PDA

View Full Version : opname van 1 kanaal



Equalizer
20 oktober 2006, 20:03
Als ik mijn bas opneem via de line-in, heb ik tijdens zowel afspelen als opnemen alleen links geluid, alsof het gepanned is. Wat kan ik hieraan doen? Als ik muziek afspeel heb ik nergens last van, alles is door beide boxjes te horen.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar geen oplossing gevonden. Heb ik een stereokabel nodig ofzo? Alvast heel erg bedankt!

harrie-beton
20 oktober 2006, 21:01
je moet op "OPTIES" klikken.
Dan krijg je dit menu:

http://82.73.149.77/website1/opname/SITE/screenshots_software/afspelen-eigenschappen.jpg

wbz
20 oktober 2006, 21:15
Als ik mijn bas opneem via de line-in, heb ik tijdens zowel afspelen als opnemen alleen links geluid, alsof het gepanned is. Wat kan ik hieraan doen? Als ik muziek afspeel heb ik nergens last van, alles is door beide boxjes te horen.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar geen oplossing gevonden. Heb ik een stereokabel nodig ofzo? Alvast heel erg bedankt!


mono-plug???

Equalizer
20 oktober 2006, 21:22
Hmm ik zit wat rond te kijken en dat zou wel eens kunnen, er zit maar één zo'n zwart lijntje op. Dan heb ik dus dit nodig en dan is het wel goed?

http://www.new-line.nl/webshop/cat/ac005gold.jpg
"Van Female 6,3mm naar 3,5 male"


(Ik heb dit topic veranderd toen bleek dat mijn line-in wel werkte, maar de titel blijft blijkbaar hetzelfde..)
Edit: Harrie ook bedankt voor je reactie, maar microfoon staat er bij mij niet tussen.

wbz
20 oktober 2006, 21:37
je moet wel een mono naar stereo plug hebben, anders schiet je er nog niets mee op ;)

wat je ook kan doen is je linker kanaal dupliceren naar je rechter kanaal met een audio editor

Equalizer
20 oktober 2006, 22:39
Oh ja, kan ook nog. Maar is dat verloopje op het plaatje dan goed of niet? Of moet er nog iets bij?

wbz
20 oktober 2006, 23:27
Oh ja, kan ook nog. Maar is dat verloopje op het plaatje dan goed of niet? Of moet er nog iets bij?

als het een stereo-stereo plug is dan heb je kans dat je probleem hetzelfde blijft

je moet dus een mono-stereo plug hebben om zeker te zijn dat het goed gaat

STW
21 oktober 2006, 00:24
ik kwam laatst bij de instellingen van n vriend van me de optie tegen om het microfoon-signaal mono te maken (houden eigenlijk), gewoon ergens in die windows recording mixer. even aanvinken en klaar.

ik heb zelf niet de windows recording mixer omdat ik een andere geluidskaart heb, anders had ik het even voor je opgezocht.

harrie-beton
21 oktober 2006, 00:28
De meeste geluidskaarten hebben geen optie om mono te schakelen. De line in poort is bijna altijd stereo. Het makkelijkst is de juiste kabels en pluggen gebruiken. Tijdens het opnemen kun je ook 1 kanaal kiezen als opname in veel programma's.


Dit topic is gekaapt / hernoemd ofzo? Liever voor een nieuwe vraag een nieuw topic openen.
Moderator

STW
21 oktober 2006, 00:34
wat ook nog kan.. tenminste in cool edit, in cubase en dergelijke ongetwijfeld ook, is om alleen het linkse signaal op te nemen, zonder je met die windows recording mixer te bemoeien

Equalizer
21 oktober 2006, 00:39
Ja sorry, mijn eerste probleem had ik zelf opgelost (ontweken), toen leek het me beter om niet een nieuw topic te openen maar het oude aan te passen. Toen kwam jouw reactie en bleek ook nog dat de titel niet veranderd was in het topicoverzicht (gewoon in het subforum Recording dus). Misschien dat jij daar iets aan kunt veranderen?

In ieder geval bedankt allemaal, ik ga morgen de sugggesties maar eens uitproberen.

Trocar
21 oktober 2006, 01:07
wat ook nog kan.. tenminste in cool edit, in cubase en dergelijke ongetwijfeld ook, is om alleen het linkse signaal op te nemen, zonder je met die windows recording mixer te bemoeien

Jep!
Als ik snel even wat gitaarlijntjes wil opnemen in Cool Edit, neem ik gewoon alleen het linker kanaal op (ik ben te lui om een mono->stereo-plugje te kopen) en gooi ik op alle kanalen een "both=left" channelmixer.
Dan kun je alle gitaren gewoon pannen zoals je wilt.

harrie-beton
21 oktober 2006, 11:19
zo dus, links opnemen en midden PANNNEN.

http://82.73.149.77/website1/opname/SITE/screenshots_software/opnemen-in-cool-edit.jpg

Equalizer
21 oktober 2006, 20:59
Yay! Het is gelukt nu, met naderhand links naar rechts kopiëren dus. Meteen een lekker foute eighties-baslijn gekaraokiseerd:

http://www.sendspace.com/file/j6dpoy