PDA

View Full Version : H.G.V. ELCOS versterker? Wie weet iets?



piezo
20 oktober 2006, 16:07
Wie kan me hierover iets vertellen?
Hele zware bak. Huisvlijt of kleine productieaantallen.

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos1.JPG

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos2.JPG

hidde630
20 oktober 2006, 17:10
ik gok dat dat ding echt 30kg weegt ofzo...wat een bakbeest zeg!

piezo
20 oktober 2006, 17:59
De afmetingen zijn: 60 cm breed, 27 cm hoog, 25 cm diep. Gewicht 20,5 kg.

Van de binnenste eindbuizen kan ik het type nog niet zien, op de buitenste staat PL 519.

De bovenaansluitingen van de buizen zijn via draadweerstanden (of spoelen, maar ik denk weerstanden) op losse fiber plaatjes met de eindtrafo verbonden. Om de versterker er uit te kunnenlichten moet ik die bovenaansluitingen loshalen. Kan ik dat gewoon doen?

John Schouten
20 oktober 2006, 20:27
Die oliecondensator op de voedingstrafo komt me bekent voor;dezelfde zaten in ELK amps.
Niet dat je hier waarschijnlijk ook maar enig iets mee opschiet maar goed.

piezo
20 oktober 2006, 21:12
Ik heb inmiddels het chassis eruit gehaald. Morgen zal ik nog wat (detail-)plaatjes posten. Met zoveel flits erop wordt het namelijk niet echt duidelijker.

Toaster
21 oktober 2006, 00:12
ontbreekt er nou een output voor 4 ohm????

jacky
21 oktober 2006, 10:31
HGV Hardstikke gevaarlijke versterker :-)

Toaster
21 oktober 2006, 11:23
extra optie :D :D :D

Net zoals een extra input ;)

piezo
21 oktober 2006, 14:29
HGV Hardstikke gevaarlijke versterker :-)Nou, dat zou best kunnen. Kijk maar:

Het soldeerwerk. Ik neem aan dat dat instelpotje aan die bovenste oranje cap de bias adjustment is, maar wel half vergaan.
http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos3.JPG

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos4.JPG

piezo
21 oktober 2006, 14:30
De eindbuizenlayout, 4x PL 519, waarvan 2 x Siemens (de lange) en 2 x "Harman" of "Hayman". (met de grijze band). De voorbuisjes zijn 1x ECC83 en 3x ECC82 van diverse pluimage
http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos5.JPG

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos6.JPG

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos7.JPG

piezo
21 oktober 2006, 14:30
De output trafo
http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos8.JPG
http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos9.JPG

Eén van de vorige eigenaren wist het verschil niet tussen Volt en Ampère
http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos91.JPG

Het rare aanhangsel aan de voedingstrafo
http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos92.JPG

Eén van mijn broers had het ding (met 1x15" cabinet) gekocht om zijn electronische Pearl drumkit (net zoiets als toendertijd Simmonds, pjoe pjoe) te versterken. Daarna heeft een andere broer hem een tijdje als basversterker gebruikt. Toen we er samen eens bas en gitaar over speelden (over 2 apart regelbare ingangen) hield ie er mee op. We snapten zo gauw niet waarom en hadden ook geen 3,15 A zekering bij de hand, dus weer jaren stil gestaan.
Gisteren beide zekeringen maar eens vervangen. Toen gloeide hij weer op. Er komt zelfs gitaargeluid uit, maar hij bromt ook als een reuzenvlieg uit een 50-er jaren "mad scientist" film. Wat is daarvan de meest waarschijnlijke reden?

jacky
21 oktober 2006, 15:16
Wat is dat voor smurrie op die elco

als dat elco prut is zou ik die eerst eens vervangen

piezo
21 oktober 2006, 18:22
Jazeker, dat snap ik als leek zelfs nog wel. Zou dat ook de belangrijkste reden van de brom zijn? (rimpelspanning?)

piezo
21 oktober 2006, 18:41
Bedankt, Nico. Ga ik doen.

Ik wil aan dit ding natuurlijk eigenlijk geen geld uitgeven, maar een nieuwe elco is toch wel noodzakelijk.

piezo
21 oktober 2006, 20:35
Aan de binnenkant zit al een axiale elco tussen het gelijkrichterdeel en de kapotte elco. En het was me al opgevallen dat van de kapotte elco de 2 aansluitingen kortgesloten zijn op 1 kant (met 2 aansluitingen) van die axiale.
Opmerking: die axiale elco is aan de rechterkant gewoon opgehangen aan een andere verbinding, maar er niet elektrisch mee verbonden.
Vraag: waarom zijn er 2 verbindingen aan de rechterkant van die axiale elco, en waarom aan elkaar verbonden??? Idem zijn bij aan die 4 elco-achtige dingen op een rijtje ook 2 polen aan elkaar verbonden?

Het grijs-met-kleurendraadje met de U-bocht erin verbindt ook weer de kortgesloten elco met een ander aansluitpunt van de gelijkrichter. http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos21.JPG

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos22.JPG

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/elcos23.JPG

Wat dat trafootje erbij moet begrijp ik als leek echt niet, waarom die andere elco rechts (de blauwpaarse op de tweede serie foto's) zo ingewikkeld bedraad is al evenmin en wat dat rijtje van die 4 driepolige dingen links is al helemaal niet. :D

Hoe heb jij geleerd wat je weet van buizenversterkers, Nico? Ik ben zelf wel techneut dus kan ook andere vaktechniek dan de mijne op hoofdlijnen vrij snel begrijpen, maar de details en het rekenwerk zijn weer een vak apart. Ik snap de principes van buizenversterking, kan electronische componenten herkennen en de opzet scheiden in "functionele blokken", maar dan houdt het voor mij op.

aad
21 oktober 2006, 20:58
Opmerking: die axiale elco is aan de rechterkant gewoon opgehangen aan een andere verbinding, maar er niet elektrisch mee verbonden.
Vraag: waarom zijn er 2 verbindingen aan de rechterkant van die axiale elco, en waarom aan elkaar verbonden??? Idem zijn bij aan die 4 elco-achtige dingen op een rijtje ook 2 polen aan elkaar verbonden?


Die ophanging is niet bepaald fraai te noemen. Korte termijn veiligheid lijkt me.
Op de elco staat: 100+100uF. Door ze aan elkaar te verbinden krijg je samen 200uF. Het feit dat dit een dubbele elco is in 1 behuizing maakt het makkelijk om daarmee een laagdoorlaatfilter te maken met bijv een 10K weerstand (of meerdere).



Wat dat trafootje erbij moet begrijp ik als leek echt niet,


Smoorspoel. Heeft als doel stoorsignalen te dempen.
Tegenwoordig doen stabilisatie IC's dat beter. Dus da's niet goed voor gitaaramps :D.

Heheh Nico was mij al voor (ik kom net thuis). :)

piezo
21 oktober 2006, 21:04
Toch tof dat je ook meteen je hulp aanbiedt, Aad. Maar heren, heeft het nu toch nog zin om die lekke elco te verwijderen als ie toch al kortgesloten is?

aad
21 oktober 2006, 22:03
Toch tof dat je ook meteen je hulp aanbiedt, Aad. Maar heren, heeft het nu toch nog zin om die lekke elco te verwijderen als ie toch al kortgesloten is?

Hoe kom je er eigenlijk bij dat die elco is kortgesloten?
Ja misschien omdat het dielectricum is weggekookt en dat daardoor de polen tegen elkaar aan zitten. Dat zou een kortsluiting betekenen.

In dit geval staat-ie echter parallel. Als we het tenminste over hetzelfde hebben. Je hebt het in ieder geval over de liggende (axiale) elco. Toch?

/edit
Dus ik probeer het nog even duidelijker te stellen:

Dat de twee (plus) aansluitingen aan elkaar vast zitten betekent niet dat de elco is kortgesloten, maar dat de elco's gecombineerd zijn als 1 200uF elco.
Dit is doelbewust gedaan.

Als de elco is kortgesloten, dan is dat inwendig en dat heeft dus niets te maken met de aansluiting. Dan is de elco dus stuk en dient (op de zelfde manier liefst) te worden vervangen. Maar je kan ook 2 aparte elco's nemen en die parallel schakelen. + aan + en - aan -.
edit\

piezo
21 oktober 2006, 22:35
Nee, ik bedoel dat donkere zeshoekige voetje in het midden van de laatste 2 fotoos. Dat is het voetje van de lekke elco (donker geworden door de werking van de lekkende chemicalien gok ik) Je kunt ook op de foto wel zien dat de 2 polen daarvan gewoon aan elkaar verbonden zijn. Op die verbinding zijn dan weer gesoldeerd de (dubbele) rechterkant van de liggende elco, de aansluiting naar de smoorspoel en het draadje naar het 365 V punt van de gelijkrichter.

piezo
21 oktober 2006, 22:53
Doe ik.
Maar die liggende dan? Is die daar niet gekomen om de functievan de lekkende over te nemen?

(Dit wordt een langer topic dan ik dacht. :confused: Ik moet er volgens mij een deskundige hobbyist naar laten kijken of me meer gaan verdiepen in versterkertechniek. Maar ik hèb nog zoveel andere projecten ..... )

aad
21 oktober 2006, 23:14
Nee, ik bedoel dat donkere zeshoekige voetje in het midden van de laatste 2 fotoos. Dat is het voetje van de lekke elco (donker geworden door de werking van de lekkende chemicalien gok ik) Je kunt ook op de foto wel zien dat de 2 polen daarvan gewoon aan elkaar verbonden zijn. Op die verbinding zijn dan weer gesoldeerd de (dubbele) rechterkant van de liggende elco, de aansluiting naar de smoorspoel en het draadje naar het 365 V punt van de gelijkrichter.

Geldt hetzelfde verhaal nog steeds: Lees ook Nico's reactie.
Die elco is niet goed meer en moet worden vervangen.
Ik schat de totale capaciteit dus op 400uF?
Tamelijk fors dus.

aad
21 oktober 2006, 23:19
Doe ik.
Maar die liggende dan? Is die daar niet gekomen om de functievan de lekkende over te nemen?

(Dit wordt een langer topic dan ik dacht. :confused: Ik moet er volgens mij een deskundige hobbyist naar laten kijken of me meer gaan verdiepen in versterkertechniek. Maar ik hèb nog zoveel andere projecten ..... )

Tsja, misschien is dat een verstandige keuze. Anders zul je er toch echt aan moeten om hier iets knaps van te maken. Dan heb ik het alleen nog maar over een redelijke inventarisatie van wat er nog meer mis is in je amp.

Op zich zijn de basis componenten wel redelijk te gebruiken denk ik. Maar een aantal onderdelen hebben hun beste tijd wel gehad ondertussen. Ik zou er bijvoorbeeld van uit gaan dat je alle elco's kritisch moet bekijken of zelfs rigoureus vervangen.
Potmeters?

/edit
gelijkrichtcircuit? tenslotten kan het zijn dat door AC je elco is gaan koken en daardoor kortsluiting heeft veroorzaakt. Plus dan ook die lekkage. Alhoewel..... Dan explodeert zo'n elco toch wel.
edit\
/editedit
en dat van die tweede elco, daar had je onderhand zelf achter hebben kunnen komen geworden enz....
Paar keer rekensommetje geweest. :)
editedit\
Ik zie ook nog een paar draadwonden lakverkoolde weerstanden zitten hier en daar.

piezo
21 oktober 2006, 23:29
Ik snap het. Nu nog doen en hopen dat het goed gaat.

Ik heb inmiddels opgemerkt (ja, nu al) dat die lekke nog een derde aansluiting heeft aan de bovenkant en dat er 50 + 50 muF op staat. Vandaar dat ie dus onderaan "kortgesloten" is, om de capaciteiten parallel te schakelen. Er moet daar dus gewoon een elco met een waarde van 100 muF zitten.

Bedankt voor de hulp, ik ga het gewoon proberen. Aan dit ding kan ook weinig verloren gaan tenslotte .....

EDIT: O jee, je hebt er nog een post bijgemaakt. Nu wordt het ingewikkeld, hoor. :)

aad
21 oktober 2006, 23:39
Ik snap het. Nu nog doen en hopen dat het goed gaat.

Ik heb inmiddels opgemerkt (ja, nu al) dat die lekke nog een derde aansluiting heeft aan de bovenkant en dat er 50 + 50 muF op staat. Vandaar dat ie dus onderaan "kortgesloten" is, om de capaciteiten parallel te schakelen. Er moet daar dus gewoon een elco met een waarde van 100 muF zitten.

Bedankt voor de hulp, ik ga het gewoon proberen. Aan dit ding kan ook weinig verloren gaan tenslotte .....

EDIT: O jee, je hebt er nog een post bijgemaakt. Nu wordt het ingewikkeld, hoor. :)

Heheh, succes :) We zien het verslag met belangstelling tegemoet. :D

piezo
25 oktober 2006, 20:40
Daar issie weer.

Ik heb inmiddels een nieuwe elco, een moderne print uitvoering maar dat zal niet uitmaken voor deze amp, denk ik. Verder zat er bij 3 eindbuizen een 470 Ohm weerstand naar aarde, maar bij ééntje een 500 Ohm instelpot, aangesloten als variabele weerstand en ingesteld op maximaal. Is dat normaal en wat zou de functie ervan kunnen zijn? De koolstofbaan ervan was overigens zo goed als verkruimeld (weerstand oneindig) en ik heb hem gewoon vervangen door een vaste 470 Ohm/5 Watt weerstand.


Ik ben natuurlijk helemááál niet lastig, maar ik heb weer vráááágen, jawel :) :

- kan ik die nieuwe elco gewoon met z'n platte kop op het chassis lijmen, met montagekit of zo? Of moet ik hem liggend op een isolatie monteren?
- die liggende axiale elco zat met zijn dubbele pluskant aan de dubbele onderkant van die lekke verbonden. Die lekke elco had bovenop het chassis een enkele verbinding aan een losse ring, die weer contact maakte met chassis en buitenkant van de elco. Moet ik die nieuwe elco nu gewoon met de min-kant aan aarde verbinden en met de plus+kant aan de verbinding met die liggende elco en de smoorspoel?
- Moet zo'n moderne elco nu ook "geconditioneerd" worden met het langzaam opvoeren van de spanning of is dat niet nodig? Ik heb op een oude solidstate hifi amp de filtercaps wel eens her-opgeladen door het toestel regelmatig met tussenpozen aan en uit te zetten, tot hij weer helemaal stabiel was.
- Aan/bij de vierde/laatste voorbuis in het rijtje zit een instelpot van 220 Ohm. Ik neem aan dat dat de biasinstelling op de fasedraaier is. Klopt dat? (ik hoop dattie niet zo vergaan is als die andere instelpot)

- Als hij weer loopt ga ik eens een poging tot biassen ondernemen.
Wat zou ik tenslotte aan dit ding kunnen verknallen, toch? Mooi oefenmateriaal dus.
Mijn handleiding hierbij is de "Complete Guide To Guitar & Amp Maintenace"van Ritchie Fiegler. Ik heb:
- een toongenerator (CD via mengtafel aux send)
- zowel een digitale als analoge multimeter
- een vrij behoorlijk oscilloscoop prograamma op mijn PC
- een passende dummy belasting kan ik maken door een aantal 10 W vermogensweerstanden parallel en in serie te koppelen
En nu de vraag: Hoe verbind ik de luidspreker output aan de ingang van mijn mengtafel, parallel aan de dummy belasting? Zet ik dan iets als een 500 Ohm weerstand in de signaalweg naar de mengtafel? Hoe doen jullie dat?

Nou, heb ik jullie weer wat te doen gegeven, of niet? :D

heavy-metal-thunder
25 oktober 2006, 21:12
ff geduld... Nico komt zo, hij neemt een weekje vrij

piezo
25 oktober 2006, 21:23
Ik heb het betreffende aanleiding-topic niet gevolgd, dus ik geef ook geen oordeel. Maar het wordt voor mijn gevoel wel steeds moeilijker om de inhoudelijk goeie mensen nog te behouden voor dit forum.

Misschien gaan ze mij ook pas missen als ik eens lekker tekeer ga en er dan een tijdje niet ben. :satisfie:
Hmmm, ideetje! Ik ga maar eens een slachtoffer zoeken. :D

heavy-metal-thunder
25 oktober 2006, 21:50
wel, ik heb heb bewuste topic niet gevolgd. Doe ik nooit als beide heren wat zitten te bekvechten. Dan lees ik er gewoon over. Stoort me niet. Hun deskundigheid compenseert zoveel imo

Ik ben ook bevreesd dat ze zeggen gitaarnet.nl 'suck my kiss'. Daarom dat ik er zelf een topic over gestart had want in België zegt men "de kip met de gouden eieren niet slachten" of "het kind niet met het badwater weggieten" "of is het sop de kool waard"

aad
26 oktober 2006, 00:47
Daar issie weer.
veel........


persoonlijk lijkt het mij een veilig om zo'n elco goed stevig te monteren.
Tenslotte komt er een niet leuke spanning op te staan. Als hij losschiet vind je dat vast niet fijn.
Ik zou zeggen: Je zou hem met een beugeltje kunnen vastzetten of een tie-rap. Dat is zo'n bindbandje dat klikt als je 'm aantrekt.

Als je je uiterste best doet zou je speciale montage beugeltjes voor elco's kunnen vinden, maar zelf ben ik een paar keer slechts per ongeluk aan een paar van die dingen gekomen.



- Moet zo'n moderne elco nu ook "geconditioneerd" worden met het langzaam opvoeren van de spanning of is dat niet nodig? Ik heb op een oude solidstate hifi amp de filtercaps wel eens her-opgeladen door het toestel regelmatig met tussenpozen aan en uit te zetten, tot hij weer helemaal stabiel was.


Lijkjt mij niet echt noodzakelijk, maar kan natuurlijk geen kwaad als je 't goed doet. :D



En nu de vraag: Hoe verbind ik de luidspreker output aan de ingang van mijn mengtafel, parallel aan de dummy belasting? Zet ik dan iets als een 500 Ohm weerstand in de signaalweg naar de mengtafel? Hoe doen jullie dat?


Ja zoiets zou ik ook doen. 2 watt of zo.

Frits van Mourik
26 oktober 2006, 00:48
Daar issie weer.

Nu Het Heemskerks Orakel in retraite schijnt, laat ik dan maar 'es wat proberen:

Ik heb inmiddels een nieuwe elco, een moderne print uitvoering maar dat zal niet uitmaken voor deze amp, denk ik. Verder zat er bij 3 eindbuizen een 470 Ohm weerstand naar aarde, maar bij ééntje een 500 Ohm instelpot, aangesloten als variabele weerstand en ingesteld op maximaal. Is dat normaal en wat zou de functie ervan kunnen zijn? De koolstofbaan ervan was overigens zo goed als verkruimeld (weerstand oneindig) en ik heb hem gewoon vervangen door een vaste 470 Ohm/5 Watt weerstand.

gezien de zooi in je amp verbaast het me nix, dat daar bij gebrek aan beter
een instelpot is ingepleurd. Die vaste weerstand lijkt mij OK.


Ik ben natuurlijk helemááál niet lastig, maar ik heb weer vráááágen, jawel :) :

- kan ik die nieuwe elco gewoon met z'n platte kop op het chassis lijmen, met montagekit of zo? Of moet ik hem liggend op een isolatie monteren?

Ja hoor, kan je gewoon doen; ik zou geen montagekit nemen; dat droogt op den duur uit; siliconenkit werkt beter... wel de plek op 't chassis ff schuren.

- die liggende axiale elco zat met zijn dubbele pluskant aan de dubbele onderkant van die lekke verbonden. Die lekke elco had bovenop het chassis een enkele verbinding aan een losse ring, die weer contact maakte met chassis en buitenkant van de elco. Moet ik die nieuwe elco nu gewoon met de min-kant aan aarde verbinden en met de plus+kant aan de verbinding met die liggende elco en de smoorspoel?

Ik heb geen schema van de contraptie, maar het lijkt mij helemaal OK.

- Moet zo'n moderne elco nu ook "geconditioneerd" worden met het langzaam opvoeren van de spanning of is dat niet nodig? Ik heb op een oude solidstate hifi amp de filtercaps wel eens her-opgeladen door het toestel regelmatig met tussenpozen aan en uit te zetten, tot hij weer helemaal stabiel was.

Nee. Het "formeren" is bij nieuwe elko's niet nodig.

- Aan/bij de vierde/laatste voorbuis in het rijtje zit een instelpot van 220 Ohm. Ik neem aan dat dat de biasinstelling op de fasedraaier is. Klopt dat? (ik hoop dattie niet zo vergaan is als die andere instelpot)

Een instelpot van 220 ohm lijkt mij vrij vreemd voor instelling van de ruststroom; ik zag op één van je foto's vier instelpots! Ben je er al achter, waar dié voor zijn?

- Als hij weer loopt ga ik eens een poging tot biassen ondernemen.
Wat zou ik tenslotte aan dit ding kunnen verknallen, toch? Mooi oefenmateriaal dus.
Mijn handleiding hierbij is de "Complete Guide To Guitar & Amp Maintenace"van Ritchie Fiegler. Ik heb:
- een toongenerator (CD via mengtafel aux send)
- zowel een digitale als analoge multimeter
- een vrij behoorlijk oscilloscoop prograamma op mijn PC
- een passende dummy belasting kan ik maken door een aantal 10 W vermogensweerstanden parallel en in serie te koppelen

Ook weer: lijkt mij OK...


En nu de vraag: Hoe verbind ik de luidspreker output aan de ingang van mijn mengtafel, parallel aan de dummy belasting? Zet ik dan iets als een 500 Ohm weerstand in de signaalweg naar de mengtafel? Hoe doen jullie dat?

En waarom zou je dat willen doen??

Nou, heb ik jullie weer wat te doen gegeven, of niet? :D

Hoop je hiermee van dienst te zijn geweest...

piezo
26 oktober 2006, 14:52
Nu Het Heemskerks Orakel in retraite schijnt, laat ik dan maar 'es wat proberen: ..........
Hoop je hiermee van dienst te zijn geweest... Jazeker, en Aad ook. Gelukkig zijn er ook nog een orakels in Alkmaar en Rotterdam ....... :)
Dank daarvoor. Zoals ik in mijn vorige post al opmerkte, ik hoop niet dat het de orakels op dit forum net zo vergaat als die van de klassieke oudheid: verbannen naar de geschiedenisboekjes ......


Ja hoor, kan je gewoon doen; ik zou geen montagekit nemen; dat droogt op den duur uit; siliconenkit werkt beter... wel de plek op 't chassis ff schuren. Ja, ik realiseerde me gisteravond laat pas dat siliconenkit isoleert en vaker gebruikt wordt om electronische onderdelen op hun plek te kitten. Ik zal hem voor de zekerheid ook nog met een tie wrap op z'n plek houden


Een instelpot van 220 ohm lijkt mij vrij vreemd voor instelling van de ruststroom; ik zag op één van je foto's vier instelpots! Ben je er al achter, waar dié voor zijn? Die 220 ohm instelpot blijkt - nu bij góed kijken - een 220 KILO-Ohm pot te zijn. Hij zat op de eerdere foto's half verborgen onder die dubbele pot van de frontplaat. De "output" ervan gaat rechtstreeks naar het vierde voorbuisje.
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/instelpot1.JPG

Die andere 4 instelpots zijn 47 Kohm elk en er is er één voor elke eindbuis. Ze worden samen "gevoed" uit die elco-met-diodes waar -135 V bij staat. Hun output gaat naar die roodbruine weerstandjes - met parallel daaraan naar aarde die zilverkleurige 350/385 V (en 4muF) condensatoren - en vandaar via nog een weerstandje naar een eindbuis.
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/instelpot2.JPG



Zet ik dan iets als een 500 Ohm weerstand in de signaalweg naar de mengtafel? Hoe doen jullie dat?
En waarom zou je dat willen doen?? Om niet teveel signaal naar de mengtafel te krijgen, maar uitgerekend en getekend heb ik nog niets. Ga ik dus maar even doen.

piezo
26 oktober 2006, 18:16
Zo, de nieuwe elco ligt er in. Bij nadere beschouwing bleek de (-) aansluiting aan de oude elco toch niet ook aan het chassis te liggen, er zat nog een fiber isolatieplaatje tussen. Pfoei, nog op tijd gezien, dat die aansluiting niet tegelijkertijd aan aarde kon liggen èn aan de gelijkrichterbrug op de manier waarop ie daar aan zat.
Toch nog met angst en beven aangezet (brandblusser erbij :) ) en hij doentet. :)
Voor zover mijn geheugen me niet bedriegt lijkt het erop dat de diepe 50 Hz brom weg is. Maar gelukkig is er nog volop 100 Hz brom (en harmonischen) overgebleven. :mad:
Dus ik ben er nog niet, al is de signaal-brom afstand flink verbeterd.
Signaal uit de luidspreker, zonder input of referentie
http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/brom3.JPG
Wordt vervolgd