PDA

View Full Version : Is er een oplossing voor een dolgedraaid schroefje?



Reb
19 oktober 2006, 20:07
Ik heb gister een Squier Affinity Strat uit 97 bij iemand opgehaald. Deze ga ik zoals in mijn andere topics al naar voren komt een beetje modificeren. Toen ik vandaag de gitaar aan het inspecteren was viel mij op dat de input cover een beetje losjes zit. Wat blijkt nu, het bovenste schroefje is dolgedraaid. Nu vroeg ik me af of er een goede manier is om dit op te lossen? Zal ik er gewoon een dikker schoefje indraaien? Of is er misschien iets anders voor?

En nog een ander vraagje over dezelfde gitaar. Ik zou ook graag de tuners vervangen. Probleem is alleen dat deze met 2 schoefjes vastgeschroeft zijn. Plaatje ter verduidelijking:

http://img294.imageshack.us/img294/3228/tunersqz7.jpg

Zoals je ziet zijn deze tuners Rechts van onder en links van boven geschroeft. Als ik andere tuners erop zet (Kluson Roundbacks b.v.) dan blijft er bij elke tuner natuurlijk een gaatje over. Is er spul voor om dat gaatje dicht te smeren, of is er misschien een ander truckje voor?

Herman
19 oktober 2006, 20:12
Over die schroef...probeer het eens met een IETS dikkere schroef dan het origineel. En die gaatjes kun je denk ik wel opvullen met vloeibaar hout

DarknessAwaits
19 oktober 2006, 21:17
Wat ook heel goed werkt is een tandenstoker van hout in het gaatje te doen, en wat eruit steekt af breken. Dan opniew de schroef erin draaien en hij zit muurvast. Je zou het stukje ook nog kunnen lijmen, maar dat is een beetje overdaad, vooral als het maar over de input gaat.

Eko
20 oktober 2006, 07:49
Tandestokers+1

Reb
20 oktober 2006, 08:34
ok, Dat wordt dus de tandenstoker :) Nog even over dat vloeibaar hout om die gaatjes op te vullen. Zijn er nog aanbevelingen of volstaat elk goedje wel?

-edit-

Ik ben even bij de Praxis geweest en daar hebben ze zowel Alabastine als Guppa (volgens mij heet het zo ;) ). Dit moet denk ik wel volstaan, alleen nog even uitvinden welke kleur het beste is. Ik wil graag Kluson tuners op de gitaar zetten. Maar gaat dit wel? (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?products_id=2601) Het gaatje zit in ieder geval op dezelfde plek als van de oude tuners. Is Kluson een goed merk, of zijn ze van Gotoh beter?

hansoonk
20 oktober 2006, 14:11
Gaten opvullen met kneedbaar houdt leidt bijna nooit tot een mooi resultaat, dus dat zou ik alleen in het uiterste geval proberen. Is het echt nodig om de tuners te vervangen? De eisen die je aan tuners stelt hangen ook af van hoe je de gitaar gebruikt. Thuis vind ik het bijvoorbeeld niet echt een probleem om na een uur wat bij te stemmen; in de oefenruimte of op het podium wil ik wel iets stemvasters.
En dan ... zijn er geen tuners te koop die passend zijn? Bijvoorbeeld copieen van de tuners die fender eind 60's en in de 70's toepaste, zoals deze Schallers?

http://cgi.ebay.com/Strat-Tele-Tuners-Shaller-Style-Fits-Fender-NEW_W0QQitemZ120043879777QQihZ002QQcategoryZ41434Q QrdZ1QQcmdZViewItem

Als je andere tuners erop zet moet je erop letten dat de boring door de kop voor de nieuwe en de oude tuners even groot is. Daar wil ook nog wel eens verschil in zitten.

Badman
20 oktober 2006, 14:30
Bij m'n Fender kwam dat schroefje na verloop van tijd ook dol te draaien... Ik heb het gewoon wat 'bewerkt' met lijm (zie wel dat je houtlijm gebruikt) en er terug in gestoken, niets van last meer gehad :)

bert k
20 oktober 2006, 14:35
Gupa kan je zelf maken! Neem gewone witte houtlijm en zaagsel van dezelfde soort hout als waar het in moet. Meng het lekker door elkaar tot je een mooie kneedpasta krijgt. Dit werkt goed, ik heb het van een ouwe meubelmaker geleerd.

Dude
20 oktober 2006, 15:00
bij de gitaarbouwert doen ze gewoon een sateprikker met houtlijm er in, effe 10 minuutjes wachten, gaatje opnieuw boren en schroef er in...

perfect en vaster dan vast,

ik heb het tot nu toe bij elke gitaar bij de strap holdertjes gehad, gaan allemaal loszitten door dunlop straplocks... sateprikkert + bison en boren = klaar !

Reb
20 oktober 2006, 15:25
Bedankt voor de reactie's. Ik kan weer verder :satisfie:

@hansoonk: Ik denk dat dat idd een betere oplossing is. Anders blijf ik toch die gaatjes zien. Bedankt.