PDA

View Full Version : Hiss (ruis) probleem



Snow
20 oktober 2006, 13:36
Hallo,

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een noise-free signaal voor mijn gitaar.
Eerst rechtstreeks in de Line-in van mijn Audigy 2 ZS (KX drivers) => Zwak signaal (natuurlijk) en daar de gain omhoog moest, veel hiss.
Dan een GDI21 (DI/preamp) tussen geplaatst => Iets beter signaal maar sinds de GDI21 een amp-out en geen line-out heeft nog steeds te zwak en terug veel hiss.
En nu dacht ik met de EMU 1616M PCI niks meer van problemen te hebben maar blijkt dat ik nog steeds last heb van hiss. Het signaal is krachtig genoeg door de preamps van de EMU maar het achtergrong geluid is voor mij toch iets teveel.
Volgens wat ik op het net vind blijkt het nu de single coil pickups van mijn strat te zijn. Dit is een California strat met Tex-Mex pickups en die blijken nog wat extra hoge tonen weer te geven wat helpt bij meer ruis geven.
De Hum heb ik ook en die kan wel op de 1 of andere manier verholpen worden.
Ik spreek hier trouwens over cleane presets in Guitar Rig 2, zoals de jazz presets. Ik gebruik praktisch nooit distortion.
Weet er iemand of het inderdaad aan mijn pickups en isolatie van mijn gitaar ligt?
Wat kan ik eraan doen, gewoon EQ en de hoge tonen eruit halen (wat helpt maar een doffere klank geeft) of bij de gitaarwinkel nieuwe pickups kopen en gitaar-electronica laten isoleren?
Ik kom er echt gek van. Ik zit nu met een EMU 1616M PCI die me bijna hetzelfde signaal geeft als wanneer ik een preamp, zoals de Terratec Hi-Jack tussen min gitaar en Audigy zou stoppen. Die Hi-jack kan misschien zelfs nog beter klinken denk ik daar hij 2 Mohm is.
Ik ben ten einde raad amigos.

Alvast bedankt

bert k
20 oktober 2006, 13:43
Probeer de gitaar eens op een heel andere setup, als je de kans hebt. Dan kan je horen of de ruis er nog steeds is, dus of het door je gitaar komt. Als dat het geval is zou je andere elementen kunnen overwegen. Ik heb een strat met Kinmans, en die zijn heel stil. Maar brom en ruis hoort toch een beetje bij een Strat.

Snow
20 oktober 2006, 13:58
Ik kan de R U I S enigszins camoufleren door de treble n mid wat in te tomen (guitar rig)

Is dit nu normaal? ik spreek wel over die zonder EQ. Ik begin me af te vragen of het die presets niet zijn die te scherp staan. Ik ben zoiezo al geen tweaker, ik kom bijna nooit aan de draaiknoppen van m'n amp. Is het nu dan nu een goed moment om daar aan te beginnen?

http://users.pandora.be/snowy/Hiss/

Er is ook een enorm verschil tussen de normale en uit fase standen. Ik ben bijna verplicht van altijd op de uit fase stand te spelen.

Die pickup noise mp3 laat trouwens horen wat er gebeurt als ik met mijn gitaar naar de PC kast toe ga (eerst in nek pickup stand en dan uit fase). Wie kan er nog zeggen een heli na te doen met zijn gitaar? dacht ik al....;)

Ik heb dit forum trouwens wel gemist, was al een jaartje geleden denk ik.

bert k
20 oktober 2006, 14:24
Ik kan hier op mijn werk niet luisteren, doe ik vanavond. Maar een heli nadoen, oeioei, dat is niet best...

(En noem het nou gewoon ruis. Hiss is zo buitenlands...)

bass blom
20 oktober 2006, 14:56
naar de pc kast.. staat daar toevallig ook een crt monitor?
die dus uitzetten of vervangen door een lcd.

Snow
20 oktober 2006, 15:03
Thehe ok Bertholomus

TFT schermpje hier BB, Samsung Syncmaster 930BF

Klinkt als een fan niet?

Ik heb een papst op 5V vooraan in m'n Antec SLK3000B en achteraan een standaart Antec tricool op laagste stand, dan een Zalman CPS7000B-CU op m'n A64 op laagste stand en nog een Zalman VF700-CU op m'n 7800GT op 5V. M'n HD hangt op en moederbord (ASUS A8N-E) ventilator is vervangen door een Zalman heatsink, dit allemaal om m'n PC zo stil mogelijk te laten draaien. NO NOISE is dus belangrijk voor mij!

bert k
20 oktober 2006, 15:51
Is zeker belangrijk, ik heb hetzelfde probleem gehad, nu een zeer stille PC.

Let op de verwarring: een CRT monitor straalt in en veroorzaakt brom, geen ruis. Ruis is toch meer de electronische componenten.

Wat ook een oplossing is (Maar wel een lapmiddel) in Adobe Audition, het opnameprogramma, zit een goeie tool om ruis te verwijderen. Maar dat is dus achteraf, na het opnemen.
Hoge tonen eruit draaien vind ik geen optie. Dan verdwijnt de ruis, maar ook je toon.

Snow
20 oktober 2006, 17:07
Ik denk dat dit wel iets is voor mij.

Hush Super C

http://www.rocktron.com/frameset1.html

Allen wat prijzig, €170 is me wat te veel daar ik niet 100% zeker ben of dit de ruis volledig zal verwijderen.

Hmm, ik kijk nog ff rond.