PDA

View Full Version : afstellen hals



3chordman
20 oktober 2006, 11:18
Hallo,

Heb me gisteren aangemeld op deze boeiende site nadat ik al geruime tijd de berichten op dit forum lees.

Ik tokkel al zo'n 35 jaar maar pas onlangs ontdekte ik Tommy Emmanuel en Dadi en via deze site zelfs pickers uit nederland die naar mijn bescheiden mening niet onderdoen voor bovengenoemde.

Ik luister nu voornamelijk naar deze muziekstijl luister. Met behulp van tabs ben ik nu aan het stoeien met nummers zoals Windy and Warm, Borsalino :)

Onlangs was ik in een grote muziekzaak om wat gitaren te proberen.
Er hingen enkele Taylor's en wat me opviel was dat de snaren wel erg hoog boven het fretboard stonden, +/-5mm op de 12e fret
Volgens de verkoper kon hij de hals wel zo verstellen dat de afstand precies was zoals ik zou willen...dat afstellen zou hij dan binnen een kwartiertje gedaan hebben.

Werkt dat echt zo snel?

groet,

3chordman

LaurentB
20 oktober 2006, 11:30
Hallo,
(...)
Onlangs was ik in een grote muziekzaak om wat gitaren te proberen.
Er hingen enkele Taylor's en wat me opviel was dat de snaren wel erg hoog boven het fretboard stonden, +/-5mm op de 12e fret
Volgens de verkoper kon hij de hals wel zo verstellen dat de afstand precies was zoals ik zou willen...dat afstellen zou hij dan binnen een kwartiertje gedaan hebben.

Werkt dat echt zo snel?

groet,

3chordman

Dat afstellen van de hals is op zichzelf een kwestie van de halspen voorzichtig bijdraaien, dus dat is niet zoveel werk. ALS het probleem daaraan ligt, tenminste.

Enra
20 oktober 2006, 11:38
Beetje ruig verhaal!!!

Een hals verstellen om de actie aan te passen kan in sommige gevallen. Maar als de hals correct is afgesteld, dwz de juiste holling, moet je dat vooral zo laten.

Actie omlaag brengen kan dan vooral door het zadel lager te maken; en in sommige gevallen - als dat bv fabriekstechnisch klungelwerk is - het topkammetje.

Een winkelier die voor jou de actie van een gitaar even zal afstellen in een kwatier tijd door aan de trussrod te draaien komt qua 'know-how' wel erg minimaal over. Maar goed, soms verkoopt dat!!!

3chordman
20 oktober 2006, 11:41
Dat afstellen van de hals is op zichzelf een kwestie van de halspen voorzichtig bijdraaien, dus dat is niet zoveel werk...


Maar is het effect dan ook meteen merkbaar?
Ik zou denken dat zo'n hals zich eerst moet 'zetten' en dat met het aandraaien van de stang de snaren niet binnen een kwartier van bijv. 5 mmm naar 2 mm zou gaan?

LaurentB
20 oktober 2006, 12:43
Beetje ruig verhaal!!!

Een hals verstellen om de actie aan te passen kan in sommige gevallen. Maar als de hals correct is afgesteld, dwz de juiste holling, moet je dat vooral zo laten.

Actie omlaag brengen kan dan vooral door het zadel lager te maken; en in sommige gevallen - als dat bv fabriekstechnisch klungelwerk is - het topkammetje.

Een winkelier die voor jou de actie van een gitaar even zal afstellen in een kwatier tijd door aan de trussrod te draaien komt qua 'know-how' wel erg minimaal over. Maar goed, soms verkoopt dat!!!

Ja, maar ze zullen kwaliteitsgitaren als Taylors toch niet standaard met te hoge zadels afleveren? Daarom zou je inderdaad eerder aan een wat verkeerd afgestelde hals denken. Toch?

LaurentB
20 oktober 2006, 12:46
Maar is het effect dan ook meteen merkbaar?
Ik zou denken dat zo'n hals zich eerst moet 'zetten' en dat met het aandraaien van de stang de snaren niet binnen een kwartier van bijv. 5 mmm naar 2 mm zou gaan?

Het effect is wel degelijk meteen merkbaar, maar daarna zet de hals zich inderdaad ook nog. Zoals Piëzo al in een andere thread zei: de hals moet bijna goed gezet worden, en de rest komt er vanzelf achteraan.
Maar eigenlijk moet wel eerst gecontroleerd worden of de hals inderdaad te hol staat.

Enra
20 oktober 2006, 13:16
Ja, maar ze zullen kwaliteitsgitaren als Taylors toch niet standaard met te hoge zadels afleveren? Daarom zou je inderdaad eerder aan een wat verkeerd afgestelde hals denken. Toch?

Hallo, hallo!! Ik betwijfel of ze bij Taylor de hals verkeerd afstellen. Een halspen is bovendien niet bedoeld voor het afstellen van de actie, maar voor de neck-relief. En dat is iets dat in het 'leven' van een gitaar niet vaak hoeft te gebeuren.

Bij de instrumenten die ik bouw stel ik de halspen één keer af. En als er niet opeens voor een set X-light of Heavy gekozen wordt, hoef ik er niets meer aan te doen.

Bovendien is een gitaar die gebruikt wordt voor slag anders afgesteld dan een gitaar voor fingerpicking. Taylor weet maar ten dele - ze maken immers ook modellen die bij uitstek gemaakt zijn voor fingerpicking - wat de bedoeling is van de gitarist. Kortom, een te hoog zadel ligt wat mij betreft veel meer voor de hand.

Maar er kunnen meer oorzaken zijn. Extreme droogte of extreme hoge luchtvochtigheid die in hoge mate afwijkt van de omstandigheden waaronder de gitaar gebouwd is, kunnen ook hun impact op actie hebben.

Enra
20 oktober 2006, 13:27
Maar is het effect dan ook meteen merkbaar?
Ik zou denken dat zo'n hals zich eerst moet 'zetten' en dat met het aandraaien van de stang de snaren niet binnen een kwartier van bijv. 5 mmm naar 2 mm zou gaan?

Als je een halspen aandraait moet dat gebeuren met de snaren onder normale spanning. Het effect is veelal onmiddelijk zichtbaar en merkbaar.

Maar meen je dat nu werkelijk - van 5mm naar 2mm op de twaalfde fret? Ik bedoel, 5mm is te veel; en 2mm, is behoorlijk laag, ofschoon, niet onmogelijk. En als je dat zou willen dan wil ik wel eens zien hoe ze dat doen - 3mm eraf - door aan de trussrod te sleutelen!

Overigens heb je met een dergelijke actie wel degelijk voldoende neck-relief nodig. Anders klettert en buzzzzzed je gitaar aan alle kanten. En ik denk dat Taylor voor een passende neck-relief standaard wel gezorgd heeft.

LaurentB
20 oktober 2006, 13:44
Hallo, hallo!! Ik betwijfel of ze bij Taylor de hals verkeerd afstellen
(...)
Ja, dat is ook weer raar, geef ik toe. Het is sowieso raar, dat een Taylor zo extreem afgesteld zou staan, vind ik.

3chordman
20 oktober 2006, 14:07
..Maar meen je dat nu werkelijk - van 5mm naar 2mm op de twaalfde fret? Ik bedoel, 5mm is te veel; en 2mm, is behoorlijk laag, ofschoon, niet onmogelijk.


Ik had geen schuifmaat of voeler bij maar +/- 5 mm moet het toch geweest zijn. Een lage actie (bijv. die +/- 2 mm) zonder fretbuzzing lijkt mij heerlijk spelen maar nogmaals dat is natuurlijk zeer persoonlijk.


...En als je dat zou willen dan wil ik wel eens zien hoe ze dat doen - 3mm eraf - door aan de trussrod te sleutelen! ...

Ik vermoedde al dat door het aandraaien van de trussrod zo'n groot verschil niet verholpen kon worden, daarom heb ik het de verkoper ook niet laten uitvoeren. Heb inmiddels begrepen dat het meer effect heeft om het zadel te verlagen en uiteraard moet de kromming correct zijn afgesteld.

tot zover alvast dank voor jullie reakties

groet,
3chordman

gospelgibson
21 oktober 2006, 15:29
+/_ 5 mm is idd aan de hoge kant 3,5 is mooi .

Maar het ligt eraan of de hals hol is. In dat geval moet de holling er uitgesteld worden en dat is zo gepiept.
Als echter da hals de juiste holling al heeft moet de hoogte van de brugkam dus omlaag. Dat is iets meer werk en mijn ervaring met gitaarzaken is dat ze het met de vlakheid v/d bodum v/d brugkam niet zo nauw nemen, terwijl dit zeer belangrijk is.

Duurt minstens een half uur, maar eerder langer.

Martin