PDA

View Full Version : plannen maken



Michael Amott
19 oktober 2006, 14:38
Ik ben een plan aan het maken om zelf een prs te bouwen :) maar nu zit ik me toch iets af te vragen.. is het fretboard of de toets dus rond? of is hij recht? als hij rond is hoe krijg ik de ronding er in?? En hoe doe ik dat met de inlays? die kun je toch niet buigen..?? dus neem ik aan dat je moet schuren? hoe zit dat met pearl kun je dat schuren? of krijg je dan krassen??

wie heeft er meer info voor me?

fred dons
19 oktober 2006, 14:51
de toets bij een prs heeft een 10 inch radius (vergelijkbaar met een 10 inch singe voor de ouderen onder ons ;) ) dus ja hij is rond
het gemiddeld inlay materiaal is 1 a 1,5 mm en als je dit inlegt zal het in het midden (als het goed is ) volledig vlak met de toets lopen maar aan de zijkanten uitsteken.dit schuur je inderdaad weg en parelmoer of abalone of prima te schuren
ik schuur dat zelf met een radius schuurblock met 350 grit nat eerst vlak daarna gat ik het met 400 en uiteindelij 600 grit nat polijsten zodat de krasjes weg zijn.
dat nat schuren doe ik niet met water maar met toets olie en dit werkt perfect

DarknessAwaits
19 oktober 2006, 14:53
Ik denk dat het duidelijk is dat je nog erg veel moet leren; daarom is er natuurlijk dit forum maar ook een aantal boeken die wel zo'n 2 á 3 keer per dag aangeraden worden.

De toets is inderdaad 'rond', hij heeft een radius. Dat wordt verkregen door het gebruik van een speciale opstelling met een frees, of door schuren met een blokje met de holling erin. Zo'n blokje kun je verkrijgen door te kopen of weer een opstelling ervoor te maken met frees en dan de radius erin frezen.

De inlays worden ingelegd als de toets nog niet van een radius is voorzien en dan meegeschuurd zodat ze gelijke bolling krijgen als die van de toets.

Meer info erover vind je zeker bij de links in de faq, of in de vele verschillende topics.

edit: verdikkeme, fred was me voor :)

fred dons
19 oktober 2006, 15:19
ja sinds ik met 2 vingers type gaat het een stuk sneller :D

Michael Amott
19 oktober 2006, 15:46
is er een gedetaileerde tekening van de prs waar ik me een beetje aan vast kan houden?

Ik ben scheeps-interieurbouwer van beroep dus ik kan me wel uit de voeten met veel dingen :) maar der zijn gewoon toch kleine dingen dat ik denk van hoe ga ik dat doen.

Welke boeken zijn dat?

fred dons
19 oktober 2006, 15:52
deze maakt mooie templates, ben je gelijk klaar
http://www.guitarbuildingtemplates.com/PRS22.htm

Michael Amott
19 oktober 2006, 16:10
ja dat vind ik dan wel weer een beetje jammer ik wil er 24 frets op hebben.. en ik wil em zelf kunnen aanpassen vandaar dat ik liever een autocat tekening heb..

Johannes
19 oktober 2006, 16:36
Ligt het aan mij of let je echt niet op? dr staan echt tientalle templates op die site V's, Explorers, strats, LP's, PRS22, PRS24, etc etc. Wanneer je een freesmal gebruikt hoef je natuurlijk niet persee alles hetzelfde te doen, maar de bodyvorm en hals heb je dan iig.


Oja, de eerste hit van google geeft het onderstaande.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=autocad+drawing+prs+guitar+&meta=

vester86
19 oktober 2006, 16:59
http://www.guitarbuildingtemplates.com/PRS24.htm

DarknessAwaits
19 oktober 2006, 21:38
Heb jij zelf zo'n template fred? Zien er wel goed uit, hoeveel kost dat om hierheen te verschepen?

ontopic: Ik denk dat de topicstarter toch echt wat moeite zal moeten investeren, want als ik zie met hoe weinig werk hij hier al vanaf wil komen dan zal het bouwen zelf al helemaal tegenvallen.

fred dons
20 oktober 2006, 07:33
Ik heb er nog geen 1 maar ga er later deze maand wel 2 bestellen, in mijn nieuwe huis heb ik eindelijk de ruimte om dingen wat serieuzer aan te pakken en gezien de detailering van deze mallen (echt ieder onderdeeltje tot aan de inleg toe is voorbereid) lijken me deze mallen wel een goede start hiervoor
ik wil in ieder geval een Iceman en misschien nog een prs (maar dat kan ook zo een 59 les paul worden)

Michael Amott
20 oktober 2006, 08:12
Ik wil er helemaal niet makkelijk vanaf komen... waarom al die kritiek... ? ik wil goed voorbereid starten. Ik ben gewoon aan het uitzoeken hoe ik een gitaar moet bouwen dat ik niet halverwege voor verrassingen kom te staan. tuurlijk is het een leerproces maar ik mag toch wel vragen of iemand een gedetaileerde tekening heeft van die prs? die autocad voor die semi-hollow heb ik al.. ik wil alleen ook wat tekeningen hebben van de inlays enz.. hoe groot die zijn welke vorm ze hebben. welke radius de neck heeft hoe dik de neck is aan de kopzijde en hoe dik aan de body zijde dat soort dingen dan kan ik zelf wel een eigen tekening maken hoe ik vind dat ie moet worden.

@fred bedankt voor je hulp ik ga het wel uitzoeken hier wordt ik toch alleen maar dom aangekeken.

hassent
20 oktober 2006, 08:28
Check mij topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79535Daar vind je veel van de informatie die je nodig hebt, inclusief tekeningen.

Michael Amott
20 oktober 2006, 08:33
*maakt diepe buiging* dank u

oknarb180
20 oktober 2006, 10:47
welke radius de neck heeft hoe dik de neck is aan de kopzijde en hoe dik aan de body zijde dat soort dingen dan kan ik zelf wel een eigen tekening maken hoe ik vind dat ie moet worden.

Hoi,

Dit zijn dus een beetje de punten die je bij een zelfbouwgitaar helemaal naar je eigen zin kunt maken. Leuk hoor, ik ben zelf ook net met een PRS begonnen.

Fred: ik heb je een PM gestuurd

vr.gr.

Branko

fred dons
20 oktober 2006, 10:57
sorry maar ik heb geen bericht ontvangen ?

DarknessAwaits
20 oktober 2006, 11:43
Ik wil er helemaal niet makkelijk vanaf komen... waarom al die kritiek... ? ik wil goed voorbereid starten. Ik ben gewoon aan het uitzoeken hoe ik een gitaar moet bouwen dat ik niet halverwege voor verrassingen kom te staan. tuurlijk is het een leerproces maar ik mag toch wel vragen of iemand een gedetaileerde tekening heeft van die prs? die autocad voor die semi-hollow heb ik al.. ik wil alleen ook wat tekeningen hebben van de inlays enz.. hoe groot die zijn welke vorm ze hebben. welke radius de neck heeft hoe dik de neck is aan de kopzijde en hoe dik aan de body zijde dat soort dingen dan kan ik zelf wel een eigen tekening maken hoe ik vind dat ie moet worden.

Mijn excuses als je je aangevallen voelt, het is enkel dat je het topic start met een paar wel erg gemakkelijke vragen. Deze had je, als je van te voren een beetje in het forum had rondgegekeken, ook gemakkelijk zelf kunnen beantwoorden. Maar deze post bewijst al dat je wat meer hebt verdiept dan ik in eerste instantie dacht.

Succes!

Michael Amott
20 oktober 2006, 14:10
@ darkness ik voel me niet snel aangevallen hoor.. :0 don't worry t waren inderdaad wat simpele vragen maarja als je er al een maand over denkt is het niet zo simpel meer...

Weet een van jullie of er een 1:1 tekening is van die vogel inlays van prs?
En wat dachten jullie van de inlays van deze gitaar :

http://www.cradleoffilth.com/Images/Paul%20Artwork/Guitar.jpg

Ik vind die bats heel mooi maar ik wil ze dan wel met pearl doen en niet met goud dat vind ik lelijk.

Maar is het mogelijk dit na te maken? er is namelijk geen gedetaileerde foto van die gitaar.

fred dons
20 oktober 2006, 14:22
ik heb die birds thuis liggen en moet ze voor iemand anders toevallig ook overtrekken,ik zal ze anders wel even 1 op 1 scannen (duurt wel een paar dagen omdat ik mijn pc thuis nog niet aangesloten heb)

Michael Amott
20 oktober 2006, 14:30
ah vet als je zou willen doen. :) ik ben er alleen nog niet uit wat ik ga doen bats of birds. maar mijn paln is om over 1,5 tot 2 jaar te starten.. ivm de financien *schaam* maar ik ben vast het voorbereidende werk aan het doen :) boeken kopen gereedschap bij elkaar verzamelen enz.

Ow weet er iemand hoe dik de prs is of heeft er iemand een tekening van die prs in zijaanzicht?

fred dons
20 oktober 2006, 14:31
en wat betreft die bats: een boekje kopen over vleermuizen, met overtrekpapier de omtrek overteken, waarnodig de vleermuis naar de juiste grote kopieren, vleermuizen vervolgens uitknippen, op de plakjes parelmoer plakken en vervolgens uitzagen (niemand gaat vergelijken of jouw bats dezelfde zijn als die cradle of filth prs)
deze is zo gedaan, alleen komt dit uit een ander boekje ;)http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=16&page=2&ktw=3e50cdab56c2695ec60671a1a4b40dc7

Michael Amott
20 oktober 2006, 14:36
wheheheh volgens mij wil ik niet weten welk boekje ;)

maar thanx voor het idee erg vet. :)

maar nog een klein aantal vragen. radius, vorm, lengte van de neck??? hoe doe ik dat? dat boek kopen van hiscock? staat het daar in?

En de frets? ik wil 24 frets hebben waar zet ik die neer hoe bereken ik dat?

fred dons
20 oktober 2006, 14:51
de radius van een prs is 10 inch (stew mac verkoopt dat 10 inch radius schuurblokken voor), de scale length is 25 inch bij een prs
en je zult even moeten googlen voor een scale length converter, die vertelt je dan precies op welke plek je frets moeten komen bij welke schaallengte.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om je toets bijvoorbeeld bij Vox Humana te laten inzagen zodat je die berekening niet hoeft te doen (scheelt je een heel hoop werk en mogelijke problemen)

de vorm van de neck is nogal persoonlijk, prs heeft een standard, wide fat en wide thin neck profiel waarbij de wide fat mijn favoriet is maar je zou eens op de warmoth site moeten kijken voor de verschillende neck profielen die zij aanbieden en kijken of je daar misschien een model tussen ziet wat je kent en wat je bevalt, daar kun je dan ook de preciese maten vinden.
(let ook op dat de topkam breedte heel veel uitmaakt qua speelplezier )

Michael Amott
20 oktober 2006, 15:43
thanx fred,

Ik wist al wel dat je bij walmoth dat soort dingen kon krijgen ja..

laten zagen is wel makkelijker maar ik wil echt alles zelf doen. daar leer ik het meest van :) ,maakt het nog uit of je een stringlock of een topkam erin zet?

En die tremolo's die prs heeft zijn die goed? of kan ik beter een floyd rose nemen?

En stel ik wil voor een vaste brug gaan heb ik dan nog stringlocks nodig of is dan alleen een topkam voldoende?

charlotte
20 oktober 2006, 16:03
Hey Michael, :)

Je wilt een hoop, maar weet niet echt wat, als ik dit zo alles lees.
Welnu, zoals eerder al gezegt, koop het boek van Melvin Hiscock,hierin staat precies beschreven hoe een gitaar in elkaar zit, en waarom dat zo is, verder vindt je handige tips en truuks,en wordt je gewaarschuwt voor eventuele addertjes onder het gras, in dit geval hout .
Ook vindt je er verschillende scales in, en een hoofdstuk over elektronica.
Stringlock is eigenlijk allen noodzakelijk bij een tremolo, en als je gigantische duikvluchten wil gaan maken, ik heb op mijn Lp er ook een gezet, maar dit is puur een eigen iets van mijzelf, en niet noodzakelijk.
Met vaste brug kun je idd volstaan met alleen een topkam, maar als je een fine-tune tailpiece toepast, zou je weer wel een locknut kunnen plaatsen.
Dat zijn allemaal dingen die je bij een zelfbouw zelf kunt bepalen wat JIJ wilt.
Verder ; lees eerst eens de verschillende projecten hier op het forum,oa die van mijzelf en vele anderen, dat geeft al op een groot aantal van je vragen antwoord.
Goed bedenken wat je wilt, goed plan maken, er veel over lezen etc. en dan pas aan de slag is mijn advies.

succes, groetjes Charlotte :hippie:

fred dons
20 oktober 2006, 16:04
de prs trem is 1 van de betere vintage style trems maar is ook erg duur (duurder dan een originele floyd)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2147273&i_pos=37&page=5&ktw=d1706044d2e17d73c3b885ecdf856b95

Boston maakt een goede kopie
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2147273&i_pos=25&page=4&ktw=d58d5d8ee8dceae5d5c68d30b082a7ce

maar de beste trem (vintage prs style) is de hipshot, is net zoals de prs van massief messing (maar een stuk beter betaalbaar)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2147273&i_pos=8&page=1&ktw=3b633d5759479d05a3ee5fbcecacbad7

Ik ben een fan van de floyd maar ik vind hem niet op een PRS passen, ik zou me daarom tot 1 van bovenstaande trems beperken

frets leren zagen is misschien wel heel erg nuttig maar voor een eerste project ook een uitgelezen kans om een mooi stuk hout te verpesten (maar dat kun je natuurlijk tegen de tijd dat je begint altijd nog overwegen)

en voor schaallengte maakt de topkam uiteindelijk niet uit

bij een vaste brug zijn locking tuners niet echt nodig maar stemmen en snaren verwisselen gaat wel sneller en daarbij zijn bijvoorbeeld locking sperzels niet veel duurder dan normale tuners dus ik zou wel locking nemen

oknarb180
24 oktober 2006, 12:56
Hoi,

misschien is dit wat voor je:
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=ondegit&md=details&id=68619

Ik zo'n zelfde voor m'n PRS-kopie.
Staat mooi met veel chrome hardware!! (vind ik dan tenminste!)

vr.gr.

Branko

Michael Amott
24 oktober 2006, 14:31
Thanx voor de reactie maar ik heb eerst dat boek van hiscock maar eens besteld. Want ik loop nu al vast op mijn ontwerp. ik heb die tekening van die hollowbody.. nu heb ik een scale lengt van 25 maar hij heeft maar 22 frets.. hoe maak ik em nu 24 frets want als ik de hals langer maak klopt de 25 scale weer niet? of zijn de prs die 24 frets hebben 25.5????

DarknessAwaits
24 oktober 2006, 14:34
Je maakt een denkfout: een hals met meer frets is namelijk niet langer, maar loopt gewoon iets verder door op de body. Als je dat eenmaal door hebt zie je direct in dat het aantal frets niets te maken heeft met de mensuur.

Michael Amott
24 oktober 2006, 14:59
ok dus ikkan gewoon de bodey aanpassen dat ik nog bij de 24ste fret kan. Mooi ik wou het even zeker weten :) maar verder ben ik al een heel eind opgeschoten.. het heeft alleen nog geen zin om nu al een toppic te starten met : ik ga over 2 jaar een gitaar bouwen.. dus jullie zullen me zo nu en dan hier tegenkomen.

Wel even een grappig weetje ik had bij de boekhandel gevraagd wat dat boek koste.. 38 euro vervolgens heb ik em bij bol.com voor 24 euro besteld :) hail to bol.com

Wel grappig mijn vriendin heeft het er heeltijd over dat ik een "klasieker" ga bouwen :) door zijn vintage uiterlijk :) Ik ben er alleen nog niet helemaal uit over de kleur.. maar dat komt nog wel.

oknarb180
24 oktober 2006, 15:48
Hallo,

Je scale is een bepaalde afstand tussen de tremolo en de nut.
Het maakt opzich niet zoveel uit of de hals bij de 20ste of 22ste fret in verbinding met je body komt want dan verschuift je tremolo en nut gewoon mee. Alleen de snaarlengte (Scale) blijft dus hetzelfde!

vr.gr.

Branko

Michael Amott
24 oktober 2006, 17:17
nu snap ik het niet meer.. :S

fred dons
24 oktober 2006, 17:22
je moet het zo zien,neem een bestaande nek, haal daar de laatste 2 frets weg en je schaallengte zal nog steeds het zelfde zijn, maak er een stukje toets aanvast met 2 extra frets en hij heeft ook nog steeds de zelfde schaallengte (alleen heeft hij nu 24 frets.

Alleen als je de ruimtes tussen de frets zelf gaat aanpassen zal je schaallengte aangepast worden

Michael Amott
24 oktober 2006, 17:26
Ok en maakt het nog uit waar ik de elementen neer zet?

Want dan komt mijn neck element dus tegen de toets te zitten die verschuift mee. en ik heb dan mijn brug element tegen de trem aan zitten natuurlijk genoeg ruimte om de trem te bedienen. maar ik zit er over na te denken om er nog een single coil tussen te zetten.. heeft dat nut? en zo ja wat voor een nut heeft het? :)

Dan ga ik vanavond eens met autocat aan het stoeien.

Dan wil ik ook gelijk de cativety's erin tekenen

G.G.
24 oktober 2006, 17:37
en ik heb dan mijn brug element tegen de trem aan zitten natuurlijk genoeg ruimte om de trem te bedienen.

Let erop de de schroeven genoeg "vlees" hebben. Singlecoiltje ertussen kan, maar je kan ook mat pushpulls werken.

fred dons
24 oktober 2006, 17:50
je neck element schuift inderdaad op en de ruimte tussen de pups wordt kleiner
(wat ook de reden is dat veel mensen de voorkeur geven aan 22 frets) maar het kan wel, zie de Ibanez rg's 24 frets humbucker-enkelspoel-humbucker )

Michael Amott
24 oktober 2006, 17:56
ja daar heb ik het idee van :) naja van de s serie maar toch... :)

oknarb180
24 oktober 2006, 18:01
Hoi Michael,

Leuk he, zelfbouw!!!
Je kan dus alle kanten op met je gitaar en je ideeën.
Mijn PRS-kopie krijgt bijvoorbeld een 25,5 scale, 70-ties fender neckshape, Jumbo 6000 fretten (22 of 24 weet ik nog niet) en een scallopeed fretboard ala Yngwie Malmsteen. Verder zal het een gewone PRS lijken, maar dan met Dimarzio Evolutions erin. Kortom, een heel andere gitaar dan het orrigineel!!

vriendelijke groeten,

Branko

Michael Amott
25 oktober 2006, 10:11
Zeker begint nu al te jeuken en ik moet nog 2 jaar wachten :(

MAar ben gisteren aan het pielen geweest met autocad en ja na 3 uur ben ik erachter gekomen hoe ik kan tekenen met de command line en heb inmiddels de frets erin getekend. vanavond ga ik verder mer de body aan te passen voor de 24 frets. dat zal iig nog een hele uitdaging worden aangezien die body zo erg mooi is maarja..

Ik heb gekeken maar ik denk dat het net te krap wordt om er nog een enkel spoeltje tussen te zetten.. wel jammer.

Als de tekening klaar is zal ik em wel op een space pleuren zodat iedereen em kan downloaden.

fred dons
25 oktober 2006, 10:35
omdat de humbuckers wat dichter bij elkaar komen te staan is een enkel spoel voor de splitsounds niet echt nodig (wat GG al zei)
je zou dan een 5 way rotary of een 5 way blade (megaswitch p model) kunnen aansluiten zodat je ook die splitsounds hebt

Michael Amott
25 oktober 2006, 11:17
je bedoeld dat je de coils gaat splitten en je de 2 binnenste spoelen kunt gebruiken als 1 ???

fred dons
25 oktober 2006, 11:35
zoiets, beide spoelen blijven dan humbucking en je krijgt iets wat de zogenaamde fender quack benaderd

zonniewiw
25 oktober 2006, 11:51
hoe meer je neck element naar voor kan , hoe warmer de klank zal zijn

Daarvoor heb ik destijds geopteerd in een toets die aan het neckelement schiun wegloopt ,

Dan krijg je bijvoorbeeld 24 frets op de hoge E snaar en 21 frets op de lage E

Op deze manier kan je neck element schuin plaatsen en bekom je dus een warmer geluid uit je element

Michael Amott
25 oktober 2006, 13:24
ja snap ik ik kijk wel misschien wordt ie alsnog 22 maar voorlopig 24.
Ben ook stiekem al bezig met een 2e ontwerp :sssh: vind het toh wel cool dat zelfbouwen... :)

Michael Amott
25 oktober 2006, 15:33
Fred, ik weet dat je zei dat het even zou duren maar heb je die sjablonen van die inlays van die vogels al?

groeten,

michael

fred dons
25 oktober 2006, 16:38
hoi, ik heb ze gescanned op waren grote, ik heb eerst geprobeerd om de omtrek over te nemen op een stuk papier alleen is de pen die ik tot mijn beschikking had niet fijn genoeg
ik heb inmiddels een fineliner gekocht en ga een nieuwe poging wagen maar als je me je email adres geeft kan ik je in ieder geval de gescande versie op sturen

fred dons
25 oktober 2006, 16:40
en oh ja de inleg voor de 24ste fret (een uiltje) ben ik een klein beetje kwijt (deze gehele inleg komt op een 22 fret hals en die uil had ik omdat ik hem voorlopig niet nodig had voor mijn verhuizing ergens neer gelegt waar ik het gemakkelijk terug zou kunnen vinden (NOT!)

Michael Amott
26 oktober 2006, 08:09
hey Fred,

Whehehe ja ik ben mijn diploma van de middelbare school tijdens verhuizen kwijt geraakt.. dus hou op over verhuizen :P maar mijn e-mail:

niekdamen@smartconcepts.nl of nine_inch_niek@hotmail.com

thanx alvast voor de gedane moeite :)

ik heb gisteren in autocad de frets erin getekend.. de plaatsen van de inlays gemarkeerd en de body aangepast op de 24 frets.. ik denk alleen dat ik als eerste project een gitaar ga maken met een vaste brug.. om makkelijk te beginnen. ik bedoel wanneer gebruik je nou een tremolo...

verder ben ik me aan het verdiepen in de inkt of olie voor het stainen. ik wil kijken of ik een kleurwaaier kan krijgen zodat ik kan vergelijken.

Ow en is het misschien handig om bij de gamma een compressortje te kopen met een spuit pistool om te spuiten? lak en later bv ook nog verf?

G.G.
26 oktober 2006, 08:19
ik denk alleen dat ik als eerste project een gitaar ga maken met een vaste brug.. om makkelijk te beginnen. ik bedoel wanneer gebruik je nou een tremolo...

Persoonlijk vind ik het monteren van een tremelo gemakkelijker dan een stratachtige vastebrug waar de snaren mooi recht door de body moeten.

Voor de moeite en als eerste project hoef je het echt niet te laten om een tremelo te instaleren. Als je elementruimtes kan fresen, dan kan je ook een tremruimte fresen. Malletjes zijn er genoeg op het www te vinden, en ik wil het je wel stap voor stop uitleggen. Als je de juiste volgorde aanhoud is het supersimpel.

fred dons
26 oktober 2006, 08:40
ik zou ook voor de trem gaan (zelfs al gebruik ik hem niet ik vind het beter klinker als er een trem gemonteerd is)

Michael Amott
26 oktober 2006, 09:23
ok dan wodt het toch een trem :) het enige waar ik altijd mee zit.. atthans met mijn ltd ik heb daar een licenced floyd op zitten. en dat ding is ondanks de stringlocks een hell om te stemmen als je 1 keer een divebomb doet dan is hij al ontstemd :( dit wil ik met die prs voorkomen... iemand enig idee?

oknarb180
26 oktober 2006, 10:34
Ik heb de Floyd van m'n Gibson M3 moeten vervangen. en ik heb er een Schaller in gedaan. Kost wel wat, maar dan heb je ook wel wat!
Er zijn ook nog andere goede merken, ik geloof Gotoh o.i.d. en die schijnen ook goed te zijn. geen chinese kopie van 60 euro hoor, die kun je net zo goed meteen weg gooien.
Maar ik vind dat je beter wat meer kunt uitgeven voor kwaliteit en dan kun je zonder iritaties dive-bomben.
Ik heb voor m'n PRS-kopie dus een Hipshot (zelfde als de link die ik heb gepost) met Schaller mini-locktuners. En tja, zulke trems kun je gewoon niet mee divebomben. Ze zijn wel erg goed voor subtieler gebruik, maar ontstemmen is niet te voorkomen, alleen te beperken!

vr.gr.

Branko

Michael Amott
26 oktober 2006, 12:38
Ja ik wil sowieso een goeie trem hebben niet dat ik 1 divebomb doe en tis helemaal klere.... ik zit alleen nog met dat ik die angle van de prs headstock niet weet. weet een van jullie dat? ik moet nog een tekening van het zijaanzicht maken dus.. vandaar.

DarknessAwaits
26 oktober 2006, 12:43
Rond de 13 graden geloof ik.

oknarb180
26 oktober 2006, 12:52
ik zit alleen nog met dat ik die angle van de prs headstock niet weet. weet een van jullie dat? ik moet nog een tekening van het zijaanzicht maken dus.. vandaar.

Ik had 'm uitgetekend met 11°, maar dat is uiteindelijk 13° graden geworden. zeg maar: in het werk aangepast, waarom? Tja, kwam zo uit.
Ik geloof dat tussen de 10° en 14° zo'n beetje de meest gebruikte angle is.

vr.gr.

Branko

Michael Amott
26 oktober 2006, 15:10
ok en waar zit dan de verbinding? zit hij aan de onderkant van de headstock of laat je em eerst een stuk de neck in lopen? en moet ik dan nog ergens rekening mee houden met de nutlock?

G.G.
26 oktober 2006, 17:00
ok en waar zit dan de verbinding? zit hij aan de onderkant van de headstock of laat je em eerst een stuk de neck in lopen? en moet ik dan nog ergens rekening mee houden met de nutlock?

Ik heb de lijn van bovenkant kop, naar net achter de nut en achterkant kop loot door naar ongeveer 1e fret, maar ik heb meer variaties gezien. Hoek maakt volgens mij niet zo heel veel uit, zolang je binnen de marges blijft. Ik heb gewoon op het oog gezaagd, wat me een logische hoek lijkt. Belangrijkste is dat je een strakke en grote lijmverbinding hebt.

Kijk eens op de site van stew mac, bij de hals blanks, daar staat van ieder type een toelichting.

Voor de tremelo zou je ook naar een Diego deluxe kunnen kijken, prima stratachtige trem, ik ga hem ook gebruiken op mijn prs.

fred dons
26 oktober 2006, 17:20
je zou ook naar de boston prs trem kunnen kijken in combinatie met de diego schroeven (schroeven met een deukje net als PRS)
die trems zijn een 1 op 1 kopie van de prs en hij werkt ook net zo goed
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2147273&i_pos=25&page=4&ktw=ffc93e4714fd938e9bbcec027f6340f2

Michael Amott
26 oktober 2006, 17:27
ok dank jullie voor de reacties.

fred wat is dit voor een top? dies mooi man!!!!

http://www.pixum.nl/int/img.php?u=freddons&t=2&i3=!

fred dons
26 oktober 2006, 17:30
geen idee, de link werkt niet, kun je het nog eens proberen ?

G.G.
26 oktober 2006, 17:36
je zou ook naar de boston prs trem kunnen kijken in combinatie met de diego schroeven (schroeven met een deukje net als PRS)
die trems zijn een 1 op 1 kopie van de prs en hij werkt ook net zo goed
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2147273&i_pos=25&page=4&ktw=ffc93e4714fd938e9bbcec027f6340f2

Mooie trem, zag dat mainmusic hem levert voor €57 in goud en zwart en €52 in chrome, is te doen.

fred dons
26 oktober 2006, 17:38
via de importeur (bas van de broek) en een bevriende winkel kosten die dingen eur 25 :D

G.G.
26 oktober 2006, 17:44
via de importeur (bas van de broek) en een bevriende winkel kosten die dingen eur 25 :D

Tsja... maar die connecties heb ik helaas niet., zal wel de volle mep worden die ik moet aftikken, helaas.

Michael Amott
27 oktober 2006, 08:01
sorry ik had de verkeerde link gekopieerd

http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2045908&i_pos=11&page=2&ktw=e1cc709e1736d33b87db5bd96f7a8019

dit is em. ik vind em mooi vooral in blauw of licht groen of paars :)

fred dons
27 oktober 2006, 08:09
at GG stuur maar een pmtje (ik heb er volgens mij 3 liggen waarvan ik er max 2 ga gebruiken)

at Ammot, dat is quilted maple, mijn favoriete houtsoort, ik ben eigenlijk al jaren bezig om alleen maar quilt of flamed in mijn collectie te hebben omdat ieder stukje hout anders is en je hierdoor een wat meer uniekere gitaar hebt (ik heb ook genoeg solid gelakt hoor, maar quilt is wel mijn favoriet)

Michael Amott
27 oktober 2006, 09:29
ja ik vind het echt mooi maar de nederlandse naam daarvoor is? gevlamd esdoorn?? ofzoiets? ik ga morgen even kijken bij de afh dus kan ik even kijken of ze ook zo'n topje hebben.

Is dat gisteren nog gelukt met die vogeltjes? ik heb inderdaad het uiltje inmiddels ook gezien ja best mooi. heb gister aan tinus kneuteboer bij de gamma gevraagd naar dat topje voor de dremel die hebben ze waarschijnlijk niet meer :( maarja een fatsoenlijke dremel kost toch maar 50 euro. je hebt ze duurder maar dat is niet nodig dus moet ik nog maar even kijken.

AAah ik hou nu al van gitaar bouwen en ben nog niet eens begonnen.

Mijn vriendin had trouwens het briljante idee om er eerst een van vuren te maken om de slag te pakken te krijgen.. is dat verstandig?

En nu wil ik toch wel eens weten hoe dik een body van een prs is? en staat de neck ook onder een hoek? zoals bij gibson?

fred dons
27 oktober 2006, 09:35
nee sorry, ik moest dus overwerken

ja de neck staat onder een lichte hoek (of eigenlijk de hiel heeft een schuine hoek)
dikte zou ik even moeten opmeten
en de nederlandse term voor quilted is helaas gewatteerd (wat gewoon een foute vertaling van quilt (als in quilkleden) is, de meeste houtleveranciers gebruiken overigens gewoon "quilt"

oknarb180
27 oktober 2006, 09:58
Mijn vriendin had trouwens het briljante idee om er eerst een van vuren te maken om de slag te pakken te krijgen.. is dat verstandig?

En nu wil ik toch wel eens weten hoe dik een body van een prs is? en staat de neck ook onder een hoek? zoals bij gibson?

Ik ben ook eerst begonnen met een tipje van vuren te proberen te maken, ging me goed af. Daarna heb ik het shapen van de neck geoefend op een balkje meranti.

Wat betreft de PRS afmetingen heb ik je een PM gestuurd.

vr.gr.

Branko

Michael Amott
27 oktober 2006, 11:00
geen probleem was alleen benieuwd :)

ok de hiel staat dus onder een lichte hoek is dit een universele maat? dus dat alle gitaren dezelfde hoek hebben? of is het per merk verschillend?

Wat ik me zo zat te bedenken.. kom ik niet in de problemen als ik een PRS nabouw ivm de copyrights?

En hoe zit het met de ruimte tussen de trem en de toets? die is bij mij kleiner dan dat ik op die plaatjes zie van het internet... terwijl wel gewoon alle maten kloppen. ik snap er niet zo veel van maargoed dat zal ook wel goed komen..

Ik zoek alleen nog een tekening in autocad waar een vintage style trem in zit zodat ik die kan overnemen op mijn tekening.. heeft iemand zo'n tekening?

En waarom staan bij die tekening de elementen en de brug scheef heeft dat een reden? want bij mijn LTD staat alles gewoon recht.. En moet dit scheef blijven?

Stel ik zet er een trem in vanaf waar zit het intonatie punt dan?

Een hoop vragen maar allemaal dingen die voor mij erg belangrijk zijn... Denk ik..

fred dons
27 oktober 2006, 11:25
je kunt dit goed zijn bij een CE of een swampash special, de neck pocket is recht gefreest maar de neck staat toch iets in een hoek, als je een gelijmde versie maakt kun je ook gewoon de neckpocket schuin frezen (is een stuk makkelijker) en dit is per merk verschillend

je hoeft niet bang te zijn voor copyright issues, alleen als je de gitaar seriematig te koop aan zou bieden zo je eventueel in de problemen kunnen komen maar in Europa is die kans bijzonder klein

de ruimte tussen toets en trem kan ik weinig over zeggen, bij een custom 24 is die inderdaad kleiner dan bij een 22 maar of jouw tekening klopt ? zorg in ieder geval dat als je gaat frezen je eerst de tremelo installeert en daarna pas de pups freest

intonatie, ik neem altijd het punt waarbij de snaar de zadel verlaat en zorg ervoor dat die zadel nog steeds een paar mm naar voren en naar achteren kan bewegen op de trelemo, zo kun je altijd nog verder intoneren indien je er een andere dikte snaren op zet

elementen en brug scheef, dit zul je op een prs niet zien, fender heeft schuine brugpups maar bij prs staan ze gewoon recht
de brug staat op sommmige hardtail gitaren (oa les pauls) schuin om beter te kunnen intoneren, de zadels op een stoptail kunnen namelijk niet zo ver naar voren of naar achteren zoals op een trem of fender hardtail

Michael Amott
27 oktober 2006, 13:14
je kunt dit goed zijn bij een CE of een swampash special, de neck pocket is recht gefreest maar de neck staat toch iets in een hoek, als je een gelijmde versie maakt kun je ook gewoon de neckpocket schuin frezen (is een stuk makkelijker) en dit is per merk verschillend

je hoeft niet bang te zijn voor copyright issues, alleen als je de gitaar seriematig te koop aan zou bieden zo je eventueel in de problemen kunnen komen maar in Europa is die kans bijzonder klein

de ruimte tussen toets en trem kan ik weinig over zeggen, bij een custom 24 is die inderdaad kleiner dan bij een 22 maar of jouw tekening klopt ? zorg in ieder geval dat als je gaat frezen je eerst de tremelo installeert en daarna pas de pups freest

intonatie, ik neem altijd het punt waarbij de snaar de zadel verlaat en zorg ervoor dat die zadel nog steeds een paar mm naar voren en naar achteren kan bewegen op de trelemo, zo kun je altijd nog verder intoneren indien je er een andere dikte snaren op zet

elementen en brug scheef, dit zul je op een prs niet zien, fender heeft schuine brugpups maar bij prs staan ze gewoon recht
de brug staat op sommmige hardtail gitaren (oa les pauls) schuin om beter te kunnen intoneren, de zadels op een stoptail kunnen namelijk niet zo ver naar voren of naar achteren zoals op een trem of fender hardtail


Wow wat een info :) mooi hoor :) ik zal eens kijken naar die angle van die neck. maar waarom moet ik eerst de trem insteleren voor ik de pu's frees?

Ik denk dat mijn tekening dan een beetje gammel is maar ik heb de pu's al recht getekend dus geen probleem :) nu alleen de trem nog maar dat komt ook wel goed.

Nou bedankt voor de info ik ga komend weekend weer even aan de slag met tekenen.

wish me luck

madman
27 oktober 2006, 18:39
Hé, een lotgenoot
ik durfde al geen topic te starten omdat ik toch pas over een hele poos ga beginnen met bouwen, maar dit is op zich wel interessant.
wat betreft de dikte van een prs; een tremonti SE zou dezelfde dikte moeten hebben als een custom van 46 mm, is er iemand die weet hoe dik een McCarty of een Tremonti is?
en wat bedoelde je precies fred met een schuine hiel?
de kop van een tremonti SE staat onder een flauwe hoek, heb even geen geodriehoek oid bij de hand, en in het zelfbouwboek wat ik heb (martin koch) staat dat het bij een hals uit één stuk aan te raden is om geen hoek groter dan 4 graden te nemen, wat ik van deze gitaar op zich best zou geloven...
wat ik me nou afvraag he; hoe krijg je de hals van een gitaar nou precies in een goeie vorm? een voorgevormd schuurblok zoals bij de toets gaat daarbij niet op, en als je het op maat probeert te schuren zou je toch best makkelijk flinke afwijkingen kunnen hebben zou ik denken.
kun je niet gewoon ergens een voorgevormde (wide fat?) hals en de toets los aanschaffen en de rest lekker zelf in elkaar knutselen?
heeft iemand ooit wel eens een volledig mahoganie body (semi-)trasparant gelakt, en hoe zag dat eruit?
[hm, kaap-modus "uit"]
verder interessant topic!!!

madman
27 oktober 2006, 18:43
en oja;
bevordert het de sustain als je een gelijmde hals heel ver de body in laat lopen?

G.G.
27 oktober 2006, 18:50
kun je niet gewoon ergens een voorgevormde (wide fat?) hals en de toets los aanschaffen en de rest lekker zelf in elkaar knutselen?


maar dat is juist het leukste gedeelte van het bouwen. met vijlen en schuren en een hoop potloodstreepjes is het wel te doen. Je moet alleen geduld hebben.

madman
27 oktober 2006, 19:12
wil graag aan de gang met m'n eerste projectje, maar de vorm van de hals en de toets zagen ben ik een beetje huiverig voor, dat zijn nou net de 2 meest bepalende factoren van hoe je gitaar speelt, zou zonde zijn als dat net misgaat...
zal meteen ff vertellen;
ik wil een PRS stijl gitaar maken, eigenlijk iets wat op m'n tremonti lijkt; 25" mensuur, wide-fat gelijmde hals uit een stuk, gibson PU-configuratie, helemaal mahogany, doublecutaway, hals onder een hoek.
ben alleen nog aan het overwegen om de hals extra diep in de body te zetten en de snaren door de body te laten lopen voor meer sustain, ik weet niet of dat veel effect heeft (iemand???).
ik overweeg ook nog een wat dikkere body, eigenlijk alles tussen de dikte van een ibanez SZ en een McCarty, misschien wat fineer (héél misschien een topje) vooral voor de looks;), als transparant gelakt mahogany er niet zo denderend uitziet, en euhm....
phoe, heb nog veel meer vragen, maar laten we het er bij een paar tegelijk houden:)

fred dons
30 oktober 2006, 07:28
de Tremonti SE is dunner als een "normale" prs die maten moet je dus niet als vergelijkings materiaal nemen (mag wel maar het levert wel een andere geluid op, mijn tremonti met originele prs tremonti pups klinkt "dunner" als mijn US Prs met dezelfde pups)

met de schuine hiel bedoel ik dat de neckpocket recht wordt uitgefreest, het materiaal dat overblijft in de body heeft een recht oppervlak, om nu toch neck in een schuine hoek te krijgen zorg je ervoor dat de hiel van de neck (die bij een prs veel dikker is dan normaal) licht geschuint is
Er zijn verschillende discussies of een langer necktenon meer sustain oplevert maar los van het feit of dit werkelijk het geval is, is dit gewoon noodzakelijk bij een PRS omdat er geen hiel op de body zit en de neck anders maar op een klein stukje hout zou gelijmd worden (en gegarandeerd zou afbreken zodra er snaren op komen)
string through levert in ieder geval niet meer sustain op, het geeft een ander geluid maar voor de sustain heeft het geen effect. met een goede bolt on kun je al een goed sustain krijgen en als je echt een sustain van een half uur wilt zul je een sustainer of een e-bow moeten aanschaffen :D

fred dons
30 oktober 2006, 07:30
en als je deze lgx op gitaarmarkt ziet kun je zien (weliswaar op de achterkant) dat gelakt mahonie er best mooi uit kan zien
http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p69353n3.jpg

Mattia
30 oktober 2006, 07:50
Wat Fred Zei; 'gewoon' mahonie, blank gelakt, is wel redelijk sober, maar ook toch echt wel erg mooi. Vind ik, dan...

Michael Amott
30 oktober 2006, 08:28
Thanx fred toch vind ik wel dat madman misschien iets meer had moeten googlen of dit topic had moeten doorlezen omdat hij vragen stelt die al voorbij zijn gekomen.. maargoed...

@branko Ik heb je mail ontvangen :) thanx daarvoor mooi project heb je ook :) ik heb gerekend ik denk dat ik met ongeveer 1200 a 1300 euro klaar ben met de gitaar :) vind ik opzich nog meevallen.. ik ga komende tijd bezig de tekening te optimaliseren. ik heb er nu een hsh in zitten die wil ik erin houden en hij wordt 22 frets. ik moet alleen het zij-aanzicht en de doorsnede's en de achterkant nog. maar aangezien ik geen autocad held ben duurt het even.. Ik kom er wel, ik teken alleen liever met de hand :) Als hij klaar is zal ik em in je digitale postvak schuiven.

@fred Is het mogelijk denk je om die omtrekken van die vogels in autocad op de hals te plakken zodat ik een uitgangspunt heb die 100% klopt?

G.G.
30 oktober 2006, 08:38
ik heb gerekend ik denk dat ik met ongeveer 1200 a 1300 euro klaar ben met de gitaar :)

Dan zou ik nog maar een keertje rekenen, moet toch voor ongeveer de helft kunnen.

fred dons
30 oktober 2006, 08:42
om die vogels in autocad te krijgen zul je eerst een vector tekening van die birds moeten hebben, ik heb ze inmiddels wel 1 op 1 overgetrokken alleen nog niet gescanned (ik had Aart op visite afgelopen weekend ;) )

oknarb180
30 oktober 2006, 11:23
ik heb gerekend ik denk dat ik met ongeveer 1200 a 1300 euro klaar ben met de gitaar


Dan zou ik nog maar een keertje rekenen, moet toch voor ongeveer de helft kunnen.

Dat klopt G.G.,

Ik ben voor die van mij alles bij elkaar 600 euro kwijt (excl. aanschaf van gereedschap).
Het meeste was ik kwijt aan hout (uiteraard), de Hipshot tremolo, Dimarzio Pickups (Evolutions B & N) en Schaller locking keys.
De rest zijn kleine onderdeeltjes die alles bij elkaar ook nog best wel optellen hoor!
Persoonlijk vind ik dat als je zelf een gitaar wilt bouwen die volledig naar je zin is, dan moet je niet gaan besparen op de materialen die je ervoor wilt gebruiken. Ik ga er toch vanuit dat ik een lange tijd met zo'n gitaar wil spelen en als je dan eerst goedkoop doet en dan later alsnog duur omdat het toch niet naar je zin is, dan geef ja alleen maar dubbel uit! En dat is helemaal zonde (=verkeerde zuinigheid!).

ff voor de duidelijkheid, ik bedoel dus niet dat goedkoop niet goed is hoor!
Maar aan sommige producten hangt nu eenmaal een wat hoger prijskaatje, en als je die nu net wilt, tja. Dan is een alternatief vaak toch net niet wat je eigenlijk wilt.

Neemt niet weg dat het wel weer leuk is om de gewenste onderdelen toch weer zo goedkoop mogelijk te vinden. (Ik ben nu eenmaal Nederlander, en die eigenschap wordt bij bijna alle Nederlanders toch wel standaard meegeleverd).

vr.gr.

Branko

Michael Amott
30 oktober 2006, 12:59
precies ik zal het nog wel eens narekenen.. maar ik denk niet dat er veel verschil in zal zitten. ik vind het ook niet erg om wat meer geld uit te zijn hoor.. ik doe het liever in een keer goed.. Ik heb namelijk gekleurde blauw chrome stemmechanieken gezien die ik mooi vind omdat de gitaar ook blauw wordt wou ik die proberen. maar zijn wel 64 euro per 6.. dus vandaar.

@fred bedankt ik zal zodra ik je scan heb ontvangen eens kijken wat ik kan doen met vector. gewoon inladen en dan op acad inbouwen.

Michael Amott
31 oktober 2006, 09:47
Yes!!!! Eindelijk issie binnen... het boek van melvyn Hiscock

Nu kan ik eindelijk alles in orde gaan maken om mijn tekening af te maken:)

Fred even een vraagje: Als ik die trem van jou heb. hoe doe je dat met de intonatie zone? ivm de scale length ?? ik wil em graag in acad tekenen, weet jij misschien de breedte en de lengte? en heb je misschien een linkje voor me van de fabrikant? ik kan em namelijk niet vinden.

Thanx alvast!!!

G.G.
31 oktober 2006, 10:14
Fred even een vraagje: Als ik die trem van jou heb. hoe doe je dat met de intonatie zone? ivm de scale length ?? ik wil em graag in acad tekenen,

ik ben geen Fred, en weet ook niet precies hoe hij dat doet, maar ik laat de exacte positie van de brug vaak weg bij de tekeningen. Ik teken hem globaal op zijn plek.

Ik plaats de brug het liefst pas definitief op het eind (en daarna de elementen) zodra de hals op zijn plek zit want er zijn vóór die tijd te veel zaken die een afwijking kunnen geven

(hoe diep zit de hals in de neckpocket?, zit de toets wel precies op de juiste plek op de hals, of 2 mm te ver naar voren of achteren?, hoeveel is de halshoek exact? Zit de gelijmde hals wel 100% recht, of 1/10 van een mm naar links of rechts? moet ik de brug misschien een paar mm verzinken?, moet ik nog iets van de top afschaven om hem op de juiste hoogte te krijgen? etc........)

Mijn advies: zeker met een PRS, als je toch niet vast zit aan een slagplaat met bepaalde afmetingen:

1 Body grof uitzagen
2 neck maken, toets verlijmen,
3 neckjoint infresen en neck achter het fretboard vlakken tot de hoogte van de body
4 Top bij fretboard infresen zodat ie netjes over de hals past (het stuk dat in de body steekt)
5 middenlijn neerzetten op basis van de halsmiddenlijn
6 Tremelo blok verwijderen, bodemplaat op de body leggen en met garen het midden opzoeken en je middenlijn controleren.
7 Mensuur correct maken door de brug naar achteren of naar voren te schuiven.
8 brugpositie markeren door met een priem door de 3 gaten in de bodemplaat te prikken (zie je later niets meer van, wat dat stuk wordt toch weggefreesd.
9 eventueel de top indien nodig iets dunner maken (potloodlijntje schuur je weg, maar die 3 punten van de priem blijf je altijd zien, dat is je referentie punt)
10 Als alles klopt de 6 (of 2) gaatjes van het scharnierpunt van je trem markeren en het grote gat voor het blok fresen (dan heb je een referentiepunt voor de fresing aan de achterkant)

fred dons
31 oktober 2006, 10:26
purcies wat hij zegt ;)

G.G.
31 oktober 2006, 10:37
ik ben geen Fred,


purcies wat hij zegt ;)

Hahahaha, maar ik ben wel helderziend.

Zonder gekheid, volg mijn stappenplan en je hebt een redelijk betrouwbare volgorde.

Michael Amott
1 november 2006, 08:25
toch weer bedankt voor al jullie reacties ik heb mijn tekening even op het net gezet een klein voorproefje.. :)

http://s121.photobucket.com/albums/o235/NiekDamen/?action=view&current=PRS-no.jpg&refPage=&imgAnch=imgAnch1

hij was erg groot dus sorry voor het formaat.

zonniewiw
1 november 2006, 15:33
nice nice nice


ik heb autocad , thuis en op mijn werk ,

ik kom niet verder ermee dan een paar lijntjes (bij)tekenen op een bestaand plan

dus ik hou het bij pen en papier voorlopig

Javaca
1 november 2006, 15:49
nice nice nice


ik heb autocad , thuis en op mijn werk ,

ik kom niet verder ermee dan een paar lijntjes (bij)tekenen op een bestaand plan

dus ik hou het bij pen en papier voorlopig

Ook gewoon blijven doen...

Ambacht ruleert!!!

Michael Amott
1 november 2006, 16:22
nice nice nice


ik heb autocad , thuis en op mijn werk ,

ik kom niet verder ermee dan een paar lijntjes (bij)tekenen op een bestaand plan

dus ik hou het bij pen en papier voorlopig


thanx owja... pen en papier ja dat vond ik te makkelijk en ligt in de weg dit staat op men pc die toch al in de weg staat :P