PDA

View Full Version : 12-snarige nek maken



The_W85
21 oktober 2006, 01:40
Hallo,

Is het mogelijk om van zo'n (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=1263)
nek een 12-snarige nek te maken of moet ik hiervoor iets anders zoeken/maken

kiem
21 oktober 2006, 03:39
ik denk dat een 42mm topkam breedte een beetje smal is voor een 12 snarige neck, kheb geen idee wat een 12 snarige neck normaal als topkam breedte heeft.

daar zou ik eerst eens naar kijken. en natuurlijk of er wel 12 stemmechanieken op de kop passen.

lennaertn
21 oktober 2006, 07:16
@The_W85: PM Charlotte anders of vraag het in haar doublenneck topic. succes d'r mee

Keesz
21 oktober 2006, 07:56
vetheid, tf zakt weer in prijzen...

Enra
21 oktober 2006, 08:32
42 mm is absoluut te smal voor een twaalfsnarige hals. Je komt simpelweg niet weg met je snaren. Reken maar uit. Aan weerszijden van de hals 3mm eraf, dan houd je 36 mm over voor twaalf snaren die deels rond de mm dik zijn. Maar de snaren moeten ook een bepaalde afstand van elkaar houden, anders vibreren ze tegen elkaar aan.

Voor een akoestische 12-string is 48 mm tot 52 mm is gebruikelijk.

The_W85
21 oktober 2006, 11:50
Het is bedoeld voor een elektrische gitaar, maar kan ik ook een akoestische 12-snarige neck gebruiken daarvoor?

Gearjunkie
21 oktober 2006, 14:28
Ja, maar dan heb je wellicht minder frets dan je op een electrische gitaar wilt hebben.

B_2_the_a
21 oktober 2006, 14:30
wrm geen 9 snaar?

The_W85
21 oktober 2006, 14:34
wrm geen 9 snaar?

Gewoon de hoge snaren alleen verdubbelen, kan dat dan wel met een normale nek?

piezo
21 oktober 2006, 14:40
Heel veel elektrische 12-snarigen hebben maar een topkambreedte van 42 mm, dus eigenlijk de gewone 6-snarige breedte. Rickenbackers zelfs maar 41 mm. Onbespeelbaar voor mij.
Mijn Indie heeft 46 mm, dat is net te doen, vind ik. En de Epiphone Les Paul Classic-12 heeft 48 mm, dat speelt lekker.

B_2_the_a
21 oktober 2006, 15:10
juist de bassnaren dubbel


ik hoorde laatst iets over alleen de g snaar dubbel, dat schijnt al erg inde buurt te komen van 12 snarige sound

The_W85
22 oktober 2006, 17:47
Zijn er naast Vox Humana ook andere sites waar je custom nekken kan bestellen?

The_W85
24 oktober 2006, 11:54
Ik kan waarschijnlijk aan ee 12-snarge akoestische nek komen, zijn deze ook te gebruiken op een elektrische gitaar?

mcbouhuys
2 november 2006, 20:52
Dat kan ABSOLUUT zo'n hals kopen en 12 snarig maken!!!!
Zelf gezien!!!
Ik zou echt geen acc hals gebruiken, denk er wel aan dat voordat je die snaren er dan een keer opzet. Je hals-pen goed strak zetten. Anders kun je het gelijk vergeten.

The_W85
2 november 2006, 22:23
Ja ik vroeg mij het al af hoe Gibson de beide nekken van de dubbelhals gelijk in breedte kon hebben

ernieman
3 november 2006, 07:16
Dat kan ABSOLUUT zo'n hals kopen en 12 snarig maken!!!!
Zelf gezien!!!
Ik zou echt geen acc hals gebruiken, denk er wel aan dat voordat je die snaren er dan een keer opzet. Je hals-pen goed strak zetten. Anders kun je het gelijk vergeten.
Kun je dat eens uitleggen waarom je geen acc hals zou kunnen gebruiken voor een electrische?
Waarom moet die halspen goed strak?
Ik neem aan voor de snaarspanning? Maar daar zit toch geen verschil in? zijn allebei steelstrings (acc & electrisch) en waarschijnlijk heeft de elec nog minder spanning ook (bij 6 strings is dit toch meestal het geval)

The_W85
5 november 2006, 14:55
Ja, dat zou ik ook wel eens willen weten

B_2_the_a
5 november 2006, 18:30
ik denk dat het met het monteren zit op de body

charlotte
5 november 2006, 19:13
Hey Luitjes :)

Idd, het monteren kan 1 probleem zijn, wat ook een vraag is, is de hals van die accoustische wel verstelbaar;maw kan hij goed afgesteld worden ?
En last but not least, krijg je wel een fatsoenlijke schaallengte, en hoeveel frets telt de hals.
Allemaal vragen dus, beter is het om zelf een hals te bouwen,echt niet moeilijk, kijk maar op mijn site bij de dubbelneck,moet te doen zijn .
en vooral, heb je vragen kun je altijd op het forum terecht.
Bij een normaal bespannen 12 snaar heb je dus wel degelijk 12 snaren.kijk maar eens op deze link :
http://www.guitartips.addr.com/12_string_guitar_tuner.html

Hier zie je precies welke snaren, en hoe ze gestemd zijn.

groetjes Charlotte :hippie:

The_W85
5 november 2006, 21:49
Hey Luitjes :)

Idd, het monteren kan 1 probleem zijn, wat ook een vraag is, is de hals van die accoustische wel verstelbaar;maw kan hij goed afgesteld worden ?
En last but not least, krijg je wel een fatsoenlijke schaallengte, en hoeveel frets telt de hals.
Allemaal vragen dus, beter is het om zelf een hals te bouwen,echt niet moeilijk, kijk maar op mijn site bij de dubbelneck,moet te doen zijn .
en vooral, heb je vragen kun je altijd op het forum terecht.
Bij een normaal bespannen 12 snaar heb je dus wel degelijk 12 snaren.kijk maar eens op deze link :
http://www.guitartips.addr.com/12_string_guitar_tuner.html

Hier zie je precies welke snaren, en hoe ze gestemd zijn.

groetjes Charlotte :hippie:


Ik denk ook dat ik de 12-snarige hals zelf ga maken, een toets haal ik dan bij vox-humana. Ik moet dan alleen aan een tekening of iets dergelijks zien te komen om zo de afstand van de brug en zo te bepalen.

G.G.
6 november 2006, 08:40
Ik denk ook dat ik de 12-snarige hals zelf ga maken, een toets haal ik dan bij vox-humana. Ik moet dan alleen aan een tekening of iets dergelijks zien te komen om zo de afstand van de brug en zo te bepalen.

Tekening heb je niet nodig, je weet de mensuur, je koopt een brug, daar weet je dan de maat van en je weet hoe breed je de hals wil hebben bij de kop. Voor de rest is het 2 rechte lijntjes zetten.