PDA

View Full Version : sennheiser md421 vraag



jw009
20 oktober 2006, 16:25
Ik heb n.a.v. dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80721) topic een oude sennheiser md421n aangeschaft voor een mooi prijsje. Nu zit hier een xlr aansluiting op alleen is dit geen standaard maat :( . Het is volgens mij een mini-xlr met schroefdraad om hem vast te zetten.
Nu zoek ik hier een kabel bij maar op i-net kan ik niks vinden, wel mini-xlr maar met schroefdraad ben ik ze nog niet tegengekomen. Zijn deze dingen zo zeldzaam of zijn ze wel op meer plaatsen te krijgen. Mijn elec. boer had ze niet maar misschien weet een van jullie een online shop of iets in de buurt van R'dam? Alvast bedankt!

bert k
20 oktober 2006, 16:36
Dat heet geen mini-xlr, dat heet DIN. Was in de jaren 60 de standaard voor huiskamerhifi. De 5-polige DINplug ken je wel, die gebruiken ze voor Midi.

Dinpluggen zijn wel te koop, maar meestal niet met schroefdraad. Dat wordt bestellen bij de elektronikawinkel. In Rotterdam ga je naar Display electronics, achter het Zuidplein.(Conrad heeft ze ook.)

jw009
20 oktober 2006, 16:38
ok thanks!

Solidkick
20 oktober 2006, 16:43
Wellicht ten overvloede:
In vakkringen ook wel Klein Tuchel genoemd en de DIN code is 41524.
Er zijn verloopstukje is de handel (Voorbeeld (http://www.hinton-instruments.co.uk/paprod/cables/vintagemic/kleintuchel.htm) ) maar zelf maken is goedkoper.

jw009
20 oktober 2006, 17:10
Wellicht ten overvloede:
In vakkringen ook wel Klein Tuchel genoemd en de DIN code is 41524.
Er zijn verloopstukje is de handel (Voorbeeld (http://www.hinton-instruments.co.uk/paprod/cables/vintagemic/kleintuchel.htm) ) maar zelf maken is goedkoper.

Nee hoor prima info!

bass blom
20 oktober 2006, 17:21
ik heb een nog oudere, lijkt op xlr maar dan 3 platte dingetjes

Solidkick
20 oktober 2006, 17:32
ik heb een nog oudere, lijkt op xlr maar dan 3 platte dingetjes

Je bedoelt gross Tuchel neem ik aan (DIN 41624)?
Da's Duitse Rundfunk standaard voor zover ik weet.
Ik heb nog een paar oude Uher mics met die aansluiting.

Han S
20 oktober 2006, 17:39
Denk er om dat de aansluitcode voor DIN anders is dan XLR, ik heb wel ergens een schema als je het weten wilt.

Edit: bij de XLR is 1 afscherming, 2 is heet en 3 is koud.

Bij DIN (kleine Tuchel) is 2 afscherming, 1 heet en 3 koud.

Dit volgens het Sennheiser boekje.

Zoals gezegd kun je de DIN plug met schroefwartel bestellen bij de muziekwinkel of Conrad, deze zijn ook van veel betere kwaliteit dan de standaard plugjes aan een midi snoertje en daarom ook niet echt goedkoop.

jw009
20 oktober 2006, 17:47
Denk er om dat de aansluitcode voor DIN anders is dan XLR, ik heb wel ergens een schema als je het weten wilt.

graag!


10 ...........


edit: bedoel je bij din: 3 2(bovenste) 1 ,en bij xlr 1 3(bovenste) 2?

Han S
20 oktober 2006, 18:06
graag!


10 ...........


edit: bedoel je bij din: 3 2(bovenste) 1 ,en bij xlr 1 3(bovenste) 2?

In een DIN plug met wartel staan de cijfertjes net als bij XLR naast de pennetjes/busjes.

Martien
29 oktober 2006, 14:28
Heb nog een vraagje,

Ik heb 2 md421's op de kop getikt, maar nu zijn ze eigenlijk een beetje muf is het mogelijk dat ik het kapje er af haal en schoon kan maken oid?

Han S
29 oktober 2006, 14:54
De 421 klinkt normaal heel fris en fruitig. Het kan zijn dat de kap vol met pindakaas, jam en andere attributen zit.

Als ik het goed heb kun je die er af halen. Aan de onderkant zit een plaatje met het serienummer, haal dat voorzichtig weg. Er onder zit een schroefje waarmee de achterkant vast zit.

Binnen in de behuizing zit waarschijnlijk wat kit over de schroefjes waarmee de kap vastzit.

Kap er af en lekker soppen.