PDA

View Full Version : zal ik?



iwamoto
19 oktober 2006, 18:11
oké, ik wil graag een ibanez 1527, ze kosten 800, als ik de custom wegdoe heb ik al 400, nu ga ik ook vanaf zaterdag aan het werk, maargoed, het liefste wil ik dus de 1527 voor de kerst, zal ik zo'n pas over een jaar betalen ding doen, en dan al na 2 maanden afbetalen? ik wil hem namelijk eigenlijk nu al, maar is het verstandig, of moet mijn GAS maar even wachten?

vester86
19 oktober 2006, 18:13
ik zou het niet doen.als je aan het lenen gaat blijf je aan het lenen, en mijn ervaring is dat je beter spullen kunt kopen als je er ook écht het geld voor hebt, beter dan dat je gaat lenen.
kijk eens naar 2e hands ibanezjes, dat scheelt al een stuk!

Rormo
19 oktober 2006, 18:17
Nooit doen. Zoals gezegd als je eenmaal begint met lenen houdt het niet meer op. Dit is hoe een hoop mensen in de problemen raken. Rustig sparen dus.

iwamoto
19 oktober 2006, 18:17
naja, het is niet zozeer lenen, als je het binnen een jaar terugbetaalt is er niets aan de hand, en met 9.5 p/u moet dat wel lukken, het is gewoon dat ik hem nu al zo graag wil :p ik wil deze trouwens wel graag nieuw, noem me een zeikerd, maar deze wil ik gewoon nieuw :p

FruscianteFan
19 oktober 2006, 18:19
Dan blijft het onverstandig. Koop hem nou pas als je het geld er echt voor hebt, en niet als het met je inkomen 'moet lukken'.

vester86
19 oktober 2006, 18:20
hoezo is het niet zozeer lenen... je leent toch?

als je in dat tempo geld verdient kun je best een maandje wachten

*edit* ik wil ook heel graag een hughes en kettner switchblade, maar zal toch eerst mn complete rack moeten verkopen wil ik die switchblade kunnen kopen, dus ook ik moet maar ff wachten

schizo910
19 oktober 2006, 18:37
noooooit aan beginnen Iwa!!!

Hector_Tsolodimos
19 oktober 2006, 18:43
ik zou het niet doen.als je aan het lenen gaat blijf je aan het lenen, en mijn ervaring is dat je beter spullen kunt kopen als je er ook écht het geld voor hebt, beter dan dat je gaat lenen.
kijk eens naar 2e hands ibanezjes, dat scheelt al een stuk!
klopt, ik heb dat probleem ook.. ik blijf maar geld van mijn moeder lenen, steeds als ik het (bijna) terugbetaald heb komt er weer iets bovenop, zoals nu
ik sta al een jaar ofzo steeds in de schulden (10 - 150 euro) en dan weer een paar maanden niet, dan komt gas.. en nu moet ik mijn moeder nog 30 euro betalen, maar ik leen er gelijk nog eens 150 om kleren te gaan shoppen..zo blijf je doorgaan..

hassent
19 oktober 2006, 19:18
Niet lenen, niet doen, neem dat nou maar aan van deze 'verstandige' jongen!

Daar krijg je spijt van. Over 2 maanden heb je weer GAS voor iets anders, en dan? Weer lenen... Gewoon maar ff sparen, net als in mijn tijd :cooler:

zeppo
19 oktober 2006, 19:27
klopt, ik heb dat probleem ook.. ik blijf maar geld van mijn moeder lenen, steeds als ik het (bijna) terugbetaald heb komt er weer iets bovenop, zoals nu
ik sta al een jaar ofzo steeds in de schulden (10 - 150 euro) en dan weer een paar maanden niet, dan komt gas.. en nu moet ik mijn moeder nog 30 euro betalen, maar ik leen er gelijk nog eens 150 om kleren te gaan shoppen..zo blijf je doorgaan..
sjiiit, man wat voel ik me opeens oud ....

/edit: maar ot: ik zou het dus niet doen: geld lenen voor zoiets.
Het gevaar is veel te groot dat je steeds grotere bedragen gaat lenen, en op een gegeven moment vergaloppeer je je geheid.

Hector_Tsolodimos
19 oktober 2006, 19:27
Niet lenen, niet doen, neem dat nou maar aan van deze 'verstandige' jongen!

Daar krijg je spijt van. Over 2 maanden heb je weer GAS voor iets anders, en dan? Weer lenen... Gewoon maar ff sparen, net als in mijn tijd :cooler:

precies! en wat was uw tijd dan?

iwamoto
19 oktober 2006, 19:47
oké, jullie hebben me overgehaald, nu zit ik nog wel met een ander idee, wat minder erg is, ik heb nog een vrij stevige spaar rekening, voor "als ik ouder ben" ik zou dat ook als leen deposit kunnen gebruiken en daar dan weer op terugstorten, maar eigenlijk gewoon niet verkopen voor de beer geschoten is, ik weet het :p

hassent
19 oktober 2006, 19:51
precies! en wat was uw tijd dan?

Ehhh, ik ben en jaartje of 11 ouder dan Iwa... Volgens mij noemen ze dat 'generatiekloof' :seriousf:

iwamoto
19 oktober 2006, 19:53
Ehhh, ik ben en jaartje of 11 ouder dan Iwa... Volgens mij noemen ze dat 'generatiekloof' :seriousf:
ben jij al 31? hoppa, dat hakt erin!

vester86
19 oktober 2006, 19:54
oké, jullie hebben me overgehaald, nu zit ik nog wel met een ander idee, wat minder erg is, ik heb nog een vrij stevige spaar rekening, voor "als ik ouder ben" ik zou dat ook als leen deposit kunnen gebruiken en daar dan weer op terugstorten, maar eigenlijk gewoon niet verkopen voor de beer geschoten is, ik weet het :p

je zegt heel mooi dat je het gaat terugstorten, maar dat doe je toch niet..... wedden?!?!

zeppo
19 oktober 2006, 19:55
voor "als ik ouder ben"
en misschien: wijzer ?

iwamoto
19 oktober 2006, 19:56
je zegt heel mooi dat je het gaat terugstorten, maar dat doe je toch niet..... wedden?!?!
ik ben financieel best netjes ingesteld hoor, altijd gelijk de rekeningen betalen :) maar ik weet niet of ik het wel ga doen, miss kan ik hem over een maandje al kopen, hangt af van het salaris (dan heeft die hele tussendinges geen zin natuurlijk)

Lenweë Míriel
19 oktober 2006, 19:57
iwa je houdt je nu weer voor de gek want van een spaarrekening lenen is net zo erg, denk je nou echt werkelijk dat je het terug gaat storten en niet tegen die tijd weer iets nieuws gevonden hebt dat je wilt kopen.
en volgens mij duurt kerst nog 2 maanden dus je hebt nog 2 maanden de tijd om de overige 400 pleuro bij elkaar te w*rken.
dus ga nou maar fijn sparen en al vast vooruit kijken naar je nieuw gitaar
gefeliciteer ermee alvast dan he.

hassent
19 oktober 2006, 20:10
ben jij al 31? hoppa, dat hakt erin!

Inderdaad, oud genoeg dus om wat van me aan te nemen, toch:seriousf:

Jay Cal
19 oktober 2006, 20:48
Ik heb ooit met zo'n "deposit-rekening" geld opgenomen en daarna teruggestort toen ik mijn Gothic Explorer ging kopen. 4 maanden later stopte Gibon met de produktie...

I'm a freakin happy camper dat ik dat toen gedaan heb.

DarknessAwaits
19 oktober 2006, 21:15
Ik ben sowieso van mening dat je nooit moet kopen met een lening, tenzij het echt niet anders kan zoals bij een auto (ook nog twijfelachtig, als je kijkt met wat voor auto's jongeren tegenwoordig de weg op gaan) en huizen (daar ontkom je gewoon niet aan.

Maar er is weinig vergelijkbaar met dat gevoel van met je eigen zuurverdiende geld de winkel binnenlopen en de gitaar kunnen kopen. Pas dan kun je je echt lekker voelen met een aankoop, maar goed dat is mijn mening.

Er is trouwens ook weinig vergelijkbaar met het gevoel dat je de wel zo'n beetje iedere gitaar uit de collectie van de winkel zou kunnen betalen, maar het toch niet doet. Het gewoon niet toegeven aan GAS, oef... suits you sir.

iwamoto
19 oktober 2006, 21:22
Ik heb ooit met zo'n "deposit-rekening" geld opgenomen en daarna teruggestort toen ik mijn Gothic Explorer ging kopen. 4 maanden later stopte Gibon met de produktie...

I'm a freakin happy camper dat ik dat toen gedaan heb.
zo snel zal de 1527 toch niet uit de productie worden genomen? :seriousf:

DarknessAwaits
19 oktober 2006, 22:05
En waarom niet? Ibz heeft al behoorlijk wat modelen die niet meer gemaakt worden, al zullen ze best een 7 snarige variant houden. Maar de 1527 kan best vervallen in 2007.

Sterker nog, ik hoop écht met harte dat ze eens een nieuw 7 snarig model/uitvoering bedenken, want dit is (no offence uiteraard voor de [komende]bezitters) weinig enerverend qua finish of features.

iwamoto
19 oktober 2006, 22:08
ik vind hem juist mooi, wel de blauwe dan, dat zwarte vind ik zo flauw, maar bijv. de kleine fretdots kunnen me helemaal warm maken van binnen, en hij speelt echt lekker :D en ook de wiring vond ik wel heel gaaf gedaan

DarknessAwaits
19 oktober 2006, 22:24
Een beetje fantasie wat betreft de top kan geen kwaad hoor, net zoals ze bij de 6 snarige prestige serie hebben gedaan.

Pais
19 oktober 2006, 22:29
Gewoon lenen!!! Lenen is mn hobby, Ik heb straks een studieschuld waar je U tegen zegt. Het mooie is alleen dat het geld nu veel meer waard voor me is, dan wanneer ik het terug betaal - omdat ik tijdens het terug betalen veel meer zal verdienen dan wanneer ik nu zou doen.
Waarom zijn mensen zo huiverig voor lenen? Het is een soort drug - veel mensen raken verslaafd en verdrinken erin. Maar weloverwogen lenen is juist een soort belegging in het heden.

iwamoto
19 oktober 2006, 22:36
Gewoon lenen!!! Lenen is mn hobby, Ik heb straks een studieschuld waar je U tegen zegt. Het mooie is alleen dat het geld nu veel meer waard voor me is, dan wanneer ik het terug betaal - omdat ik tijdens het terug betalen veel meer zal verdienen dan wanneer ik nu zou doen.
Waarom zijn mensen zo huiverig voor lenen? Het is een soort drug - veel mensen raken verslaafd en verdrinken erin. Maar weloverwogen lenen is juist een soort belegging in het heden.
ik ben gelukkig niet erg vatbaar voor verslavingen ofzo, dus wie weet....alhoewel, ahhh, ik zit gewoon in dubio

hendrix2
19 oktober 2006, 22:41
Ik heb het topic niet doorgelezen, maar niet beginnen met leningen voor zoiets 'stoms' als een gitaar.
Voor hetzelfde geld gebeurt er iets met je oid. en kan je niet werken en geen geld verdienen...en dan begint het.
Ik wil ook nog heel wat, maar lenen, daar begin ik niet aan.


Gewoon lenen!!! Lenen is mn hobby, Ik heb straks een studieschuld waar je U tegen zegt. Het mooie is alleen dat het geld nu veel meer waard voor me is, dan wanneer ik het terug betaal - omdat ik tijdens het terug betalen veel meer zal verdienen dan wanneer ik nu zou doen.
Waarom zijn mensen zo huiverig voor lenen? Het is een soort drug - veel mensen raken verslaafd en verdrinken erin. Maar weloverwogen lenen is juist een soort belegging in het heden.
Je probeert het mooi te zeggen, maar het komt er hem op neer dat je schulden maakt en dat je ze toch ooit eens moet afbetalen... En misschien zal je wel nooit meer verdienen...
Een weloverwogen lening voor iets nuttig moet best wel kunnen. Maar hoezeer ik ook van gitaren hou, ik noem dit geen nuttige voorwerpen (om voor te lenen in ieder geval niet).
Of het zou moeten zijn dat iwa in een mega band zit, die het helemaal gaat maken. maar dat klopt wederom niet denk ik :)

Anders Destium
19 oktober 2006, 22:42
Niet lenen als het niet hoeft, en eigenlijk helemaal niet. Het is niet alsof dit een zeldzame gitaar is die je niet makkelijk meer zult vinden, en wat andere mensen zeiden geldt natuurlijk ook: als je eenmaal GAS hebt kom je er heel moeilijk meer van af, lees niet. En aan je gedrag te zien ben je een goner ;) Dus doe verstandig, en spaar. Er zijn maar een paar dingen het waard om voor in de schulden te duiken IMO, en dat zijn studie en een eigen huis. Zeker geen luxe-artikelen (zoals gitaren).

Hard werken voor je spullen, dan is de beloning het grootst als je ze uiteindelijk kunt kopen :)

iwamoto
19 oktober 2006, 22:48
Niet lenen als het niet hoeft, en eigenlijk helemaal niet. Het is niet alsof dit een zeldzame gitaar is die je niet makkelijk meer zult vinden, en wat andere mensen zeiden geldt natuurlijk ook: als je eenmaal GAS hebt kom je er heel moeilijk meer van af, lees niet. En aan je gedrag te zien ben je een goner ;) Dus doe verstandig, en spaar. Er zijn maar een paar dingen het waard om voor in de schulden te duiken IMO, en dat zijn studie en een eigen huis. Zeker geen luxe-artikelen (zoals gitaren).

Hard werken voor je spullen, dan is de beloning het grootst als je ze uiteindelijk kunt kopen :)
oke, met dat laatste heb je zeker wel gelijk...en idd aan de andere reacties te horen, zal ik er dan wss snel inrollen, en dat moet ook niet :p

Luke-wannabe
20 oktober 2006, 00:04
Ik vind t opzich niet zo super erg. Ik heb ook wel eens iets van mn ouders geleend. En dan kwam het sowieso binnen 1 - 1,5 maand wel weer terug.
Veel mensen zeggen inderdaad van: Als je later op jezelf gaat wonen, dan ga je toch ook geen geld lenen enzo? Vaak denk ik dan van: Nee dat klopt, maar dan kan het ook gewoon niet, dus dan doe ik het gewoon niet.

Luke-wannabe
20 oktober 2006, 13:08
Eej Iwa. Ik weet dat je hem niet 2dehands wilde, maar ik dacht, toch even posten RG blablabla 7 string (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/54173392-ibanez-prestige-7-string-incl-koffer-team-j-craft-2005.html?return=eJxNzcEOgyAMgOF3MdGbMtRMhzGLexPii BCgEqiZc9m7D7bLLv2%2F9lLOKHspdhoCo5czy4LgfpaDRHSME L06AZXlXqMznGOowBC7HUroUkCpIKDfrAAUQAJw7v8v5aKQ%2B 1hhhEavwizJ3LV9JdGa625GWtzDiGveTDRvbiaOqav7xDqx%2F RIjD%2BUS98jU56%2F6ERvfKVjitgYV17pwI82G9wdhr0Z8&df=1&fta=)

strat58
20 oktober 2006, 13:24
IK praat nu over 1982 en ik had een hele mooie Gibson Explorer gezien, die moest en zou ik hebben en de aflos termijn was maar 147 gulden per maand en een Explorer paste mooi bij mijn zwarte V. Dus zogedaan de gitaar gekocht, ouders stonden garant voor de lening. Ahfijn het eerste optreden met de nieuwe gitaar knalde mijn voedingstrafo uit mijn Marshall er moest dus een kleine 500 gulden aan gerepareerd worden oei dat ging al fout. Om een lang verhaal kort te maken het koste mijn stripboeken verzameling en de helft van mijn LP verzameling ,147 gulden per maand is niet veel en het zou maar 18 maanden duren, de band viel uit elkaar en na verkoop van mijn monitorkasten heb ik snel de boel afgelost,oh ja en de gitaar is gelijk verkocht deze had zoveel ellende gebracht dat het mooie er van af was.
Lenen dat doe ik nooit meer daar heb ik van geleerd, mijn advies spaar tot je het geld hebt want je weet nooit wat er allemaal kan gebeuren.
Peace Strat58

schizo910
20 oktober 2006, 13:30
Gewoon lenen!!! Lenen is mn hobby, Ik heb straks een studieschuld waar je U tegen zegt. Het mooie is alleen dat het geld nu veel meer waard voor me is, dan wanneer ik het terug betaal - omdat ik tijdens het terug betalen veel meer zal verdienen dan wanneer ik nu zou doen.
Waarom zijn mensen zo huiverig voor lenen? Het is een soort drug - veel mensen raken verslaafd en verdrinken erin. Maar weloverwogen lenen is juist een soort belegging in het heden.


Dude, jij bent of heeeeeel jong, of heeeeel naïef, of beide... :satisfie:

Pais
20 oktober 2006, 13:34
Je probeert het mooi te zeggen, maar het komt er hem op neer dat je schulden maakt en dat je ze toch ooit eens moet afbetalen... En misschien zal je wel nooit meer verdienen...


Maar wanneer je het afbetaalt, is heeft het geld relatief een veel kleinere waarde. Ik weet zeker dat ik later meer zal verdienen omdat ik dan uit het jeugdloon ben; de tijd doet zn werk, en bovendien investeer ik elke dag in een opleiding en gezien de overweldigende werkgelegenheid in mijn vakgebied is de kans verwaarloosbaar dat ik nooit zal kunnen oogsten. Tja ik kan arbeidsongeschikt worden en met een lening blijven zitten, maar ik kan ook platgereden worden en dan heb je in je leven meer uitgegeven dan verdiend, dus weer gustig :p
Daarnaast wordt een studieschuld je kwijtgescholden wanneer je werkloos blijft, 10 jaar na het beeindigen van je studie.

Wanneer je aandelen koopt, koop je iets waarvan je hoopt dat het later meer waarde vertegenwoordigd, dan toen je het spul aankocht.
Met lenen in je jeugd is het presies andersom, je oogst nu geld wat je in de toekomst gaat afbetalen, maar nu is het geld meer waard dan wanneer je afbetaalt. Ondanks dat je rente betaalt (overigens erg weinig) heb je gewoon winst. Je leeft royaal in je studentenperiode en wat je er later op inlevert, is kleiner dan wat je ooit ervoor hebt gekregen.

AART
20 oktober 2006, 13:39
Zal ik?


NEE

Hard werken, dat zulle gij.

hassent
20 oktober 2006, 13:40
Maar wanneer je het afbetaalt, is heeft het geld relatief een veel kleinere waarde. Ik weet zeker dat ik later meer zal verdienen omdat ik dan uit het jeugdloon ben; de tijd doet zn werk, en bovendien investeer ik elke dag in een opleiding en gezien de overweldigende werkgelegenheid in mijn vakgebied is de kans verwaarloosbaar dat ik nooit zal kunnen oogsten. Tja ik kan arbeidsongeschikt worden en met een lening blijven zitten, maar ik kan ook platgereden worden en dan heb je in je leven meer uitgegeven dan verdiend, dus weer gustig :p
Daarnaast wordt een studieschuld je kwijtgescholden wanneer je werkloos blijft, 10 jaar na het beeindigen van je studie.

Wanneer je aandelen koopt, koop je iets waarvan je hoopt dat het later meer waarde vertegenwoordigd, dan toen je het spul aankocht.
Met lenen in je jeugd is het presies andersom, je oogst nu geld wat je in de toekomst gaat afbetalen, maar nu is het geld meer waard dan wanneer je afbetaalt. Ondanks dat je rente betaalt (overigens erg weinig) heb je gewoon winst. Je leeft royaal in je studentenperiode en wat je er later op inlevert, is kleiner dan wat je ooit ervoor hebt gekregen.

Dat is nu exact wat ik bedoelde met 'generatie kloof' :seriousf:.
Zo lang je in je eigen waarheid geloofd moet vooral zo leven.....

schizo910
20 oktober 2006, 13:40
Maar wanneer je het afbetaalt, is heeft het geld relatief een veel kleinere waarde. Ik weet zeker dat ik later meer zal verdienen omdat ik dan uit het jeugdloon ben; de tijd doet zn werk, en bovendien investeer ik elke dag in een opleiding en gezien de overweldigende werkgelegenheid in mijn vakgebied is de kans verwaarloosbaar dat ik nooit zal kunnen oogsten. Tja ik kan arbeidsongeschikt worden en met een lening blijven zitten, maar ik kan ook platgereden worden en dan heb je in je leven meer uitgegeven dan verdiend, dus weer gustig :p
Daarnaast wordt een studieschuld je kwijtgescholden wanneer je werkloos blijft, 10 jaar na het beeindigen van je studie.

Wanneer je aandelen koopt, koop je iets waarvan je hoopt dat het later meer waarde vertegenwoordigd, dan toen je het spul aankocht.
Met lenen in je jeugd is het presies andersom, je oogst nu geld wat je in de toekomst gaat afbetalen, maar nu is het geld meer waard dan wanneer je afbetaalt. Ondanks dat je rente betaalt (overigens erg weinig) heb je gewoon winst. Je leeft royaal in je studentenperiode en wat je er later op inlevert, is kleiner dan wat je ooit ervoor hebt gekregen.


Geloof je zelf echt wat je zegt, of wil je het graag geloven... En dan over dat kwijtschelden, dat vind ik echt asociaal, als je daar al van uit gaat, of er überhaupt al rekening mee durft te houden...

hassent
20 oktober 2006, 13:41
+1234567890

Kim Wilson
20 oktober 2006, 13:41
Pais, heb je er al eens aan gedacht dat je vaste lasten ook omhoog gaan? Koop eens een huis, of krijg een kind, moet je dan eens kijken wat er van je hogere loon nog overblijft...

hassent
20 oktober 2006, 13:42
He Kim, heb jij ook vast een kind genomen zodat je er later beter van wordt, ik wel!!!! :angry: :seriousf: (volgens Pais logica dan)

schizo910
20 oktober 2006, 13:44
Pais, heb je er al eens aan gedacht dat je vaste lasten ook omhoog gaan? Koop eens een huis, of krijg een kind, moet je dan eens kijken wat er van je hogere loon nog overblijft...

Joh "Maar wanneer je het afbetaalt, is heeft het geld relatief een veel kleinere waarde"... :roll:

Ik denk dat ik ook maar wat ga lenen... ik bedoel, ik word er alleen maar beter van, het is niet zo dat de geldschieters of banken er iets op willen verdienen ofzo... :chicken:

Pais
20 oktober 2006, 13:44
JA, ik geloof het en mocht jij het niet geloven, dan zou ik heel graag willen weten wat je níet logisch vindt, met onderbouwing.

Ik houd geen rekening met kwijtschelding, want ik zei al dat ik de kans op een baan waarop ik hoop heel groot schat en dat ik daarom met gerust hart leen. De enige reden dat in mn schulden niet zou kunnen afbetalen, is arbeidsongeschikt raken en dáár is deze regeling voor. Lees gewoon goed man, ik houd daar helemaal geen rekening mee - leneners van IBG betalen alleen rente om de leningen te bekostigen van de mensen die het niet kunnen afbetalen. Als je niet kan afbetalen, dan heb je hier gewoon recht op.

Kim Wilson
20 oktober 2006, 13:46
Ja, dat je 10 % rente betaalt, is enkel investering...

hassent
20 oktober 2006, 13:47
Die wordt door de inflatie vanzelf minder... :D

Pais
20 oktober 2006, 13:49
Ja, dat je 10 % rente betaalt, is enkel investering...

a) het is geen 10%
b) al was het 10% - alleen het behalen van een diploma en 2 jaar ouder zijn zorgt voor een loonstijging van meer dan 100%...

schizo910
20 oktober 2006, 13:50
Dan zou ik heel graag willen weten wat je níet logisch vindt, met onderbouwing.

Omdat ik geen zin heb om een ellenlang verhaal neer te pennen, dat door anderen al uiterst goed is gedaan, zal ik er een paar quoten.


Steeds vaker blijkt, dat jongeren meer geld uit geven, dan dat ze hebben. Het kan niet anders, dan dat dit resulteert in schuld. Deze schuld betreft altijd een lening; bij een bank, vrienden of hun ouders. Omdat deze jongeren gewend zijn aan het uitgave-partoon wat ze reeds hebben, wordt het moeilijk daarop in te leveren en kan er niet afgelost worden. Gevolg is een oplopende schuld met oplopende rentelast, wat meer dan eens resulteert in frustratie.

Bij een bank kan tegenwoordig zeer gemakkelijk een lening worden afgesloten. Met een beetje inkomen kunnen al snel duizenden euro's worden geleend tegen een zeer laag maandbedrag. Dit maandbedrag is echter voor een groot deel rente en zeer weinig aflossing. Daarbij kan, na gedeeltelijke aflossing, weer gemakkelijk worden opgenomen.

Ook voor studenten is het gemakkelijk een lening af te sluiten, het studentenkrediet. Echter wordt vergeten, dat de schuld met eventueel oplopende rente na de studie afbetaald dient te worden, en dan is het ineens ook geen studentenkrediet meer. Een meer verstandige oplossing is dan lenen bij de Informatie Beheer Groep; de rente is lager, de aflossing soepeler en er is geen registratie bij het BKR in Tiel

Jongeren die lenen om leuke dingen te doen of mooie spullen te kopen, leven boven hun stand. Oplossing is dan werken of interen op bestaande uitgaven.

Een groot nadeel van het hebben van een lening (buiten de IBG om) is de registratie bij het BKR in Tiel. Daar staan alle leningen geregistreerd en zelfs indien afgelost, blijft de registratie nog enkele jaren in het systeem staan. Dit kan nadelige gevolgen hebben in de toekomst voor het afsluiten van bijvoorbeeld een hypotheek. Zeker indien er ooit een betalingsachterstand is geweest.

Lenen is vaak niet aan te raden. Het kost geld en achteraf kunnen er problemen ontstaan.

hassent
20 oktober 2006, 13:51
Het gaat volgens mij om het principe. Mij en vele met mij hier is altijd geleerd dat je pas iets moet kopen als je het kan betalen. Zeker als het geen eerste levensbehoefte is.

Studie of huis vind ik een ander verhaal, maar een gitaar, kom op zeg... Dan moet je niet met van mooie rekensommetjes aankomen.

Pais
20 oktober 2006, 13:52
Pais, heb je er al eens aan gedacht dat je vaste lasten ook omhoog gaan? Koop eens een huis, of krijg een kind, moet je dan eens kijken wat er van je hogere loon nog overblijft...

Dit gaat nergens over... Wanneer je afbetaling relativeerd, zijn andere variabelen gewoon niet van toepassing. Ik heb nu meer aan €100 per maand dan later, omdat ik er nu langer voor moet werken dan later, en omdat ik nu niet kan werken, omdat ik mn opleiding doe voor werk voor later.... Je kunt overwegen of je niet eerst wil betalen (sober studentenleven) en later wilt oogsten (beginnen met werken zonder studieschuld) ook al ligt die verhouding scheef, maar tegenwoordig is studeren zonder lenen min of meer onmogelijk gemaakt, gezien mn vaste lasten hoger liggen dan mn basisbeurs en ik een 50urige werkweek heb (stage + 2de studie) en hierdoor niet kan werken.

hassent
20 oktober 2006, 13:56
Dit gaat nergens over... Wanneer je afbetaling relativeerd, zijn andere variabelen gewoon niet van toepassing. Ik heb nu meer aan €100 per maand dan later, omdat ik er nu langer voor moet werken dan later, en omdat ik nu niet kan werken, omdat ik mn opleiding doe voor werk voor later.... Je kunt overwegen of je niet eerst wil betalen (sober studentenleven) en later wilt oogsten (beginnen met werken zonder studieschuld) ook al ligt die verhouding scheef, maar tegenwoordig is studeren zonder lenen min of meer onmogelijk gemaakt, gezien mn vaste lasten hoger liggen dan mn basisbeurs en ik een 50urige werkweek heb (stage + 2de studie) en hierdoor niet kan werken.

We hebben het hier niet over jou studie maar over geld lenen voor een gitaar, denk nou even na aub!

Kim Wilson
20 oktober 2006, 13:56
Weet je wat, ga jij lekker lenen, aangezien jij geld schijnt te kunnen verdienen met lenen...

Pais
20 oktober 2006, 13:59
Omdat ik geen zin heb om een ellenlang verhaal neer te pennen, dat door anderen al uiterst goed is gedaan, zal ik er een paar quoten.

Zoals je citaat al zegd, lenen bij IBG bóven het studentenkrediet. In mijn verhaal heb ik het over een studieschuld bij IBG.
De rente voor studieschuld een rente die bij de wet alleen kostendekkend mag zijn. Oplopende rente is alleen mogelijk wanneer mensen massaal na hun studie arbeidsongeschikt raken. Kans? <1% misschien.

Betreft het tweede stukje: Waarom ook niet? Moet het werk van mn ouders bepalen hoe ik mn studentenperiode doorkom? Is het de bedoeling dat studenten zonder financiele ruimte alleen het broodnodige met hun geld doen, en zo de leukste jaren van het leven weggooien omdat er geen geld is voor sport of hobby's? Is studeren wel efficient wanneer er geen geld beschikbaar is voor een uitgebreid sociaal leven, voor muziek en sport?
Omdat pa en ma hun college geld niet betaalt?

hassent
20 oktober 2006, 13:59
Weet je wat, ga jij lekker lenen, aangezien jij geld schijnt te kunnen verdienen met lenen...

Nee Kim, dat heet geen verdienen, maar beleggen in het heden, volgens Pais. :seriousf:

schizo910
20 oktober 2006, 13:59
Nog een aantal puntjes...


Ruim zestig procent van de werkende jongeren heeft een financiële achterstand. Ook veel scholieren hebben schulden. Het NIBUD vindt het verontrustend dat jongeren op zo’n grote schaal en vooral al zo jong, geld tekort komen.

Neem je de verschillende soorten van financiële achterstand (rood staan, lenen, schulden hebben, rekeningen laten liggen) samen dan lopen de percentages van jongeren met zo'n achterstand op van twintig procent bij 10- t/m 12-jarigen tot zestig procent bij de groep van 21 t/m 25 jaar. Hoge percentages vindt het NIBUD. Schulden bij middelbare scholieren zijn verontrustend omdat zij relatief veel te besteden hebben en ze het geld over het algemeen op kunnen maken aan leuke dingen. Als zij nu al tekort komen doet dat vrezen voor de toekomst wanneer ze wel vaste lasten hebben. Als je kijkt naar de grote financiële achterstand bij de oudere groep lijkt deze vrees gegrond. Vooral bij de groep jongeren is een start met schulden een slechte start van een volwassen financieel leven.

schizo910
20 oktober 2006, 14:00
nog een puntje


We hebben het hier niet over jou studie maar over geld lenen voor een gitaar, denk nou even na aub!

schizo910
20 oktober 2006, 14:02
ik kan nog honderd quotes aanhalen, of nog 1000 beredeneringen aanvoeren, maar ik lees nu net je signature... dus laat maar...

Ga lekker lenen, maar denk over een x aantal jaren nog even terug aan wat sommige mensen hier hebben gezegd. En kijk dan of je het nog steed sniet met ze eens bent...

Pais
20 oktober 2006, 14:04
Ten eerst Schizo - ik haalde dit aan om aan te geven dat lenen voor velen de enige optie is om geld vrij te maken voor ontspanning.


Nog een aantal puntjes...

En door dat artikeltje voel ik me dus gewoon niet aangesproken. Als ik kijk naar mijn studiegenoten en mezelf dan zie ik geen geldverbrassers die niet nadenken over toekomst. In 1 van mn eerste posts zei ik al dat lenen mn hobby is, maar dat je moet uitkijken voor het gemak ervan. Er zit een flinterdun grensgebied tussen verstandig lenen en jezelf begraven in financiele schulden.

Kim Wilson
20 oktober 2006, 14:07
Ten eerst Schizo - ik haalde dit aan om aan te geven dat lenen voor velen de enige optie is om geld vrij te maken voor ontspanning.



En door dat artikeltje voel ik me dus gewoon niet aangesproken. Als ik kijk naar mijn studiegenoten en mezelf dan zie ik geen geldverbrassers die niet nadenken over toekomst. In 1 van mn eerste posts zei ik al dat lenen mn hobby is, maar dat je moet uitkijken voor het gemak ervan. Er zit een flinterdun grensgebied tussen verstandig lenen en jezelf begraven in financiele schulden.
Ja, natuurlijk... :roll:

hassent
20 oktober 2006, 14:07
Zucht......
Ga lekker lenen, maar denk over een x aantal jaren nog even terug aan wat sommige mensen hier hebben gezegd. En kijk dan of je het nog steeds niet met ze eens bent...
Hier sluit ik me volledig bij aan

schizo910
20 oktober 2006, 14:09
Ten eerst Schizo - ik haalde dit aan om aan te geven dat lenen voor velen de enige optie is om geld vrij te maken voor ontspanning.

Wat ik er verder van zeg maakt voor jou toch geen fuck uit. Rest me alleen nog te zeggen dat Iwa een vraag stelde en jij als antwoord gaf dat hij gewoon kon lenen. Lees Iwa zijn situatie nu nog eens terug en zeg me dan nog eens dat lenen voor Iwa een goede optie is; afgaande op wat jij hierboven zegt
...lenen voor velen de enige optie is om geld vrij te maken voor ontspanning

Edit: En dan nog, ik heb nog nooit geld moeten lenen (of überhaupt veel geld nodig gehad) om me te kunnen ontspannen... lekker ontspannen zal het zijn als je weet dat die ontspanning garant kan staan voor heel veel spanning.

Serieus, geen geld voor sport, ga hardlopen dat kost niets, ga een balletje trappenmet je vrienden in het park kost ook niets.
Avondje stappen? leg met een stel vrienden wat poen bij elkaar en koop een kratje bier, goedkoper dan de kroeg en minstens zo leuk...

Lenen gaat tegenwoordig veel te makkelijk.
Er mag geen reclame gemaakt worden voor alcohol of sigaretten, maar elk reclame blok zie ik "Leen van Frisia" of die muts met die "blauwe Leeuw" ons vertellen dat we gewoon moeten gaan lenen. Ondertussen zitten mensen diep in de penarie.

hassent
20 oktober 2006, 14:11
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar...

Kim Wilson
20 oktober 2006, 14:12
De enige optie om geld vrij te maken voor ontspanning? Heb je weleens van bijbaantjes gehoord?

hassent
20 oktober 2006, 14:12
Druk druk druk hé, met de studie.... :seriousf:

Pais
20 oktober 2006, 14:14
Het enige wat jullie doen, is schamper je twijfels trekken. Nee inderdaad, dan kan het me geen hol schelen wat je zegt, omdat ik daar gewoon niets mee kan.

hassent
20 oktober 2006, 14:15
Je geeft geen antwoord op de vraag die Schizo stelde.....

Pais
20 oktober 2006, 14:16
De enige optie om geld vrij te maken voor ontspanning? Heb je weleens van bijbaantjes gehoord?

Bijbaantjes vallen niet te combineren met mn studie. Ik loop 40u in de week stage en volg 2 avonden in de week college's, op verschillende dagen en tijden. Het weekend is de enige tijd dat ik mn familie en vrienden kan opzoeken.

schizo910
20 oktober 2006, 14:17
Het enige wat jullie doen, is schamper je twijfels trekken. Nee inderdaad, dan kan het me geen hol schelen wat je zegt, omdat ik daar gewoon niets mee kan.


nog eens dan:

Rest me alleen nog te zeggen dat Iwa een vraag stelde en jij als antwoord gaf dat hij gewoon kon lenen. Lees Iwa zijn situatie nu nog eens terug en zeg me dan nog eens dat lenen voor Iwa een goede optie is; afgaande op wat jij hierboven zegt


...lenen voor velen de enige optie is om geld vrij te maken voor ontspanning

schizo910
20 oktober 2006, 14:17
Bijbaantjes vallen niet te combineren met mn studie. Ik loop 40u in de week stage en volg 2 avonden in de week college's, op verschillende dagen en tijden. Het weekend is de enige tijd dat ik mn familie en vrienden kan opzoeken.


Ze vallen wel te combineren, je wilt ze niet combineren. Dat is je goed recht maar zeg niet dat het niet kan....

hassent
20 oktober 2006, 14:21
Amen......

Pais
20 oktober 2006, 14:22
Nee schizo het valt alsnog niet te combineren - we hadden het over een baantje om geld vrij te maken voor ontspanning... Mn weekenden volproppen met verplichtingen maakt misschien een bijbaantje wel mogelijk, maar vervolgens niet voor de ontspanning omdat ik daar gewoon geen plek meer voor heb.


Mbt Iwa;s situatie - nog steeds vind ik lenen een optie omdat het principe het zelfde blijft, nu incasseren en later betalen, maar dan minder wanneer je relativeert.

hassent
20 oktober 2006, 14:23
Weet je wat, relativeer jij maar lekker verder. Om met Joling te spreken, ik heb er de kracht niet meer voor.

Kim Wilson
20 oktober 2006, 14:23
Je betaalt niet later, je begint direct te betalen. Rente en zo...

Pais
20 oktober 2006, 14:25
Mijn persoonlijke negatieve inflatie is hoger dan mn rente

Kim Wilson
20 oktober 2006, 14:28
Blijf jezelf maar rijk rekenen...

Heb je niet in de gaten dat je helemaal alleen staat in je standpunt? Hoe zou dat komen, denk je? Zouden wij het dan allemaal mis hebben?

schizo910
20 oktober 2006, 14:34
Een week heeft 168 uur. 168- 40 uur=128 uur over.
128 uur - 2 avonden studie (± 12 uur?) =116 uur.
116 uur - slaap (zeg 10 uur per nacht gemiddeld) 70= 46 uur.
46 uur - vaste onzin boodschappen en reistijden etc. Laten we het ruim nemen... 7 x per week 2 uur per dag = 46-14 = 32 uur vrije tijd. Best nog een gaatje te vinden in die 32 uur, toch?

Ik zei al het KAN wel maar jij hebt het er niet voor over.

Toen ik nog op school zat (stage) én toen ik net van school kwam en ging werken was dit mijn situatie:

4 dagen werken voor de baas a 10 uur per dag.
1 dag (zaterdag) van 6.00 tot 18.00 bij de benzine pompwerken (witte pomp dus echt werken en iet achter een balie staan) In utrecht dus 2x 45 minuten reistijd.
vrijdag, zaterdagavond én zondag, werken voor de Okki waar ik toen voor tekende.
Overige vrijetijd, huis verbouwen (we gingen die periode ook nog eens net samenwonen) en ontspanning.

Guess what, het kan, en ik heb nu een huis, een berg gear en gitaren, een kind, vrouw, 2 auto's en een nieuw huis aan het verbouwen (grondig) en ik heb nooit één cent geleend of rood gestaan!!! En nooit mijn sociale leven verwaarloosd. Het is een kwestie van prioriteiten stellen en eerst kijken naar mogelijkheden voor je roept "het kan niet".

Harry
20 oktober 2006, 14:58
het grappige is ook dat je helemaal niet zoveel overhoudt als je eenmaal werkt. Dus je kunt wel lekker lenen, maar je krijgt ook andere behoeftes. En die kosten ook geld. Dus Iwa, doe het niet.

Veekeren
20 oktober 2006, 15:09
Dat niet iedereen Pais begrijpt moeten zij weten. Ik weet wel dat ik een studielening heb, en dat ik blij ben met de dingen die ik daar van heb kunnen doen. Als ik werk ga ik veel meer geld krijgen dan ik nu heb, en om eerlijk te zijn heb ik niet eens meer geld dan nu nodig. Tis een afweging die je maakt, als je je niet goed voelt bij een schuld vooral niet doen, maar ga er niet van uit dat dat voor iedereen zo dan zou moeten zijn.

Pais
20 oktober 2006, 15:14
Een week heeft 168 uur. 168- 40 uur=128 uur over.
128 uur - 2 avonden studie (± 12 uur?) =116 uur.
116 uur - slaap (zeg 10 uur per nacht gemiddeld) 70= 46 uur.
46 uur - vaste onzin boodschappen en reistijden etc. Laten we het ruim nemen... 7 x per week 2 uur per dag = 46-14 = 32 uur vrije tijd. Best nog een gaatje te vinden in die 32 uur, toch?

Ik zei al het KAN wel maar jij hebt het er niet voor over.


Kom op zeg doe eens practisch. Zo werkt het niet, optellen en kijk je hebt 32 uur over. Ik heb geen vaste avonden vrij en mn weekend breng ik niet door in een stad waar ik vreemd ben. Vrije tijd in losse uurtjes is loze tijd. Er is alleen werk te vinden wanneer ik me op vaste tijden beschikbaar kan stellen en dat kan ik niet.

Dat ik alleen sta in deze discussie in mijn standpunt betekend niet dat niemand er zo over denkt. Het standpunt wat ik inneem, is onder mn studiegenoten en de leerlingen die ik lesgeef helemaal niet onbekend, maar laat ik hun er niet bijhalen want dat kan ik immers niet bewijzen. Het enige wat voor mij van toepassing is, is dat ik vertrouwen heb in mn eigen acties op financieel gebied, want het zal alleen mij aangaan, en vertrouwen heb ik. Het enige wat ik op dit forum heb gedaan, is mijn mening uitten en advies geven aan iemand die daarom vraagt.

Jullie kunnen makkelijk praten met "Als je werkt, houd je lang niet zoveel over als dat je denkt" maar zal ik je dit vertellen.... In de lerarenkamer hier komt elke pauze weer dat gesprek opborrelen over onderwaardering van leraren. Ineens veranderd het gespreksonderwerk: Hey ben jij nog aan het zeilen geweest? Nee... die van mij ligt op de kade vanwege onderhoudt.... Etc, wat nou onderwaardering van docerend personeel.

Iedereen zeurt altijd over dat je niets overhoudt maar ondertussen... Ik hoor argumenten voorbij komen als "Als je eenmaal werkt met vaste lasten etc houd je niet zoveel over" en dan speelt bij mij de vraag: Ten opzichte van wát?

Edit - hiermee wil ik zeggen dat het voor een student in ieder geval méér is dan nu, vooruitgang. Ik ken weinig werkende mensen met een degelijke opleiding die om een tientje moeten letten vanwege een studieschuld (maximale afbetaling p/m is €150,-) en dat moet je als student dus wel.

Dude
20 oktober 2006, 15:14
noooooit aan beginnen Iwa!!!

precies...

zou domme zet zijn !

misschien is het al genoemd maar heb je overwogen om bv aan je ouders te vragen of ze je wat poen willen lenen ? ik heb ook een leningkje bij mn ouwelui voor een gitaartje, ze willen geloof ik niet meer dat ik het afbetaal maar dat ga ik zeker nog wel doen !

Kim Wilson
20 oktober 2006, 15:18
...
Iedereen zeurt altijd over dat je niets overhoudt maar ondertussen... Ik hoor argumenten voorbij komen als "Als je eenmaal werkt met vaste lasten etc houd je niet zoveel over" en dan speelt bij mij de vraag: Ten opzichte van wát?
Volgens mij heb jij echt geen idee wat op jezelf wonen financieel inhoudt, of wel?

schizo910
20 oktober 2006, 15:25
Dat niet iedereen Pais begrijpt moeten zij weten. Ik weet wel dat ik een studielening heb, en dat ik blij ben met de dingen die ik daar van heb kunnen doen. Als ik werk ga ik veel meer geld krijgen dan ik nu heb, en om eerlijk te zijn heb ik niet eens meer geld dan nu nodig. Tis een afweging die je maakt, als je je niet goed voelt bij een schuld vooral niet doen, maar ga er niet van uit dat dat voor iedereen zo dan zou moeten zijn.

Een studielening is wat anders dan een lening van 400 euro omdat je geen 2 maanden kan wachten voor je het geld wel kunt ophoesten, zoals in Iwa's geval waar deze hele discussie om is begonnen.

schizo910
20 oktober 2006, 15:25
Kom op zeg doe eens practisch. Zo werkt het niet, optellen en kijk je hebt 32 uur over. Ik heb geen vaste avonden vrij en mn weekend breng ik niet door in een stad waar ik vreemd ben. Vrije tijd in losse uurtjes is loze tijd. Er is alleen werk te vinden wanneer ik me op vaste tijden beschikbaar kan stellen en dat kan ik niet.


ja, maar je moet het ook relativeren!

Pais
20 oktober 2006, 16:08
Oh shit nu heb ik het op mn geweten dat ik je een hekel aan dat woord heb bezorgd

hoofd
20 oktober 2006, 16:15
Ik snap Pais wel, vorig jaar dacht ik ook zo. Nu niet meer. Maar nu heb ik wel een schuld van 7500, alles zo'n beetje weggezopen en opgevroten. Een baantje voelt toch wel iets relaxeder aan dan een opbouwende schuld.

schizo910
20 oktober 2006, 16:18
Oh shit nu heb ik het op mn geweten dat ik je een hekel aan dat woord heb bezorgd

Geef jezelf niet te veel credits jongen...


Of moet ik toch zeggen krediet?

hassent
20 oktober 2006, 16:21
Geef jezelf niet te veel credits jongen...

pssst, tis een meisje...:sssh:

schizo910
20 oktober 2006, 16:23
pssst, tis een meisje...:sssh:

ook best...

ik weet wat het niet is... het is geen financieel wonder...

Mafkees
20 oktober 2006, 16:37
Geen tijd hebben om te werken, maar wel om een paar uur op gitaarnet te hangen:P

hassent
20 oktober 2006, 16:56
Pak aan! Erg scherp moet ik zeggen:seriousf:

Anders Destium
20 oktober 2006, 17:20
Ik heb het verhaal van Pais met stijgende verbazing gelezen, maar het verbaast me nu niets meer dat zoveel jongeren in de financiële problemen zitten. Verpest je toekomst, begin vroeg met lenen voor dingen die je niet nodig hebt!

Pais
20 oktober 2006, 17:20
Scherp mn reet. Ik zeg niet dat ik geen vrije tijd heb, maar niet op vaste tijden. Daarnaast zit ik voor mn stage halve dag op kantoor beschikbaar te zijn voor vragen van studenten c.q. niets te doen.

Veekeren
20 oktober 2006, 17:21
Een studielening is wat anders dan een lening van 400 euro omdat je geen 2 maanden kan wachten voor je het geld wel kunt ophoesten, zoals in Iwa's geval waar deze hele discussie om is begonnen.

True, true, maar had het idee dat de discussie sowieso al een beetje aan het afdwalen was...

Ach... moet zelf wat dat betreft eigenlijk ook nog wel schuld bekennen hoor. Als ik naar mn muur kijk hangt er ook niet het minste van het minste. Alleen koop ik het dan wel 2ehands, en eigenlijk altijd wel op zo'n manier dat wanneer ik het verkoop ik eventuele rente van de ib-groep veel meer dan goed zou maken... Maar das alleen als je zou denken dat ik die gitaren van mn lening heb betaald, ik bekijk het liever zo dat ik die gitaren van mn bijbaan heb betaald :D

renier
20 oktober 2006, 17:23
oké, ik wil graag een ibanez 1527, ze kosten 800, als ik de custom wegdoe heb ik al 400, nu ga ik ook vanaf zaterdag aan het werk, maargoed, het liefste wil ik dus de 1527 voor de kerst, zal ik zo'n pas over een jaar betalen ding doen, en dan al na 2 maanden afbetalen? ik wil hem namelijk eigenlijk nu al, maar is het verstandig, of moet mijn GAS maar even wachten?

moet je doen. dan heb je dadelijk EN een schuld, EN een gitaar die niet echt "van jou" is. tegen de tijd dat je hem betaalt hebt ben je er dan al op uitgekeken.

dus: eerst werken, dan kopen. sim-pel.

schizo910
20 oktober 2006, 17:47
Ik heb het verhaal van Pais met stijgende verbazing gelezen, maar het verbaast me nu niets meer dat zoveel jongeren in de financiële problemen zitten. Verpest je toekomst, begin vroeg met lenen voor dingen die je niet nodig hebt!

En al die jongeren dachten het ook zo goed te weten!

En nou wil ik niet meer dat wij het deze maand ook nog maar één keer met elkaar eens zijn!!!

basta!

Pais
20 oktober 2006, 17:57
Ik heb het verhaal van Pais met stijgende verbazing gelezen, maar het verbaast me nu niets meer dat zoveel jongeren in de financiële problemen zitten. Verpest je toekomst, begin vroeg met lenen voor dingen die je niet nodig hebt!

Dit wordt echt grappig... wat nou financiele problemen :seriousf: Je hebt het hier in ieder geval niet over de jongeren die een studieschuld kweken! Als daar financiele problemen van komen, is dat namelijk tegen de tijd dat je niet meer tot de 'jongeren' behoort, maar fulltime werkt ;)

schizo910
20 oktober 2006, 18:00
http://img169.imageshack.us/img169/1037/headupyourassup9.jpg (http://imageshack.us)

hoofd
20 oktober 2006, 18:19
VET! Ik wil ook zo'n broek :o

Tupelo
20 oktober 2006, 18:28
Wanneer je dat ding toch onvoorwaardelijk wat gaat halen kun je het net zo goed meteen doen.
Gewoon een voorschot op nemen.
Aldus, gewoon lenen man, calvinistische consumptie-angst hier zeg, verbaast me niets dat onze economie zo ingekakt is.

Tupelo
20 oktober 2006, 18:40
Typische instelling dat wanneer je geld leent, geld weg is.
Hangt er nogal vanaf wat je koopt.
Natuurlijk schrijft Iwa iets af wanneer hij die gitaar nieuw koopt, maar 't ding blijft geld waard.
Sommige mensen lijken dat weleens te vergeten.
Lenen is dan per definitie slecht.
Maar je zou wanneer je je schulden doorneemt voor het gemak ook even om je heen moeten kijken en jezelf afvragen wat hetgeen dat je bezit zou opbrengen wanneer de nood aan de man is.
Zolang je daar breakeven op speelt is er werkelijk niets aan de hand en dan maakt het niet uit of het om gitaren, een huis, een auto, kunst of wat anders gaat..

schizo910
20 oktober 2006, 19:09
Typische instelling dat wanneer je geld leent, geld weg is.
Hangt er nogal vanaf wat je koopt.
Natuurlijk schrijft Iwa iets af wanneer hij die gitaar nieuw koopt, maar 't ding blijft geld waard.
Sommige mensen lijken dat weleens te vergeten.
Lenen is dan per definitie slecht.
Maar je zou wanneer je je schulden doorneemt voor het gemak ook even om je heen moeten kijken en jezelf afvragen wat hetgeen dat je bezit zou opbrengen wanneer de nood aan de man is.
Zolang je daar breakeven op speelt is er werkelijk niets aan de hand en dan maakt het niet uit of het om gitaren, een huis, een auto, kunst of wat anders gaat..

Ik zeg niet dat lenen per definitie slecht is, maar Iwa aanraden te lenen voor een gitaar i.p.v. 2 fokking maanden te wahcten is waanzin. Die jongen geeft te pas en te onpas aan dat hij structuur nodig heeft in zijn leven door zijn asperger. En dan gaan hier mensen verkondigen dat er best geleend kan worden.
Op het moment is leenschuld een van de grootste problemen binnen Nederlandse gezinnen, gewoon omdat het te makkelijk gemaakt wordt en te rooskleurig wordt voorgespiegeld... Punt is dat je daar pas achterkomt als je er met je reet midden inzit.

Pais
20 oktober 2006, 19:13
Die jongen geeft te pas en te onpas aan dat hij structuur nodig heeft in zijn leven door zijn asperger. En dan gaan hier mensen verkondigen dat er best geleend kan worden.


Maar ik had het ook over structureel lenen... :seriousf:

schizo910
20 oktober 2006, 19:13
Maar ik had het ook over structureel lenen... :seriousf:

Humor heb je gelukkig wel... :satisfie:

Anders Destium
20 oktober 2006, 19:55
Dit wordt echt grappig... wat nou financiele problemen :seriousf: Je hebt het hier in ieder geval niet over de jongeren die een studieschuld kweken! Als daar financiele problemen van komen, is dat namelijk tegen de tijd dat je niet meer tot de 'jongeren' behoort, maar fulltime werkt ;)

Ik heb het over de jongeren die geen enkele weet hebben van de waarde van geld, zoals jij. Pubers die voor een paar honderd euro bellen per maand, of mensen die steeds bij hun ouders lenen omdat ze altijd het nieuwste van het nieuwste of het mooiste van het mooiste moeten hebben. Waarom? Gewoon.

Lenen lenen, betalen betalen...

Wormaap
20 oktober 2006, 20:00
Och, beter van ouders lenen dan van de bank :D
Mijn ouders hebben daar nooit zo'n punt van gemaakt, als ik zelf maar al een heel eind op weg was.
M'n ENGL (met die Behringer cab ja) had ik zelf 900 euro voor gespaard, laatste 300 van m'n ouders geleend.
M'n hifi-set hebben m'n ouders me 500 piek op geleend, de andere 2000 had ik zelf al gespaard, en die 500 krijgen ze zodra ik weer loon heb terug :)

Maar ik werk dan dus wel voor m'n centjes, en verdien genoeg om me die grappen te kunnen veroorloven, heb alleen weinig geduld als ik ergens écht m'n zinnen op heb gezet :)
De jongeren die jij beschrijft is dan trouwens weer een heel ander verhaal, ik ken een gastje die dus voor 400 euro per maand met z'n vriendinnetje verbelt.

Als ik volgend schooljaar weer ga studeren gaat dat waarschijnlijk de eerste tijd wel even zwaar worden, minder geld hebben.
Ochja, ik heb al eerder een tijd lang zonder geld geleefd (met 2 vrienden op jezelf wonen en 12 uurtjes per week werken :D) en dat was ook best vol te houden.

Pais
20 oktober 2006, 20:04
Ik heb het over de jongeren die geen enkele weet hebben van de waarde van geld, zoals jij. Pubers die voor een paar honderd euro bellen per maand, of mensen die steeds bij hun ouders lenen omdat ze altijd het nieuwste van het nieuwste of het mooiste van het mooiste moeten hebben. Waarom? Gewoon.

Lenen lenen, betalen betalen...


Aha maar nu snap ik er geen bal meer van.
Waar heb je het nu over?:
- mensen zoals ik die ervan overtuigd zijn dat je beter later voor je hedendaagse levensonderhoud kan betalen, en die weloverwogen een studieschuld opbouwen
- of mensen die voor 100eu bellen en het nieuwste van het nieuwste willen hebben?

Want bij die tweede groep hoor ik dus echt niet. Het feit dat ik geld leen, betekend niet dat ik geld verbras.

Tupelo
20 oktober 2006, 20:10
Ik had het ook over 'sommige mensen' niet in het bijzonder jou Schizo.

Ik zie niet goed wat lenen met asperger te maken heeft.
Als dat ding er toch steevast komt en hij al voor meer dan de helft onderweg is begrijp ik niet waarom hij geen voorschot voor zichzelf mag nemen.
Omdat hij asperger heeft? :confused:

Overigens begrijp ik wel wat je bedoelt, er zijn best voorwaarden om te lenen.
Ben ik met je eens, zo is het niet handig 800 euro voor een gitaar te lenen wanneer je wasmachine op zijn laatste loodjes loopt bijvoorbeeld.
En het is ook niet handig om te lenen van louche maatschappeitjes die op televisie en in tijdschriften adverteren.
Maar rekening courant lenen is niets mis mee, of een kortlopend persoonlijk crediet bij een bank als ABN, Rabo, Postbank of Fortis is ook o.k.

En ik geloof niet dat Iwa in de omstandigheden verkeerd waarin hij risico loopt door de gitaar nu te kopen i.p.v. over 2 maanden.
Wanneer hij goed leent hebben we het over wat?
Maximaal twee tientjes rente?

Anders Destium
20 oktober 2006, 20:14
Over 3 maanden wil Iwa weer iets anders, en iets duurders. En deze keer ging dat lenen toch zo goed? Dan is er toch geen enkele reden om dat niet weer te doen? Enz.


Aha maar nu snap ik er geen bal meer van.
Waar heb je het nu over?:
- mensen zoals ik die ervan overtuigd zijn dat je beter later voor je hedendaagse levensonderhoud kan betalen, en die weloverwogen een studieschuld opbouwen
- of mensen die voor 100eu bellen en het nieuwste van het nieuwste willen hebben?

Want bij die tweede groep hoor ik dus echt niet. Het feit dat ik geld leen, betekend niet dat ik geld verbras.

Je vindt het lenen van geld om luxe-artikelen te kopen de gewoonste zaak van de wereld, zo doe je het in ieder geval voorkomen. Lenen moet IMO nooit een gewoonte worden. Als je iets niet kunt betalen dan moet je wat langer sparen, als je leent ben je hoe dan ook altijd duurder uit.

Tupelo
20 oktober 2006, 20:19
Ben ik helemaal niet met je eens.
Of je dat het duurder is erg vind is deel 2.
Soms is het nieteens veel duurder en in sommige gevallen ben je goedkoper af zelfs, doordat een product in een aanbieding is of gewoon duurder gaat worden in de toekomst.
Ik vind dat je op moet letten, zeker weten.
Maar er is niets mis mee jezelf credietruimte te geven.
Moet alleen goed beseffen wat je risicogrens is - welke onverwachte dingen kunnen gebeuren, apparaten die sneuvelen, inkomsten die terugvallen- en wat je bereid bent 'meer' te betalen doordat je leent.
Maar an sich niets mis met lenen.

Pais
20 oktober 2006, 20:27
Over 3 maanden wil Iwa weer iets anders, en iets duurders. En deze keer ging dat lenen toch zo goed? Dan is er toch geen enkele reden om dat niet weer te doen? Enz.



Je vindt het lenen van geld om luxe-artikelen te kopen de gewoonste zaak van de wereld, zo doe je het in ieder geval voorkomen.

Tja misschien zijn luxeartikelen als dure telefoon of gepimpte scooter voor dat soort jongeren net zo belangrijk als dat ik het vind om een ruime kamer te hebben, niet op de grond te hoeven zitten, gitaarles te kunnen nemen en net gekleed te gaan. Infeite doet dat er ook niet toe, dus dat had ik niet moeten aanhalen.

Wormaap
20 oktober 2006, 20:31
Studieleningen hebben trouwens behoorlijk overkomelijke voorwaarden, lage rente enzo.
Studielening en hypotheek zijn naar mijn idee de enige 2 te rechtvaardigen leningen die je kan nemen (afgezien van relatief kleine bedragen bij ouders ofzo dan :) )

Anders Destium
20 oktober 2006, 20:32
Dat heb ik (net als anderen hier) ook al gezegd, maar lenen voor waan van de dag dingen...:stop:


>Pais
Dus jij leent om mooie kleren te kopen, en dat is voor jou een gewoonte?

Volgens mij wordt hier mijn punt heel duidelijk. Lenen doe je alleen als het écht moet IMO, en niet voor dingen die je niet nodig hebt. Als mensen beginnen met lenen dan zullen ze blijven lenen, en vroeg of laat is het eind zoek. Waar ligt de grens?

Tupelo
20 oktober 2006, 20:38
Lenen om te genieten moet ook kunnen, want genieten is noodzakelijk.
Is alleen zo een ding van "geniet, maar leen met mate." :)

Anders Destium
20 oktober 2006, 20:43
IMO kennen veel mensen die lenen die grens niet. Mensen die beginnen met lenen, blijven lenen. Misschien is mijn perceptie gekleurd door een jongen die ik ken die in schuldsanering zit nu en begeleid moet worden, maar hij is niet de enige. En dat begon ook heel onschuldig, ooit.

Pais
20 oktober 2006, 20:53
Je moet nu geen grote gardarobe verwachten die uitpuilt met merkkleding, helemaal niet, maar ik zal moeten bezuinigen op kleding wanneer ik niet leen. Ja ik overleef het ook wanneer ik elke dag in het zelfde loop. Ik overleef het in een kleinere kamer en ik overleef het ook zonder gitaarles, maar deze dingetjes (en meer) maken mijn bestaan gewoon prettiger. Een keer uit eten met vrienden of concertbezoek, dat soort dingen zal ik vreselijk missen wanneer ik dat niet meer zou kunnen. Het geeft me ook weer energie om efficient met mn studie om te gaan, waardoor ik minderlang bezig ben en de staat heel veel centjes bespaar :hippie: Of niet soms

Anders Destium
20 oktober 2006, 20:58
Je leent IMO vanuit compleet verkeerde motieven en zonder de uiteindelijke consequenties onder ogen te (willen) zien. Straks als je verdient zul je weer heel andere redenen hebben om dan ook weer te lenen.

Wormaap
20 oktober 2006, 21:05
Anders: Kom je nu niet té snel met conclusies? Volgens mij zijn er talloze studenten die lenen om hun studietijd wat leuker te maken die later prima terecht komen.
Ik begrijp zeker je standpunt, maar het hoeft natuurlijk niet persé zo te gaan.

Wat uiteraard niet wegneemt dat mensen niet beschermd moeten worden tegen overdadig lenen, maar da's weer 'n ander verhaal.

Pais
20 oktober 2006, 21:10
Je leent IMO vanuit compleet verkeerde motieven en zonder de uiteindelijke consequenties onder ogen te (willen) zien. Straks als je verdient zul je weer heel andere redenen hebben om dan ook weer te lenen.

Ik verwacht van mezelf meer hersens, ik heb weinig nodig om prettig te kunnen leven en heb altijd gewerkt voor mn geld, tot ik serieus begon met mn studie. En zoals ik in mijn hele verhaal van voren af aan al heb geprobeerd duidelijk te maken, heeft het geld op dit moment meer waarde dan wanneer ik het terug betaal.

hoofd
20 oktober 2006, 21:23
Anders: Kom je nu niet té snel met conclusies? Volgens mij zijn er talloze studenten die lenen om hun studietijd wat leuker te maken die later prima terecht komen.
Ik begrijp zeker je standpunt, maar het hoeft natuurlijk niet persé zo te gaan.

Anders komt retesnel met conclusies, ik denk dat Anders eigenlijk een beetje z'n grote verwende mond moet houden over de (studie)situaties van anderen. Niet iedereen heeft het geluk dat de ouders de volledige studie kunnen (of willen) bekostigen, sommige mensen doen dat zelf. Dat je dan leent om toch een beetje luxe en plezier te hebben is dan totaal niet vreemd, helemaal als je geen tijd hebt voor een baantje.

Wormaap
20 oktober 2006, 21:26
Relax man, laten we vooral persoonlijk gaan doen... Als je het niet met'm eens bent hoef je nog niet te gaan schelden :P

Anders Destium
20 oktober 2006, 21:28
>Hoofd

Het is een heel ander verhaal als je vanuit die positie iemand anders aanraadt om toch vooral te gaan lenen voor iets totaal anders. Ik ga Iwa niet dingen aanraden die ik voor hem (en anderen) niet verstandig vindt. Als Iwa zou lenen voor een studie dan zou ik het wél aanvaardbaar vinden, nu niet. Dat is namelijk een levensgroot verschil.

Ik weet dat ik verwend ben, maar ik heb wel een paar jaar lang 2 dagen per week naast mijn studie gewerkt en de rest van de tijd minstens 1 en een koopavond. Daarmee heb ik mijn dure hobby's kunnen bekostigen.

hoofd
20 oktober 2006, 21:28
Relax man, laten we vooral persoonlijk gaan doen... Als je het niet met'm eens bent hoef je nog niet te gaan schelden :P

Ik scheld Anders graag uit, dat doe ik al jaren en Anders weet ook al jaren dat ik hem graag uitscheld. Hij doet zelf het omgekeerde ook graag, maar verpakt het meestal subtieler en intelligenter.. :satisfie:

Tupelo
20 oktober 2006, 21:40
:seriousf:

Anders Destium
20 oktober 2006, 22:09
Ik weet het niet van het subtieler en intelligenter, maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens hoofd :cheerup: