PDA

View Full Version : Audio wordt verneld opgenomen



el-engel
19 oktober 2006, 18:28
Hallo mensen

Ik heb een probleempje. Ik ben met cubase bezig geweest, en nu heb ik Cakewalk Sonar geprobeerd, en beide hetzelfde resultaat. Mijn opgenomen audio wordt steeds sneller opgenomen om het eenvoudig te zeggen.

Als ik met een metronoom mee inspeel, lijkt het wel of mijn audiospoor een fractie versneld opgenomen wordt, zodat na een halve minuut ongeveer duidelijk te horen is dat de audio voorloopt op de clicktrack (bij het afspelen is dat uiteraard pas te horen). Hoe verder in de track, hoe meer versneld het opgenomen is... Erg lastig, erg irritant en vooral -> niet mee te werken.

Ik heb het vermoeden dat het in latency en buffer instellingen zit, dat soort zaken, maar daar heb ik dus helemaal geen verstand van. Kan iemand me uit de brand helpen?

Ik heb een soundblaster audigy 2 NX (extern), en die wil ik graag gebruiken voor het opnemen. Cakewalk herkent echter mijn laptopkaart ook, en daar zou ik eigenlijk niets mee willen doen....

Nogmaals, weet iemand hier iets meer van? Alvast heel erg bedankt!

Engel

harrie-beton
19 oktober 2006, 19:17
beste elEngel,

Je kunt proberen door alle overbodige programma's af te sluiten. Dus msn anti virus netwerk stekker eruit enzovoort.

Ik denk dat de grootste oorzaak je geluidskaart is. Een audigy is leuk voor games en mp3 maar voor kwaliteit opnames moet je toch een betere geluidskaart proberen.
Een goede voor dit doeleinde is de m audio van 100 euro. Als je honderden euro's hebt betaald voor Cakewalk en Cubase dan kan deze kaart er ook nog wel af :satisfie:

el-engel
20 oktober 2006, 16:58
Idd dat was me een dure aanschaf die software! ;-)

Maar dank je voor de tip, ik zal het eens proberen. M audio -> Is dat een onboard kaart? Want op dit moment heb ik enkel een laptop.. Kan wel goedkoop aan een desktop PC komen, en heb erg veel over nu voor goede opnames... Heb het nu wel gehad met alle problemen m.b.t. opnemen..

Ik kan goedkoop aan een p4 desktop komen, en €100 voor een geluidskaart is ook geen punt. Tenminste, hoeveel zekerheid heb ik dat dat goed gaat lukken? In het geval van aanschaf van desktop zou ik deze enkel voor opnemen gebruiken.
Wat zijn trouwens de minimum eisen qua hardware voor 'fatsoenlijk' opnemen in het algemeen?

STW
21 oktober 2006, 00:32
op de laptop van een vriend van me kan ik probleemloos opnemen in cool edit met zn standaard geluidskaartje..
hij heeft wel een vrij sjieke laptop maar die is niet speciaal voor muziek ofzo, een audigy is beter dan zijn geluidskaart
dus ik denk dat het idd iets met de buffer is, of met het intern geheugen

wat ik dan wel raar vind is dat ie sneller loopt.. je zou toch vertraging verwachten

"Cakewalk herkent echter mijn laptopkaart ook, en daar zou ik eigenlijk niets mee willen doen...."
die zin snap ik niet.. dan doe je toch lekker niets met je laptopkaart?

el-engel
21 oktober 2006, 16:10
Nou, dat is misschien ook wel een vage zin inderdaad. Ik bedoelde eigenlijk dat hij automatisch deze kaart voor allerlei doeleinden instelt, en dat ik dat niet wil.

Maareuh, afgezien daarvan, hoe moet ik de boel dan instellen?

bert k
21 oktober 2006, 19:45
In de bios van de laptop (bij het opstarten op del of F1 drukken, dan kom je erin) kan je de on-board geluidskaart uitschakelen, dan ziet Windows hem niet meer.

e!
22 oktober 2006, 16:20
Twee mogelijkheden:

1. Je hebt een klokprobleem. De metronoom wordt aangestuurd door de klok van je interne geluidskaart of door je CPU. Je CPU is onbetrouwbaar, omdat deze wel meer te doen heeft dan alleen je audio. Je interne geluidskaart is niet geschikt voor dit soort professionele(re) doeleinden en is dus niet te vertrouwen. De klok van je Audigy werk uiteraard beter.

Conclusie:
- check je klok instellingen en kijk of je die onboard in je BIOS kunt uitzetten.
- sluit alle onnodige processen m.b.v. taakbeheer
- stel in taakbeheer de prioriteit van audition.exe in op hoog (niet realtime, dat komt de stabiliteit van je systeem niet ten goede)

2. Je hardware is ontoereikend:
- Laptops zijn niet gemaakt voor dit soort toepassingen. Laptop schijven zijn fragieler (al een reden om ze niet voor zulke intensieve zaken te gebruiken) en de CPU's werken langzamer uit energeibeheersoverwegingen.

- USB is minder geschikt voor streaming toepassingen. Ja, je haalt maximaal 480 Mbps (=60 MB/s), maar de continuïteit is minder stabiel. Bovendien ben je dan ook weer afhankelijk van je chipset.

- AMD (niet AMD 64) CPU's en VIA chipsets zijn minder geschikt voor multimedia toepassingen. Ik heb gelijksoortige problemen gezien met op VIA en/of AMD gebaseerde systemen.

Dit soort problemen is niet oplosbaar.

Ik heb beroepsmatig PC's en laptops gerepareerd. Ik raad iedereen in het algemeen af om laptops voor dit soort doeleinden te gebruiken. Audio recording en bewerking behoren tot de meest intensieve PC toepassingen. Ze zijn zeker niet gemaakt om mee op te nemen. Mixen zou evt. nog gaan, maar gezond is het niet. Met name de hard disk krijgt veel te verduren en de HD is helaas een van de meest fragiele onderdelen van je laptop.

bert k
22 oktober 2006, 17:38
Audio recording en bewerking behoren tot de meest intensieve PC toepassingen. Ze zijn zeker niet gemaakt om mee op te nemen. Mixen zou evt. nog gaan, maar gezond is het niet. Met name de hard disk krijgt veel te verduren en de HD is helaas een van de meest fragiele onderdelen van je laptop.
Dit is veel te kort door de bocht. Audio is allang geen zware bewerking meer, zeker als je je tot twee of vier sporen beperkt. Ik doe al jaren life opnames met mijn laptop, en dat is een hele gewone, en de resultaten zijn prima.