PDA

View Full Version : sm75 e606 of 906



stevie_vp
20 oktober 2006, 01:45
hey! ik wil een mic gaan kopen om op te nemen (gitaar) :)
Ik zit te twijfelen tussen deze 3... als ik naar de prijs kijk lijkt
me de 906 het best maar heeft iemand van jullie ervaring met deze mics?
t idee is om hem samen met een allround condensator op afstand en een van
deze mics dichtbij op te nemen... greeeets!
/
s

jelledevos
20 oktober 2006, 09:16
ik gebruik alstijd een sm57 icm een sennheiser 609 en een tube condensor

een 606 klinkt ongeveer hetzelfde als een sm57 en ontsettend schel en een 609 klinkt wat meer allround en de plaatsing maakt een stuk inder uit daarvoor. daardoor is het een makkelijkere mic

een 906 is eigenlijk hetzelfde als een instelbare 606/609

kortom ik zouw voor de 609 gaan of de 906

Jimi Hendrix
20 oktober 2006, 09:31
sm57 gebruik ik niet meer...
wel:
- Sennheiser 606 (inderdaad heel helder, oppassen met plaatsing wordt snel schel)
- Beyer M88 (super, ook op vocals etc)
- Beyer M201 (een SM57 maar dan beter)

een keer maakte een technicus live van mij een opname met een 906, dat klonk erg goed moet ik zeggen....

Mr.Bluesbreaker
20 oktober 2006, 12:23
Altijd een SM57 of 57 beta gebruikt. Dacht dat de Beta versie iets meer hoog erin had, die wordt ook wat vaker als zangmic gebruikt.
Laatst bij cd opnames kunnen experimenteren met een Sennheiser MD421.
Das dit ding: (lijkt op scheerapparaat)

http://www.ul.ie/~ccmcm/images/SENMD421.jpg

Voor de ene situatie was een sm57 beter, voor de andere weer de MD421.
Was vooral afhankelijk van het type speaker. Het mooiste resultaat was nog wel de SM57 beta en de MD421 op een andere speaker, en dan maar lekker tweaken.

Voor cleane stukken vind ik het mooi om een condensator te gebruiken.
Overdrive vind ik er echt helemaal niks mee, wellicht omdat het frequentieverloop anders ligt, vaak gaat dat bij een condensator veel verder door ivm. een sm57.

Mijn twin reverb met een beetje galm en dan het halselement van mijn Les Paul, en een Neumann U87 ervoor ongeveer 15 cm van de speaker af.
Waanzinnig clean maar niet te doen voor een schreeuwende Marshall.

Ik heb een groot bestand met tientallen clips, waar men een hele rits versterkers op dezelfde manier opneemt, maar dan met een aantal verschillende mics. (Senneiser E609, Shure SM57, SM81, etc.)
Is wel 35 mb, kan je het wel op de mail sturen als je dit leuk vind om te horen.

Wormaap
20 oktober 2006, 12:38
Zou je mij dat bestand misschien ook kunnen mailen? :)
wormaap _apenlul_ hobbyserver _punt_ com :p

Overigens heb ik zelf nog geen situatie gehoord waarin een SM57 beter klinkt dan'n MD421, maar ik heb dan ook alleen maar mezelf ermee opgenomen (heb ze beiden, dus ik kan nog wel's wat experimenteren)

Mr.Bluesbreaker
20 oktober 2006, 12:59
Ben aan het uploaden!
Wat een prachtig emailadres:D
Dus het is als ik het goed bergijp: wormaap @ hobbyserver punt com?

Heb overigens de laatste cd met die verschillende mics opgenomen. We zijn tegen november, begin december klaar met mixing & mastering. (hebben maar 1 uur in de week de studio tot onze beschikking in Hilversum)
Wanneer dat klaar is zal ik het hier postenen ff vertellen welke mics we voor welke stukken hebben gebruikt etc.

Edit: het wil niet, ik krijg in hotmail een melding:
De verbinding met de server werd geherinitialiseerd tijdens het laden van de pagina. Heeft denk ik te maken met de max. 10 mb grootte van de bijlage#@^#&!@.
Je kan me wel op msn toevoegen, dan zend ik het via die weg wel ff.

eleenes @ hotmail punt com

Han S
20 oktober 2006, 13:20
Hoewel de Amerikanen helemaal weg zijn van de SM57 en met name van de oude versie daarvan, heb ik het nooit zo kunnen vinden met dat ding.

De MD421 is ook niet altijd het beste en er is ook een klankverschil tussen de oude grijze MK1 en de zwarte MK2 welke heter klinkt.

Wat de platte Sennheisers betreft klinkt de MD409 en de latere 509 nog het best volgen wat ik op de forums allemaal tegenkom.

De meest ondergewaardeerde microfoons vind ik persoonlijk de Beyer, die zijn echt geweldig. De M201 en de M88 zijn buitengewoon goed in alle opzichten, enorm richtinggevoelig maar met een heel mooie off axis response, dus de overspraak op zo'n mic klinkt gewoon goed en is bruikbaar in de mix.

Hun ribbons, de M130-160-260 en 500, zijn grote klasse, het drumgeluid van Led Zeppelin's 'When the Leavy breaks' werd opgenomen met twee Beyer M160's boven het drumstel en daar krijgt menige technicus een plakkerige broek van.

Voor electrisch gitaar kom ik meestal op de MD421 MK1 terecht of op de Beyer M88, maar een buizenmic als de Marshall MXL V77 werkt ook vaak heel goed.

Ik raad iedereen die serieus met opnamen bezig gaat aan om tenminste één goede microfoon te kopen, daar heb je op termijn meer aan dan vijf middelmatige. Mijn laatste M88 kocht ik via marktplaats voor €70 + verzendkosten en dat is toch echt een van de allerbeste dynamische microfoons, die de meeste van de goedkope condensators moeiteloos verslaat in de meeste toepassingen, want ook op de hi hat of het ride cymbal klinkt zo'n mic heel goed en kristalhelder.

Solidkick
20 oktober 2006, 14:53
...., want ook op de hi hat of het ride cymbal klinkt zo'n mic heel goed en kristalhelder.

Om over de kick nog maar te zwijgen.

stevie_vp
20 oktober 2006, 16:39
Ok onwijs bedankt voor alle reacties! ik dnek dak de e609 of 606 ga halen.
Ik zou zeker t liefst de md421 nemen maar is gewoon te duur voor de toepassingen... En wil hem ook live gebruiken dus is voor mij de 609/6 handiger... greets
/
s

Han S
20 oktober 2006, 17:07
Er staan een paar MD421's te koop op marktplaats, doen 100-150 euro.

Wormaap
20 oktober 2006, 18:04
En ik sleur m'n MD421Mk2 ook gewoon mee naar optredens, geen enkel probleem :)

Overigens Han: Zei je nu eerder dat de Mk2 beter klinkt dan de oude? Is dit nu zo'n tegenstelling met de hele 'oud is goed'-hype, of heb ik je fout geïnterpreteerd?

Han S
20 oktober 2006, 18:16
En ik sleur m'n MD421Mk2 ook gewoon mee naar optredens, geen enkel probleem :)

Overigens Han: Zei je nu eerder dat de Mk2 beter klinkt dan de oude? Is dit nu zo'n tegenstelling met de hele 'oud is goed'-hype, of heb ik je fout geïnterpreteerd?

Er zijn een aantal verschillen tussen de MK1 en 2 waarvan de voornaamste het feit is dat de MK1 een koperen coil heeft en de MK2 een aluminium coil. De MK2 klinkt dan ook wat agressiever en helderder dan de MK1.

Voor toeters als de trombone, voor toms en ook voor gitaar kies ik meestal de MK1, maar de MK 2 klinkt ook erg goed hoor, het is niet zo'n groot verschil, maar alle beetjes zijn belangrijk.

Natuurlijk kun je nooit zeggen dat het een beter klinkt dan het ander, dat is een kwestie van smaak en met welke criteria je aankomt. Als het gaat om het geluid van een akoesties instrument zo goed mogelijk te reproduceren, dan heb je een belangrijk criterium en dan sta je er van te kijken hoe een enorme verschillen er zijn tussen de microfoons onderling.

Wormaap
20 oktober 2006, 18:48
Ahzo :)
Dan moet ik toch nog maar'n Mk1 erbij op de kop tikken.
Als er nou een duidelijk beter was dan de andere, dan hoeft't niet natuurlijk, maar nu wil ik ook 'n Mk1 voor erbij (en als ik met 2 speakerkasten live speel natuurlijk :D)