11&tbnid=OjYF5CRQ9ZjtGM:&tbnh=91&tbnw=121&prev=/images%3Fq%3Dlo-pro%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D

deze link en dan in het midden staan 2 plaatjes hoe het niet moet en 1 wel, en dan staat mijn brug te hoog, dus het 2e plaatje.

Trocar
21 oktober 2006, 20:52
Het meest logische zou inderdaad zijn dat je dikkere snaren (=meer spanning) erop gelegd hebt.
Je kunt ze eraf halen en je oude dikte erop leggen, dan hoef je niets opnieuw af te stellen. Aangezien je al aan dingen hebt zitten draaien zul je dat waarschijnlijk toch wel moeten doen.

Dus, áls je dikkere snaren erop hebt gelegd, neem dan eerst de keuze of je deze dikte wilt houden, anders blijf je aan het afstellen.
Een andere mogelijkheid is dat je van een lager stemming naar een hogere bent gegaan: ook dan moet je beslissen wat je wilt en daar op afstellen.

En een advies: ga niet de brug zelf omlaag draaien wat iemand suggereerde (als je dat nog niet hebt gedaan). Als je dadelijk je brug recht hebt staan (zo moet ie namelijk staan), komen de snaren weer naar beneden en als je dan de brug zelf al een flink eind naar beneden hebt gedraaid, is je actie helemaal verpest (snaren op fretboard, fretbuzz etc.) en kun je weer de brug omhoog gaan draaien (en dan gaat ie weer wat scheef staan, moet je weer afstellen enz.).

Als je deze snaren er op laat liggen en de burg staat naar voren (zoals je aan gaf) kun je de klem met de veren wat terug draaien en een extra veer erbij doen. Daarna moet je de balans vinden tussen de veren en de snaren, waarbij de snaren gestemd zijn en de brug recht staat: dan is het goed.

joost104
21 oktober 2006, 22:00
Enne ook niet geheel onbelangerijk is dat het bij dit soort tremolo's verstandig is om niet alle snaren tegelijk te verwijderen, maar 1 voor 1 te vervangen...

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.icepoint.com/guitar/floyd%20rose%20setup/Tech%20Tips.htm

BadCompany
30 oktober 2006, 00:06
Ik heb dat probleem nu ook aan de hand, maar ik snap niet wat er misgelopen is... :(
Ik had d' Addarios van 0.10 opliggen en heb deze vervangen door Cleartones van 0.10.
Ik heb een snaar weggenomen, een andere opgezet, gestemd, een afgenomen, opgezet,...(Zoals ik al een keer of 5 snaren vervangen heb zonder probleem)
Mijn Floyd lag eerst mooi evenwijdig, maar nu staat er teveel spanning om te brug waardoor hij omhoog gekomen is. Kan het zijn dat het aan die Cleartones ligt? (andere treksterkte ofzo?)
Zoja, hoe stel ik de Floyd dan af op die nieuwe snaren?

BadCompany

PeterX
30 oktober 2006, 09:55
Bij mij werkte een setje nieuwe veren heel goed!
Ook ik had destijds alles volgens het boekje gedaan, maar na ruim een jaar (waarbij de floyd ook intensief gebruikt werdt) trokken ze het gewoon niet meer.

Ik heb toen bij vox humana een setje van 5 'echte' floyd rose veren gehaald (andere merken heb je ook, bv een setje gotoh veren).
Het eerste verschil tussen deze veren en de originele is dat deze een stuk korter/stijver zijn en je kan nu kiezen of je drie, vier of zelfs 5 veren gebruikt voor je tremolo.

Uiteindelijk speel ik nu al jaren met 5 veren en een setje 0.10, werkt perfect, de brug staat exact horizontaal en hoe erg je je tremolo ook mishandeld, ze geeft geen krimp.

BadCompany
30 oktober 2006, 22:04
Een vierde veer bijgezet en het probleem is opgelost!