PDA

View Full Version : Nut van String tree



Samder
20 oktober 2006, 21:32
Hallo,

Wat is nou eigenlijk het nut van die string tree op de kop van de gitaar. Ik heb net even gekeken wat er zou gebeuren als ik de snaren niet onder de string tree zou leiden... Het enige verschil is dat de snaren veel minder snel ontstemmen bij tremologebruik??

Weet iemand hier het nut van een string tree?

groet sander

wietse
20 oktober 2006, 21:41
het nut? zorgen dat de snaren goed in de topkam blijven liggen.

kiem
20 oktober 2006, 21:42
deze drukken je snaren omlaag, zodat je meer druk op je topkam krijgt. zulle vast wel meer redenen voor zijn, maar dit is volgensmij de voornaamste reden

Wormaap
20 oktober 2006, 21:43
Door de druk omlaag blijven ze beter in je topkam liggen (willen er nog wel eens uitspringen bij te heftig aanslaan zonder stringtree) en heb je meer sustain :)

Trocar
20 oktober 2006, 21:55
Door de druk omlaag blijven ze beter in je topkam liggen (willen er nog wel eens uitspringen bij te heftig aanslaan zonder stringtree) en heb je meer sustain :)

Dat lijkt me inderdaad logisch!
Het gekke is, echter, dat bij gitaren met een toplock (dus 1 met van die blokjes die je kunt aandraaien) er ook vaak een stringtree aanwezig is.
Ik heb gelezen dat dát is, zodat de snaren mooi over de nut heen lopen. Dit omdat die nut vaak schuin aflopend is richting de kop, en zonder stringtree is er dan ruimte tussen de snaar en de nut. Wanneer je dan de blokjes aandraait (zonder stringtree), druk je de snaar naar beneden tegen de nut aan en ontstemt de snaar.

Robbert
21 oktober 2006, 00:56
Dit omdat die nut vaak schuin aflopend is richting de kop, en zonder stringtree is er dan ruimte tussen de snaar en de nut. Wanneer je dan de blokjes aandraait (zonder stringtree), druk je de snaar naar beneden tegen de nut aan en ontstemt de snaar.

Precies! Ik heb een tijdje terug een nieuwe strat in elkaar gezet en had niet de expertise om hem helemaal af te stellen.
Bij Stijlvorm kreeg ik de informatie dat inderdaad het knikpunt van de snaar aan de fretboard kant zit van de nut. Als je géén stringtrees gebruikt maken je snaren een minder scherpe hoek dan met, en kan je snaar misschien net niet de juiste knik maken; met als gevolg bijgeluiden. Gewoon geen lekker snaargeluid.

Ik heb ze er zelf nog niet opzitten, moet nog effe een setje kopen.

Eko
21 oktober 2006, 10:49
Een stringtree zorgt er voor dat de snaren strak op je topkam zitten. Hoe meer druk op de topkam des te meer klank komt er uit de hals mee. Hetzelfde wordt geprobeerd door staggered tuners. Je kunt het effect verhogen door een ander materiaal te nemen als topkam. Been bv i.p.v. plastic.

idno
21 oktober 2006, 19:22
ze geven hetzelfde effect als de kop van een gitaar die schuin naar achter is geplaats.

Eko
21 oktober 2006, 22:16
Dat schuine klopt. Maar om dat te bereiken moet de hals worden gezaagd en omgedraaid. Er zijn liefhebbers en bouwers die claimen dat het zagen en lijmen van een hals nadelig is voor kwaliteit van de klank.

iwamoto
22 oktober 2006, 07:44
Dat schuine klopt. Maar om dat te bereiken moet de hals worden gezaagd en omgedraaid. Er zijn liefhebbers en bouwers die claimen dat het zagen en lijmen van een hals nadelig is voor kwaliteit van de klank.
mijn RG is het daar niet mee eens moet ik doorgeven...ik trouwens ook niet :)

Eko
22 oktober 2006, 11:35
Geeft niet of je het er mee eens bent of niet. Ik wilde alleen maar zeggen waarom sommigen het wel toepassen en anderen niet. De moderne gitaren zoals de superstrats en de door o.a. Ibanez doorontwikkelde strats hebben een aantal verbeteringen t.o.v. het aloude stratprincipe. Voor beide zijn liefhebbers te vinden zonder daarbij de ene of de andere beter te vinden.

iwamoto
22 oktober 2006, 14:40
maar eric johnson heeft geen trees...hoe doet hij het dan?

Eko
22 oktober 2006, 15:16
Met staggered tuners. De tuners zijn veschillend van hoogte. De tuners zijn bij de DGBE lager dan bij de E&A.