PDA

View Full Version : Iemand ervaring met versterking van een dobro?



harmonyman
10 december 2002, 21:57
Ik heb een dobro die ik van tijd tot tijd gebruik tijdens akoestische sets. Het ding beschikt, in tegenstelling tot mijn akoestische gitaren, helaas echter niet over een element. Zou het mogelijk zijn om hem uit te rusten met een piëzo? Ik weet namelijk niet of dat gaat werken op een gietijzeren brug. Iemand enige ervaring op dit terrein?. Hou me sterk aanbevolen voor elke tip.

PJ
11 december 2002, 02:48
Het is mogelijk. Ik heb het wel eens gedaan. Wat voor een brug heb je? Is het een "cookie" of een "spider"? Eén conus of drie?

harmonyman
11 december 2002, 20:24
het is een spider-brug, met één conus. Probleem is om netjes een gaatje in de brug te boren om de draad van het element door te voeren, ik ben nogal bang dat het gietijzer scheurt. Dat is nogal raar materiaal, hard en toch broos.

PJ
11 december 2002, 23:52
Je kan dan beter zo'n (rond) plak elementje gebruiken.
Bij mijn klient (met metalen Dobro en "cookie" brug) werkte het perfect. Als ik het me nog goed herinner, dan had ik het bevestigt tegen de binnenkant van de top.

Ik heb zelf een Regal met spider bridge, en ik heb er even naar gekeken, maar volgens mij kan je er zo een staafelementje onder het zadel in de brug plaatsen zonder te boren. Maar bij jouw gitaar kan dat natuurlijk anders zijn. Zonder dat zelf te kunnen zien kan ik helaas verder geen advies geven.

harmonyman
13 december 2002, 19:26
In ieder geval hardstikke bedankt voor je tips. In de brug plaatsen zonder boren gaat niet lukken, dat heb ik al even gecontroleerd. Maar zo'n plakelementje is misschien helemaal zo'n gek idee nog niet. Ik ga eens kijken wat ik doen kan. Resultaat laat ik hier nog wel even horen.

PJ
14 december 2002, 15:09
Op 2002-12-13 18:26, schreef harmonyman:
In ieder geval hardstikke bedankt voor je tips. In de brug plaatsen zonder boren gaat niet lukken, dat heb ik al even gecontroleerd. Maar zo'n plakelementje is misschien helemaal zo'n gek idee nog niet. Ik ga eens kijken wat ik doen kan. Resultaat laat ik hier nog wel even horen.


Ja ik ben benieuwd. Overigens kan je volgens mij wel boren in gietijzer (of gietaluminium of wat dan ook). Begin met een heel klein boortje en dan steeds groter. Je kan dat misschien eerst uitproberen op een plek waar het geen kwaad kan of op een ander voorwerp van een dergelijk materiaal.

Tolstoj Lighting
18 december 2002, 20:26
Zonder element is het ook prima te doen met een goede condensatormicrofoon, al heb je op het podium dan waarschijnlijk wel veel last van overspraak. Neem bijvoorbeeld eens een CK1 of een SM57. Een goede geluidstechnicus heeft een prima oplossing, het is af te wegen om zonder een element uit te versterken, helemaal als je niet zoveel speelt op deze gitaar. Dat is een kwestie van smaak, ehh... en van budget. Groeten van Henri.

harmonyman
18 december 2002, 21:17
Versterking met een microfoon heb ik in eerste instantie geprobeerd, maar dat gaf inderdaad problemen met overspraak. Bovendien, omdat wij ook zingen, vind ik het altijd nogal een getob om je dan in de juiste bochten te wringen om je instrument een beetje behoorlijk voor de microfoon te plaatsen. Overigens, inmiddels heb ik inderdaad een gaatje in de, bij nader inzien, gietaluminium brug, geboord. Of eigenlijk laten boren, want ik durfde dat zelf niet goed aan. Ik heb nu op de klankkast een klein doosje met volumepotmetertje geplakt waar ik het element op heb aangesloten. Probleem was namelijk dat de draad van het element niet door de conus zelf gevoerd kan worden, dus ook niet naar een eindplug waarop je normaliter inplugt met je kabel. Op 't doosje op de klankkast -dat ik van een oud klankgatelement heb afgesloopt- heb ik het kabeltje van het element aangesloten. Het ding heeft een eigen mini-jack ingang. Klein plugje aan de gitaarkabel gesoldeerd dus, deze aangesloten op 't kastje en klaar is 't ie. Eerlijk gezegd valt het resultaat helemaal niet tegen. T.z.t. vervang ik dit kaste nog wel een keer door een extern voorversterkertje als ik dat vinden kan, dan ben ik helemaal 't heertje.
Ik kan dus voorlopig weer voort. Iedereen bedankt voor de reacties.