PDA

View Full Version : Beginneling



Woutsie
19 oktober 2006, 20:03
Hallo,

Ik wil al jarenlang een eigen gitaar. Alleen weet ik hier zelf niets van af.
Ik heb het zelf wel al eens vastgehad maar gewoon wat op getokkeld. :p

Ik heb al wat raad gevraagd aan andere mensen en die zeiden me dat ik beter zou beginnen met een acoustisch gitaar, klopt dit? En dan later overschakelen op een elektrisch gitaar.

Normaalgezien ben ik niet van plan om notenleer te volgen, maar hoop beetje bij beetje het gitaarspelen beter te leren kennen door gewoon te oefenen en gemakkelijke tabs leren spelen.

Wat moet ik nog weten voor het aanschaffen van een acoustisch gitaar en/of elektrisch gitaar?

Eko
19 oktober 2006, 20:14
Laat je eens voorlichten in een muziekwinkel en ga eens langs bij een muziekleraar. je hoeft tegenwoordig geen enorme partij theorie te leren maar kunt gewoon vanaf les 1 leren spelen.
Een leraar kan je voorkomen om foute zaken aan te leren en stimuleert om te blijven spelen.
Er is geen snelcursus van 3 lessen waar de rest 3 jaar over doet , helaas...

Woutsie
19 oktober 2006, 20:19
Mijn broer heeft zelf al 3 gitaren gehad, nooit les gaan volgen, enkel in een klein boekje gelezen wat echt de belangrijkste dingen zijn waarop je moet letten en wat je niet fout mag doen. Hij speelt nu al ongeveer 3 jaar gitaar en het begint toch al op iets te trekken! Zitten wel mooie stukken tussen die hij nu al kan spelen :)
Hij speelt dan ook elke dag.

DarknessAwaits
19 oktober 2006, 22:23
Je kan als autodidact prima leren spelen, maar het duurt meestal gewoon wat langer. Of je geeft de moed op, dat kan ook nog.

Ik heb zelf ook nooit les gehad, maar wil het af en toe toch best wel. Nadeel is dat ik nu al best wel iets kan spelen (als ik mezelf er maar toe zet), daarom zal ik niet zomaar naar een leraar stappen.

Maar als je begint, lijkt het me toch een van de meest logische dingen eigenlijk.

iwamoto
19 oktober 2006, 22:27
ik had het er een tijdje geleden met mn leraar over, dat je echt niet eerst accoust moet hebben gespeeld, dat is echt een nederlandse opvatting, omdat in nederland de algemene opvatting geld dat gitaren alleen accoustisch zijn, niet bij iedereen, maar bij de leken, anyway, ik dwaal af, ik heb na anderhalf jaar pas les genomen, maar ik heb nu in een half jaar meer geleerd als die anderhalf jaar, ik leer ook wel bij kwa theorie uit boeken, maar toch, les is echt heel prettig.

Realeigo
19 oktober 2006, 22:35
Waarom beginnen op een accoustisch en overstappen op electrisch?

IMO vindt ik een accoustische anders spelen dan een electrische
En als je later electrisch wilt gaan spelen zou ik gewoon een nette electirsche kopen en niet eerst op een accoustische leren, dat is idd bullshit.

Aron Maiden
19 oktober 2006, 23:02
idd...! ga gewoon na de winkel laat je informeren en kopen!:)

Spitfire
19 oktober 2006, 23:02
Vaak raden muziekleraren (zo ook mijne) aan om te beginnen met gitaarspelen op een akoestische gitaar. Volgens mij is dit om een aantal redenen:
- Het is goedkoper, (zowel de gitaar is goedkoper en je hoeft er geen accesoires bij zoals een versterker).
- Je hebt niet allerlei instellingen (klank, effecten) op een akoestische gitaar waardoor een beginnend gitarist afgeleid zou kunnen worden.
- Naar mijn idee leer je op een akoestische gitaar sneller goed (technisch) te spelen, ook omdat veel lesmethoden (lesboeken) geschreven zijn voor akoestisch gitaar (en dan vooral de klassieke).

Zelf heb ik 5 jaar akoestisch gitaar gespeeld (en zat ik op les) voordat ik begon met elektrisch te spelen. Op dit moment vind ik allebei even leuk. En niks is sfeervoller dan met een akoestische gitaar bij een kampvuur zitten spelen. Maar als je toch niet van plan bent via een leraar gitaar te leren spelen kun je net zo goed gelijk met elektrisch beginnen. Het zou zonde zijn als je een akoestische gitaar koopt en daar nauwelijks op speelt omdat je liever elektrisch speelt.