PDA

View Full Version : Grand Suzuki Strat



Flipkoos
21 oktober 2006, 06:51
Hoi,

En collega van mij heeft een Grand Suzuki Stratkopie. Heb ik gister even op gespeeld maar wat een ongelooflijk fijne gitaar is dat. Lekkere sound, mooie doorlopende hals en een heerlijke nek. Ik kende het merk niet maar het was wel de fijnste stratkopie die ik ooit in handen heb gehad. Ik durf zelfs te stellen dat ik m lekkerder vond spelen en klinken dan een 'echte' USA strat van een vriend van mij. Maar goed, dat kan natuurlijk ook aan de afstelling en de versterking liggen.
Iemand ervaring met dit merk?

Groetjes, Peter

heinz3110
21 oktober 2006, 11:36
...Ik had ooit een goede(linkshandige) Les Paul kopie van Grand Suzuki ,begin jaren tachtig gekocht. Deed het prima,jaren op gespeeld, totdat ie gejat werd :angry:

Ik heb zo'n idee dat het merk maar heel kort op de markt was, want ik kon er op het net niet veel over vinden.

wietse
21 oktober 2006, 12:56
het merk bestaat nog steeds alleen de naam grand suzuki wordt niet meer gebruikt, grand suzuki was de zeg maar customshop naam van de suzuki musical co.
zijn erg goede gitaren en behoorlijk zeldzaam.

Flipkoos
21 oktober 2006, 17:00
heeft dit dan ook nog weer wat te maken met suzuki takeharu en die goedkope suzuki klassieke instapgitaren?

zoon van Piet
21 oktober 2006, 18:57
er zijn verschillende Suzuki's en het is erg onduidelijk hoe dat zit. Ik ken K.suzuki dat in de 70'sen 80's heel mooie westrens maakte, Suzuki Nagayo dat ook goed maar wat goedkoper spul maakte. en Grand Suzuki, dat waarschijnlijk een afgeleide merknaam was - maar van wie? Grand Suzuki bracht eind jaren zeventig electrische modellen op de markt, die heel goed waren - al waren ze vaak erg zwaar en waren elementen en electronica niet echt super. Het waren hoofdzakelijk kopieen, maar er waren ook eigen modellen, met doorlopende halzen.

en je hebt die man van die motoren, natuurlijk!

Noid
21 oktober 2006, 22:44
Ik heb 2 Suzuki gitaren: een Les Paul en een Strat. Alle twee uit 70/begin 80. De Les Paul heb ik al zo'n 15 jaar en de strat nu zo'n 10 jaar.

http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/suzjes.jpg
De Les Paul is een lekkere en zeer stabiele gitaar, die ik ooit van een vriend overkocht. Mahonie body en hals, toets rosewood(?), een net gebookmatched topje, brede platte frets, een niet te dikke hals en een zeer prettige action. De elementen (nu 'n omgekeerde Schaller-brug element bij de neck en een dimarzio bij de brug) en de stemmechanieken (nu Schallers) zijn vervangen. De fretwear is nog niet problematisch, maar op termijn zit een refret er wel aan te komen. Het is een copie van een Les Paul Standard, maar hij heeft een bolton nek, dat doet overigens niet af aan de sound of de sustain :)

Die andere is een stratocaster, met de lekkere dikke headstock die ik persoonlijk ook het mooist vind. Een essen-body en een essen neck, met een 21 frets rosewood(?) toets, die zekers de juiste "twang"heeft. Daarvan is de imitatie fender tremolo vervangen door een tremelo met locking nuts en fijnstemmers, verder niets aan verandert (dus ook nog steeds de originele elementen). De fretwear is hier erger, vooral bovenaan de hals, ook een echte player dus!

Allebei erg fijne gitaren, waar ik al jaren veel plezier van heb!

grandsuz
7 juni 2009, 13:24
Ik weet het; ik reageer op een ouder topic maar ik doe het toch maar even. En, volgens mij heb ik de gitaar waar de starter van dit topic over begon...Hallo Flipkoos!
Op het internet is inderdaad erg weinig over deze gitaren te vinden. Ik heb een Grand Suzuki Strat, waarschijnlijk laat 70er jaren. Gekocht in 1993 als occiasion bij het Noordermuziek huis in Groningen. Deze gitaren zijn heel goed gebouwd; goede houtsoorten, hardware is oke en de electronica is volgens mij prima. De mijne is ongeverfd. De rode kleur is de kleur van het hout. Die van mij heeft een doorlopende halsconstructie waardoor de sustain beter is dan vergelijkbaren strats. De klankkleur is mooi; warm hals element en met name het middenelement klinkt te gek. Het brugelement was wat aan de dunne kant maar deze heb ik bij Rikkers gitaarbouw (gron.) laten vervangen voor een Lace Sensor (gold) humbucker met coilsplitting. Hij heeft een string lock, stemmechaniek lijkt origineel. Verder is deze Suzuki uitgerust met een floyd rose achtige tremolo maar is van een onduidelijke herkomst. Maar volgens mij dezelfde als op de foto van Noid.
Al met al is het een heel veelzijdige gitaar geworden. Ik heb een aantal gitaren gehad maar dit is een blijvertje! Het enige nadeel vind ik dat na hij niet altijd even goed op toon blijft maar -op een of andere manier krijg ik de meeste gitaren vals...
Ik zou graag nog eens een Grand Suzuki Les Paul of ES 335 kopie willen hebben maar het aanbod is niet bijster groot...
Ik heb ook twee acoustische Suzukies: een OM model en een Martin D-35 kopie. Ook acoustisch geweldige gitaren!

http://img193.imageshack.us/img193/8612/img5056.jpg

Keesz
7 juni 2009, 14:45
http://i182.photobucket.com/albums/x308/keeesss/Nieuwe.jpg

zoals mss al bekend, de meest rechtse is een grand suzuki. erg dikke hals en speelt fijn, deze is (waarschijnlijk) bij ibanez gemaakt, ander forumlid heeft precies dezelfde (alleen niet zo'n ingewikkelde wiring) en daar staat jarock op de kop.

erg goede gitaar, maar de aria ernaast is iets beter, dus de GS staat me in de weg ;)

Flipkoos
7 juni 2009, 15:53
Heee...een bekende. Welkom op het forum :P

grandsuz
7 juni 2009, 23:05
dank je, altijd leuk om even te grasduinen