PDA

View Full Version : Mesa Boogie F30/F50



Epipaul
19 oktober 2006, 22:28
Ik ben misschien van plan om een Mesa Boogie F30 of F50 te gaan testen. Iemand ervaringen met deze versterkers? Klopt het dat hij een hele mooie clean heeft en een geweldige scheur? Ik neem aan dat 30 watt buizen ook bruikbaar is voor optredens. Zijn er verder nog dingen waarbij ik moet opletten als ik de versterker eventueel tweede hands koop? Typisch zwakke punten van Mesa Boogie? Of juist heel sterk. Ik hoor ze graag

De groeten.

jelledevos
20 oktober 2006, 08:57
30 watt is al behoorlijk luid. zit niet zoveel verschil tussen 30 en 50 watt. wel gebruikt de 30 watt EL84's en de 50 watt 6l6 buizen die klinken wat anders. ik vind zelf de 6l6 buizen lekkerder klinken.

mesa's zijn vaak heel moeilijk in te stellen omdat alle controlers elkaar beinvloeden maar nu valt dat met de f serie heel erg mee. ik vind het zelf een van de fijnere mesas. kan veel kanten op.

2e hands komen ze soms op marktplaats langs. amps zijn nog niet zo oud dus de buizen zijn meestal nog niet naar gort maarjah ze zijn 2e hands ook nog aardig duur aangezien ze redelijk nieuw zijn.

Je kan ook naar de Nomad serie of de DC serie kijken. die hebben net een andere voicing maar zijn al stuk goedkoper. ik vind zelf de distortion van de dc 5 nog net iets mooier dan de f50 maar de clean van de f serie net een tikkeltje weer.

de f serie is ook net wat anders opgebouwd. en die is voorgeborduurt op de studio22 van mesa. maarjah gewoon ff testen dus wat je mooier vind klinken.

BLOK182
20 oktober 2006, 09:44
30 watt is genoeg om live een flinke partij te blazen, helemaal als het 30 mesa-watts zijn, die dingen maken een berg herrie:p Kon zelf altijd goed uit de voeten met een Nomad 55 combo (55 watt) en een Blue Angel (+/-30 watt). Heb nu ook weer een 30 watt buizentop:p

a darker shade of grey
20 oktober 2006, 09:57
mesa's zijn goeie versterkers, zeker goeie scheur zoals iedereen dat hier noemt :P

maar uhh.....wat kosten die dingen eigenlijk, ik wil zelf ook gaan kijken, maar hou deze post zeker ff op de hoogte van je bevindingen :rockon:

Epipaul
20 oktober 2006, 19:02
Ik zal binnenkort eens wat gaan luisteren en kijken of ik toch voor mesa ga of niet. Zijn er nog andere opties die ik zeker moet gaan checken?

the feable
20 oktober 2006, 19:39
Ik heb ze lang geleden eens getest! Ik vond ze erg cool, clean nog beter dan overstuurt!

BLOK182
20 oktober 2006, 20:16
Ik kreeg zelf niet echt een superlekkere rhythm-scheur uit de F50, wilde nčt niet. Clean wel lekker, en lead ook prima!

gtrsnr
29 maart 2007, 23:55
Heb vandaag de Mesa Boogie F30 getest bij Feedback. Ik was eigenlijk op zoek naar de Koch Studiotone, maar die hadden ze niet.

Heb er ongeveer een half uur op gespeeld, maar ik vond het echt super. Zowel clean als overdrive. Nou ben ik niet echt een kenner, want ik speel gewoonlijk op een fender fm212r (transistor). Maar er stond ook nog een fender hotrod deville en als ik die met de mesa vergelijk, vind ik dat de mesa er qua overdrive veel beter uitkomt.

Nog even wat vraagjes:
- Als je de studiotone met de mesa vergelijkt, welke is (vinden jullie) er dan beter?
- Heeft het veel zin om er een kast onder te zetten als je live speelt voor een café o.i.d. en er geen P.A. beschikbaar is?

oja en ik ben nieuw hier :hippie:

Eko
30 maart 2007, 17:31
De versterkers laten zich niet met elkaar vergelijken. Een enkele 12 inch met een 4 x 10 inch is een zinloze vergelijking. De Fender heeft over het algemeen een prachtig clean geluid. De Mesa heeft een beter regelbaar geluid als je weet en doorhebt hoe het werkt. Een vette scheur zoals Carlos Santana haal je niet uit een Fender drive , wel uit een Mesa. Hij deed dat jaren lang met Mesa`s dus....
Tijdens een optreden kun je op verschillende methoden beter doorkomen. Een van de meest gebruikte manieren is gewoon je versterker iets achterover kantelen. Net zoals met die mooie beugels die je de Fenderamps ziet. Het kan ook door een gedeelte van een flightcase eronder te zetten. Er zijn in de handel ook speciale standaards te koop. Doorlussen via p.a. en terug over de monitor voor gevorderden. De kunst is om alles zo zacht te zetten dat je elkaar kunt blijven horen. Dit is zeer moeilijk en vraagt ervaring. De meesten willen vooral zichzelf goed horen en gaan de volumekraan opengooien voor het ,,echte,, geluid. Oefenen dus..

AART
30 maart 2007, 19:17
Mocht je overwegen er een nieuw te kopen, wacht dan even:

De F-serie is net uit productie en vervangen door de Express serie(daarom ook de feedback aanbieding). De Express heeft betere clean(lonestar like) en een anders gevoicde scheur(recto like), en daarnaast meer toneshaping en schakelopties(50/5 of 25/5 watt).

Dan kna je ze vergelijken. Het zou rot zijn als je nu een nieuwe F serie koopt en er over een paar maanden chterkomt dat je de Express vetter vind.

gtrsnr
31 maart 2007, 03:05
thnks voor de reply's!

@t aart: zijn die express versterkers net zo duur als de f series?

AART
31 maart 2007, 07:25
thnks voor de reply's!

@t aart: zijn die express versterkers net zo duur als de f series?

Ja, de 25/5 kost zo rond de 1300 nieuw en de 50/5 zit zo rond de 1600 nieuw dacht ik.

Mitch
31 maart 2007, 12:58
Ik heb die F30 wel eens getest, echt de tijd genomen voor het instellen maar ik vond 'm waardeloos. Ja oké, vergeleken met een FM212 en een Hotrod wel oké, maar ik vond de sound erg stug en vlak. Klonk mij in de oren als een bak die sowieso nog wel een goede bias-afstelling kon gebruiken en dan heb ik het nog maar verder niet over de speaker ...

Eko
1 april 2007, 09:34
Mitch, bedenk dat een nieuwe amp een nieuwe speaker heeft. Die vraagt ongeveer een jaar om goed los te komen. Hij zal in het begin dus altijd wat koud klinken.
Een Mesa heeft een uitgebreid toonregelsysteem. De meesten kost het zeer veel tijd om te leren hoe alles elkaar beinvloed. Ik heb een tijd een Mark IIb gehad en kon werkelijk gek worden om m`n tone te zoeken. Je kunt echter , als je de tijd neemt, werkelijk van alles uit zo`n bak halen.

dano
2 april 2007, 13:06
Mocht je overwegen er een nieuw te kopen, wacht dan even:

De F-serie is net uit productie en vervangen door de Express serie(daarom ook de feedback aanbieding). De Express heeft betere clean(lonestar like) en een anders gevoicde scheur(recto like), en daarnaast meer toneshaping en schakelopties(50/5 of 25/5 watt).

Dan kna je ze vergelijken. Het zou rot zijn als je nu een nieuwe F serie koopt en er over een paar maanden chterkomt dat je de Express vetter vind.

enig idee wanneer deze in de winkel verschijnen? Kan niets over europese verkoopdata vinden op de mesa site, http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Express/Express.htm

ben wel benieuwd namelijk:)

pauld
2 april 2007, 13:35
enig idee wanneer deze in de winkel verschijnen? Kan niets over europese verkoopdata vinden op de mesa site, http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Express/Express.htm

ben wel benieuwd namelijk:)

Zeggen dat ze op voorraad zijn.

http://www.thomann.de/thoiw7_artikel-110429.html

gtrsnr
2 april 2007, 16:52
Mocht je overwegen er een nieuw te kopen, wacht dan even:

De F-serie is net uit productie en vervangen door de Express serie(daarom ook de feedback aanbieding). De Express heeft betere clean(lonestar like) en een anders gevoicde scheur(recto like), en daarnaast meer toneshaping en schakelopties(50/5 of 25/5 watt).

Dan kna je ze vergelijken. Het zou rot zijn als je nu een nieuwe F serie koopt en er over een paar maanden chterkomt dat je de Express vetter vind.

Wat is recto gain dan? En hoe zou je de scheur van de mesa f30 kunnen beschrijven? (Ik vond die scheur eigenlijk wel super mooi)

Waarom zit er trouwes verschil in wattage? Is het verschil van 5 watt merkbaar?

AART
2 april 2007, 17:22
Wat is recto gain dan? En hoe zou je de scheur van de mesa f30 kunnen beschrijven? (Ik vond die scheur eigenlijk wel super mooi)

Waarom zit er trouwes verschil in wattage? Is het verschil van 5 watt merkbaar?

je kan hem dus op 50W of op 5 W draaien. 5 W is een stuk handiger als je 's avonds nog ff op je buizenbk wil pielen, en met 50 W kan je Paradiso aan...


De scheur gaat iets verder. Iets meer zoals een recto, wat moderner. Maar hij heeft 2 voicings op het lead kanaal, dus je kan kiezen, de andere voicing is wat meer vintage gericht, dus meer richting lonestar gain, blues-georienteerd.

caliban
4 april 2007, 15:44
Als je een nieuwe F-serie zou willen kopen, kijk je veel beter voor een tweedehandse markserie vind ik. De scheur van die F-series vind ik niks. En op andere gebieden is een markserie ook altijd leuker.