PDA

View Full Version : Waarvoor gebruik ik een compressor?



Dweezman
21 oktober 2006, 11:52
Ik heb ongeveer qua pedalen nu wel wat ik wil (ahum), alleen een compressor heb ik nooit gehad, en ook niet het gevoel dat ik iets mis. Maar:

Toch lees je hier ook veel over goede compressors etc. Om nu te voorkomen dat ik over 5 jaar er achterkom dat ik toch iets 'gemist' heb al die tijd:

waarvoor gebruik je een compressor, wat doet het met je geluid en voor je spelen?


groet,
Dweezman


(ik gebruik voornamelijk een Strat en een Twin Reverb)

up-guitarman
21 oktober 2006, 12:03
Ik gebruik mijn compressor (MXR dynaComp) voornamelijk voor cleane stukjes, funk en reggea slaggitaar en slide. Maakt alles net wat sappiger ;-)
Voor de solo's gebruik ik em ook wel eens, in combi met de big muff en een octave is dat echt lekker !!!

stumpy
21 oktober 2006, 12:04
Het trekt je geluid eigenlijk strak. Maakt de zachte tonen harder, harde tonen zachter, zodat het meer een geheel is.

johantipker
21 oktober 2006, 12:43
om je luchtbed, autoband of rubberboor op te pompen

Dweezman
21 oktober 2006, 18:16
Het trekt je geluid eigenlijk strak. Maakt de zachte tonen harder, harde tonen zachter, zodat het meer een geheel is.

klinkt als iets wat je niet wilt hebben, als je van dynamiek houdt...

new deep
21 oktober 2006, 18:35
je haalt de woorden uit mijn mond!

E-J
21 oktober 2006, 19:22
Als zit dat ook in je vingertjes...

Ik gebruik mijn Dynacomp om een Big Muff smoother te maken en soms om mijn cleane geluid wat beter te 'balanceren'...werkt en klinkt erg lekker :)

Random_hero
21 oktober 2006, 19:58
Soms wel handig als je (door omstandigheden ;)) een 'rommelig' geluid hebt

Dweezman
21 oktober 2006, 21:31
Soms wel handig als je (door omstandigheden ;)) een 'rommelig' geluid hebt

en als ik rommelig wil, doe ik dat bewust.
volgens mij wil ik géén compressor!

GuitarMaster
22 oktober 2006, 02:59
Een goede compressor is wel een must als je funk speelt, het geeft een subtiele maar onmisbare verandering aan je sound.
Ik gebruik mijn Ross compressor bovendien om mijn overstuurde geluid meer sustain te geven, bovendien krijg ik als ik mijn noten lang genoeg aanhoud een mooie gecontroleerde feedback.

Lucluc
22 oktober 2006, 11:38
Versterkers met een gelijkrichterbuis compressen je sound ook. Bijvoorbeeld een silverface pro reverb doet dat vrij extreem door de 5U4. Het heeft wel wat. Mijn tremolux heeft een 5AR4 en die doet dat een stuk minder; je hoort eigenlijk niet zoveel verschil met een diode gelijkrichter.

Een compressor pedaal doet een beetje hetzelde. Het lijkt alsof spelen iets makkelijker gaat, wat soepeler.

e!
22 oktober 2006, 15:43
Als je nou echt wilt weten wat een compressor in de kern doet, klik dan gewoon ff hierop:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Compressor_(geluid)

Enige uitleg: een goede compressor doet maar 1 ding: vanaf een bepaalde drempelwaarde (threshold) wordt de volumetoename gereduceerd met een (al dan niet instelbare) factor (de ratio). Enkel compressen maakt je geluid dus minder luid, doordat de pieken worden ingedrukt. Dit compenseer je weer door daarna het signaal te gainen ("level" knop of "make up gain"). Netto resultaat na gain = hoger gemiddeld volume en een kleiner dynamisch bereik. Gevolg daarvan is ook dat je een langere sustain hebt.

Wanneer gebruik je nu een compressor?
Een compressor gebruik je als je wordt gehinderd door een overmaat aan dynamiek (d.w.z. verschillen tussen hard en zacht geluid). Zo voorkom je moeilijk te conrtolleren harde "uitschieters" en het ongewenst "uit de mix wegvallen" van je geluid. Een goede dynamische respons is in het algemeen een positieve eigenschap van een versterker: hij vertaalt de volumeverschillen in je aanslag natuurgetrouw. Dit heeft een nadeel. Onstrak spel klinkt ook onstrak of rommelig. Bij een strakke strumpartij moet je dan ook strakker spelen op een versterker met veel dynamiek dan wanneer je versterker minder dynamisch reageert. Een goede gitarist met een strakke aanslagtechniek zal ook minder gauw de behoefte voelen om een compressor te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat ze dat nooit doen. Het speelt in sommige situaties gewoon wat makkelijker. Kleine uitschieters in je aanslag worden je meer "vergeven" wanneer je een compressor gebruikt.

Verder kun je een compressor "misbruiken" door extreme instellingen voor bv. een "knijpend" effect. Veel danceplaten maken gebruik van "side band compression" oftewel "ducking". De compressor reageert op de basdrum, maar de rest van het geluid wordt erdoor gecompresst. Dit versterkt het "oemf oemf" effect van sommige danceplaten. Als je erop let hoor je het vaak heel duidelijk.

Een zuivere compressor kleurt je geluid niet. Vele geliefde compressors zijn echter juist geliefd omdat ze net wel karakteristiek kleuren. Ze zijn technisch "minder perfect", maar dat noemen we dan "karakter". Vergelijk het maar met Hi Fi speakers of studiomonitoren die een zo vlak mogelijke frequentierespons moeten geven en het "karakter" van gitaarspeakers, die een accent op de middentonen geven.

Compressie is één van de belangrijkste gereedschappen in een opnamestudio. Een normale opname heeft namelijk bij voorkeur een ernstig verminderde dynamiek. Kijk voor de lol maar eens naar je VU-meters als je naar radio 3 luistert. Veel radio-edits hebben maar een dynamisch bereik van tussen de 3 en 6 dB. Dat is dus bijna geen dynamiek. Zou je niet compressen dan krijg je het "klassieke Cd effect": harde stukken te hard en zachte stukken te zacht. Je zit dan dus ook constant aan de volumeknop draaien.

Hetzelfde geld voor films. De TV-reclame klinkt harder, omdat het geluid gecompresst is en de film niet of veel minder. Het volume in de reclame moet je dus vergelijken met het volume van de explosies in je actiefilm. Die zijn dus eigenlijk niet heel hard, maar de dialogen zijn gewoon een stuk zachter "opgenomen". Aangezien je je volume afstemt op de dialogen zijn de special effects altijd erg hard. Dat wil je ook als cinematisch effect. De reclames lijken daarna echter gelijk erg hard, maar ze zullen niet harder zijn dan het hoogste volume in je film. De momenten waarop de film die signaalsterkte bereikt zijn echter zeldzaam (drukke actiefilms daargelaten). Daarom heb je ook minder last van dat effect als je een praatprogramma kijkt dan wanneer je een actiefilm kijkt. Daarbij worden de dialogen nl. wel richting de 0 dB (=maximum) geleveld EN gecompresst. De dialogen in een praatprogramma klinken dan ook harder dan die in een film waarin veel luide actiescenes zitten. Het verschil met de reclame is daarna minder groot.

wbz
22 oktober 2006, 16:52
en aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden

http://www.xs4all.nl/~woebes/pix/compressor.jpg

Dweezman
22 oktober 2006, 23:35
Super posts, mannen. Dus misschien toch een comp... ;-)

Joey Handsome
23 oktober 2006, 19:41
Ik heb sinds een paar maanden een EHX Soul Preacher, nogal een lompe compressor, maar daar houd ik wel van. Ik gebruik hem om solo's wat op te peppen en m'n octaver en ring modulator wat te temmen als ik clean speel. Best leuk, zo'n compressor!

stumpy
23 oktober 2006, 20:47
Ik heb de Marshall ED-1. Hij is zeker niet transparant. Een van de goedkopere compressors, maar het eerder genoemde bijgeluid, "karakter", gaf voor mij de doorslag. Mijn budget was veel groter.

maestro_nl
23 oktober 2006, 21:50
klinkt als iets wat je niet wilt hebben, als je van dynamiek houdt...

Precies, dat dacht ik ook altijd. Ook nooit een lekkere compressor kunnen vinden trouwens. Tot onlangs... ;-)
Ik stel voor om gebruik te maken van de compressor actie en zelf maar eens vrijblijvend te testen!

dacrow
23 oktober 2006, 22:41
om je luchtbed, autoband of rubberboor op te pompen


LOL :rockon:

Punt
24 oktober 2006, 19:09
Potvolblommen!
Labbekak ga er een proberen bij een gitaarzaak :)

up-guitarman
24 oktober 2006, 22:16
Een goede compressor is wel een must als je funk speelt, het geeft een subtiele maar onmisbare verandering aan je sound.


Niet mee eens, het spelen van funk etc. heeft meer met goeie timing te maken ...
Comp is vooral lekker om het clean wat op te peppen en idd, ideaal om een big muff wat smoother te maken (of een octave beter te doen tracken !!!)

@ Dweezman: Check eens een comp zou ik zeggen. Dynacomp vind je voor 50€ bvb. en kan je gemakkelijk weer kwijt !!!

EDIT: Voor slide guitar is het ook lekker !!!

johantipker
25 oktober 2006, 13:54
dan nog even een serieuze reaktie van mij...

een compressor is een vrij onmisbare tool als je je muziek opneemt met door bijv hardiskrecording. als je gitaar hebt opgenomen kun je 'm mbv een virtual compressor fx of zgn plugin vaak nog wat dikker in de mix plaatsen.

Een compressor pedaaltje voor je amp kan soms helpen om wat meer gain /compressie uit een tube amp te halen. Ik ben er nooit gek van geweest.
Een gemiddeltje overdrive pedaaltje compresst voor mijn gevoel muzikaler.

Han S
25 oktober 2006, 14:11
En toch is het vreemd hé, als je een echt goed geluid hebt en een consistente speler, is het geluid beter zonder dan met compressie. Het is dus een apparaat om puin mee te ruimen zou je denken.

Op gearslutz, een forum waar veel profs komen, had Bruce Swedien (nam oa platen op met M Jackson) een gastmod rol en daar vragen dan veel mensen wat hij doet en hoe hij dat doet.

En zo kwam er iemand vragen hoe Bruce compressie gebruikt, waarop hij antwoordde: compression is for the kids.

Het is een kwestie van smaak, maar ik hou persoonlijk van een open geluid met veel ruimte, diepte en dynamiek en dat bereik je niet met compressie.

up-guitarman
25 oktober 2006, 15:14
Het is een kwestie van smaak, maar ik hou persoonlijk van een open geluid met veel ruimte, diepte en dynamiek en dat bereik je niet met compressie.

Dat is waar, en dat geldt voor mij ook. Maar toch gebruik ik een compressor op bepaalde stukken om net dat squeez geluid te krijgen ...
Ik blijf erbij dat het een tool is dat je zeker eens moet testen !!!

schwalbe
25 oktober 2006, 15:22
Op gearslutz, een forum waar veel profs komen, had Bruce Swedien (nam oa platen op met M Jackson) een gastmod rol en daar vragen dan veel mensen wat hij doet en hoe hij dat doet.

En zo kwam er iemand vragen hoe Bruce compressie gebruikt, waarop hij antwoordde: compression is for the kids.


Ik neem aan dat Bruce het had over compressie over de eindmix van een geheel nummer.... dat is toch wel wat anders dan compressie over alleen je gitaar of bas.

Joey Handsome
25 oktober 2006, 15:40
Ik neem aan dat Bruce het had over compressie over de eindmix van een geheel nummer.... dat is toch wel wat anders dan compressie over alleen je gitaar of bas.

Mee eens. Han denk natuurlijk weer aan de door hem gehekelde (en terecht) platgecompresste dynamiekloze platen.

Maar op enkel een stukje gitaar of bas kan het echt heel lekker zijn hoor. Noten eeuwen laten jengelen, akkoorden lekker door laten donderen, oelala...

johantipker
25 oktober 2006, 15:42
En toch is het vreemd hé, als je een echt goed geluid hebt en een consistente speler, is het geluid beter zonder dan met compressie. Het is dus een apparaat om puin mee te ruimen zou je denken.

Op gearslutz, een forum waar veel profs komen, had Bruce Swedien (nam oa platen op met M Jackson) een gastmod rol en daar vragen dan veel mensen wat hij doet en hoe hij dat doet.

En zo kwam er iemand vragen hoe Bruce compressie gebruikt, waarop hij antwoordde: compression is for the kids.

Het is een kwestie van smaak, maar ik hou persoonlijk van een open geluid met veel ruimte, diepte en dynamiek en dat bereik je niet met compressie.


tja.... met high end spul denk ik wel dat je een punt maakt.

met de pc? Blijft vaak wat klinisch, dus je gaat toch zoeken....

taperecorders compressen toch al van zichzelf? (als je stevig instuurt)
en de zgn high end tube pre-amps, klinken al heel rijk van zichzelf, met desgewenst wat tube compressie?....

Han S
25 oktober 2006, 17:03
Ik neem aan dat Bruce het had over compressie over de eindmix van een geheel nummer.... dat is toch wel wat anders dan compressie over alleen je gitaar of bas.

http://www.gearslutz.com/board/showthread.php?t=83046

http://www.gearslutz.com/board/showthread.php?t=86703

Nee hoor, kijkt zelf maar en leer van de Brucemaster.

Bob Ohlsson heeft ongeveer dezelfde mening (oude Motown engineer) en er zijn er veel meer.

Han S
25 oktober 2006, 17:10
tja.... met high end spul denk ik wel dat je een punt maakt.

met de pc? Blijft vaak wat klinisch, dus je gaat toch zoeken....

taperecorders compressen toch al van zichzelf? (als je stevig instuurt)
en de zgn high end tube pre-amps, klinken al heel rijk van zichzelf, met desgewenst wat tube compressie?....

Bandcompressie krijg je als je die tape probeert te verschroeien :D en dat is lekker man. Wat ook goed werkt is een analoge mengtafel naar zijn limits jagen, dat kan digitaal helemaal niet.

Gisterenavond een band opgenomen die muziek maakt van The Shadows. Die gasten spelen op Stratocasters en Burns gitaren, met oude Vox amps en 60er jaren echo apparaten. Dan moet je dat ook op tape opnemen en uiteraard gebeurde dat (hoewel ik 24 sporen tegelijk digitaal kan opnemen) en die band was daar zeer mee 'in de nopjes'.

Geen compressor gebruikt en dat gaat ook niet gebeuren. :sssh:

johantipker
25 oktober 2006, 17:57
Bandcompressie krijg je als je die tape probeert te verschroeien :D en dat is lekker man. Wat ook goed werkt is een analoge mengtafel naar zijn limits jagen, dat kan digitaal helemaal niet.

Gisterenavond een band opgenomen die muziek maakt van The Shadows. Die gasten spelen op Stratocasters en Burns gitaren, met oude Vox amps en 60er jaren echo apparaten. Dan moet je dat ook op tape opnemen en uiteraard gebeurde dat (hoewel ik 24 sporen tegelijk digitaal kan opnemen) en die band was daar zeer mee 'in de nopjes'.

Geen compressor gebruikt en dat gaat ook niet gebeuren. :sssh:

Maar het zgn "verschroeien van de band" (ik bedoel [band] en geen [bend] :D ...) doeje dat al bij opnemen (multitracking)of maak je dergelijke keuzes pas bij het afmixen, dwz van de multitrack machine naar de 2 sporen master taperecorder???

Op de oude Led Zep platen, en recenter bij bijv ene L. Kravitz hoor je volgens mij ook dat de hele zooi over de rooie gaat (VU meter)

Han S
25 oktober 2006, 19:06
Bandcompressie gebruik je bij het opnemen naar de multitrack en dan met bas, gitaar en drums, lekker tegen de grens en dan mooi knallen.

Tegenwoordig heb je tapes die veel meer kunnen hebben als in de tijd van Led Zeppelin, +9db is niet bizonder meer.

Hoewel ik laatst +/- 25 oude tapes moest mixen voor EMI en die waren van de jaren 60 en begin 70 en dat was ook verdomd hard opgenomen.

Maar als je het over de rooie kunt horen gaan, dan ben je te ver gegaan. Die bandcompressie mag je horen, maar vervorming niet.

Joey Handsome
25 oktober 2006, 19:08
Op de oude Led Zep platen, en recenter bij bijv ene L. Kravitz hoor je volgens mij ook dat de hele zooi over de rooie gaat (VU meter)

Luister eens Raw Power van Iggy and the Stooges, over over de rooie gesproken...

rjong999
25 oktober 2006, 19:26
Kende iemand deze al: http://www.badmuckingfastard.com/sound/slipperman.html ?

Han S
25 oktober 2006, 20:54
Kende iemand deze al: http://www.badmuckingfastard.com/sound/slipperman.html ?

Mooie kerel is dat hé? Tim Gillis, de baas van Big Blue Meenie studio's.

Wil je die man zien? http://www.bigbluemeenie.com/index_flash.html

e!
5 november 2006, 13:25
Hoewel ik laatst +/- 25 oude tapes moest mixen voor EMI en die waren van de jaren 60 en begin 70 en dat was ook verdomd hard opgenomen.
Ik dacht dat tapes die zo verzadigd waren opgenomen nogal aan verval onderhevig waren en dat je ook nog wel eens crosstalk verschijnselen krijgt tussen tracks. Dat valt kennelijk dus nogal mee.. of niet?

H.Manback
5 november 2006, 14:10
Maar nu vraag ik me wel wat af. Is er niet een verschil tussen de 'studio' compressors en de effectpedaal compressors?? De werking is wel hetzelfde principe natuurlijk, maar is een pedaal in het gebruik niet een ander verhaal?

Ik kan me voorstellen dat een compressor direct aan je gitaar een ander effect heeft dan een compressor in de opname keten.

Han S
5 november 2006, 15:08
Ik dacht dat tapes die zo verzadigd waren opgenomen nogal aan verval onderhevig waren en dat je ook nog wel eens crosstalk verschijnselen krijgt tussen tracks. Dat valt kennelijk dus nogal mee.. of niet?

Dat waren wel vier sporen op een hele inch en dat is toch het maximale wat mogelijk is. Er zijn tegenwoordig weer nieuw leverbare 1 inch 2 sporen machines, nog breder dus en twee inch 8 sporen machines.

Diezelfde Slipperman heeft zo'n 2 sporen 1 inch machine en verklaarde dat alles wat je vergelijkt met zo'n machine slechter klinkt dan een cassettedeck bwvs.

Je staat er overigens nog van te kijken hoe weinig crosstalk je hebt met zelfs een twee inch 24 sporen machine.

On topic: geen twee compressors die hetzelfde klinken, echt werelden van verschil tussen een behringer Composer, een DBX, een Urei 1176, een Alesis 3630 of zelfs de Alesis Microlimiter.

Ze doen in principe allemaal hetzelfde, maar klinken heel verschillend van elkaar.

Vroeger werden de oude Fairchild buizen compressor/limiters gebruikt als doorstop, nu gaan ze weg voor $30.000.

Bruce
7 december 2006, 19:53
Ik speel voornamelijk rock.
Wat kan een compressor pedaaltje voor mij betekenen?

Punt
7 december 2006, 20:16
Ik speel voornamelijk rock.
Wat kan een compressor pedaaltje voor mij betekenen?

Gierende solo's vanwege de lange sustain.

Bruce
7 december 2006, 21:14
Kijk! Dat zijn antwoorden waar je wat aan hebt
kort, maar wel duidelijk. Thanks!

Dweezman
8 december 2006, 00:51
Ik heb nu 3 compressors (en 'n buffer) van GTRGEAR thuis staan, maar ik ben d'r nog niet uit...

up-guitarman
8 december 2006, 01:04
Ik speel voornamelijk rock.
Wat kan een compressor pedaaltje voor mij betekenen?

Idd gierende solo's. (compressors werken supergoed samen met big muffs, marshall OD, etc.)
Ook voor country achtig clean of postrock cleane dingetjes zijn ze zeer geschikt (vooral een dyna comp imo)

FruscianteFan
8 december 2006, 09:36
Ik heb een compressor in de Boss ME-50 en heb ontdekt dat die het voor mij verrassend goed doet als ik bas speel.

Rutger
8 december 2006, 09:58
En niet te vergeten voor de old-school funklicks :soul:

E-J
8 december 2006, 10:29
Vroeger gebruikte ik een MXR Dynacomp alleen met een Big Muff. Maar nu ik een Boss CS-2 heb, gebruik ik die vooral voor cleane stukjes. Zorgt voor een iets smoother geluid plus wat meer sustain...altijd handig. Vaak zet ik dan ook gelijk een overdrivepedaaltje aan... klinkt ook niet verkeerd :) Maar als ik dan de Muff nog eens aantetter...

FANTASTISCH!

Heel belangrijk voor mijn gitaargeluid is een compressor nou weer niet... maar het is wel verrekte handig om net dat beetje extra uit je versterker te halen!

Een compressor is vooral handig bij Strats/Teles of andere singlecoilgitaren omdat die wat meer hoog in hun geluid hebben en de comp het ietswat dominante van die hoge snaren kan temmen... gitaren met humbuckers hebben daarom niet echt er één nodig...

Jimi Hendrix
8 december 2006, 10:56
Ik gebruik mijn Carl Martin-compressor vaak bij van die jaren '80 ploinke ploinke partijtjes of Mark Knopfler-achtige cleane solo's.

Guitarik
19 juni 2007, 15:33
Een compressor is vooral handig bij Strats/Teles of andere singlecoilgitaren omdat die wat meer hoog in hun geluid hebben en de comp het ietswat dominante van die hoge snaren kan temmen... gitaren met humbuckers hebben daarom niet echt er één nodig...

Ik speel een tele. Maar haalt een comp dan niet ook veel van het karakteristieke tele-geluid weg? De zogenaamde 'twang'. Dat is toch een hoop hoog.

OutsideLittleLeg
19 juni 2007, 15:40
en als ik rommelig wil, doe ik dat bewust.
volgens mij wil ik géén compressor!

Juistum!!

Keiharde garage rock!! wat nou compressor beuken met die hap lekker rommelig en lekker rocke!!!

Mitch
19 juni 2007, 16:16
Ik speel een tele. Maar haalt een comp dan niet ook veel van het karakteristieke tele-geluid weg? De zogenaamde 'twang'. Dat is toch een hoop hoog.

Dat zei hij ook niet (vorig jaar trouwens...gaap...). Het kan het hoog een beetje temmen, oftewel: wordt een beetje afgerond en dat kan soms iets lekkerder klinken. Wil niet zeggen dat dat altijd zo is en de ene comp is de andere niet. Er zijn bijvoorbeeld ook comps met toonregeling, kun je het eventuele verlies van hoog weer compenseren als je dat wil.