PDA

View Full Version : elec. viool



iwamoto
21 oktober 2006, 15:45
oké,
ik zit er al wat langer mee in mn hoofd, met een electrische viool te kopen, waarom elec.? die sluit ik gewoon aan op de pod XT om het geluid mooi warm te krijgen,
oké, nu zit ik dus te kijken wat een fijn model zou zijn, je hebt ze van fender voor ong. 500,
maar ik vraag me af of er niet iets goedkopere moddelen zijn, bijv van oscarschmit of iets in die richting, waar iemand dan het liefste ook ervaring mee heeft :p
alvast bedankt!

Ron Houben
23 oktober 2006, 13:40
Hi Iwamoto,

Let op met te goedkope violen. Dat klinkt dan alleen nog naar gekras, je krijgt zoveel stokgeluid dat het echt niet mooi meer is. Bovendien ruisen die dingen als de ziekte, dat krijg je er met een Line 6 ook niet uit.

"You can't polish a turd"

Succes.

hendrix2
23 oktober 2006, 19:13
Hi Iwamoto,

Let op met te goedkope violen. Dat klinkt dan alleen nog naar gekras, je krijgt zoveel stokgeluid dat het echt niet mooi meer is. Bovendien ruisen die dingen als de ziekte, dat krijg je er met een Line 6 ook niet uit.

"You can't polish a turd"

Succes.

Hier sluit ik me bij aan.
Je kijkt beter tweedehands uit naar een iets betere. Sowieso zal het moeilijk zijn om een goede elektrische viool alla ed aleyne jonhson te vinden.

iwamoto
27 oktober 2006, 00:06
hmmm, ik heb mijn oog laten vallen op deze knaap:
http://www.borsarionline.it/images/violino_el_big.jpg
een Carlo Giordano, volgens mij gewoon china made, ze zijn ook maar 225, pfff, ik weet het echt niet, ik heb ook geen zin om met een stagg-like in mn handen te zitten, maar ook weer geen mega dure yamaha ofzo, hij ziet er vrij degelijk gebouwd uit van buiten:
http://bag09pr000.auc.bbt.yahoo.co.jp/users/5/4/9/3/musicnetworld-imgbatch_1133884511/600x450-2005120700013.jpg

maargoed, ze hebben ze bij vogelsangs, dus daar volgende week langs, en sjef wist me te vertellen dat hij nu ook andere modellen heeft, eens kijken of er wat moois tussen zit

Das Schaap
8 november 2006, 19:24
Laat weten hoe het loopt, ben zelf ook geďnteresseerd in die dingen.

Ik weet dat je bij euh Thomann dacht ik ook van die dingen had van 120 euro ofzo, maar ik voorspel dat die toch een beetje tegenvallen dan.

Ron Houben
8 november 2006, 22:28
Hi Iwamoto,

Zoals eerder gezegd: verwacht hier niet teveel van. Ze klinken erg plat en missen iedere diepte die een akoestische viool wel heeft. Door het inferieure elementsysteem zal je bovendien erg veel stokgeluid krijgen. Iedere keer dat je de stok aanzet hoor je dat. Dat is erg vervelend en zal alleen nog maar erger worden als je dit door een effectenbak haalt.

Ik wil geen illusies breken, maar je wel waarschuwen. Ga naar een winkel waar ze meerdere versterkte violen hebben en probeer ze dan uit. Het liefst met je eigen effecten.

Emocide
9 november 2006, 12:27
wat is een goedkope\goede acoestische viool dan ?
speel zelfs altijd extreem lompe metal en me vrienden lachen me altijd uit als ik zeg dat ik viool ook echt heel bruut vind =D maar lijkt me heel gaaf om te proberen, dus heb je voor 100 euro ofzo een leuk dingetje ?

iwamoto
10 november 2006, 02:17
Hi Iwamoto,

Zoals eerder gezegd: verwacht hier niet teveel van. Ze klinken erg plat en missen iedere diepte die een akoestische viool wel heeft. Door het inferieure elementsysteem zal je bovendien erg veel stokgeluid krijgen. Iedere keer dat je de stok aanzet hoor je dat. Dat is erg vervelend en zal alleen nog maar erger worden als je dit door een effectenbak haalt.

Ik wil geen illusies breken, maar je wel waarschuwen. Ga naar een winkel waar ze meerdere versterkte violen hebben en probeer ze dan uit. Het liefst met je eigen effecten.
alvast bedankt voor het advies rob, mischien gekke vraag, want ze zijn veel duurder, maar die yamaha silent violins? ze zien er degelijk uit, en voor 800 verwacht je ook wel wat, of is het veel te riskant voor een eerste aankoop?

rjong999
10 november 2006, 12:08
Ik heb bij op Ebay vorige maand zo'n electrische viool gekocht, superallerminimaalgoedkoopste, gewoon om eens te proberen. Hij kostte 68 euro incl. verzending uit duitsland.
Wat krijg je daar voor ? Viool, strijkstok, dingetje met hars, koptelefoon, gigbag en de gebruiksaanwijzing: een briefje met "veel succes" erop.

Ik heb in mijn hele leven 1 keer een vioolles gehad, van een vriendin die dat voor haar conservatoriumopleiding moest opnemen, en dat is zo'n 15 jaar geleden. Dus zeg maar dat ik blanco ben. En mijn criteria zijn dus die van een absolute beginner zonder vergelijkingsmateriaal en met een lage kwaliteitsverwachting


De volgende opmerkingen:

1. Het correct vasthouden van een viool (onder de kin enzo) is voor een beginner natuurlijk een grote uitdaging. En dat is bij deze viool extra lastig, omdat 'ie ca. 2 x zo zwaar is (!) als een 'gewone' viool. Het effect daarvan is dat 'ie, ook met een goede schoudersteun, niet gemakkelijk 'los' in positie te houden is. Maar dat is geen onoverkomelijk probleem, als je een beetje pragmatisch bent

2. Het geluid is uitstekend, veel beter dan ik verwachtte. Uiteraard heel direct, en met wat stokgeluid, maar zeker niet te gek: het klinkt 100% als een viool. Ik hoor nauwelijks ruis.

3. De bespeelbaarheid heeft uiteraard flink te lijden onder het feit dat ik 'm niet goed (dus zonder steun van mijn linkerhand) vast kan houden. Omdat ik geen viool kon spelen heb ik op internet wat rondgezocht hoe het moet en daar heb ik gelukkig wat sites gevonden met hele goede voorbeelden, video's enzo, en dat ben ik maar gaan naspelen. Gaat goed. Maar het wisselen van positie is erg lastig, vanwege dat gewicht. Ik kan nu bijvoorbeeld prima toonladdertjes in eerste positie spelen maar daar blijft het dan ook bij. En vibrato's - toch wel essentieel - lukt alleen als ik de 'body' met mijn duim ondersteun. Maar goed, works for me.

Al met al conclusie: Als ik had geweten dat het gewicht zo'n probleem zou zijn had ik liever een andere gekocht. Verder werkt 'ie voor mij prima.

Ik heb 'm trouwens ook even door mijn soldano met G-System gegooid - kent iemand de vioolsolo uit "Both ends burning" van Roxy Music ? Kickuh...

guitartub
11 november 2006, 10:51
Zoals Ron Houben al suggereerde: De Yamaha Silent, is idd iets duurder maar klinkt gewoon goed, zoals het een Yamaha instrument betaamt.

Ron Houben
11 november 2006, 12:00
Ik suggereerde helemaal geen Yamaha. Er zijn nog betere electrische violen te krijgen. Ga maar eens naar een goed gesorteerde winkel.

guitartub
11 november 2006, 14:39
Ook goed dan. Ik heb er zowieso geen verstand van.

Robert H
13 november 2006, 12:33
Ik heb een tijdje geleden tijdens een talentenjacht ao.a. twee meisjes met zo'n Stagg-viooltje moeten mixen. Deze dus:

http://www.musiccorner.co.uk/images/mevn3-4bk.jpg

Die dingen klinken over een goeie PA met een lekker galmpje erop dus echt acceptabel! Je praat over een viool van ca. EUR 100,00 dus verwacht geen Stradivarius-achtige taferelen. Toch was ik echt verbaasd. Denk dat ik binnenkort ook zo eentje aanschaf, gewoon voor de lol. Heb er zelf ook even eentje 'bespeeld' en voor zover ik daar verstand van heb (ben bassist) ging dat prima.

Die Silent-dingen van Yamaha zijn top, alleen vind ik zoveel geld voor een bevlieging (ik word toch geen violist) een beetje teveel van 't goeie...

iwamoto
14 november 2006, 01:39
Ik heb een tijdje geleden tijdens een talentenjacht ao.a. twee meisjes met zo'n Stagg-viooltje moeten mixen. Deze dus:

http://www.musiccorner.co.uk/images/mevn3-4bk.jpg

Die dingen klinken over een goeie PA met een lekker galmpje erop dus echt acceptabel! Je praat over een viool van ca. EUR 100,00 dus verwacht geen Stradivarius-achtige taferelen. Toch was ik echt verbaasd. Denk dat ik binnenkort ook zo eentje aanschaf, gewoon voor de lol. Heb er zelf ook even eentje 'bespeeld' en voor zover ik daar verstand van heb (ben bassist) ging dat prima.

Die Silent-dingen van Yamaha zijn top, alleen vind ik zoveel geld voor een bevlieging (ik word toch geen violist) een beetje teveel van 't goeie...
ik had er idd eentje in mn handen gehad in utrecht, niet gespeeld, maar voelde vrij solide aan, ik denk dat dit dan mijn eerste e-viool gaat worden...iwa aan de stagg, waneer gaat het koeien regenen?

bert k
6 december 2006, 13:53
Ik heb er hier een paar liggen. Simpel instrument, maar wel bespeelbaar. Let op de afstelling van de kam, laat er misschien een vioolbouwer naar kijken.

Het geluid is niet superviool, maar daar koop je hem niet voor toch? Hup, over die Marshall!

iwamoto
7 december 2006, 10:29
Ik heb er hier een paar liggen. Simpel instrument, maar wel bespeelbaar. Let op de afstelling van de kam, laat er misschien een vioolbouwer naar kijken.

Het geluid is niet superviool, maar daar koop je hem niet voor toch? Hup, over die Marshall!
bert, mag ik ander eens langs rotjeknor komen om te testen? en ik doe het niet alleen om te kijken hoe die kleine viool er in jou handen uitziet :seriousf:

ylangylang
13 januari 2007, 14:36
Ik heb bij op Ebay vorige maand zo'n electrische viool gekocht, superallerminimaalgoedkoopste, gewoon om eens te proberen. Hij kostte 68 euro incl. verzending uit duitsland.


Hey rjong999,

Heb eigenlijk ongeveer dezelfde situatie als jij; ook net een elec. viool op E-bay besteld, net iets duurder: E74,00 ook de goedkoopste, om eens te proberen.
(weet nog niet of deze viool kan aanraden, aangezien ik hem nog niet in huis heb).

Nu ben ik een absolute beginner op het gebied van vioolspelen... eigenlijk zowiezo op muzikaal gebied, heb al heel lang een instrument willen bespelen en jaren geleden, rond mijn 13e ook een tijdje elec. gitaar geprobeerd maar dat is op niets uitgelopen, weet er ook niets meer van eigenlijk, behalve hoe je de gitaar vast moet houden... absolute beginner dus.

Mijn vraag is nu eigenlijk of jij toevallig een goed beginners-lesboek voor de viool weet, of me anders een paar sites aan kan raden, ik ben niet van plan om les te nemen aangezien dat niets voor mij is, daar is het met gitaarspelen ook een beetje op vastgelopen; i.p.v. leuk wordt het een verplichting.
Dus zal het met dit soort dingen moeten doen, hoop dat je me verder kan helpen!!! :hippie:

xxDani
1 februari 2007, 19:37
Hoihoi,

Las net je berichtje
Ik raad ook de Silent violin van Yamaha aan...ik heb hem zelf namelijk ook en wil hem echt niet meer kwijt!
Met een degelijke versterker erbij (ik heb een Roand Cube-30) komt er echt een werelds geluidje uit

Je hebt de Yamaha sv120 en de Yamaha sv200 die laatste is wat verbeterd en heeft een dubbelde piezo-pickup..
Die heb ik zelf en ben er heel erg tevreden over

Hij kost zeker wat, dat ben ik met je eens, maar het is het dubbel en dwars waard, aangezien je voor het dubbele in dit geval ook een dubbel zo mooi geluid krijgt
Goedkopere, zoals eerder gezegd, ruisen enorm en hebben vaak een zaaggeluidje of er komt een elektrisch ''gemaakt'' geluid uit
Bij de Yamaha komt een geluid uit wat heel goed nagemaakt is van de viool, waardoor je bij een opname haast niet zou merken dat het geen akoestische viool is

Succes met je keuze!!

Dan heb ik nog een vraagje voor jullie, weten jullie nog een goede viool (elektrisch!) met 6 snaren ???
Ik heb de Riverstring gezien, maar hebben jullie nog andere suggesties??

Groetjes,

Danielle

Heyl1
31 maart 2007, 23:42
Hallo! ik ben hier nieuw, en ik ben ook een n00b op de viool (1,5 jaar les ongeveer), maar desondanks zou ik toch graag een electrische willen proberen, ook omdat je dan 'stil' kunt spelen (prettig voor de omgeving ;) ).

Ik had ook mijn oog laten vallen op de Fender FV1, maar ik kan nergens een winkel vinden in NL die die verkoopt. Ook lijkt de Yamaha me wel wat, maar die's nou net weer wat prijziger en deze arme student moet toch op d'r centjes letten.

Weet iemand hier een goede muziekwinkel (liefst in de buurt van de randstad) die o.a. de Fender verkoopt???

Hartelijk dank alvast!
Heleen

P.s. speel al wel geruime tijd (jaar of 9) gitaar, dus niet helemaal nieuw in de electrische wereld...

hendrix2
1 april 2007, 11:19
Hallo! ik ben hier nieuw, en ik ben ook een n00b op de viool (1,5 jaar les ongeveer), maar desondanks zou ik toch graag een electrische willen proberen, ook omdat je dan 'stil' kunt spelen (prettig voor de omgeving ;) ).

Ik had ook mijn oog laten vallen op de Fender FV1, maar ik kan nergens een winkel vinden in NL die die verkoopt. Ook lijkt de Yamaha me wel wat, maar die's nou net weer wat prijziger en deze arme student moet toch op d'r centjes letten.

Weet iemand hier een goede muziekwinkel (liefst in de buurt van de randstad) die o.a. de Fender verkoopt???

Hartelijk dank alvast!
Heleen

P.s. speel al wel geruime tijd (jaar of 9) gitaar, dus niet helemaal nieuw in de electrische wereld...

Hey, welkom hier.
Ik denk dat in principe elke muziekwinkel wel zo'n viool kan bestellen. Het duurt dan wel wat langer voor je ze hebt. Gewoon even vragen in je muziekwinkel waar je normaal gaat.
Nadeel is dat je ze dan niet kan testen.
Of ze ergens op voorraad zijn kan ik echt niet zeggen, al zeker niet voor Nederland.
Je hebt ook tal van internetzaken uit duitsland waar je die viool zeker kan kopen.
Veel succes met je zoektocht! en laat even weten wat het geworden is!

mvg,
kenneth

Tezzie
28 december 2007, 11:33
mod edit:
Als je iets wil verkopen, kan je dat op marktplaats of gitaarmarkt of 2dehands ofzo doen. Hier is het niet toegelaten. Berichten als het jouwe kunnen soms toegelaten worden als er een specifieke vraag naar is, maar daar dit topic meer dan een jaar oud is EN dit je eerste post is beschouw ik het als spam en verwijder ik je bericht.
Indien je wil kan ja Iwamota een PM sturen (klik op zijn naam en kies privébericht zenden). Daar heeft niemand iets op tegen.

mvg,
hendrix2