PDA

View Full Version : progressies en modus



-=JEROEN=-
20 oktober 2006, 14:14
ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren met modus, om ze uit mn hoofd te leren door ze te spelen, en ze daardoor ook beter te leren herkennen... en omdat ik tegelijkertijd ook met progressies bezig ben, kwam ik het volgende tegen:

C Dm G C (I IIm V I) wordt C D G C (I II V I) waardoor je dus C Lydisch speelt ipv Ionisch... ik zou zelf eerder geneigd zijn om te zeggen "dan speel je G majeur ipv C majeur", maar begrijp niet zo goed waarom dit niet zo is, tis echt C lydisch (zegt men)

ook kwam ik bij een andere Lydische progressie uit ( C D F C - I II IV I ) maar dit was niet helemaal wat ik zocht, omdat de ladder met ieder akkoord verschuift (g over C, fis over D, f over F, e over C) en dat vind ik lastig tijdens het soleren en het bedenken van een melodie

kan iemand mij uit leggen waarom C-D-G-C Lydisch is en niet gewoon G Majeur?

en weet je nog andere voorbeelden van Lydische progressies?

Jimi Hendrix
20 oktober 2006, 14:37
ik zou dat niet lydisch noemen, maar de D als tussenvijf naar G benoemen...

Cmaj7#11 op de eerste trap, dat is lydisch...

-=JEROEN=-
20 oktober 2006, 15:26
je bedoelt tussen V van G?

dus een soort van I (V) V I ?

maar als je het toch lydisch zou moeten noemen, hoe zou je dat kunnen verklaren dan?

Jimi Hendrix
21 oktober 2006, 19:43
niet, want lydisch is niet tonaal, maar modaal....

-=JEROEN=-
22 oktober 2006, 12:18
ik weet het verschil niet tussen tonaal en modaal

johantipker
23 oktober 2006, 11:29
Tonaal zegt iets over de toonsoort, modaal over de gebruikte ladder.

In je voorbeeld speel je strikt genomen in G majeur. de modus (meervoud modi)
dwz ladder die je gebruikt zou kunnen zijn C lydisch, dus modaal gezien speel je dan in C lydisch over de toonsoort G. Hoewel je ook het stukje tonaal in C zou kunnen zien met een tussenvijf (D) voor G (zie de terechte opmerking medeforummer J. Hendrix) en dan in principe nog steeds modaal C lydisch spelen over in ieder geval die D.

Of je speelt over die D, modaal D mixo. Ik speel in zo'n geval over een dominant akkoord of tussenvijf graag A aelisch mineur, dus de paralelle ladder van G majeur die begint op de kwint van D, en dat is dus weer modaal....

de freaky stuff zou je wellicht bovenmodaal kunnen noemen...... :D

-=JEROEN=-
23 oktober 2006, 11:44
aha dus progressies zijn altijd tonaal?

taylor
23 oktober 2006, 11:57
niet altijd, kan atonaal, bitonaal zijn

gorgasm
23 oktober 2006, 12:36
wat jammer dat mensen als jullie zo'n dingen niet in n tutorialtje gieten.

de beste stuurlui blijven idd staan

johantipker
23 oktober 2006, 13:59
op zich wel leuk plan, heb er ook al aan gedacht, het probleem is dat je daar weken mee bezig bent, waar ik wel al aan heb zitten denken is om een zootje pagina's uit een theorie boek te scannen en on line te zetten. (pdf pages of zo) zit je wel weer met toestemming / auteursrechten enzo...

Das Schaap
23 oktober 2006, 22:17
wat jammer dat mensen als jullie zo'n dingen niet in n tutorialtje gieten.

de beste stuurlui blijven idd staan
Dit is veels te veel om "ff" in een tutorial te gieten. :hippie:
Als je gewoon vragen blijft stellen kom je vanzelf waar je wil zijn, het enige verschil is dat je moet formuleren wat je wil weten. Of je leest gewoon andermans vragen mee en dan pik je ook vaak wel wat op. :satisfie:

taylor
24 oktober 2006, 10:31
ja idd ,de meeste harmonieleer boeken bestaan wel uit een pagina of 200+ en die zijn dan nog minimaal in uitleg bv geen jazzharmonie enz.

je zou ook naar de plaatselijke bib kunnen gaan er zijn er altijd wel wat te vinden denk ik.

-=JEROEN=-
24 oktober 2006, 11:36
de truuk is misschien om het te veréénvoudigen

neem hoofdstuk 1 van je harmonieleerboek en vat het zo kort mogelijk samen, maar dan wel zo omschreven dat wij kneuzen het ook nog begrijpen

je hoeft echt niet de hele harmonieleer in 1 lesje uit te leggen, maar maak een beginnetje, want nu heb ik steeds beginners vragen waar ik gevorderde antwoorden op krijg, en daardoor snap ik 't nog steeds niet, omdat ik dus kennelijk een basis mis, zoals zo velen hier denk ik

jullie zijn met zn drieën (schaap, jimi, johan), dus als je elkaar effe een PM stuurt, wie welk basis onderdeeltje onder handen neemt, zal je zien wat een enorme dankbaarheid je zal krijgen van velen hier... kleine moeite, groot gebaar

om dus even terug te gaan naar het onderwerp, wat is (in het kort):

tonaal
atonaal
bitonaal
modaal

(niet te kort aub ;))

Jimi Hendrix
24 oktober 2006, 11:59
jullie zijn met zn drieën (schaap, jimi, johan), dus als je elkaar effe een PM stuurt, wie welk basis onderdeeltje onder handen neemt, zal je zien wat een enorme dankbaarheid je zal krijgen van velen hier... kleine moeite, groot gebaar

vind ik geen goed plan, als er goede vragen worden gesteld komen er goede antwoorden.



om dus even terug te gaan naar het onderwerp, wat is (in het kort):

tonaal
atonaal
bitonaal
modaal

(niet te kort aub ;))

tonaal: volgens het tonica-subdominant-dominant systeem. MOZART, BEETHOVEN

daartussen zit chronologisch nog zwevende tonaliteit: door verregaande alteraties etc is de tonaliteit soms niet goed vast te stellen, nog wel cadens af en toe V-I (of truckschluess-achtige verbindingen). WAGNER: TRISTAN UND ISOLDE dubbelzinnige akkoorden, zeer veel modulaties etc.

atonaal: doorvoering van zwevende tonaliteit: door nog vrijere stemvoeringen (feitelijk het ontbreken van stemvoering in de tonale zin) en emancipatie van de dissonanten is het tonale systeem niet meer te herkennen. SCHOENBERG. eind aan de tertsenstapelingen.
coherentie door intervallen, ritmiek, wiskundige principes.

bitonaal: 2 tonaliteiten tegelijkertijd (daar is ie weer: BARTOK, overigens was hij een kei in het combineren van atonaal, tonaal en modaal, wat wel werd genoemd: chromatische tonaliteit). Vb: (piano): linkerhand heeft andere voortekens dan rechterhand.

modaal: is (in westerse geschidenis) voorloper van tonica-subdominant-dominant systeem (GREGORIAANS), is harmonisch statisch, maar de melodie maakt de spanning: de modus geeft een set, die je kunt omschrijven als een 'sfeer'. Uiteraard kun je in de jazz daar dan weer vage dingen overheen spelen om grotere spanning te creëren. In de klassieke muziek is DEBUSSY een pionier die weer de modaliteit ging gebruiken (oa onder invloed van GAMELAN)
Voorbeeld uit de rock: de nummers van hendrix waar ie heel lang op een akkoord blijft hangen (voodoo child) of die II-V nummers (santana, donny-hathaway, DORISCH). Jazz: Miles - Kind Of Blue (So What, Flamenco Sketches)

wikipedia is your friend in deze...

of anders sesam atlas van de muziek deel 1 en 2.
en luister die muziek en leer 't waarderen....

johantipker
24 oktober 2006, 13:41
Origineel gepost door -=JEROEN=-
jullie zijn met zn drieën (schaap, jimi, johan), dus als je elkaar effe een PM stuurt, wie welk basis onderdeeltje onder handen neemt, zal je zien wat een enorme dankbaarheid je zal krijgen van velen hier... kleine moeite, groot gebaar



vind ik geen goed plan, als er goede vragen worden gesteld komen er goede antwoorden.

Meesterlijk plan, Jimi gaat t allemaal opschrijven!!! Ik schrijf wel een voorwoord en vertel of hij t goed heeft gedaan! :D

Tot over 7 maanden Jimi!

-=JEROEN=-
24 oktober 2006, 17:51
hahaha :seriousf:

nah, 't hoeft echt niet super uitgebreidt

als 't maar goed te begrijpen is voor ons beginners


@jimi: hee, das ineens een stuk uitgebreider, dank!