PDA

View Full Version : Normale gitaar als baritone laten klinken?



Koekjes zijn lekker
21 oktober 2006, 11:05
Hallo allemaal,

Ik heb niet heel veel verstand van effectenspul, vandaar mijn vraag: zijn er effecten waarme je een normale gitaar als een baritone kan laten klinken? (dus een paar noten lager) En dan wel zo dat je hele akkoorden aan kan slaan en niet één noot tegelijk.
Er zijn allerlei verschillende octavefuzz pedalen, kunnen die wat ik wil?

Alvast bedankt.

B_2_the_a
21 oktober 2006, 11:37
beste is een bariton kopen :)

klinkt het beste,

Aimé
21 oktober 2006, 12:41
Wat een antwoord zeg ;-)

Probeer een Electro Harmonix POG (of zelfs HOG, als jet geld hebt)
Een micro synthesizer van hetzelfde merk kon ook wat toveren met octaven maar daar ben ik niet zeker van..

En mss een Digitech Whammy? Alhoewel ik niet weet of je er ook akkoorden mee kunt spelen

johantipker
21 oktober 2006, 12:42
Hallo allemaal,

Ik heb niet heel veel verstand van effectenspul, vandaar mijn vraag: zijn er effecten waarme je een normale gitaar als een baritone kan laten klinken? (dus een paar noten lager) En dan wel zo dat je hele akkoorden aan kan slaan en niet één noot tegelijk.
Er zijn allerlei verschillende octavefuzz pedalen, kunnen die wat ik wil?

Alvast bedankt.

dikke snaren, lager stemmen, halspen daarop afstellen, helpt vast ook wel..

B_2_the_a
21 oktober 2006, 12:53
kan je beter een gitaar kopen met een ietswat langere mensuur

klinkt stuk strakker

johantipker
21 oktober 2006, 13:52
en dat is ook weer waar

hoofd
21 oktober 2006, 15:04
kan je beter een gitaar kopen met een ietswat langere mensuur

klinkt stuk strakker

Jij bent gitaarbouwer, dus jij weet vast wel of je dan niet gewoon een hals met een langere mensuur op je huidige gitaar kan zetten? Dan moet je gitaar wel een afschroefbare hals hebben natuurlijk.. Zo'n custom made hals laten maken is misschien nog wel goedkoper dan een EH POG (of HOG)

B_2_the_a
21 oktober 2006, 15:09
nou, echt gitaarbouwer ook weer niet ;) verdiep me er wel veel in


het kan wel, 't zal geen makkelijke/goedkope klus worden

als je een langere hals wil, zal dat er een met heeel veel frets worden ;) want je brugafstand tot de neckpocket blijft gelijk, maar je hals langer..

normaal is bij een bariton je brug verder naar achter.. dit moet je nu compenseren met de hals

Hector_Tsolodimos
21 oktober 2006, 15:52
dikke snaren, lager stemmen, halspen daarop afstellen, helpt vast ook wel..
ik het nummer 'nookie' van limp bizkit ooit proberen te spelen, en daarbij gebruikt hij ook een barritone, op de tab was de gitaar helemaal anders gestemd, waardoor je het nummer toch kon spelen..
misschien moet je eens naar de tab (powertab ofzo) van nookie kijken..

B_2_the_a
21 oktober 2006, 16:05
nookie is toch gewoon in drop c? niet echt een bariton voor nodig

kiem
21 oktober 2006, 16:13
Hallo allemaal,

Ik heb niet heel veel verstand van effectenspul, vandaar mijn vraag: zijn er effecten waarme je een normale gitaar als een baritone kan laten klinken? (dus een paar noten lager) En dan wel zo dat je hele akkoorden aan kan slaan en niet één noot tegelijk.
Er zijn allerlei verschillende octavefuzz pedalen, kunnen die wat ik wil?

Alvast bedankt.volgensmij snap je t hele concept van een baritone gitaar niet helemaal.

ze geven de gitaar een langere schaal zodat de je basnoten strakker klinken (net zoals een basgitaar een lange schaal heeft) maar dit wil niet zeggen dat je een gewone gitaar (bv 25.5'' schaal) niet naar beneden kan stemmen.

dr zijn zat bands die op een normale gitaar in bv B stemming spelen.

oftewel koop dikkere snaren en stem die gitaar omlaag en klaar ben je, en al die octave pedalen klinken voor geen meter.

Hector_Tsolodimos
21 oktober 2006, 17:13
nookie is toch gewoon in drop c? niet echt een bariton voor nodig
Wes Borland en Mike Smith speelden 'em altijd met een barritone..

hoofd
21 oktober 2006, 17:19
Ik dacht dat Borland op een 7-string gitaar speelde..

Koekjes zijn lekker
21 oktober 2006, 17:19
volgensmij snap je t hele concept van een baritone gitaar niet helemaal.

ze geven de gitaar een langere schaal zodat de je basnoten strakker klinken (net zoals een basgitaar een lange schaal heeft) maar dit wil niet zeggen dat je een gewone gitaar (bv 25.5'' schaal) niet naar beneden kan stemmen.

dr zijn zat bands die op een normale gitaar in bv B stemming spelen.

oftewel koop dikkere snaren en stem die gitaar omlaag en klaar ben je, en al die octave pedalen klinken voor geen meter.

Maar is het dan met een normale hals en dikkere snaren niet zo dat het heel "sloppy" en "blubberig" klinkt? Of valt dat wel mee? Ik kan t natuurlijk altijd proberen, welke dikte raden jullie aan? Ik speel normaal 009...

kiem
21 oktober 2006, 17:22
Wes Borland en Mike Smith speelden 'em altijd met een barritone..daarom heb je nog gene abritone nodig om een lagere stemmign te spelen ala limpbiskit of wat dan ook.

en volgens mij speelden ze idd met een ibanez 7 string zoals hoofd zei, ik kan me iig wel herinneren dat ik ze ooites met een 7string heb zien spelen op een concert dus, heeft ibanez uberhaupt baritone 7strings?? volgensmij niet.

kiem
21 oktober 2006, 17:24
Maar is het dan met een normale hals en dikkere snaren niet zo dat het heel "sloppy" en "blubberig" klinkt? Of valt dat wel mee? Ik kan t natuurlijk altijd proberen, welke dikte raden jullie aan? Ik speel normaal 009...ligt eraan welke tuning je speelt, ik hou altijd bijna altijd dit aan.

in jouw geval speel je met 09 in E tog?

voorbeeld

E 0.9
D 0.10
C 0.11
B 0.12 al zou ik voor B tuning eerder righting de 013 -56 gaan omdat t anders egt elastiekjes worden (in mijn geval dan)

ik speel altijd met 010 in E dus dan kom je vanzelf op de 0.13 uit voor B... volgens mijn wazige theorie iig :D

sickpunk
21 oktober 2006, 17:45
van je theorie klopt natuurlijk niets he :P

ik speelde 0.11 in E....

maar het principe klopt wel... hoe lager je gestemd wil, hoe dikker je snaren moeten zijn, MAAR dit heeft een grotere invloed op je bass snaren dan op je melodie snaren, die worden eerder flubberig

B_2_the_a
21 oktober 2006, 18:31
en je hoge snaren klinken nergens naar

kiem
21 oktober 2006, 20:50
van je theorie klopt natuurlijk niets he :P

ik speelde 0.11 in E....

maar het principe klopt wel... hoe lager je gestemd wil, hoe dikker je snaren moeten zijn, MAAR dit heeft een grotere invloed op je bass snaren dan op je melodie snaren, die worden eerder flubberigpfft mijn theories kloppen altijd....






zolang ik ze zelf gebruik :D:D

Splinter
23 oktober 2006, 01:51
pfft mijn theories kloppen altijd....






zolang ik ze zelf gebruik :D:D

Volgens mij heb je daar zojuist een nieuw woord uitgevonden... 8-)

Anyway, als je een mooie lage toon wil krijgen moet je gaan stemmen. Dit betekend wel dikkere snaren (ik speel .10 in E maar zodra ik drop-D ga flubbert mijn string al net iets te veel) aanschaffen als je echt laag wil (drop c bijvoorbeeld). Een whammy kan 1 of 2 octaven naar beneden en je kan het ook nog eens bedienen met het pedaal. Echter, dit klinkt natuurlijk nooit zo mooi als dat je zelf speelt in een andere stemming. Hoewel: De intro van seven nation army van the white stripes is bijvoorbeeld door een Whammy gespeeld, en dat klinkt zeker niet slecht. Het ligt er dus maar net aan wat je wil, vaak worden whammy's gebruikt voor bepaalde stukken in liedjes, denk aan een solo of een riffje (Matt Bellamy van Muse gebruik de Whammy erg vaak in solo's). Wil je een compleet nummer laag laten klinken zou ik voor stemmen gaan.