PDA

View Full Version : EJ strat miskoop?



guiman
20 oktober 2006, 15:26
Hoe kan het dat er zo hier en daar bijna nieuwe Eric Johnson strats met een flinke korting worden aangeboden? Toen hij verschijn was iedereen laaiend enthousiast, ik heb er zelf ook wel eens over gedroomd en dan vooral de sunburst. Maar nu lees je zo hier en daar dat het allemaal toch wat tegenvalt. Op gitaarmarkt staat er nu een gloednieuwe te koop voor 1400 euro, terwijl ze nieuw rond de 2000 doen. Ook op E-bay zie je ze regelmatig. Zijn die dingen in feite niet gewoon te duur voor wat ze bieden? Aan de andere kant, wie er een wil kan zijn slag slaan!

arjanb01
20 oktober 2006, 15:43
Hoe kan het dat er zo hier en daar bijna nieuwe Eric Johnson strats met een flinke korting worden aangeboden? Toen hij verschijn was iedereen laaiend enthousiast, ik heb er zelf ook wel eens over gedroomd en dan vooral de sunburst. Maar nu lees je zo hier en daar dat het allemaal toch wat tegenvalt. Op gitaarmarkt staat er nu een gloednieuwe te koop voor 1400 euro, terwijl ze nieuw rond de 2000 doen. Ook op E-bay zie je ze regelmatig. Zijn die dingen in feite niet gewoon te duur voor wat ze bieden? Aan de andere kant, wie er een wil kan zijn slag slaan!

ja blijkbaar, maar zelfs voor 1400 euro nam ik hem niet denk ik. Voor dat geld kan je beter een MM Luke 2 kopen, als je toch in de signature gitaren wilt shoppen. Die is nieuw net zo duur maar veeeeeeeel beter, hoewel het geluid verschilt van de EJ strat. Let maar es op de hals van die MM, die kwaliteit en looks van die hals vind je alleen bij de CS Strats die 2x zo duur zijn.

Dus m.a.w. de EJ strat geeft weinig bang voor de money denk ik, en de elementen klinken slapjes en futloos in dat ding. Dus terecht dattie voor een prikkie wordt aangeboden.

Spitfire
20 oktober 2006, 16:32
Ik heb een beetje hetzelfde met mijn nieuwe gitaar, alleen heb ik daar nog geen slechte dingen aan kunnen ontdekken. Ik heb dus een Blade RH-2 Classic gekocht, nieuw voor 800 euro (in de aanbieding), terwijl bij een hoop sites op internet de prijs tussen de 1000 en 1200 euro ligt.

Overigens is hij nu bij de reperateur, omdat de potmeter kapot is.

Les Paul
20 oktober 2006, 16:33
Sorry Arjan, maar ik ben het absoluut niet met je eens. Als bezitter van een EJ kan ik je melden dat mijn EJ een prima strat is. En dat was precies waar ik naar op zoek was. Die van mij staat dus niet gauw op marktplaats.
Maar veel mensen blijven denken dat je een gitaar uit de folder kan bestellen en dan kan ik mij de teleurstelling voorstellen als de leverancier zijn slechtste exemplaar heeft opgestuurd.

De MM Luke is een goede gitaar, maar ik vind ze erg karakterloos. Doe mij maar the real thing: Strat, tele en Les Paul (en stiekem ook wel PRS)

guiman
20 oktober 2006, 16:41
OK, het is natuurlijk allemaal persoonlijk. Maar juist daarom: ik hoorde laatst iemand spelen op een mexicaanse JV strat, volgens kenners de beste Mexicaan, en die klonk ook absoluut super. Ligt natuurlijk ook aan de speler, maar toch: de JV strat heb je voor zo'n 700 euro. Wat biedt die EJ nou eigenlijk wezenlijk meer? En dan bedoel ik niet allerlei flauwekul die je niet terughoort. OK, hij zit er zeer gelikt uit en is een genot om naar te kijken. Maar heb je de CAR JV strat wel eens gezien?

Les Paul
20 oktober 2006, 17:45
OK, het is natuurlijk allemaal persoonlijk. Maar juist daarom: ik hoorde laatst iemand spelen op een mexicaanse JV strat, volgens kenners de beste Mexicaan, en die klonk ook absoluut super. Ligt natuurlijk ook aan de speler, maar toch: de JV strat heb je voor zo'n 700 euro. Wat biedt die EJ nou eigenlijk wezenlijk meer? En dan bedoel ik niet allerlei flauwekul die je niet terughoort. OK, hij zit er zeer gelikt uit en is een genot om naar te kijken. Maar heb je de CAR JV strat wel eens gezien?

Natuurlijk kunnen er ook goede goedkopere strats zijn. Veel is afhankelijk van het exemplaar. Maar hou ze maar eens naast elkaar en hoor ze naast elkaar. Dan weet ik zeker dat mijn EJ je zal overtuigen. Ik heb hem vergeleken met vele andere strats, goedkoper en duurder (CS) en hij kwam er verreweg als beste uit.

Squier4ever
20 oktober 2006, 17:53
ik vind anderson bijv. ook helemaal nix.... veel te steriel

arjanb01
20 oktober 2006, 18:05
Sorry Arjan, maar ik ben het absoluut niet met je eens. Als bezitter van een EJ kan ik je melden dat mijn EJ een prima strat is. En dat was precies waar ik naar op zoek was. Die van mij staat dus niet gauw op marktplaats.
Maar veel mensen blijven denken dat je een gitaar uit de folder kan bestellen en dan kan ik mij de teleurstelling voorstellen als de leverancier zijn slechtste exemplaar heeft opgestuurd.

De MM Luke is een goede gitaar, maar ik vind ze erg karakterloos. Doe mij maar the real thing: Strat, tele en Les Paul (en stiekem ook wel PRS)

Dat is natuurlijk smaak, ben ik met je eens... Maar ik heb strats gehad (en de EJ bespeeld en in mn handen en hij kan gewoon niet tippen aan de MM qua afwerking) en als ik dat vergelijk met mn MM dan voelt de mijne gewoon beter, ook dat is persoonlijk. Ook ik heb naast mn MM ook the real thing: een gibson LP Standard, meer karakter inderdaad maar veelzijdiger dan mn MM zeker niet.

Tristan
20 oktober 2006, 19:18
Nou, ik weet het niet hoor...
Mijn idee is dat het verschil per exemplaar groter is dan het verschil per model, dat wil zeggen dat de kans erin zit dat je meer verschil kan horen tussen twee verschillende Strats van hetzelfde type dan tussen twee verschillende Strats van een ander type...

Dat gezegd hebbende vind ik de Eric Johnson Strat wel een bepaald karakter hebben dat je aan moet spreken...
Ik heb op de Eric Johnson Strat van Les Paul gespeeld en ik vond het ook een hele goede gitaar, maar hij heeft wel een bepaald soort feel die hem voor mij beperkter inzetbaar maakt...
Ik vind het een hele goede gitaar voor akkoorddingen en Pop dingen, maar voor de wat rauwere dingen en Blues en Rock vind ik hem een beetje te tam, het geluid heeft iets heel afgewerkts en gebalanceerds, wat heel mooi is, maar wat hem tegelijkertijd wat minder de ballen en rauwheid geeft die ik in sommige Strats (bijvoorbeeld de '56 Relic Strat) erg kan waarderen...
Ik denk dat dat met name ligt aan de kwartiersgezaagde hals van de Eric Johnson Strat, de staggered tuners werken hier ook aan mee en de elementen versterken dit ook nog eens als je versterkt speelt is mijn indruk...

Mijn eigen gitaar is een 50th anniversary Strat en die heeft de kwartiersgezaagde hals niet en andere pickups, dat merkte ik ook duidelijk als verschil met de Eric Johnson Strat...
Mijn gitaar klinkt al erg gebalanceerd en klinkt ook lekker bij Pop en akkoord dingen, maar de Eric Johnson Strat klinkt nog gebalanceerder en de tussenstandjes klinken bijna Strattier dan een Strat zeg maar...
Mijn 50th anniversary Strat heeft wat meer quirks, wat meer foutjes, maar daardoor wel wat meer ballen en rauwheid en daardoor vind ik haar weer lekkerder klinken voor Blues en Rock dingen en dat terwijl ze nog steeds ook te gek is voor Pop en akkoord dingen...
Ik ben in ieder geval erg blij met mijn gitaar...

Kijk, in een ideale wereld zouden we eigenlijk allebei moeten hebben, een Eric Johnson Strat of een 50th anniversary Strat voor de Pop en akkoord dingen en een Custom Shop '56 Relic Strat voor de Blues en Rock dingen, dan ben je eigenlijk klaar wat betreft Strats...
Iemand die ik ken heeft trouwens een '57 Reissue Strat die wat klank veel lijkt op mijn 50th anniversary Strat...

The Bottom Line is dus wat mij betreft dat de Eric Johnson Strat een bepaald karakter vertegenwoordigd en als dat je aanspreekt dan zijn er zeker weten wel hele goede te vinden (ik heb in ieder geval op een hele goede gespeeld), maar als het karakter je al niet aanspreekt dan kan je hem inderdaad beter niet kopen...
Bij de andere Strat modellen van Fender kan het voorkomen dat je een '57 Reissue treft die een vergelijkbaar karakter heeft als een 50th anniversary Strat of een American Series Strat of wat dan ook, daarbij zijn de verschillen minder model afhankelijk maar meer van het exemplaar afhankelijk dan bij de Eric Johnson Strat is mijn idee...

Michael AE
20 oktober 2006, 19:41
Ik heb er een aantal geprobeerd, maar vond er eigenlijk niet 1 echt goed klinken. Ik vind ze een beetje Suhr achtig eigenlijk. Weinig karakter. Het kan exemplarisch zijn, hoor, maar ik heb er zeker 4 geprobeerd die allemaal hetzelfde soort karakter hadden.

Wanneer kan ik die van jou eens proberen, Robbert? Ik beloof dat ik niet de oren van je kop blijf zeuren als ik hem goed vind. :D

bluegate
20 oktober 2006, 20:39
Ik ben heel tevreden over mijn EJ strat.
Ter vergelijking kan ik terugkijken op een japanse strat en een dure CS strat.
Dit is toch voor mij de beste gitaar die ik ooit heb gehad.
Beter dan de andere Fenders, Valley Arts & PRS'en die ik heb gehad.

De hals is perfect, lekker dik en de 12" radius geeft een breed gevoel.
Het geluid is zoals voor mijn idee een oude strat moet klinken.
Sustain is door het hout, lak & stalen tremoloblok erg goed.

Maar zoals met alle gitaar gerelateerde zaken, alles is puur smaak gebonden.
Voor mij een ideaal en voor een ander een gedrocht...
:seriousf:

Tristan
20 oktober 2006, 20:58
Ik heb er een aantal geprobeerd, maar vond er eigenlijk niet 1 echt goed klinken. Ik vind ze een beetje Suhr achtig eigenlijk. Weinig karakter. Het kan exemplarisch zijn, hoor, maar ik heb er zeker 4 geprobeerd die allemaal hetzelfde soort karakter hadden.

Wanneer kan ik die van jou eens proberen, Robbert? Ik beloof dat ik niet de oren van je kop blijf zeuren als ik hem goed vind. :D

Ik vond de Eric Johnson Strat van Robbert inderdaad ook een beetje richting de Superstrats gaan wat betreft karakter, maar voor mijn gevoel is het meer Anderson dan Suhr hoor en het heeft toch ook wel weer een Fender karakter, het is volgens mij dus een beetje een mix tussen een Fender en een Anderson wat betreft sound en feel...

Michael AE
20 oktober 2006, 21:02
Tsja, ik vond de feel wel 100 keer beter dan een Suhr, hoor. Als ik zo'n sound zou willen, zou ik 100% voor de EJ gaan ipv voor een Suhr.

Tristan
20 oktober 2006, 21:17
Ja, maar ik vind de sound en feel van een Anderson ook 100 keer beter dan die van een Suhr, daar gaat het echter niet om, de Eric Johnson Strat is echt weer een andere gitaar, een beetje een kruising tussen een Anderson en een Fender dus naar mijn idee...

Michael AE
20 oktober 2006, 21:44
Dat vond ik dus niet. Ik hoorde er duidelijk een Suhr-achtig karakter in.

Wizz
20 oktober 2006, 21:54
Het is gewoon een professioneel gepimpte 50's strat. En de eigenaren van een goed exemplaar zijn bofkonten. Onder diegenen die hem blind besteld hebben vanwege een paar kwartjes extra korting zullen minder grote bofkonten zitten, da's zeker. En "het karakter van een Suhr" ? Dat zijn dacht ik toch twee dingen, "Suhr" en "karakter" ?
Mensen die dachten dat ze met zo'n plank het soundje van Johnson wel eens effe zouden kunnen reproduceren zullen hem inmiddels wel te koop hebben staan, net als al die Clapton-strats, ook prima gitaren...

Wizz

Tristan
20 oktober 2006, 21:58
Dat vond ik dus niet. Ik hoorde er duidelijk een Suhr-achtig karakter in.

Dan heb jij een paar voor onze smaak mindere Eric Johnson Strats getest...

Tristan
20 oktober 2006, 22:06
Het is gewoon een professioneel gepimpte 50's strat. En de eigenaren van een goed exemplaar zijn bofkonten. Onder diegenen die hem blind besteld hebben vanwege een paar kwartjes extra korting zullen minder grote bofkonten zitten, da's zeker. En "het karakter van een Suhr" ? Dat zijn dacht ik toch twee dingen, "Suhr" en "karakter" ?
Mensen die dachten dat ze met zo'n plank het soundje van Johnson wel eens effe zouden kunnen reproduceren zullen hem inmiddels wel te koop hebben staan, net als al die Clapton-strats, ook prima gitaren...

Wizz

Voor Michael en mij is Suhr inderdaad het tegenovergestelde van karakter...
Mij lijkt de Eric Johnson Strat vanwege haar beleefde karakter juist wel erg geschikt om er Eric Johnson achtige sounds uit te halen, ik vind zelf dat beleefde karakter echter meer geschikt voor akkoordpartijtjes en tweede partijtjes, met name in Pop dingen en niet zozeer voor leadsounds...
Die Clapton Strats vind ik persoonlijk echt walgelijk, met name ook vanwege de pickups en de electronica, die vind ik echt waardeloos klinken...

Michael AE
20 oktober 2006, 22:07
Het is gewoon een professioneel gepimpte 50's strat. En de eigenaren van een goed exemplaar zijn bofkonten. Onder diegenen die hem blind besteld hebben vanwege een paar kwartjes extra korting zullen minder grote bofkonten zitten, da's zeker.

Ja, goede exemplaren zijn meestal enorm verschillend van de minderen, maar die ik bij jou had gehoord, had toch dat typische midden en de hoge output die Suhrs ook hebben. Het was een gitaar met meer mojo en meer ballen dan alle Suhrs die ik gehoord heb, maar toch hoorde ik er dat "moderne strat" geluid in.


En "het karakter van een Suhr" ? Dat zijn dacht ik toch twee dingen, "Suhr" en "karakter" ?

Touche.


Mensen die dachten dat ze met zo'n plank het soundje van Johnson wel eens effe zouden kunnen reproduceren zullen hem inmiddels wel te koop hebben staan, net als al die Clapton-strats, ook prima gitaren...

Wizz

Ja, dat is zeker waar, alhoewel je met zo'n gitaar wel eerder in de buurt komt dan met een willekeurig ander instrument. Trouwens, persoonlijk blijf ik liever mijlenver van de sound van Johnson verwijderd; misschien dat die gitaar mij daarom niet zo aanspreekt.

Michael AE
20 oktober 2006, 22:08
Dan heb jij een paar voor onze smaak mindere Eric Johnson Strats getest...

Dat geloof ik best, maar aan de andere kant denk ik niet dat Wizz een slecht exemplaar in zijn winkel hangt.

Tristan
20 oktober 2006, 22:25
Dat geloof ik best, maar aan de andere kant denk ik niet dat Wizz een slecht exemplaar in zijn winkel hangt.

Hij zal betere en mindere exemplaren in zijn winkel hebben, dat geloof ik wel, maar slechte exemplaren zullen het waarschijnlijk niet zijn nee...

Volgens mij heb jij het met name over het versterkte karakter van de Eric Johnson Strats en daarbij viel mij het geproduceerde Strattier dan een Strat soundje op van de tussenstandjes...
Wat ik met dat Anderson achtige bedoelde was waarschijnlijk de extra ballen, mojo en openheid die jij ook opmerkte t.o.v. een Suhr...
Ik vond de Eric Johnson Strat akoestisch ook niet dat typische soundje waarin alleen middengebied zit hebben dat die Suhrs vaak hebben, de Eric Johnson klonk opener met meer rinkel en ook meer ballen in het laag...
Er zit wel een bepaalde strakheid of droogheid in het laag en in het midden die ikzelf dan ook wel weer met Suhrs associeer, maar het laag van de Eric Johnson Strat had dan weer een bijna piano achtige kwaliteit, erg bijzonder...
Ik vond het zowiezo wel een bijzondere gitaar, maar of ik zelf zo'n Eric Johnson Strat zou kopen weet ik niet, ze heeft voor mij, zoals ik al zei, een erg specifiek karakter...

Anders Destium
20 oktober 2006, 22:35
Volgens mij is het heel simpel: een gitaar kan nog zo goed zijn, als het niet klikt dan klikt het niet. Voor een ander zal dezelfde gitaar het helemaal zijn, gelukkig maar!

Tristan
20 oktober 2006, 23:32
Ja, dat is absoluut waar...
Ik vond het in ieder geval wel opvallend dat de Eric Johnson Strat naast het typische Fender karakter wat er ook wel inzit haar eigen specifieke karakter had en dat vond ik er juist wel goed aan...
Sommigen zal het aanspreken, anderen niet, maar ik vond het wel een goede gitaar, persoonlijk zou ik er echter niet voor gaan...
Een miskoop lijkt het mij zeker niet, als je maar weet waar je de gitaar voor wil gaan gebruiken...

Michael AE
21 oktober 2006, 00:15
Begrijp me niet verkeerd, ik vond het ook een goede gitaar, maar na de verhalen van Robbert die hem prefereerde boven mijn CS '56 viel hij me toch erg tegen.

Tristan
21 oktober 2006, 00:35
De Relic '56 Strat heeft meer ballen, dus ik prefereer die ook, maar voor sommige stijlen lijkt die Eric Johnson mij ook wel te gek hoor, alleen heb ik nu zelf al een 50th anniversary Strat en die kan in principe hetzelfde aan, bovendien vind ik het karakter daarvan weer net iets lekkerder, dus heb ik zo'n Eric Johnson Strat niet meer nodig...

turboblues
21 oktober 2006, 02:40
Relics all the way! Er heeft er mij nog geen 1 teleurgesteld!
Heb er tot nu toe 4 mogen proberen ; als ik ooit nog een Strat koop is het dat..

Eko
21 oktober 2006, 10:46
Ik heb de EJ geprobeerd en vond hem een goed produkt voor een bepaalde doelgroep. Namelijk jongere gebruikers. Die zullen hem kopen vanwege de naam. dat is de reden dat hij door Fender gebracht wordt. Als gitaar vond ik hem tegenvallen. Voor datgene wat hij brengt vind ik hem te duur. Hij mist de echte finesses van een Custom instrument. Hij is zo vlak van klank en uitgebalanceerd dat bijna iedereen er een geluid uit kan krijgen. Het echte bijtende van een singlecoil is er bijna uitgesloopt. Als je hem vergelijkt met een instrument als een uit de American Vintage serie ,van dezelfde prijsklasse, vind ik de laatste veel meer karakter hebben.

Michael AE
21 oktober 2006, 18:11
Dat vind ik dus ook, maar ik wil graag weten wat mensen die hem een tijdje hebben er van vinden. Bluegate? Robbert? ;)

Les Paul
21 oktober 2006, 20:22
Die van mij is een echte blijver! Hij is clean zeker prima, maar met de juiste pedaaltjes en juiste amp krijg je een heerlijke moddervette bluestone er uit. Hij heeft erg veel harmonischen en dat maakt een kwalitatief goede gitaar.
Sustain is erg goed.
Het klopt dat de elementen niet heel veel output hebben, maar dat hadden de oude strats ook niet.

bluegate
22 oktober 2006, 01:16
Zoals ik al eerder heb gepost, dit is een goede gitaar.
Maar je moet even een aantal EJ's proberen en de beste eruit halen.

Hij is strak afgewerkt met Nitro lak die op duurdere CS modellen wordt
gebruikt.
Sustain is erg goed door het gebruikte hout, lak & stalen tremoloblok.
Heeft een Piano achtig geluid, mooie definitie.
Klinkt wat mij betreft echt als een authentieke strat uit de 50's.
Hals is heerlijk om op te spelen en ik ben zeer blij met de 12" radius
plus de overgang van V naar C profiel.

Ik heb zelf een dure CS gehad (oude foto's kun je op mijn site vinden bij Pics).
En ook andere top merken zoals Valley Arts & PRS, deze klinkt en speelt beter
dan al die andere gitaren.

GibsonSG
22 oktober 2006, 20:31
Gaat deze hele topic ineens over een discussie welke gitaar beter is:confused:

Dylan61
9 maart 2007, 00:11
Hoe klinkt zo'n EJ Strat met lead dun of vet?

Wat ik heb kunnen vinden van Eric Johnson zelf klinkt zijn eigen Strat erg dunnetjes.