PDA

View Full Version : Hollowbody PRS P90



Pagina's : [1] 2

G.G.
20 oktober 2006, 09:56
Na lang tobben ben ik eruit.

Het wordt een PRS met een hollowbody met P90 elementen , geen halshoek en een Diego deluxe (weer een lefthanded) met 1 f-hole (bovenkant)

Deze gitaar wordt de basis van het verhaal:

http://www.kitepower.com/prs/images/archtop-3.jpg

Ik neem 1 f-hole omdat de onderste ervoor zorgt dat de knoppen op rare plekken komen, en ik wil de standaard PRS opzet houden (1 toggleswitch en 2 potmeters.

De top (donkere stukken worden smaller gemaakt zodat de buitenste lichte randen langs de rand van de body komen):

http://img152.imageshack.us/img152/5653/image00039ek6.jpg

Het bodyhout: (is nu nog 2 cm te dik, maar dat laat ik misscien wel zo, dan kan ik in de achterkant ook een carve aanbrengen (archtop en archback)).

http://img151.imageshack.us/img151/1715/image00040hu0.jpg

Ik heb een kolomboor tot mijn beschikking, dus ik zou de top, na carven ook aan de binnekant kunnen uithollen op een veilige manier.

Na Javaca gezien te hebben op de DGBM met strookjes fineer overweeg ik om een binding in de f-holes en rondom de body aan te brengen. (Het moet in ieder geval een serieuze kandidaat worden voor de DGBM)

Als basis gebruik ik de plaatjes van deze site:

http://www.guitaristjeffmiller.com/guitars12.htm

En natuurlijk de PRS topics van o.a. Minda en Hassent

De hals zal ik maken van esdoorn (misschien weer gelamineerd met fineer van Wenge). De keus is op esdoorn gevallen omdat ik bang ben dat een Mahonie body, met merbau top en Mahonie hals een te zompig geluid zal geven, en esdoorn werkt gewoon lekker.

Dit weekend zal ik bezig zijn met de 1:1 tekeningen voor de gitaar en het puzzelen en meten van een Gibson achtige mensuur, in combinatie met een F-spaced tremelo en elementen (weet iemand een goed setje f-spaced P90's?

Orpheo
20 oktober 2006, 10:08
oh dit project lijkt me ZO gaaf worden!

een lekker setje p90's? in humformaat of echt p90? ik ken er genoeg... :chicken:

hassent
20 oktober 2006, 10:21
Die kleur is praktisch het zelfde als mij zelfbouw PRS, kijk maar in m'n topc, een na laatste pagina. Ik heb nogal wat poeder over dus als je iets nodig hebt... PM me maar.

[Edit: dit is voor G.G. only, ik kan niet de hele wereld voorzien natuurlijk :D )

G.G.
20 oktober 2006, 10:22
oh dit project lijkt me ZO gaaf worden!

een lekker setje p90's? in humformaat of echt p90? ik ken er genoeg... :chicken:
Nee, gewoon P90 formaat, en het liefst een beetje betaalbaar.

Ibanez RuleZ
20 oktober 2006, 10:23
what happened to your "1 guitar each year" philosophy? ;)

volgens mij krijgen we weer een mooi project te zien. in ieder geval een met een bijzondere top

harrald

G.G.
20 oktober 2006, 10:24
Die kleur is praktisch het zelfde als mij zelfbouw PRS, kijk maar in m'n topc, een na laatste pagina. Ik heb nogal wat poeder over dus als je iets nodig hebt... PM me maar.

[Edit: dit is voor G.G. only, ik kan niet de hele wereld voorzien natuurlijk :D )Hij wordt gewoon naturel, dus alleen blanke lak, eventueel wat zwarte inkt om nerven naar voren te brengen (maar het hout heeft bijna geentekening, dus ik denk dat dat niet echt zinnig is).

G.G.
20 oktober 2006, 10:28
what happened to your "1 guitar each year" philosophy? ;)

volgens mij krijgen we weer een mooi project te zien. in ieder geval een met een bijzondere top

harrald

Helemaal niets, de SRV strat is begonnen op 30 mei dit jaar (dus al bijna een half jaar oud, en hij is nog niet af. Dit project wordt een stuk lastiger en zal denk ik ook langer duren. Soms is het leuk om het begin van een project te hebben terwijl je met het eind van een ander project bezig bent. Het zijn twee heel verschillende dingen die je dan doet. Alleen maar afwerking doen gaat erg vervelen, de afwisseling maakt het juist leuk.

Noid
20 oktober 2006, 10:33
Wow, dit kan een heel mooie gitaar gaan worden, mooi materiaal voor de top! Krijgt deze gitaar onder de pots wel een cavity, of komt die alleen bij het F-gat? Heb je het hout voor die hals al? Wordt het ook gevlamd esdoorn net als bij die link van Jeff Miller?

G.G.
20 oktober 2006, 10:46
Wow, dit kan een heel mooie gitaar gaan worden, mooi materiaal voor de top! Krijgt deze gitaar onder de pots wel een cavity, of komt die alleen bij het F-gat? Heb je het hout voor die hals al? Wordt het ook gevlamd esdoorn net als bij die link van Jeff Miller?

Hij krijgt zowel onder als boven een cavity en die loopt dan achter de brug door (of tussen de elementen).

Halshout ga ik nog ven naar kijken, heb een adresje waar ze me eerder al geholpen hebben aan een massief stuk iroko van 40x60x4,5, ff kijken of ik daar wat halshout los kan babbelen voor wat bier ofzo..... net als eerst.

hassent
20 oktober 2006, 10:49
Nee, gewoon P90 formaat, en het liefst een beetje betaalbaar.


Zie hier (http://store.guitarfetish.com/p90pickups.html), P90's en betaalbaar, maar dit adresje kende je waarschijnlijk al :seriousf:

Orpheo
20 oktober 2006, 10:52
ik zou gaan voor 2 dimarzio p90's. vind ik lekkerder dan SD of gibson. iets meer warmte.

Squier4ever
20 oktober 2006, 11:19
strak plan, ben benieuwd naar het resultaat

Luke-wannabe
20 oktober 2006, 11:45
Word het een hollow- of een semi hollowbody?

Snaar'n Bennie
20 oktober 2006, 12:17
Veel succes met de bouw. Dat carven van de top lijkt me het moeilijkste. Ik ken mezelf... Als ik er aan zou beginnen moet ik het perfect hebben.

Ben benieuwd naar het resultaat.

DarknessAwaits
20 oktober 2006, 12:17
Word het een hollow- of een semi hollowbody?


Hij krijgt zowel onder als boven een cavity en die loopt dan achter de brug door (of tussen de elementen).

1234567890

oknarb180
20 oktober 2006, 12:44
Hoi,

Ik ben vreselijk benieuwd, wat je nu gaat doen, dit heb ik als een van m'n vervolgprojecten in m'n hoofd, leuk.
Uiteraard ga ik je toppic stalken!!!

Branko

Luke-wannabe
20 oktober 2006, 13:11
1234567890
Ja ik kan me dat niet helemaal inbeelden, wat bedoel ie dan precies..?

G.G.
20 oktober 2006, 15:10
Ja ik kan me dat niet helemaal inbeelden, wat bedoel ie dan precies..?

Zoiets:

http://www.edromanguitars.com/resources/images/prs%20retop1.JPG

http://www.edromanguitars.com/resources/images/prs%20retop10.jpg

Maar dan inn het midden een massief deel voor de tremelo.

G.G.
20 oktober 2006, 16:07
Leuk nieuws, heb net contact gehad met mijn "geheime" (never piss in your own pool) houtleverancier. Ik wil de hals uit een laminaat maken met mooie tegengestelde kleuren, en kan morgen in hun "afvalbak" snuffelen tussen de strips esdoorn etc..........

Cool, ik ben weer happy.

Reb
20 oktober 2006, 17:16
Zoiets:

foto

foto

Maar dan inn het midden een massief deel voor de tremelo.

Wow, goed bezig man! :rockon:

niekb
20 oktober 2006, 17:17
leuke plannen, ben zeer benieuwd!

:rockon:

rinaldo
20 oktober 2006, 19:56
Na lang tobben ben ik eruit.

Het wordt een PRS met een hollowbody met P90 elementen , geen halshoek en een Diego deluxe (weer een lefthanded) met 1 f-hole (bovenkant)

Deze gitaar wordt de basis van het verhaal:

http://www.kitepower.com/prs/images/archtop-3.jpg

Ik neem 1 f-hole omdat de onderste ervoor zorgt dat de knoppen op rare plekken komen, en ik wil de standaard PRS opzet houden (1 toggleswitch en 2 potmeters.

De top (donkere stukken worden smaller gemaakt zodat de buitenste lichte randen langs de rand van de body komen):

http://img152.imageshack.us/img152/5653/image00039ek6.jpg

Het bodyhout: (is nu nog 2 cm te dik, maar dat laat ik misscien wel zo, dan kan ik in de achterkant ook een carve aanbrengen (archtop en archback)).

http://img151.imageshack.us/img151/1715/image00040hu0.jpg

Ik heb een kolomboor tot mijn beschikking, dus ik zou de top, na carven ook aan de binnekant kunnen uithollen op een veilige manier.

Na Javaca gezien te hebben op de DGBM met strookjes fineer overweeg ik om een binding in de f-holes en rondom de body aan te brengen. (Het moet in ieder geval een serieuze kandidaat worden voor de DGBM)

Als basis gebruik ik de plaatjes van deze site:

http://www.guitaristjeffmiller.com/guitars12.htm

En natuurlijk de PRS topics van o.a. Minda en Hassent

De hals zal ik maken van esdoorn (misschien weer gelamineerd met fineer van Wenge). De keus is op esdoorn gevallen omdat ik bang ben dat een Mahonie body, met merbau top en Mahonie hals een te zompig geluid zal geven, en esdoorn werkt gewoon lekker.

Dit weekend zal ik bezig zijn met de 1:1 tekeningen voor de gitaar en het puzzelen en meten van een Gibson achtige mensuur, in combinatie met een F-spaced tremelo en elementen (weet iemand een goed setje f-spaced P90's?

die gibson achtige structuur kun je met mijn fretruler zo op jre fretboardje aftekenen. :satisfie:

G.G.
20 oktober 2006, 20:11
Wow, goed bezig man! :rockon:

Sorry voor de verwarring. De foto's zijn niet van mijn body hoor, ik heb ze van het internet geplukt als voorbeeld voor luke-wannabe, omdat hij niet precies begreep wat ik bedoelde.

Luke-wannabe
20 oktober 2006, 20:19
Zoiets:

http://www.edromanguitars.com/resources/images/prs%20retop1.JPG

http://www.edromanguitars.com/resources/images/prs%20retop10.jpg

Maar dan inn het midden een massief deel voor de tremelo.
Ok. Maar in principe helemaal hol. Want semi hol is met een balk in het midden met dus 2 'kamers' zeg maar. Toch?

G.G.
20 oktober 2006, 20:24
Ok. Maar in principe helemaal hol. Want semi hol is met een balk in het midden met dus 2 'kamers' zeg maar. Toch?

Ik ben er nog niet helemaal uit, dat komt tijdens het bouwproces. Mijn zwager heeft de bouwtekeningen voor me uitgeprint, die krijg ik vanavond en morgen heb ik misschien het halshout, dan ga ik verder puzzelen, maar hij moet in ieder geval behoorlijk hol worden.

Reb
20 oktober 2006, 20:35
Sorry voor de verwarring. De foto's zijn niet van mijn body hoor, ik heb ze van het internet geplukt als voorbeeld voor luke-wannabe, omdat hij niet precies begreep wat ik bedoelde.

My bad, ik heb niet goed gelezen. :chicken:

B_2_the_a
21 oktober 2006, 10:07
wat is er met de purple haze strat gebeurd eigenlijk?

G.G.
21 oktober 2006, 10:33
wat is er met de purple haze strat gebeurd eigenlijk?
Die schuif ik ff door naar het najaar van 2007, heb iets teveel aan strats gedaan, wilde eens wat anders en dit mooie topje kwam tussendoor (niet echt bruikbaar voor een strat)

G.G.
21 oktober 2006, 10:54
http://img136.imageshack.us/img136/2630/image00042lt0.jpg

Heb nu genoeg hout om verschillende combinaties te maken:

Dikke balk mahonie, genoeg voor de body of voor een complete doorlopende hals.

Esdoorn, voldoende voor de kern van een hals (2,5 cm breed) Zou met mahonie sides kunnen.

Beuken, bijna kwartiers gezaagd, genoeg voor een 2 halzen of 1 neckthrough, of gelamineerd als de wings van de body

Wenge 3mm dik en 3,5 cm breed, meer dan voldoende om tussen iedere laag in een laminaat als versteviging en versiering te plaatsen. Het wege komt ook op de kop, om het laminaat te verbergen.

Voorlopig denk ik eraan om van het beuken de dunnen zijrand van de body te maken, en van de dikke mahoniebalk de kern van de body, en de hals (met esdoorn in het midden, te maken). Dan moet er alleen nog een dun achterblad komen, maar die vind ik wel.

B_2_the_a
21 oktober 2006, 11:06
ik heb nog een esdoorn gebookmatched stukje liggen, ik zou dat in eerste instantie als top voor m'n red special gebruiken maar die gaat nog even een aantal jaar duren door alle drukte en geld gedoe :P... het was origineel een top voor een jazzbas dus een strat zou wel lukken

G.G.
21 oktober 2006, 12:07
Vraagje:

Stel je hebt genoeg hout om een hals te maken met een achterover geknikte kop (uit 1 stuk, dus zonder zagen en onder 13-15 graden verlijmen) is dit dan verstandig (argument van zonde van het hout dat je weggooit telt even niet mee)?

Of is het toch sterker om een joint te zagen?

B_2_the_a
21 oktober 2006, 12:52
het is steviger om het in 2 delen te doen, gibbo's hebben ook erg vaak gebroken koppen....

lijmverbinding is sterker dan een houtverbinding

G.G.
21 oktober 2006, 13:23
lijmverbinding is sterker dan een houtverbinding

Vind ik geen goed argument, tenzij je de hele hals van lijm maakt :)

Als ie valt breekt ie wel net langs de lijmnaad. Ik zit meer te denken aan de nerven van het hout etc..... Moet ie schuin verlijmd worden? Of is het een kostenplaatje waarom fabrikanten dat doen?

Samder
21 oktober 2006, 13:23
G.G. Post eens een foto met al je zelfbouw gitaren!! :)

B_2_the_a
21 oktober 2006, 13:27
Vind ik geen goed argument, tenzij je de hele hals van lijm maakt :)

Als ie valt breekt ie wel net langs de lijmnaad. Ik zit meer te denken aan de nerven van het hout etc..... Moet ie schuin verlijmd worden? Of is het een kostenplaatje waarom fabrikanten dat doen?


minder hout verbruiken: lijmen
sneller werken: 1 stuk


je moet even in de weblog van javaca (www.javaca.web-log.nl) kijken daar staat zijn hele werkschrift over het bouwen van een octaafgitaar... in het begin daarvan staat het uitgelegd :)


maar de kans dat een kop breekt met een gelijmde kop is kleiner dan eentje uit 1 stuk

Javaca
21 oktober 2006, 13:29
Bij een uitgezaagde kop bestaat de hele kop uit kopshout.
Bij een gelijmde heb je een kop uit langshout, dit is een stuk sterker.

M'n werkschrift is tijdelijk niet downloadbaar, maar je kunt het viavia nog wel krijgen.

G.G.
21 oktober 2006, 13:55
Bij een uitgezaagde kop bestaat de hele kop uit kopshout.
Bij een gelijmde heb je een kop uit langshout, dit is een stuk sterker.



Kijk, da's een logische verklaring. Wordt dus zagen.

B_2_the_a
21 oktober 2006, 14:28
tis te merken dat jan het jaar wel heeft gehaald :P

Keesz
21 oktober 2006, 16:32
Vraagje:

Stel je hebt genoeg hout om een hals te maken met een achterover geknikte kop (uit 1 stuk, dus zonder zagen en onder 13-15 graden verlijmen) is dit dan verstandig (argument van zonde van het hout dat je weggooit telt even niet mee)?

Of is het toch sterker om een joint te zagen?

zou em wel verstevigen met alu strips, je kent het bekende gibson verhaal...

Mattia
22 oktober 2006, 00:27
Beiden zijn goed; ik maak altijd scarf joints omdat ik het wat veiliger vind, leuk vind om te doen, en je haalt 2x zoveel halzen uit een blank.

G.G.
22 oktober 2006, 11:46
Zag gisteren op internet een bas met een beuken hals, misschien toch maar proberen dat stuk beukenhout voor de hals te gebruiken, zou ongeveer als esdoorn moeten klinken, maar dempt ietsjes meer. Ben benieuwd.

G.G.
22 oktober 2006, 16:27
Na een hoop passen en meten de stukken globaal in het juiste formaat gezaagd.

De kop krijgt boven en onder een laag wenge fineer. aan de achterkant van de hals zal dan een mooie, donkere U-vormige lijn te zijn zijn bij de verbinding tussen kop en hals (heel misschien, waneer ik nog een stukje esdoornfineer vind van 20x 2 cm, zet ik tussen die 3 delen wenge nog twee dunne lichte stripjes)

http://img173.imageshack.us/img173/2448/image00045ga4.jpg

De hals. Hij wordt nog ongeveer 25 cm ver de body ingeschoven onder de top, maar dat gebeurd pas als de hals voor 95% af is zodat de brugpositie t.o.v. de nut mooi uitkomt. Tussen de twee halsdelen ligt een strip wenge van 3 mm dik. Wordt de middenlijn tijdens het werk en het ziet er mooi uit tegen het blanke hout eromheen.

http://img200.imageshack.us/img200/6380/image00046pk1.jpg

De body met top. Tussen de donkere delen van de top wil ik 3 mm wenge hebben om een strakke scheiding te maken. Top en body zijn samen nu nog 6,5 cm dik, moet teruggebracht worden naar ongeveer 5 cm, dus er moet nog wat van het mahonie afgehaald worden.

http://img200.imageshack.us/img200/208/image00048vp6.jpg

Het idee is in ieder geval duidelijk. Alles wordt afgewerkt met blanke lak, dus geen kleuren. Zit te denken aan chroomkleurige hardware en vergeelde P90 elementen. Misschien nog een 3 laags binding in de F-hole (als ik dat aandurf).

Iemand nog leuke suggesties, nu het nog kan?

nickbongers
22 oktober 2006, 22:34
ben je goed met een dremel? maak dan 2 houten pickup ringen van licht, blank hout (lichte deel van je plank mss? anders stukje maple oid, iets wat mooi op die middelste strook aansluit) en zet je er helemaal chromen hardware in, ook kapjes op je p90's

edit: misschien ook mooi om die wenge in de hals door de hele gitaar te laten lopen? zou je moeten kijken, is lastig voor te stellen.

edit2: of misschien de middelste 2 strookjes van de top andersom (dus de lichte rand tegen het wenge), en dan alleen een strook wenge door het hele midden? licht houten pickup ringen en chromen hardware.

G.G.
23 oktober 2006, 07:04
ben je goed met een dremel? maak dan 2 houten pickup ringen van licht, blank hout (lichte deel van je plank mss? anders stukje maple oid, iets wat mooi op die middelste strook aansluit) en zet je er helemaal chromen hardware in, ook kapjes op je p90's

edit: misschien ook mooi om die wenge in de hals door de hele gitaar te laten lopen? zou je moeten kijken, is lastig voor te stellen.

edit2: of misschien de middelste 2 strookjes van de top andersom (dus de lichte rand tegen het wenge), en dan alleen een strook wenge door het hele midden? licht houten pickup ringen en chromen hardware.

Het middendeel vooraan de top (tussen de horns) zou ik pickupringen van kunnen maken, maar dan gaan ze in de kast om te bewaren voor eventueel later (hier komen P90's in die geen ringen nodig hebben).

Wenge precies in het midden van de top zal niet mooi zijn, want de lichte delen zijn niet symetrisch, helaas.

B_2_the_a
23 oktober 2006, 10:00
ziet er weer veelbelovend uit jonge

wa voor p90's ga je pakken



trouwes, wat voor pickups heb je in je srv geknalt, hoe duur waren die en hoe klinkt het

G.G.
23 oktober 2006, 14:51
P90's haal ik waarschijnlijk bij GFS. In de SRVstrat zitten Premium alnico staggers van GFS. Heb ze alleen eventjes getest met een draadje onder de slagplaat door maar het beloofd veel goeds.

Net het mahonie met een schuurblokje bewerkt zodat beide delen mooi aansluiten (en toch maar een stripje wenge ertussen gedaan)

De stukken zijn in een half jaar tijd zo krom getrokken dat er waarschijnlijk bijna een cm vanaf gevlakt moet worden.

charlotte
23 oktober 2006, 15:45
Hey GG :)

Dat gaat mooi worden, echt wel...... .

Succes, groetjes Charlotte :hippie:

B_2_the_a
23 oktober 2006, 16:45
waarom is die srv strat nog nie af eigenlijk?

en hoe duur waren de pickups

hassent
23 oktober 2006, 17:57
misschien een domme vraag van mij, maar moet dat hout wat je bij de bouwmarkt gehaald hebt niet eerste een tijdje drogen?

G.G.
23 oktober 2006, 19:17
waarom is die srv strat nog nie af eigenlijk?

en hoe duur waren de pickups

Ff geen zin in het maken van een nutje en het solderen, komt later wel. Heb genoeg gitaren om op te spelen. Pups waren incl. verzendkosten ongeveer €65


misschien een domme vraag van mij, maar moet dat hout wat je bij de bouwmarkt gehaald hebt niet eerste een tijdje drogen?

Dat balkje merbau lag er al zolang volgens een medewerker(spinthout wilde blijkbaar niemand hebben). Het ook maar 2 cm dik, dus ik geloof het wel. Heb het vandaag verlijmd met wenge ertussen. Ligt nu te drogen, net als de verlijmde halsbalk en de verlijmde mahonie body.

Woensdag alles vlakken en top en body met een paar lijmklemmetjes een tijdje laten rusten.

Vanaf woensdag ga ik beginnen met het maken van de hals.

G.G.
23 oktober 2006, 19:57
Hey GG :)

Dat gaat mooi worden, echt wel...... .

Succes, groetjes Charlotte :hippie:

Heb vandaag in mijn werkplaats rondgesnuffeld in de lades van de werkbank. Ook spul gevonden dat jij wel leuk vind: Lijmklemmen van 1 1/2 meter en een aantal schaven van ongeveer 80 cm.

Daar ligt nu de top te drogen, zal van de week wel wat plaatjes posten als de body en top gevlakt zijn.

Ibanez RuleZ
23 oktober 2006, 21:30
wat ik me alleen wat afvraag: merbau, dempt dat ook niet een beetje en beuken dito... gaat dat niet wat dof klinken?

Harrald

G.G.
24 oktober 2006, 05:48
wat ik me alleen wat afvraag: merbau, dempt dat ook niet een beetje en beuken dito... gaat dat niet wat dof klinken?

Harrald

Denk dat dat wel meevalt hoor, nu ik de stukken hout aan het bewerken ben. Dat beuken lijkt behoorlijk op esdoorn. Dat topje zal misschien ene beetje dempen, maar dat wordt maar een dun ding.

oknarb180
24 oktober 2006, 13:02
Hoi,

Beuken? Ik heb weleens gehoord dat beuken nogal veel werkt, qua kromtrekken dan. Ik weet niet hoe dit is als het goed gedroogd is?!

Maar eeh, als ik de plaatjes bekijk, betrap ik mijzelf erop dat ik best wel behoorlijk aan het kwijlen ben!!! Kan alleen maar heel erg mooi worden.

vr.gr.

Branko

G.G.
24 oktober 2006, 17:05
Tsja, beukenhout en instrumenten..... Daar is niet heel veel over te vinden (wel deze link gevonden http://members.lycos.nl/ajgp/woodworkNL.html ).

Het blijft dus experimenteren. Vaak worden de standaard houtsoorten zoals essen, elzen, mahonie en esdoorn gebruikt want dat is veilig en bekend.

Ik heb het beuken voor de zekerheid wel verlijmd met een strip wenge. Het beuken dat dosse gezaagd was heb ik zo verlijmd dat de twee stukken samen kwartiers gezaagd (en netjes gespiegeld) lijken voor de stevigheid.

En wordt het niets, dan heb ik toch lekker geknutseld en hopelijk wat geleerd en maak ik er eentje van mahonie en esdoorn.

G.G.
25 oktober 2006, 15:34
Vandaag lekker 5 uurtjes in de werkplaats doorgebracht en lekker opgeschoten.

Eerst de hals bij de kop doorgehaald voor een scarfjoint

http://img129.imageshack.us/img129/6382/image00052ot2.jpg

Daarna het hout omgedraaid, geklemt en schaven maar:

http://img200.imageshack.us/img200/5719/image00055od4.jpg

Proefopstelling gemaakt om te controleren op kieren. Na een uurtje schuren en schaven was de verbinding netjes:

http://img135.imageshack.us/img135/1892/image00057ji3.jpg

Toch lekker als je veel soorten en scherpe schaven tot je beschikking hebt (plaatje van een mooi exemplaat, leuk om mee te vlakken):

http://img55.imageshack.us/img55/7227/image00054nt7.jpg

G.G.
25 oktober 2006, 15:43
Gisteren drie strookjes wenge van ongeveer 3 mm dik aan elkaar geplakt, dit moet het fineer op de kop worden. Net een beetje afgeschuurd, nog een heel klein beetje eraf en de lijmnaden zijn niet meer zichtbaar:

http://img124.imageshack.us/img124/1489/image00058hn5.jpg

De top ff glad geschaafd bij de lijmnaden en de stroken wenge. Vind het er wel netjes uitzien (grof + 1 cm extra uitgezaagd, scheelt de bovenfrees weer wat werk:

http://img111.imageshack.us/img111/120/image00059bz6.jpg

Ongeveer 1 cm van de dikte van de body afgeschaafd, moet nog een klein beetje schaven (+/- 3mm) maar het schiet al lekker op:

http://img93.imageshack.us/img93/9132/image00064ft4.jpg

Zie je het al een beetje voor je?

http://img326.imageshack.us/img326/2372/image00063fx6.jpg

G.G.
25 oktober 2006, 15:52
Het halshout bij de scarfjoint. Kijk eens hoe mooi de nerven gespiegeld zijn.

http://img93.imageshack.us/img93/7231/image00065uc6.jpg

Totaal plaatje:

http://img148.imageshack.us/img148/132/image00066ep8.jpg

Zo ziet mijn werkplek eruit na een paar uurtjes zagen, schaven en schuren

http://img147.imageshack.us/img147/8109/image00068io5.jpg

En dit is er van het hout afgehaald:

http://img147.imageshack.us/img147/9449/image00069hl6.jpg

Michael Amott
25 oktober 2006, 16:24
mooi hoor ik wou dat ik zo'n werkplaats had maarja... ik woon in een flat.

hassent
25 oktober 2006, 16:39
Netjes hoor, in dit tempo kunnen we hem volgende week af al horen waarschijnlijk!

Inderdaad, zo'n werkplaats is iets om jaloers op te zijn. Is ie van jezelf?

G.G.
25 oktober 2006, 16:50
Netjes hoor, in dit tempo kunnen we hem volgende week af al horen waarschijnlijk!


Denk het niet, het gaat nu even lekker snel omdat het alleen maar grof werk is. Straks komen de tijdrovende klussen. Ik wil voor deze gitaar zoveel mogelijk gebruik maken van handgereedschap (gewoon omdat het leuker is een body vlak te schaven dan hem door de diktebank te gooien (dat kan iedere idioot, dus de diktebank, daar blijf ik lekker vanaf) De bovenfrees ontkom ik niet aan, ik zou kunnen beitelen, maar dat wordt nooit netjes.

Ik hoop hem volgend jaar af te hebben voor de DGBM :sssh:



Inderdaad, zo'n werkplaats is iets om jaloers op te zijn. Is ie van jezelf?

Nee, helaas niet van mij, is de hobbyruimte van mijn baas :) Maar ik kan er wel 24/7 gebruik van maken.

G.G.
25 oktober 2006, 17:07
Nog een klein trucje dat ik jullie niet wilde onthouden.

Als je een scarfjoint gaat lijmen zul je merken dat het klemmen niet lukt. De beide delen zullen alleen maar verder uit elkaar schuiven op het moment dat je een lijmklem aandraait.

Span een stevig bandje in de lengterichting om beide halsstukken. paar keer testen met lijmklemmen zodat het bandje de juiste lengte heeft.

Dan lijmen en alles op zijn plek leggen. Een voor een de klemmen strakker zetten, de delen willen verder uit elkaar schuiven, maar het bandje houd ze tegen en de klemmen drukken alles strak samen.

http://img107.imageshack.us/img107/3752/image00071kr4.jpg

(deze foto is weer van thuis, want dan kan ik morgen hier gelijk verder gaan met het versmallen van de kop (doorzagen op de workmate) en het plakken van de "oren" aan de kop)

EDIT: wie ziet de domme fout op de foto waardoor ik net opnieuw heb moeten zagen, schaven, schuren en lijmen. Grrrrrrrrr...... :seriousf:

Squier4ever
25 oktober 2006, 19:38
verkeerde stuk gelijmd?

Mafkees
25 oktober 2006, 19:40
precies verkeerd om gelijmd:satisfie:

G.G.
25 oktober 2006, 19:40
verkeerde stuk gelijmd?Nee, wel het goeie stuk, maar........ (kijk naar het eind van het korte stuk en de haaks hoek tov de rest van de hals.)

B_2_the_a
25 oktober 2006, 19:42
je kan ook gewoon een lijmplank maken ?

G.G.
25 oktober 2006, 19:42
precies verkeerd om gelijmd:satisfie:Yep, doorgezaagd, stukje omgeschoven en verlijmd, vergeten om te draaien. Heb hem alweer op de lijmverbinding doorgezaagd (in de woonkamer :sssh: ), gevlakt en opnieuw verlijmd, geen probleem dus, maar wel lullig (als je denk al redelijk wat zelfbouwervaring te hebben)

G.G.
25 oktober 2006, 19:44
je kan ook gewoon een lijmplank maken ?

Ja, maar dit wordt toch de enige keer dat ik een scarfjoint maak, eigenlijk houd ik alleen van stratachtige modellen, en dan is zo'n plankje een beetje overbodig, dit werkt net zo goed.

sjoerd5
25 oktober 2006, 19:47
nou jah stomme fout

maar (alweer) een mooi topic om te volgen

(heb je abbonoment op goeie topics?)

G.G.
27 oktober 2006, 22:55
Net ff lekker gewinkeld, halspen, mooie rosewood toets (bijna kwartiers gezaagde plak) en een stukkie abalone (voor een prs-vogeltje op de 12e fret) meegenomen, ben d'r weer helemaal klaar voor.

Volgende week even alles door mijn nieuwe vlakbakkie halen.

Rw
28 oktober 2006, 01:00
jezus die body is godsgeklaagd mooi man!

G.G.
28 oktober 2006, 10:10
jezus die body is godsgeklaagd mooi man!


Dank je Rw, en dat voor tophout dat gewoon bij de bouwmarkt ligt, als je ff goed zoekt.......

Zal vanmiddag eens een plaatje posten van de top, toets en het kopfineer, is zo'n gruwelijk mooie naturel combinatie dat ik er nieteens een kleurlak overheen durf te doen.

Orpheo
28 oktober 2006, 11:41
oh help wat ziet dit er MOOI uit... ik ben alleen zo benieuwd naar wat voor eigenschappen die top heeft.


tis toch mahonie/merbau body en beuken hals...?

G.G.
28 oktober 2006, 13:06
oh help wat ziet dit er MOOI uit... ik ben alleen zo benieuwd naar wat voor eigenschappen die top heeft.


tis toch mahonie/merbau body en beuken hals...?

Yep, met Rosewood toets. Het merbau zal het geluid iets dempen volgen Vox. Het beuken heeft ongeveer de eigenschappen van esdoorn, dus ik laat de hals zo ver mogelijk doorlopen in de body.

De P90's geven al iets meer hoog dan humbuckers, en ik zou eventueel 500K potmeters kunnen gebruiken ipv 250K potmeters om het hoog er iets meer uit te halen.

Zo wordt ie ongeveer:

http://img101.imageshack.us/img101/6352/image00080cz1.jpg

De topkam ga ik inleggen in de toets (zoals het bij een strat is), dan kan ik het achterste stukje van de toets schuin afvijlen en aan laten sluiten op het Wenge fineer op de kop. Dat wenge heeft exact dezelfde kleur als de toets, en dan lijkt het 1 stuk dat over de kop achterover gevouwen is.

EDIT: op de foto is het wenge al geschuurd en de toets is ruw, vandaar dat je nog kleurverschil ziet, dat verschil is straks weg.

Ibanez RuleZ
28 oktober 2006, 16:14
maar goed dat dat wenge dezelfde kleur heeft, anders had ik het geheel wat rommelig gevonden met al die kleuren bruin. ik ben een liefhebber van hout, maar al die soorten zouden rommelig zijn. zoals het op de foto lijkt had ik zoiets van... tja. maar als jij zegt dat de kleur gelijk is, dan is dat probleem natuurlijk niet aanwezig.

keep it up: wordt gaaf.

harrald

Gearjunkie
28 oktober 2006, 22:31
Echt geweldig! Waar is eigenlijk die mooie neckthrough Strat gebleven???

B_2_the_a
28 oktober 2006, 23:01
die is nog niet af :P

G.G.
30 oktober 2006, 14:03
Body en top zijn gevlakt, absoluut naadloze verbinding.

Gevlakt met een zelfgemaakt hulpmiddeltje, zie topic "vlakbakkie" (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82376) als je geen dikte bank hebt, maar wel zelf je hout op dikte wil brengen en wilt vlakken.

http://img149.imageshack.us/img149/5680/image00081zk4.jpg

charlotte
30 oktober 2006, 20:04
Hey GG :)

Gaat prima zo !
Ben heel benieuwd hoe de afloop wordt, succes verder,

groetjes Charlotte.:hippie:

oknarb180
30 oktober 2006, 21:48
I just got one thing to say:

WWWWAAAUUUWWW!!!!!

vr.gr.

Branko

G.G.
2 november 2006, 09:51
Even een hele serieuze vraag:

Een PRS hollowbody met P90 elementen, kan ik daar een floyd rose op zetten.

Ik bedoel niet of het qua constructie mogelijk is, dat moet lukken, maar wat vinden jullie ervan? Is wel uniek.

Of gewoon traditioneel houden met een normalere trem?

oknarb180
2 november 2006, 10:06
Even een hele serieuze vraag:

Een PRS hollowbody met P90 elementen, kan ik daar een floyd rose op zetten.

Ik bedoel niet of het qua constructie mogelijk is, dat moet lukken, maar wat vinden jullie ervan? Is wel uniek.

Of gewoon traditioneel houden met een normalere trem?

Hey G.G.

Als je 'm in blingbling chroom/goud doet (afhankelijk van de rest van je hardware, GEEN zwart in dit geval) dan vind ik dat echt een mooi gezicht!!! Zwart vind ik wel mooi, maar niet voor een PRS (te goedkoop). Laatst toevallig een plaatje op het web gezien met een chrome FR, was alleen geen Hollow-body). Persoonlijk vind ik dat een FR toch altijd iets brutaals/agressiefs meegeeft aan een gitaar, alsof ie je gaat bijten als je niet naar 'm luistert! Het wordt dan wel een beetje een gitaar met kapsones EN een grote bek a.h.w. maar da's mijn mening....
Ook wel weer een mooie combinatie voor de gitaar die je aan het bouwen bent. En dat meen ik echt!!!

Mooi hoor!!! Ik ben 'm aan het volgen.

vr.gr.

Branko

fred dons
2 november 2006, 10:07
ja het kan (mits je wel als een es 335 een steunbalk maakt) maar mooi is anders.
btw Ibanez heeft een hele mooie trem gemaakt voor zijn nieuwe semi hollows waar de (korte) veren recht naar beneden gaan onder de trem.

Persoonlijk zou ik voor een p90 hollow voor een bigsby gaan (tis niet dat je met p90 high gain metal gaat spelen)

G.G.
2 november 2006, 10:21
Persoonlijk zou ik voor een p90 hollow voor een bigsby gaan (tis niet dat je met p90 high gain metal gaat spelen)

Ook gaaf, zal eens kijken of die dingen voor een acceptabele prijs te vinden zijn. Moet wel snel beslissen ivm halshoek.

B_2_the_a
2 november 2006, 12:30
bigsby licensed tremelo's zijn niet zo duur
en wel goei

marter544
2 november 2006, 15:23
Ik zou er een floyd rose op knutselen, is weer eens wat anders..

G.G.
2 november 2006, 15:49
Hey G.G.

Als je 'm in blingbling chroom/goud doet (afhankelijk van de rest van je hardware, GEEN zwart in dit geval) dan vind ik dat echt een mooi gezicht!!! Zwart vind ik wel mooi, maar niet voor een PRS (te goedkoop). Laatst toevallig een plaatje op het web gezien met een chrome FR, was alleen geen Hollow-body). Persoonlijk vind ik dat een FR toch altijd iets brutaals/agressiefs meegeeft aan een gitaar, alsof ie je gaat bijten als je niet naar 'm luistert! Het wordt dan wel een beetje een gitaar met kapsones EN een grote bek a.h.w. maar da's mijn mening....
Ook wel weer een mooie combinatie voor de gitaar die je aan het bouwen bent. En dat meen ik echt!!!

Mooi hoor!!! Ik ben 'm aan het volgen.

vr.gr.

Branko

Laat ik hier nou net een chrome kleurige Schaller Floyd Rose, incl. toplock hebben liggen waar ik niets mee doe. (ook een optie die de moeite waard kan zijn: 1 volume pot, 1 P90 bij de brug, 1 lekkere warme scheurhumbucker op de hals en dan een floyd rose en 1 f-hole) Is weer eens wat anders dan een standaard PRS. Ik ga maar eens wat spulletjes op de top leggen om te kijken hoe het eruit ziet.

Ibanez RuleZ
2 november 2006, 19:32
een floyd staat in mijn boek voor controle en dat vind ik niet misstaan bij een PRS achtige. kan er goed bij

Harrald

B_2_the_a
2 november 2006, 19:59
als ik het zelf zou doen

2 p90's
bigsby

hassent
2 november 2006, 21:47
+1, daar vraagt deze gitaar gewoon om!

madman
3 november 2006, 18:41
heb nou al best wat advies van je gehad G.G., maar ik moet ook even kwijt datk jouw projectje ook best interessant vind!
weet niet hoe het speelt met een bigsby, maar voor het oog zou ik dat wel het mooiste vinden denk ik...

Dirk W
4 november 2006, 17:40
Ik zou er persoonlijk geen bigsby opdoen. Zon wraparound of vintage trem zou ik mooier vinden. Anders wordt het zo jazz gitaar achtig, dan is het prs gehalte eruit, en dat vond ik juist zo mooi aan de "voorbeeldgitaar" uit je beginpost. Een prs met f-holes vind ik er superbriljant uitzien, maar met bigsby gaat het voor mijn smaak teveel naar jazz gitaar.

Tis jouw keuze natuurlijk

G.G.
4 november 2006, 21:08
Vandaag echt heel veel werk verzet:

DEEL 1:

Vanmiddag eerst een malletje gezaagd:

http://img90.imageshack.us/img90/9696/image00089hn8.jpg

Mijn freesje met lagertje was te kort, dan maar de methode van het fresen met het galdde deel van het freesje tegen de mal:

http://img90.imageshack.us/img90/4836/image00090fe9.jpg

Hals op zijn plek en aftekenen voor de neckpocket (ook gelijk even de kop grof gevormd:

http://img508.imageshack.us/img508/8153/image00092ig1.jpg

Neckpocket gefreesd, gelijk een stuk van de achterkant van de hals afgehaald, past nu netjes:

http://img289.imageshack.us/img289/7530/image00095bs2.jpg

G.G.
4 november 2006, 21:14
DEEL 2:

Halspen kanaaltje gefreesfd, en een mooie toegang tot de stelbus in de kop gemaakt: (handig, zo'n geleider op je frees, toch een uitschietertje gehad, maar daar zie je straks niets van.

http://img65.imageshack.us/img65/2382/image00097ns7.jpg

http://img503.imageshack.us/img503/6151/image00098ft1.jpg

Daarna het gedeelte van de hals dat onder de top komt gevlakt top op de hoogte van het bodyhout, kop glad gemaakt zodat het fineer erop kan en alle holle ruimtes gefreesd die nodig zijn voor een hollowbody, alleen vergeten foto's te maken, die komen nog wel. Ga nu de hals aan de body lijmen.

G.G.
4 november 2006, 21:45
Hals gelijmd aan de body:

http://img501.imageshack.us/img501/1281/image00099or6.jpg

Gelijk ook ff het fineer op de kop gelijmd, morgen hetrandje onde de toets strakschuren en een klein gaatje dremelen om toegang te hebben naar de stelbus. Daarna is de hals klaar voor plaatsing van de toets.

http://img119.imageshack.us/img119/5293/image00100oz8.jpg

madman
4 november 2006, 22:35
productief dagje;)

G.G.
4 november 2006, 23:36
productief dagje;)

Ja, dat was het zeker, heb wel ontdekt dat merbau erg snel splintert, moet aan de rand van het topje een kleine reparatie uitvoeren.

Wat betreft het beukenhout, wat is dat spul hard zeg, veel harder dan esdoorn. Dus ik hoef in ieder geval niet bang te zijn dat de klank erg wollig wordt :seriousf: .

En vandaag wat knopen doorgehakt, er komt een floyd rose op met toplock en gewone tuners 1 volume pot en 1 3-wayswitch(heb ik allemaal nog liggen) Heb ook een tweedehands setje P90 elementen van PRS gevonden, die hoop ik over een weekje ofzo in huis te hebben

oknarb180
5 november 2006, 11:59
Zo, je hebt echt de vaart erin zeg!
Wordt mooi hoor! Leuke foto's van het bouwproces ook.
Misschien zie ik het wel verkeerd hoor, maar op de foto lijkt het alsof de stelmoer van de truss-rod verder uit het hout steekt, ziek ik dat goed of is het een tussentijdse shot? Op de foto lijkt ie me niet af te dekken met een plaatje, of krijgt ie een Bullet-trussrod principe? Tja, je bent een stratman, toch!

vr.gr.

Branko

ernieman
5 november 2006, 12:11
Op die foto die je bedoelt zat er nog geen fineer op de kop. Als dat een redelijke dilkte heeft (2mm ofzo) komt het waarschijnlijk wel goed.

oknarb180
5 november 2006, 12:12
Aha,

Dat is dus duidelijk!
Vraag beantwoord (logisch antwoord ook overigens)!

vr.gr.

Branko

G.G.
5 november 2006, 12:33
Op die foto die je bedoelt zat er nog geen fineer op de kop. Als dat een redelijke dilkte heeft (2mm ofzo) komt het waarschijnlijk wel goed.

Goed opgemerkt, fineer is inderdaad dik (3 mm dik) Van ditzelfde materiaal wordt ook het afdekplaatje gemaakt, dus ook 3 mm dik, die zou ik eventueel aan de achterkant ook nog 1- 2 mm kunnen uithollen indien nodig.

Net alles uit de klemmen gehaald, ziet er netjes uit. Misschien als ik straks ff tijd heb een freesje langs het fineer halen en het stuk bij de toets gladmaken.

G.G.
9 november 2006, 16:39
Net een setje P90's binnen gekregen uit een PRS:

http://img375.imageshack.us/img375/849/image00103fn6.jpg

en een kleine "sneak preview"van wat het ongeveer moet gaan worden (plek van de switch weet ik nog niet helemaal zeker (maar waarschijnlijk wordt dat de plek achteraan waar normaal de andere potmeter zit):

http://img375.imageshack.us/img375/7487/image00105cp2.jpg

datsun
9 november 2006, 17:16
hmm... cream p90's...

B_2_the_a
9 november 2006, 17:19
die floyd is toch overkill!

G.G.
9 november 2006, 17:23
die floyd is toch overkill!Ja, goed he :seriousf: Is een combinatie die je niet vaak zal zien: Floyd Rose, PRS, P90 Hollowbody. Is in ieder geval redelijk uniek.

AvU
9 november 2006, 17:23
beetje rare combinatie, p90 met een floyd rose?

G.G.
9 november 2006, 17:25
beetje rare combinatie, p90 met een floyd rose?

Tsja, is een beetje een restjes PRS (brug, toplock, tuners, potmeter + knop, en Lp-style switch had ik nog liggen, zonde om er niets mee te doen. Deze PRS wordt echt extreem low budget.

Luke-wannabe
9 november 2006, 17:52
Aah die floyd vind ik zonde :D

Dirk W
9 november 2006, 18:03
Ai die floyd is een doorn in het oog. Erg zonde! wel leuk dat je lekker opschiet. Mooi bouwwerk

G.G.
9 november 2006, 18:17
Woooow, wat een heftige reacties op die Floyd Rose, is het echt zo erg?

robostrat
9 november 2006, 18:54
persoonlijk zou ik het zonde vinden die floyd op deze gitaar

verder thumbs up

zeer mooi / leuk / gewaagd projectje schiet ook al aardig op ook :D

hier worden meters gemaakt......... yeah

G.G.
9 november 2006, 19:04
Het is eerder gedaan, moet kunnen toch?

PS-970 Floyd (http://www.legendguitars.com/navi.php?action=showg&iid=62&catid=3)

sjoerd5
9 november 2006, 19:06
Woooow, wat een heftige reacties op die Floyd Rose, is het echt zo erg?

Aah niet zo hoor die floyd is leip :blast:
Edit: meschien een ander kleurtje

robostrat
9 november 2006, 19:13
ahaa........

laat ik het zo zeggen, als je de versie met de f gaten maakt zou het zonde zijn.....

anders is het wel cool ;)

Ibanez RuleZ
9 november 2006, 19:30
Aah niet zo hoor die floyd is leip :blast:
Edit: meschien een ander kleurtje

floyd en PRS = goede combi. mensen moeten eens af van dat metal idee of achter een floyd. floyd is controle en stemvaste gitaar. en icm een dergelijke plank is dat goed.

harrald

hassent
9 november 2006, 19:54
Toch zou ik in dit geval zeggen een bigsby achtig iets. Gewoon omdat het me optisch mooier lijkt. Op een 'gewone PRS' kan een floyd best mooi zijn, maar bij F-holes hoort een Bigsby.

Arjo
9 november 2006, 20:20
Ik vind het zo niet misstaan die floyd, kan me alleen ff geen voorstelling maken hoe met een F-hole zou zijn. Maar lekker belangrijk, als jij het leuk vind waarom niet.

Gewoon doen :D

Verder ziet er overigens ook zeer ok uit, ga zo door!!!

Arjo

G.G.
9 november 2006, 20:32
floyd en PRS = goede combi. mensen moeten eens af van dat metal idee of achter een floyd. floyd is controle en stemvaste gitaar. en icm een dergelijke plank is dat goed.

harrald

De body is nu hol waar de f-hole moet komen. Misschien speel ik gewoon op safe en verlijm de top zonder f-hole, maak ik hem eerst af met floyd en kan later alsnog het f-gat eruitsnijden nadat de gitaar af is.

B_2_the_a
9 november 2006, 21:02
Zelf zou ik er geen floyd op knallen, maar dat is omdat ik nare ervaringen heb met een floyd rose (opzich met elke zwevende tremelo, maar floyd rose meer)..

Doe gewoon wat je lekker zelf wil, het is inderdaad wel uniek dus dat is dan weer een pro :)

robostrat
9 november 2006, 21:28
Doe gewoon wat je lekker zelf wil, het is inderdaad wel uniek dus dat is dan weer een pro

+1

uiteindelijk altijd je eigen plan trekken / volgen ;)

G.G.
9 november 2006, 21:37
+1

uiteindelijk altijd je eigen plan trekken / volgen ;)

Precies, de floyd komt er sowieso op. Voor de f-hole heb ik eigenlijk geen goeie reden, vond het gewoon wel mooi staan, maar kan zijn dat het met een floyd NIET mooi staat, dus eerst zonder f-hole (wel fresing in de body) en eventueel later eventjes de top uitsnijden als ik het wel wil.

Maar de floyd blijft.

PS: hij wordt niet zwevend, dat was nooit de bedoeling (divebombs only EVH-stijl).

Noid
9 november 2006, 23:43
Ik heb nog eens naar die blauwe gekeken in je eerste post van dit topic en op die link die je daar hebt naar Jeff Miller. Leuk om te zien hoe de bouw zich ontwikkelt en welke afwegingen je daarbij maakt: p90's en een floyd. Lijkt me echt te gek. Het kan ook goed, zie maar op deze afbeelding:
http://www.legendguitars.com/images/gimg/PRSCopy_Closeup1.JPG
Bij die gitaar hierboven zou een f hole ook goed staan.

Hier trouwens nog een link (http://www.machinehead.co.uk/images/workshop/prsfloydlg.jpg) naar plaatjes van een andere PRS met een floyd.

fred dons
10 november 2006, 08:14
Neal Schon had ook floyds op zijn PRS en dat waren hele mooie gitaren

ik zag dat je een schaller floyd 2 gaat gebruiken, ik zou met die trem locking tuners ipv een locknut gebruiken. de bewegings ruimte voor de finetuners is nogal beperkt op dat model en omdat hij single locking is, is hij iets minder stemvast, met locking tuners kun je dan veel sneller bijstemmen

Random Bassist
10 november 2006, 13:14
Ik denk dat het gewoon door de kleuren combinatie komt. Die ene prs heeft gouden hardware en gouden kapjes over de elementen, die andere heeft zwarte hardware en zwarte elementen. De jouwe ziet er ! in mijn ogen ! een beetje "bij elkaar gespogen" uit.
Verder wel een mooi project. Dat topje is hemels.

G.G.
10 november 2006, 20:45
De jouwe ziet er ! in mijn ogen ! een beetje "bij elkaar gespogen" uit.
Verder wel een mooi project. Dat topje is hemels.

Hoezo bijelkaar gespogen? Alle hardwear wordt chromekleurig en de P90's hebben de kleur van het spint in het hout.

Wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in.

G.G.
10 november 2006, 20:47
Neal Schon had ook floyds op zijn PRS en dat waren hele mooie gitaren

ik zag dat je een schaller floyd 2 gaat gebruiken, ik zou met die trem locking tuners ipv een locknut gebruiken. de bewegings ruimte voor de finetuners is nogal beperkt op dat model en omdat hij single locking is, is hij iets minder stemvast, met locking tuners kun je dan veel sneller bijstemmen

heb je gelijk in, maar ik gebruik de trem alleen voor een hele lichte vibrato, geen heftige acties, dus dat ontstemmen moet wel meevallen.

Verder hou ik wel van het geluid van een lockingnut, vind het lekker helder.

oknarb180
12 november 2006, 22:21
Verder hou ik wel van het geluid van een lockingnut, vind het lekker helder.

Misschien kun je dan een brass-nut gebruiken als alternatief, heb ik op m'n malmsteenstrat en geeft hetzelfde effect als m'n Gibson MIII met Floys Rose.

Ideetje??

Mattia
13 november 2006, 14:01
Als je zelf bouwt, nog simpler: zero fret erin.

B_2_the_a
13 november 2006, 16:30
zero fret rulez :)

G.G.
13 november 2006, 17:55
Als je zelf bouwt, nog simpler: zero fret erin.

Ja klopt, maar er komen geen lockingtuners op, ben al mijn restantjes in deze gitaar aan het proppen (floyd, locknut, gewone 3 + 3 tuners etc......) vandaar deze combinatie.

Waarom zo lowbudget (voor hoever je een Schaller floyd low b udget kan noemen)? Ben niet echt een PRS liefhebber, maar wil eens wat anders maken (scarfjoint, setneck) dan een strat.

B_2_the_a
13 november 2006, 18:30
Less talking..

more pics :dance:

hassent
13 november 2006, 18:32
He G.G.

Spammode ON- je hebt toevallig niet ook nog een zwarte locknut liggen??- Spammode OFF.

G.G.
13 november 2006, 19:03
Less talking..

more pics :dance:

Tsja, heb het echt heel druk met werk, misschien dat ik morgen of overmogen een paar uurtjes heb om het een en ander te doen (elementruimte fresen, brug fresen toets op lengte zagen )


He G.G.

Spammode ON- je hebt toevallig niet ook nog een zwarte locknut liggen??- Spammode OFF.


Nee, helaas niet. Kan je niet verder helpen.

G.G.
14 november 2006, 13:42
Vandaag weer ff 3 uurtjes verder gewerkt.

Toets op lengte gezaagd (zodat het in iedergeval al ergens op lijkt), kanaaltjes in de body gefreesd. Door de top en body gaten geboord voor switch en potmeters. Vervolgend de body gefreesd voor switch en potmeters. Trmeleo ruimte aan de achterkant gefreesd, tevens het gat door de top voor het blok. Elementruimtes gefreesd.

Zodra ie helemaal af is komen er nog strips fineer onder de elementen om ervoor te zorgen dat ze strak tegen het hout gemonteerd zijn en op precies de juiste hoogte zitten, maar dat later.....

http://img180.imageshack.us/img180/7711/image00107up7.jpg

In de achterfresing zie je de setneck zitten met een stripje wenge tussen body en hals.

http://img98.imageshack.us/img98/5549/image00108xx1.jpg

B_2_the_a
14 november 2006, 15:38
op die laatste foto ziet de body er ERG dun uit

hoekanda?

G.G.
14 november 2006, 15:42
op die laatste foto ziet de body er ERG dun uit

hoekanda?

Erg dun? zal wel aan je nieuwe flatsceen beeldscherm liggen :seriousf:

Body is 28 mm dik, de top is 17 mm dik dus samen een hele nette 45 mm.

robostrat
14 november 2006, 16:13
Huhhhh


Ik ben een kortzichtig persoon en vind eigenlijk alleen stratjes lekker spelen.

dit is toch heel wat anders :???:

zo zie je maar er blijft altijd wel wat te bouwen ;) ;)

goed bezig man, ziet er gaaf uit ! :D

B_2_the_a
14 november 2006, 16:27
Erg dun? zal wel aan je nieuwe flatsceen beeldscherm liggen :seriousf:

Body is 28 mm dik, de top is 17 mm dik dus samen een hele nette 45 mm.


tjah dat kan jah ;)


neeh door het lichtval en schaduwwerk aan de randen lijkt ie op die joe satriani ibanez krengen

G.G.
14 november 2006, 16:27
Huhhhh



dit is toch heel wat anders :???:

zo zie je maar er blijft altijd wel wat te bouwen ;) ;)

goed bezig man, ziet er gaaf uit ! :DJep, dit is inderdaad ook geen strat. Maar het trieste is dat ik nu al weet dat ik waarschijnlijk helemaal niet op deze gitaar ga spelen. Waarschijnlijk komt ie direct aan de muur te hangen of komt ie in de hoek te staan om te verstoffen. klinkt triest, maar dat is zijn lot, het is immers geen strat.

B_2_the_a
14 november 2006, 16:28
geef dan maar aan mij :cheerup:

robostrat
14 november 2006, 18:40
Jep, dit is inderdaad ook geen strat. Maar het trieste is dat ik nu al weet dat ik waarschijnlijk helemaal niet op deze gitaar ga spelen. Waarschijnlijk komt ie direct aan de muur te hangen of komt ie in de hoek te staan om te verstoffen. klinkt triest, maar dat is zijn lot, het is immers geen strat.

He GG er zit wel een verschil tussen lekker spelen... of lekker klinken ;)

keep up the good work :dance:

G.G.
14 november 2006, 18:46
He GG er zit wel een verschil tussen lekker spelen... of lekker klinken ;)

keep up the good work :dance:

Qua klank zit het denk ik wel goed (je krijgt altijd een redelijk idee van klank als je met hout aan het werk bent) Qua lekker spelen weet ik het nog niet helemaal. ben bang dat ie een klein beetje kopzwaar wordt maar dat zien we later wel (heb wat holle ruimte die ik eventueel vol kan gieten met lood ter compensatie).

robostrat
14 november 2006, 19:10
ben je gek geworden ?, lak je misschien zonder masker ?? :???:

lood in je gitaar ?? :stop:

komt je geluid niet ten goede, ook nie goe voor je schouders ;)

G.G.
14 november 2006, 19:54
:???:

lood in je gitaar ?? :stop:

komt je geluid niet ten goede, ook nie goe voor je schouders ;)

Is een redelijk normale aanpassing bij gitaren die kopzwaar kunnen zijn (Gibson SG o.a.). Liever een gitaar die iets zwaarder is dan eentje in onbalans waarvan je de hals steeds omhoog moet duwen.

En hoezo? komt geluid niet ten goede. Heb je daar ervaring mee dan?

robostrat
14 november 2006, 20:08
En hoezo? komt geluid niet ten goede. Heb je daar ervaring mee dan?

eerlijkheidshalve moet ik zeggen nope... not yet

maar kan mij gewoon niet voorstellen dat je lood in je gitaar stopt :???:
heb je 'm dan al uitgewogen ??

G.G.
14 november 2006, 20:37
maar kan mij gewoon niet voorstellen dat je lood in je gitaar stopt :???:
heb je 'm dan al uitgewogen ??

nee, maar de body is klein, dun en erg hol. Het halshout is heel zwaar dus ik verwacht dat ie wat kopzwaar is.

B_2_the_a
14 november 2006, 20:59
en vanmiddag zei je dat ie niet dun was?

G.G.
15 november 2006, 13:40
en vanmiddag zei je dat ie niet dun was?

Ja, dat is de kern van de body, naar de randen wordt ie dunner, en dan nog de holle ruimtes maakt denk ik dat ie gaat kantelen.

Vandaag had ik 's ochtends een paar uurtjes over.

Ben weer een stuk verder gekomen.

Met een haakse slijper de carve in de top aangebracht. Stressvol werkje, maar het resultaat mag er wezen. Zie ook dat de top bij de randen dikker is dan halverwege de carve, dit geeft een optisch bedrog waarbij de carve er nog meer uitspringt.

http://img91.imageshack.us/img91/4564/image00110zn2.jpg

http://img93.imageshack.us/img93/5876/image00111ti0.jpg

Neck grof op breedte gefreesd (heb aan beide kanten nog 1 á 2 mm over om hem mooi strak te schuren. Vervolgends met de haakse slijper het neckprofiel globaal aangebracht en de volute vorm gegeven.

http://img93.imageshack.us/img93/4907/image00112cx6.jpg

http://img93.imageshack.us/img93/4666/image00113bs2.jpg

Edit: dat de kop zo scheef lijkt op de laatste foto komt door de hoek van de camera. Dat de donkere lijn niet precies aansluit klopt wel, da's en foutje waar ik nog een mooie oplossing voor moet vinden.

G.G.
15 november 2006, 14:53
De twijfels over de keuze van de diverse onderdelen is nu voorgoed weg.

Moet je eens kijken! Hoezo, een PRS met Floyd kan niet in combinatie met P90. Ik vind het een geslaagde combinatie, ook de P90's kleuren mooi met het spinthout.

http://img90.imageshack.us/img90/364/image00116oi5.jpg

http://img120.imageshack.us/img120/4083/image00117vv1.jpg

http://img329.imageshack.us/img329/183/image00118wo9.jpg

charlotte
15 november 2006, 15:00
Hey GG :)

Ik kan maar 1 ding zeggen : Toppie !!! .

Zier er gaaf uit.

Succes verder , groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
15 november 2006, 15:04
Hey GG :)

Ik kan maar 1 ding zeggen : Toppie !!! .

Zier er gaaf uit.

Succes verder , groetjes Charlotte :hippie:

Dank je. Het ziet er nu allemaal nog erg ruw uit, maar ik heb er wel vertrouwen in. Gaat een prima gitaartje worden (alleen waarschijnlijk niet voor mij, denk eraan om het op marktplaats te gooien als ie af is en daarmee een nieuw projectje deels te bekostigen).

marter544
15 november 2006, 15:06
Ik zou em niet verkopen, maarja, das jouw keuze. Ik vind em vet! Volgens mij is wel de bodyvorm wat slanker dan een PRS, wat strat-achtig, kan dat kloppen?

G.G.
15 november 2006, 15:12
Ik zou em niet verkopen, maarja, das jouw keuze. Ik vind em vet! Volgens mij is wel de bodyvorm wat slanker dan een PRS, wat strat-achtig, kan dat kloppen?

Hij is inderdaad een paar milimeter smaller omdat mijn mahonie net niet breed genoeg was. Ik heb de tekening enigszins aan moeten passen. Ook staat de hals ietsjes verder uit de body zodat ik perfect bij de 22ste fret kan, hierdoor oogt ie wat langer, en dus ook smaller.

G.G.
24 november 2006, 16:29
Vandaag weer een paar uurtjes geknutseld. De hals aansluiting beviel me niet omdat de hoogste frets niet optimaal toegangelijk zijn. Dus maar een mooiere neckjoint gemaakt. De hoogste positie voelt nu precies hetzelfde aan als lager op de hals. De neckjoint is zo gemaakt dat ie precies bij mijn hand aansluit.

Neckjoint:

http://img154.imageshack.us/img154/390/image00119lq5.jpg

Gelijk met de frees een stukje van de achterkant van de kop gehaald, nu is ie op de juiste dikte, ziet er gelijk een stuk beter uit.

Kop op dikte gebracht:

http://img245.imageshack.us/img245/7461/image00120oy4.jpg

Verder gewerkt aan de carve, en de verzinking aangebracht voor de knoppen en 3way switch (blijkt net iets te klein te zijn, volgende keer opnieuw met een groter boortje.

Verzonken knoppen

http://img362.imageshack.us/img362/8168/image00121hx5.jpg

Hans74
24 november 2006, 17:24
Ziet er mooi uit die top!!!

Echt iets aparts. En als ik jou was zou ik nog eens heeeel goed nadenken voor je'm verkoopt. Maar ja, blijft jouw keuze natuurlijk... ;)

B_2_the_a
24 november 2006, 17:39
je kan ook een ruimer pakken voor dat gat van de switch

voor de rest:
toppie


wat zal ie gaan kosten als je 'm verkoopt?

G.G.
24 november 2006, 17:59
wat zal ie gaan kosten als je 'm verkoopt?

Tjsa, als ik hem op marktplaats gooi, dan zal dat voor materiaalkosten zijn, dan moet je met die schaller floyd rose en PRS SE elementen toch denken aan ongeveer €200 - €250 als ie helemaal af is.

Maarja, dat geeft niemand voor een zelfbouw, dus dan wordt het:

1 Aan de muur hangen.
2 Strippen en alles op een strat bouwen
3 Bewaren voor mijn neefjes als die groot zijn

Maar voor ik die keuze maak, ga ik er eerst een weekje op spelen, misschien (ik betwijfel het, maar.........) verander ik wel van mening en vind ik het misschien toch wel wat. (tot nu toe nooit een PRS- achtig model in handen gehad die me echt beviel (die van Minda kwam wel een beetje in de buurt, maar is het voor mij ook niet helemaal)).

B_2_the_a
24 november 2006, 18:11
als je um voor 200 a 250 euro gaat verkopen

ik geef het je (na het testen ofcourse)

sjoerd5
24 november 2006, 18:16
Tjsa, als ik hem op marktplaats gooi, dan zal dat voor materiaalkosten zijn, dan moet je met die schaller floyd rose en PRS SE elementen toch denken aan ongeveer €200 - €250 als ie helemaal af is.

Maarja, dat geeft niemand voor een zelfbouw, dus dan wordt het:

1 Aan de muur hangen.
2 Strippen en alles op een strat bouwen
3 Bewaren voor mijn neefjes als die groot zijn

Maar voor ik die keuze maak, ga ik er eerst een weekje op spelen, misschien (ik betwijfel het, maar.........) verander ik wel van mening en vind ik het misschien toch wel wat. (tot nu toe nooit een PRS- achtig model in handen gehad die me echt beviel (die van Minda kwam wel een beetje in de buurt, maar is het voor mij ook niet helemaal)).

Ga je er niet zelf op spelen??

G.G.
24 november 2006, 18:20
Ga je er niet zelf op spelen??

Ik denk het niet. Ik heb nog nooit zo'n soort model in handen gehad die ik lekker vond spelen, en als ik deze nu op mijn knie zet voelt ie ook niet helemaal aan zoals ik gewend ben (logisch, het is geen stratocaster).

Ik blijf van mening dat je alleen gitaren moet hebben die je lekker vind spelen, anders eindigen ze toch alleen maar onder het stof.

B_2_the_a
24 november 2006, 23:18
groot gelijk
zo heb ik er nog een aantal liggen

vester86
25 november 2006, 01:00
dat geld heeft volgens mij iedereen er wel voor over G.G. ik in ieder geval ruim!!!
en zelfs het dubbele nog wel!

G.G.
25 november 2006, 01:07
je kan ook een ruimer pakken voor dat gat van de switch



Wat is een ruimer?



dat geld heeft volgens mij iedereen er wel voor over G.G. ik in ieder geval ruim!!!
en zelfs het dubbele nog wel!

Moet je eens kijken wat er gebeurd als ik dat ding op marktplaats zet met de tekst: Vaste Prijs €250

Ik weet wel wat er gebeurd: Helemaal NIETS.


(T'is triest, maar als er geen "merk" op staat levert het niets op. Zelfs de gitaren van DD zijn geen drol waard op marktplaats. Je kan beter een fender decal op een squier plakken, dat levert tenminste geld op, handbouw niet.)

oknarb180
25 november 2006, 01:17
Hey G.G.

De carve is mooi geworden van de body!! Hoe heb je dit geflikt? Met de beitel, lamellenslijpschijf of....?
Hoe heb je de verzinkingen gemaakt voor de knoppen, dat is namelijk iets waar ik ook nog over aan het brainstormen ben. Ik zoek eigenlijk iets wat die PRS-achtige verzinking-look in 1 keer geeft. Het mooiste zou zijn als het ook nog eens in een kolomboor past, dan is het nog een beetje qua diepte te sturen ook, denk ik.
Begint al een mooi gitaartje te worden hoor!!!

vr.gr.

Branko

G.G.
25 november 2006, 01:32
Hey G.G.

De carve is mooi geworden van de body!! Hoe heb je dit geflikt? Met de beitel, lamellenslijpschijf of....?
Hoe heb je de verzinkingen gemaakt voor de knoppen, dat is namelijk iets waar ik ook nog over aan het brainstormen ben. Ik zoek eigenlijk iets wat die PRS-achtige verzinking-look in 1 keer geeft. Het mooiste zou zijn als het ook nog eens in een kolomboor past, dan is het nog een beetje qua diepte te sturen ook, denk ik.
Begint al een mooi gitaartje te worden hoor!!!

vr.gr.

Branko

Carve is met een lamelenschijf gedaan. Door de slijptol rechter op te zetten wordt de radius kleiner (tot de radius van de schijf zelf) en door hem platter te leggen kan je de radius groter maken tot een bijna rechte lijn. Zo heb ik hem achteraan de body lekker diep gemaakt (slijptol schuin) en naar het midden toe, boven en onder, heb ik de slijptol vlakker gehouden waardoor et oppervlak ook vlakker wordt.

Tip: aan je slijptol zit zo'n beschermkap tegen de vonken. Die draai je zo dat ie een geleider wordt tegen de rand van de body, dan blijft je slijpschijf altijd op ongeveer 1 cm van de rand.. Zo blijft de rand dik, en de carve komt onder het niveau dat de body aan de zijkant heeft.

Wat betreft die verzinking van die knoppen: Je zou eigenlijk zelf een boortje moeten kunnen maken of aanpassen zodat het in een keer goed is. Maar ik ga het waarschijnlijk gewoon met een hele grote boor doen in de kolom, en de rest met een dremeltje. Zo als ie nu is heb ik het met een 25 mm boortje gedaan in de kolom, dat werkt het beste.

G.G.
25 november 2006, 20:22
Wat is een ruimer?


Ik heb nog steeds niet gehoord/gelezen wat een ruimer is. Heb maar een speedboor van 30 mm gekocht, dat werkt ook prima. Dinsdag verder klussen aan de toets en verzinking van de knoppen en de carve.

Ik laat wel weten of een speed boor ideaal is bij dit soort grote ronde verzinkingen.

rinaldo
25 november 2006, 20:44
een ruimer is een soort boor die ze in de metaal gebruiken om bv een gat van rond 10 die aan een bepaalde tolerantie moet voldoen, bv een passingmaat h7 oid ook op een honderdste nauwkeurig te maken, door eerst te boren op bv 9,8 en daarna de ruimer te gebruiken krijg je een zeer nauwkeurig gat.

ze zijn er ook te krijgen voor de gitaarbouw, bij stewmac heb ik ze wel eens zien staan, maar dan zijn ze conisch waardoor je een gat van bv rond 8 voor stemmechanieken heel makkelijk met de hand kunt ruimen naar bv 10 mm.

zijn zeer handige gereedschapjes maar wel erg duur volgens mij. en voor de hobyist dus niet erg aantrekkelijk.

B_2_the_a
26 november 2006, 13:03
ik heb er eentje bij keijzer in vlaardingen gekocht
32 euro ex btw

gebruik 'm voor gitaren, versterkers, effectpedalen, alles...

G.G.
28 november 2006, 15:06
Weer twe edagen keihard gewerkt, helaas vergeten mijn oude mobieltje mee te nemen naar de werkplaats, dus geen actie foto's, wel foto's van thuis:

De knoppen nu metjes verzonken met een 30 mm speedboor. Van een restje van de top fineer gezaagd en geschaafd zodat zelf de ruimte van de elementen er netjes uit ziet door dit ingelegd fineer (niet dat iemand dit ooit zal zien als alles afgemonteerd is :dontgeti: )

http://img144.imageshack.us/img144/8751/image00122oa3.jpg

Rosewood gezaagd, geschaafd en geschuurd op radius (ongeveer 12" ) verzinking aangebracht voor de locknut zodat het rosewood mooi aansluit op het wengefineer op de kop, zonder dar er een licht randje halshout te zien is onder de locknut. Afdekplaatje gemaakt.

http://img177.imageshack.us/img177/6656/image00123py6.jpg

Ook dit zal niemand zien als ie afgemonteerd is, maar wel leuk om toch te doen. Van een restje uit het midden van de top een plaatje fineer geschaafd om in de tremeloruimte te verlijmen. Zo wordt de hals/bodyverbinding helemaal onzichtbaar. Stukje fineer komt qua lijnen overeen met het stukje top dat ook vanuit deze tremeloruimte te zien is.

Zoooo, en nu eerst een biertje en daarna de toets verlijmen aan de hals.

Om de boel recht te houden gebruik ik de toplockschroefjes aangezien er gaten in de toets en de hals zitten. Dan hoef ik alleen het gedeelte bij het halselement even uit te lijnen.

http://img96.imageshack.us/img96/9127/image00124jn4.jpg

sjoerd5
28 november 2006, 15:31
word mooi!

G.G.
28 november 2006, 15:39
word mooi!

Zit nu al te dubben wat de finish wordt.

(Stainen +) Blanke lak, en dan polijsten tot een spiegel

of lekker simpel in de olie, past ook wel bij het eenvoudige karakter van deze gitaar

G.G.
28 november 2006, 15:55
Helemaal vergeten:

ik heb ook nog een handig hulpmiddeltje gemaakt om frets af te vijlen en daarna mooi op 45 graden af te vijlen:

http://img152.imageshack.us/img152/5749/image00125pu6.jpg

Eerst zet je de rechte kant van het hout op je gefrette toets en haal je het blok heen en weer totdat alle frets strak tegen de toets afgevijld zijn. Daarna leg je het blok met de schuine kant op de frets en haal je het blok heen en weer totdat de uiteindes van de frets mooi 45 graden zijn.

Je kan nooit uitschieten met de vijl, aangezien hij vast zit in het blok. Je beschadigd dus nooit je kop of body aangezien de vijl net zo ver uitsteekt als de toets dik is.

marter544
28 november 2006, 16:55
Mooi hoor! Ik zou em stainen, aflakken en polijsten.. Maar euh.. Is een goede camera niet eens een idee? :dontgeti:

G.G.
28 november 2006, 17:24
Mooi hoor! Ik zou em stainen, aflakken en polijsten.. Maar euh.. Is een goede camera niet eens een idee? :dontgeti:
ja die komt er nog wel voor de lente, dan ga ik 3 weken naar de Kaap Verdische elianden, dus dan heb ik een camera nodig.

Maar voorlopig steek ik mijn geld liever in gitaaronderdelen en hout.

hassent
28 november 2006, 17:25
Grappig, ik wilde ook net zo'n fretvijl gaan maken! Wat voor soort vijl heb je gebruikt?

G.G.
28 november 2006, 17:27
Grappig, ik wilde ook net zo'n fretvijl gaan maken! Wat voor soort vijl heb je gebruikt?

Ijzervijl van de Formido van een eurootje of 6. Handvat eraf gesloopt, sleufje in het hout, schuine kant langs de sleuf zagen en de vijl met twee componentenlijm in de sleuf gelijmd.

hassent
28 november 2006, 17:30
Zijn die vijlen niet wat te grof?

G.G.
28 november 2006, 17:38
Zijn die vijlen niet wat te grof?

Voor mij niet, ik knip de frets altijd redelijk lang af omdat de einden altijd beschadigen bij het afknippen, met een grove vijl ga je lekker snel door die frets heen. Eenmaal strak tegen de toets doe ik de rest per fret met een sleutelvijltje.

De vijl is behoorlijk grof (dat lijkt zo) maar je pakt per haal altijd meerdere frets tegelijk, dus eentje per ongeluk te ver afvijlen zit er niet bij. Gaat best met zo'n vijl.

Wat je wel moet doen om niet tegen de frets aan te botsen is met een slijptol even de uiteindes van de vijl rond maken zodat ie niet tegen een nog uitstekende fret aan knalt.

hassent
28 november 2006, 17:54
Wat je wel moet doen om niet tegen de frets aan te botsen is met een slijptol even de uiteindes van de vijl rond maken zodat ie niet tegen een nog uitstekende fret aan knalt.
Goeie tip, een vijl afvijlen zal lstig worden...:D

oknarb180
29 november 2006, 00:59
Haha... dat is grappig!
Ik ben ook met m'n hals bezig en heb toevallig ook op projectguitar.com deze fretvijlconstructie bestudeerd.
Mijn ervaring is inmiddels wel om een goede vijl ervoor te gebruiken. Ik heb laatst wat gevijld met een 5-Euro-bak-setje-vijlen maar dat is gewoon Klote.
Die vijlen vijlen niet. Kwaliteit betaald zich 9 van de 10 keer terug en scheelt heel veel ergernis (tenminste, dat is mijn ervaring).

Bij m'n oefening die ik laatst op een proefstukje heb gedaan, heb ik de fretten praktisch bij het hout van de hals afgekort met een dremel, dan kun je denk ik ook niet tegen te lang uitstekende fretten aan botsen. Ging perfect!
Maar ieder heeft z'n methode die hij/zij makkelijk/prettig vind werken, toch?!

vr.gr.

Branko

G.G.
29 november 2006, 08:38
Mijn ervaring is inmiddels wel om een goede vijl ervoor te gebruiken. Ik heb laatst wat gevijld met een 5-Euro-bak-setje-vijlen maar dat is gewoon Klote.
Die vijlen vijlen niet. Kwaliteit betaald zich 9 van de 10 keer terug en scheelt heel veel ergernis (tenminste, dat is mijn ervaring).


Precies, niet een set voor een knaak ofzo nemen. Ik heb deze uit het rek van Sandvic ofzoiets, je weet wel, van die zagen vijltje kost iets van 6, 7 of 8 euro, niet heel duur, maar prima voor deze klus.

oknarb180
29 november 2006, 10:26
Precies, niet een set voor een knaak ofzo nemen. Ik heb deze uit het rek van Sandvic ofzoiets, je weet wel, van die zagen vijltje kost iets van 6, 7 of 8 euro, niet heel duur, maar prima voor deze klus.

JUIST!!!!!!!!

G.G.
29 november 2006, 14:57
JUIST!!!!!!!!

Was vandaag in de bouwmarkt. Mijn geheugen laat me in de steek, kan nooit iets van 6 euro geweest zijn, maar eerder het dubbele. Hij vijlt in ieder geval prima.

Vandaag weer flink wat werk verzet. Het eind komt nnu echt in zicht.

De toets op maat gebracht, toplockuitsparing bijgevijlt en toplock geplaatst. Zit superstrak tegen de toets aan zoals de bedoeling is. Afdekplaatje pas gemaakt zodat ie 2 mm onder de rand van de toplock schuift (dus maar 1 schroefje nodig in het afdekplaatje)

Moet alleen nog 2 mm aan het eind van de toets verwijderen zodat het halselement in de uitsparing past (zie laatste foto).

(alvast mijn excusses, de camera op mijn mobieltje is 90 graden gedraaid bij de eerste foto)

All-access neckjoint en volute. Neckprofiel is bijna klaar, alleen nog iets werk langs de rand van de toets.

http://img142.imageshack.us/img142/5686/image00126wf4.jpg

Voorkant is klaar.

http://img135.imageshack.us/img135/2695/image00128dw0.jpg

Begin steeds meer te wennen aan de vreemde combinatie van onderdelen en materialen.

http://img145.imageshack.us/img145/6350/image00129fx4.jpg

robostrat
29 november 2006, 18:05
mooi hoor, hier worden ook (kilo) meters gemaakt !!

mmmm, in mijn werk gaat zoooo veel vrije tijd zitten :(

G.G.
29 november 2006, 21:39
mooi hoor, hier worden ook (kilo) meters gemaakt !!

mmmm, in mijn werk gaat zoooo veel vrije tijd zitten :(
a, het gaat snel, maar vergeet niet dat dit niet mijn eerste gitaar is en ik heb een prof. werkplaats tot mijn beschikking, dat scheelt een hoop tijd.

B_2_the_a
29 november 2006, 22:24
lkkr bezig jonge!

G.G.
30 november 2006, 18:52
lkkr bezig jonge!

Ja, dat dact ik ook, maar toch een dom beginnersfoutje gemaakt ontdek ik net:

Onderkant toets is bovenkant top en de sidedots zitten nog niet in de hals. Had eigenlijk moeten gebeuren toen de hals nog los was. Nu kom ik bij de hogere frets er niet bij. Proberen met een dremel en de flexibele slang die erbij hoort.

Of iemand moet een ander idee hebben.

B_2_the_a
30 november 2006, 19:14
geen dots?

ernieman
30 november 2006, 19:35
gewoon boortje tussen de vingers houden en met je andere hand/vingers het boortje draaien. Vergt wel wat oefening, maar het gaat wel.

G.G.
1 december 2006, 03:02
gewoon boortje tussen de vingers houden en met je andere hand/vingers het boortje draaien. Vergt wel wat oefening, maar het gaat wel.

Goeie tip, ga ik doen. (lig er niet wakker van, zie tijdstip post, moet gewoon zo gaan werken). Moet lukken met een scherp boortje en wat geduld. Bedankt,

GravityRobert
4 december 2006, 01:33
Ziet er prima uit :jam:

Tegen de tijd dat het zover is sta ik in de rij om hem te kopen voor de reedsgenoemde prijs :B

G.G.
4 december 2006, 01:38
Ziet er prima uit :jam:

Tegen de tijd dat het zover is sta ik in de rij om hem te kopen voor de reedsgenoemde prijs :B

Hahahaha, die rij is al aardig lang geworden, nadat een aantal mensen het projectje gezien hebben.

GravityRobert
4 december 2006, 01:46
Hahahaha, die rij is al aardig lang geworden, nadat een aantal mensen het projectje gezien hebben.

+100 euro :jam:

G.G.
4 december 2006, 12:16
Aangezien ik graag onderuitgezakt op de bank speel en daarbij altijd de kabel dubbelknik moest daar iets op bedacht worden.
De volgende oplossing leek mij wel een goeie: (en staand spelen is ook prettig want de kabel gaat gelijk naar de strap waar ik hem altijd omheen hang)

http://img134.imageshack.us/img134/3632/image00130ya5.jpg

Squier4ever
4 december 2006, 12:54
dat is idd voor beide situaties een goeie oplossing! volgens mij zijn er meer gitaren die het hebben, vind het toch erg slim

B_2_the_a
4 december 2006, 12:55
http://www.freewebs.com/plakband/metal.gif


kon het niet laten ;)

oknarb180
4 december 2006, 13:10
dat is idd voor beide situaties een goeie oplossing! volgens mij zijn er meer gitaren die het hebben, vind het toch erg slim

Jep, dat is de welbekende Ibanez JEM, die heeft z'n input ook op deze wijze.
Kijk maar eens op de site projectguitar (digitaal zelfbouwboek), daar zijn diverse bouwers-adviezen en voorbeelden op de JEM gebaseerd.
Mooi gemaakt G.G.!

vr.gr.

Branko

G.G.
4 december 2006, 13:25
Jep, dat is de welbekende Ibanez JEM, die heeft z'n input ook op deze wijze.
Kijk maar eens op de site projectguitar (digitaal zelfbouwboek), daar zijn diverse bouwers-adviezen en voorbeelden op de JEM gebaseerd.
Mooi gemaakt G.G.!

vr.gr.

Branko

Je hebt gelijk, maar dat wist ik helemaal niet. Ik heb het eens gezien op een oude Hamer stratocaster (geloof ik) en mijn oude Yamaha RGX 612A had een soortgelijke aansluiting.

Ik ga het stratocasterplaatje een beetje rondbuigen en daarna verzinken in de zijkant zodat het gelijk ligt met het hout.

hassent
4 december 2006, 16:59
Ook de JS-series van Ibanez hebben het, erg praktisch!

AvU
4 december 2006, 18:41
Aangezien ik graag onderuitgezakt op de bank speel en daarbij altijd de kabel dubbelknik moest daar iets op bedacht worden.


je bent niet de enigste, niets is beter dan lui op de bank liggen met je gitaar!!

Grt Arjan

hassent
4 december 2006, 18:48
http://img134.imageshack.us/img134/3632/image00130ya5.jpg
Hey GG, is dat gezichtsbedrog? De hals lijkt scheef te staan...

Renoud
4 december 2006, 18:49
Prachtig ding! ik volg al een tijdje het proces maar moet het nu toch echt even zeggen :rockon:

G.G.
4 december 2006, 19:49
Hey GG, is dat gezichtsbedrog? De hals lijkt scheef te staan...

is gezichtsbedrog. Komt misschien omdat het lichte spinthout asymetrisch is. Ook de toets lijkt links lager dan rechts, hoe dat op de foto komt weet ik niet, maar in het echt is ie wel recht.

hassent
4 december 2006, 19:53
Gelukkig, zou zonde zijn van je werk! Weet je al hoe je 'm gaat aflakken?

G.G.
4 december 2006, 19:57
Gelukkig, zou zonde zijn van je werk! Weet je al hoe je 'm gaat aflakken?

Zit eraan te denken om body en hals helemaal zwart te lakken en alleen de top zo te laten met blanke lak erop.

Dan komt de achterkant eruit te zien alsof het uit 1 stuk gemaakt is.

hassent
4 december 2006, 20:03
mmmm, ik denk dat dat alleen maar mooi is als je er een binding langs zet. Waarom stain je 'm niet heel licht in een aparte tint, paars of zo. Dan komt die midden streep er mooi uit te zien.

Tis wel lastig met al die kleuren hout, je weet nooit hoe het er uit komt te zien, tenzij je 'm dekkend lakt....

B_2_the_a
4 december 2006, 21:26
is trouwes je strat al af?

Gearjunkie
4 december 2006, 21:28
Na een paar PRS projecten begin ik die dingen wel erg mooi te vinden, en wil ik er ook een!!!

Maar, mijn eerste ding is de hals: die wil ik (nog) niet zelf maken. Kan je een prefab hals van Vox Humana of Tone Factory ook verlijmen in een body, of haalt dat niets uit?

B_2_the_a
4 december 2006, 21:40
Natuurlijk is dat mogelijk, zeker via voxhumana... je kan in overleg met hun de hals zover af krijgen als je wil (van alleen gelijmd tot alleen nog lakken)

Gearjunkie
4 december 2006, 23:12
Maar is, zeg maar de acht centimeter, die in de body steekt onvoldoende om te lijmen?

Orpheo
4 december 2006, 23:44
Maar is, zeg maar de acht centimeter, die in de body steekt onvoldoende om te lijmen?

zat. een LP hals steekt ook ongeveer 8 cm in t body. maar waarom zou je? als de verbinding strak is, echt STRAK, en je sustaint al bijna eeuwig, waarom dan nog lijmen.

G.G.
5 december 2006, 08:20
Maar is, zeg maar de acht centimeter, die in de body steekt onvoldoende om te lijmen?

Is zat denk ik (mijne steekt 11 cm in de body, maar 8 lijkt me zat).
Vergeet ook niet dat dat ding aan alle kanten klem zit. Er is een lijmoppervlak aan de kopse kant, de beide zijkanten, de onderkant tegen de body en de bovenkant tegen de top. Mijn halsbodyverbinding gaat echt nooit meer los (of de body moet in 2 of meer stukken breken.

G.G.
5 december 2006, 14:52
Na een paar PRS projecten begin ik die dingen wel erg mooi te vinden, en wil ik er ook een!!!

Maar, mijn eerste ding is de hals: die wil ik (nog) niet zelf maken. Kan je een prefab hals van Vox Humana of Tone Factory ook verlijmen in een body, of haalt dat niets uit?

Net ff voor je bij TF gekeken. Voor een PRS zou alleen de paddlehead van toepassing kunnen zijn, maar die hals stopt gelijk achter de toets. Bij een PRS zit het fretboard aan de rand van de body (omdat de horns op de zelfde plek uitkomen naast de hals) en daar wil je naar mijn mening geen dik blok hout achter hebben.

Je moet een hals hebben die verder doorloopt tot onder het helselement.

Zelf maken van een hals is echt niet zo lastig als het lijkt.

Ik heb voor een maximale lijmverbinding de volgende optie gekozen:

Neem een rechte balk waar je de hals van gaat maken. Frees de neckpocket voor de halsbalk (die nu nog vele te breed is). Doordat de balk te breed is heb je straks heel veel lijmoppervlak bij het lijmen (en hij is breder dan het gat aan de achterkant voor de tremeloveren zodat je daar geen lijmnaden wegfreesd). Plaats de balk en teken de hals af en het stuk van de rand van de body die je dus uit het halshout moet halen.

Maak de kop aan de hals, zaag hem grofweg in model en verlijm de hals (die bij de body nog een groot massief blok is). Vervolgens teken je de lijn van de body op de hals af (die ronde lijn de de twee horns verbind) en vlak je dit tot het niveau van de body (zelfde lijn die ook in de top zit) Nu ligt de top vlak op hals (het weggefreesde deel dat in de body zit) en op de body. Het stukje van de body tussen halselement en hals vlak je zodat het gelijk met de hals loopt en de toets verlijm je over hals en body.

Klaar is Kees.

Hoop dat het verhaal een beetje begrijpelijk is.

EDIT:

Op deze foto van een paar weken terug zie je goed dat de halsverbinding veel breder is dan de hals zelf:

http://img148.imageshack.us/img148/132/image00066ep8.jpg

Daarna moet je dus gaan vijlen en schuren om de vorm van de body in de zijkanten van de hals aan te brengen (tijdrovend, en een fabrikant zal het dus niet sel zo doen, maar voor de hobbiebouwer is het wel een mooie optie)

G.G.
13 december 2006, 15:33
Afgelopen twee dagen bezig geweest met stainen.

1 Heel de top zwart gestained met Talens zwarte inkt. Daarna met thinner ingevreven en de carve weer blank geschuurd.

2 Ecoline, gele oker (nr. 227) over heel de top gesmeerd en met thinner ingevreven

Het resultaat, de bekende vieze kleur die de SRV strat ook had:

http://img144.imageshack.us/img144/225/image00131gn8.jpg

Gelukkig weet ik dat deze kleur maar een tussenfase is.

Vervolgens rode ecoline (vermilioen nr.331) over de hele body gesmeerd, laten drogen en daarna met een fijn schuurpapiertje de rode tint aan de buitenste rand van de carve verwijderd. Vervolgens die kale rand gekleurd met een lichter kleurtje geel van ecoline (pastelgeel nr 226) en daarna alles met heelfijn schurpapier en een matje gladgemaakt:

http://img132.imageshack.us/img132/2461/image00134mw8.jpg

Net een laagje blanke lak erop gezet en het resultaat: (een sunbursteffect zonder airbrush of gekleurde spuitlak)

http://img132.imageshack.us/img132/8426/image00136hf5.jpg

http://img132.imageshack.us/img132/701/image00137yx9.jpg

B_2_the_a
13 december 2006, 15:35
had inderdaad al tijdje niks gehoord!

je bent lekker bezig, ziet er mooi uit

Renoud
13 december 2006, 15:46
Ziet er mooi uit! :D
Jammer dat die foto's zo slecht zijn, ben benieuwd naar die stain :)

fred dons
13 december 2006, 15:53
leuk geworden !!

G.G.
13 december 2006, 15:59
Ziet er mooi uit! :D
Jammer dat die foto's zo slecht zijn,


Ik moet echt een saan een camera gaan denken, want deze foto's zien er niet uit.


ben benieuwd naar die stain :)

Hoe bedoel je? Ik ga verder niets stainen, dit was het.

koennie
13 december 2006, 16:08
Ik volg je topic al een tijdje, tof project!
Alleen ik vind die carve niet zo heel erg mooi eigenlijk, ik dacht die maakt hij nog wel af ofzo..
verder wel een apart kleurtje! ik denk dat de kleur ,zoals je zelf al zegt, met een goede camera er toch wel ff wat beter uit komt.

Renoud
13 december 2006, 16:32
Ik moet echt een saan een camera gaan denken, want deze foto's zien er niet uit.



Hoe bedoel je? Ik ga verder niets stainen, dit was het.
Ik bedoelde dat ik benieuwd was naar het resultaat :D kwam er niet echt lekker uit lees ik :roll:

Mattia
13 december 2006, 18:15
Leuk, al had ik die top zelf gewoon ongestaind gelaten...

madman
13 december 2006, 18:22
de carve is niet zo mijn smaak, maar die burst ziet er echt heeel mooi uit
vind het ook wel mooi dat de burst weer wat donkerder wordt aan de (hogere) rand van de body (brugkant), mooi effect geeft dat!

G.G.
13 december 2006, 19:53
Leuk, al had ik die top zelf gewoon ongestaind gelaten...

Heb ook lang lopen twijfelen want die top was blank ook heel erg mooi


de carve is niet zo mijn smaak, maar die burst ziet er echt heeel mooi uit
vind het ook wel mooi dat de burst weer wat donkerder wordt aan de (hogere) rand van de body (brugkant), mooi effect geeft dat!

Ben ook heel erg tevreden met de burst. Is de eerste keer dat ik dit doe en met ecoline is hert erg lastig werken omdat het lijkt de de volgende kleur de vorige losmaakt en compleet vermengt. Hels karwei met veel schuurwerk, maar wel erg leuk om t edoen.

madman
13 december 2006, 20:30
Hels karwei met veel schuurwerk, maar wel erg leuk om t edoen.

en het resultaat mag er echt wel zijn!

G.G.
14 december 2006, 18:24
en het resultaat mag er echt wel zijn!

Er zitten nu 8 lagen blanke lak op. Ik ben niet echt een held met spuitbussen en krijg vaak zakker in de lak, vandaar dat ik hele lichte spuitnevellagen aanbreng. Ik breng 4 hele dunne wazen aan per dag (20 minuten tussen de lagen) en dt werkt voor mij prima. Worden dus wel 3 keer zoveel "laklagen" ls een goeie spuiter zou doen.

Kleuren beginnen er al echt uit te springen. Heb wel al een heel licht sinasappelhuidje op de lak, dus van het weekend ff met korrel 1200 de boel glad maken en nog een par laagjes aanbrengen.

Hopelijk na het weekend, bij daglicht een aantal betere foto's.

oknarb180
15 december 2006, 00:05
Hey G.G.

Ik vind 'm fantastisch worden!!! Schitterend!!! Dit is nu gewoon 100% zelfbouw, bestaand model als basis, dat wel, maar helemaal aangepast naar je eigen SRV-smaak (good taste!). Belangrijke beslissingen genomen: "to carve or not to carve" en een Floyd Rose erop, wie heb 't, dut het gienien (regiotaal, betekend: dit heeft niemand!!!).
En..... jawel..... de sunburst stijl zoals Stevie die ook had op z'n strat. Maar eh, krijgt deze nu ook zo'n dikke hals als je neck-through?

Resumé: maak je Divebomd met een Stevie-PRS (of zoiets?)

Ik zit hier gewoon van te genieten hoe jij je gitaar bouwt!!!
Geweldig en wel meenemen hoor de volgende Meeting!!!

Met vriendelijke groeten,

Branko

G.G.
15 december 2006, 06:33
Hey G.G.

Ik vind 'm fantastisch worden!!! Schitterend!!! Dit is nu gewoon 100% zelfbouw, bestaand model als basis, dat wel, maar helemaal aangepast naar je eigen SRV-smaak (good taste!). Belangrijke beslissingen genomen: "to carve or not to carve" en een Floyd Rose erop, wie heb 't, dut het gienien (regiotaal, betekend: dit heeft niemand!!!).
En..... jawel..... de sunburst stijl zoals Stevie die ook had op z'n strat. Maar eh, krijgt deze nu ook zo'n dikke hals als je neck-through?

Resumé: maak je Divebomd met een Stevie-PRS (of zoiets?)

Ik zit hier gewoon van te genieten hoe jij je gitaar bouwt!!!
Geweldig en wel meenemen hoor de volgende Meeting!!!

Met vriendelijke groeten,

Branko

J ehebt gelijk, hier is er zeker weten maar één van. De hals wordt weer erg dik, maar iets bespeelbaarder dan de SRV. Hij gaat zeker mee naar de volgende meeting, en daar wil ik jou PRS ook zien, met die van Dieter samen. Lijkt me leuk als minda hem ook mee neemt: Vier op een rij.

hassent
15 december 2006, 06:51
Goed plan, ik zal er in iedergeval zijn. Ik weet niet wanneer ie weer is, maar als het nog ff duurt kan ik m'n 2 tele's ook meenemen.

B_2_the_a
15 december 2006, 08:10
mijn bedoeling is ook om iets (half) te bouwen, maarjah de plannen liggen er al veel te lang :S

Nu maar eens tijd vinden

oknarb180
15 december 2006, 09:48
Ik weet niet hoever ik tegen die tijd ben, maar ik neem 'm zowiezo mee!
Een gitaar die half af is, is ook leuk om voor andere bouwers te zien, toch?
Vind ik wel tenminste. Uiteraard is het streven om 'm tegen die tijd wel af te hebben.

vr.gr.

Branko

B_2_the_a
15 december 2006, 09:56
wanneer is ongeveer de volgende meeting, dan kan ik terug gaan rekenen en dan weet ik wanneer ik uiterlijk moet beginnen

oknarb180
15 december 2006, 13:03
wanneer is ongeveer de volgende meeting, dan kan ik terug gaan rekenen en dan weet ik wanneer ik uiterlijk moet beginnen

Eeehh,

1+1 = 2
2 + de atomen van Y = X²
X² / de deurknop = geen idee!!!

maar ik zorg dat ik er weer bij ben!!!!

vr.gr.

Branko

G.G.
15 december 2006, 17:07
wanneer is ongeveer de volgende meeting, dan kan ik terug gaan rekenen en dan weet ik wanneer ik uiterlijk moet beginnen

Zoals Branco zegt:


Eeehh,

1+1 = 2
2 + de atomen van Y = X²
X² / de deurknop = geen idee!!!


Gewoon lekker nu beginnen.

Javaca
15 december 2006, 18:20
Is het op de volgende meeting ook toegestaan niet-gitaarmaarwelorigineelzelfgebouwdeenontworpengetok keldesnaarinstrumenten met toetsen mee te nemen?

G.G.
15 december 2006, 18:42
Is het op de volgende meeting ook toegestaan niet-gitaarmaarwelorigineelzelfgebouwdeenontworpengetok keldesnaarinstrumenten met toetsen mee te nemen?


Lijkt me wel, alles wat je bouwkennis kan verbreden lijkt me van harte welkom.

B_2_the_a
15 december 2006, 23:06
tjah
es ff wachten tot m'n salaris binnen is voordat ik hout ga halen!

deel heb ik al (telecaster neck en 2 stukjes esdoorn van 3 mm dik wat ooit bedoeld was voor een jazzbas top van een maat van me)..

nu nog blok mahonie, tools en tijd

G.G.
16 december 2006, 16:32
Na 6 lagen blanke lak het sinasappelhuidje weggeschuurd (korrel 1200 nat) en weer 2 lagen aangebracht:

http://img347.imageshack.us/img347/9369/image00138nd8.jpg

Morgen weer twee lagen en dan woensdag de achterkant zwartlakken.

charlotte
17 december 2006, 19:51
Hey GG :)

Klasse !
Ziet er heel sjiek uit, succes verder ,
groetjes Charlotte :lp:

G.G.
19 december 2006, 18:59
Sorry voor de kwaliteit van de foto, zo in het donker is het echt belabberd.

Heb vandaag alles op zijn plek gezet en het ziet er echt helemaal te gek uit:

http://img97.imageshack.us/img97/4384/image00153dy1.jpg

Nu staat de achterkant in de zwarte lak.

Orpheo
19 december 2006, 20:13
ah man gaaf project! echt supercool.

charlotte
19 december 2006, 20:42
EY GG,

Gaaf!! .
Ziet er mooi uit met die creme elementen.

groetjes Charlotte :lp:

G.G.
19 december 2006, 20:51
EY GG,

Gaaf!! .
Ziet er mooi uit met die creme elementen.

groetjes Charlotte :lp:Je zou het zwart nu moeten zien. Heb de hals rood gestaind zodat ik straks in het midden van de hals het zwart kan verwijderen om een soort burst naar het midden toe te maken (in de lengterichting) en dan die donkere strip wenge in het midden van de hals.........

Is een beetje een gitaar van "voor een dubbeltje op de eerste rij zitten" (alle restjes onderdelen die ik nog had) dus misschien leg ik in de hals nog wel een echt oud Hollands dubbeltje in :)

koennie
19 december 2006, 23:12
gruwelijk! kan niet wachten op betere foto's :D

G.G.
20 december 2006, 08:22
Als ie af is zal ik mijn zwager wel ff vragen om wat goeie foto's te nemen, die heeft wel een fatsoenlijke camera.

charlotte
20 december 2006, 15:41
Hey GG, :)

Ben heel benieuwd,enneh......restjes maken ook een mooie gitaar hoor,
btw, mijn dubbelneck heeft ook een hoog aandeel restjes hoor!.

We wachten op de foto.....

groetjes Charlotte :hippie:

G.G.
20 december 2006, 15:44
Hey GG, :)

Ben heel benieuwd,enneh......restjes maken ook een mooie gitaar hoor,
btw, mijn dubbelneck heeft ook een hoog aandeel restjes hoor!.

We wachten op de foto.....

groetjes Charlotte :hippie:

Foto's heb ik nu helaas niet. Ben nu met de achterkant body, hals en kop bezig. Zitten nu 4 lagen zwarte lak op. Alleen de fake binding levert wat problemen op. Af en toe is ie niet helemaal strak omdat er toch wat lak onder de tape door komt. Wordt weer krabben met een mesje om het strak te krijgen :angry:

G.G.
21 december 2006, 09:12
We wachten op de foto.....


Hier alvast een voorproefje.

Gestainde top, ongestainde fake-binding en hoogglans achterkant:

http://img147.imageshack.us/img147/6712/image00158wa5.jpg

De fake-binding moet op sommige plekjes nog een klein beetje schoongekrabt worden, maar dat valt gelukkig heel erg mee. Hopelijk kunnen er vanavond twee lagenblanke lak over de hele gitaar (behalve de toets (Rosewood)) heen.

Vanmiddag lekker ff bij voxhumana shoppen (frets, side dots, potmeters, slagplaatschroefjes, straplocks en wat ander klein spul.

vester86
21 december 2006, 09:59
damn G.G. dat ding word echt gaaf!!!

G.G.
21 december 2006, 10:16
damn G.G. dat ding word echt gaaf!!!

Dank je! Ik ben ook iedere keer weer blij verrast als ik hem zie hangen. Dit had ik aan het begin, toen het nog gewoon balken hout waren nooit durven hopen.

Mattia
21 december 2006, 10:50
Dank je! Ik ben ook iedere keer weer blij verrast als ik hem zie hangen. Dit had ik aan het begin, toen het nog gewoon balken hout waren nooit durven hopen.

Hehe...dat laatste, dat vind ik zelf ook altijd het mooiste. Nog leuker als het echt flink vies, ruw hout is, en na flink wat uurtjes bewerking is het het ineens een gitaar geworden!