PDA

View Full Version : dit was toch die mic ?



JvD.
19 oktober 2006, 14:37
dit (http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?products_id=983) is toch die meest populaire mic, waarmee ik zang en gitaar prima ga kunnen opnemen? (lees prima niet als perfect)

ik was even de naam kwijt, en wil nu al een tijd een goede mic kopen!

bass blom
19 oktober 2006, 14:59
is toch meer een live/podium ding dan een opname ding?

bert k
19 oktober 2006, 15:00
Ja, dat is de SM58, vooral zangmic, maar gitaar lukt ook best.


De prijs is niet opzienbarend laag, gewoon wat hij overal kost. Met een beetje zoeken kan je hem wel onder de 100 vinden.

JvD.
19 oktober 2006, 15:02
Ja, dat is de SM58, vooral zangmic, maar gitaar lukt ook best.


De prijs is niet opzienbarend laag, gewoon wat hij overal kost. Met een beetje zoeken kan je hem wel onder de 100 vinden.

eerst was ie altijd 130 euro?!
maar dit is dus wat ik zoek? (want veel verstand heb ik niet, en helemaal niet van mic's)

guhlenn
19 oktober 2006, 15:42
ja :) 1234567890

bert k
19 oktober 2006, 15:47
eerst was ie altijd 130 euro?!
maar dit is dus wat ik zoek? (want veel verstand heb ik niet, en helemaal niet van mic's)
130 euro!!! Dat is de adviesprijs. De SM58 is al jaren rond de 100 euro.

JvD.
19 oktober 2006, 18:50
het is toch de SM57 geworden.
en hier het resultaat:

http://img168.imageshack.us/img168/3433/icemandy8.jpg
(met tonezone element)
met goed snoer naar
http://img168.imageshack.us/img168/8043/pedalenbordwt9.jpg
(uber metal)
met goed snoer naar
http://img168.imageshack.us/img168/7771/5fifteenul3.jpg
via de lucht naar
http://img161.imageshack.us/img161/8871/sm57nc5.jpg
met kut snoer naar kut mixer naar kut geluidskaart in cool-edit

het resultaat:

Quality check 01
http://62.163.28.24/quality%20check%2001.mp3

Quality check 02
http://62.163.28.24/quality%20check%2002.mp3


ik ben heel tevreden, ik ben geen held in het afmixen, het kan altijd meer 'in your face!' klinken, maar dat groeit gelijdelijk met mijn ervaring. enige tips?

Pun
19 oktober 2006, 19:02
dit (http://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?products_id=983) is toch die meest populaire mic, waarmee ik zang en gitaar prima ga kunnen opnemen? (lees prima niet als perfect)

ik was even de naam kwijt, en wil nu al een tijd een goede mic kopen!

Bij feedback hebben ze 'em voor 99 euro (afgelopen weekend zelfs 89).

Han S
19 oktober 2006, 19:11
ik ben heel tevreden, ik ben geen held in het afmixen, het kan altijd meer 'in your face!' klinken, maar dat groeit gelijdelijk met mijn ervaring. enige tips?

Compressie/brick wall limiting, maximizing, L1, L2, Vintage warmer oid, als je het mooi vindt tenminste.

Edit: ik heb ff geluisterd, maar ik zou niet zo tevreden zijn hoor. Ga iets verder van de speaker af en iets meer naar het centrum, experimenteer met verschillende plaatsingen en probeer het verband te vinden tussen plaatsing en het geluid wat het oplevert.

Probeer ook eens de mic schuin op de speaker te zetten, dus enigzins aan de buitenkant van de conus, maar gericht op het midden.

Een centimeter kan een wereld van verschil betekenen.

JvD.
19 oktober 2006, 19:34
mja, ik begrijp wat je bedoelt, voor een solo gitaar geluid is het veels te vel en te scherp; maar dit is wel erg functioneel in een band, en daar gaat het om.

Ik heb de mic ongeveer 10 centimeter uit het midden, het is een 15" bass-speaker.

Van de speaker af heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik heel hol klinken, netzo als meer uit het midden. die 2de file is zoals ik het nu het beste vind.

Wat je zij over het mixen klinkt als kwantum fysica voor mij, maar ik begrijp er uit dat je het warmer wil, en dat ben ik helemaal met je eens, ik ben gewend om een heel wollig en modderig geluid te hebben. Dat vind ik echt heel mooi. Maar na wat jammen met vrienden merk ik gewoon dat dat niet functioneel is.

bert k
19 oktober 2006, 21:40
Wat heb je nou betaald voor die mic?

Han S
19 oktober 2006, 22:05
mja, ik begrijp wat je bedoelt, voor een solo gitaar geluid is het veels te vel en te scherp; maar dit is wel erg functioneel in een band, en daar gaat het om.

Ik heb de mic ongeveer 10 centimeter uit het midden, het is een 15" bass-speaker.

Van de speaker af heb ik ook geprobeerd maar dat vond ik heel hol klinken, netzo als meer uit het midden. die 2de file is zoals ik het nu het beste vind.

Wat je zij over het mixen klinkt als kwantum fysica voor mij, maar ik begrijp er uit dat je het warmer wil, en dat ben ik helemaal met je eens, ik ben gewend om een heel wollig en modderig geluid te hebben. Dat vind ik echt heel mooi. Maar na wat jammen met vrienden merk ik gewoon dat dat niet functioneel is.

Neenee, wat ik zou willen is meer definitie en minder bagger, maar een gitaargeluid is iets persoonlijks. Als je het echter ergens in een mix wilt gebruiken samen met bas en drums, mag het feller, agressiever en zeker gedefinieerder. Een 15" speaker zou niet mijn keus zijn voor gitaar, een 12" is ook wat makkelijker te 'pakken' met een microfoon.

De kwantumfysica is eenvoudiger dan je denkt, een normalizer is een plugin die het geluid harder maakt door het gemiddelde nivo omhoog te brengen. De dynamiek wordt beperkt en de brick wall limiter die er in zit zorgt er voor dat het nivo niet boven de ingestelde waarde kan uitkomen.

Daarmee krijg je dat zg 'in your face' geluid.

JvD.
19 oktober 2006, 22:52
Neenee, wat ik zou willen is meer definitie en minder bagger, maar een gitaargeluid is iets persoonlijks. Als je het echter ergens in een mix wilt gebruiken samen met bas en drums, mag het feller, agressiever en zeker gedefinieerder. Een 15" speaker zou niet mijn keus zijn voor gitaar, een 12" is ook wat makkelijker te 'pakken' met een microfoon.

De kwantumfysica is eenvoudiger dan je denkt, een normalizer is een plugin die het geluid harder maakt door het gemiddelde nivo omhoog te brengen. De dynamiek wordt beperkt en de brick wall limiter die er in zit zorgt er voor dat het nivo niet boven de ingestelde waarde kan uitkomen.

Daarmee krijg je dat zg 'in your face' geluid.

die 2 opties heb ik wel toe gepast =/ maja, bedankt allefeedback is goed
@bertk 109euro (ik ga altijd naar dijkman, die mensen helpen me heel goed en kennen me echt bij me naam; "Hey Joël" als ik naar binnen loop)

Frits van Mourik
19 oktober 2006, 23:33
De kwantumfysica is eenvoudiger dan je denkt, een normalizer is een plugin die het geluid harder maakt door het gemiddelde nivo omhoog te brengen. De dynamiek wordt beperkt en de brick wall limiter die er in zit zorgt er voor dat het nivo niet boven de ingestelde waarde kan uitkomen.

Daarmee krijg je dat zg 'in your face' geluid.

Sorry, Han, maar dat is niet wat een normalizer doet, hoor!
Een normalizer zoekt naar de hoogste piek in je signaal en past dan het het hele signaal aan aan die piek.
Soort van volumeknop; dus nix geen limiting ofzo!
Als bijvoorbeeld je muziek zo rond de -10 schommelt en je hebt één piekje van zeg -3,
dan draait de normalizer er 3 dB bij, zodat de piek netjes op 0 dB komt en de rest dan op -7 schommelt.
De normalizer doet dus nix met de onderlinge verhouding.
Da's iets voor je vertrouwde masterengineer (Meester B. Ludwig, bijv...)

Han S
19 oktober 2006, 23:47
Heb ik het over een maximizer Frits?

bert k
19 oktober 2006, 23:53
Frits heeft gelijk, normalising is een digitaal tooltje om de hardste piek uit het liedje op 0 Db te zetten, aan de dynamiek verandert helemaal niets.

Frits van Mourik
20 oktober 2006, 09:24
Heb ik het over een maximizer Frits?

'k Denk van wel!

bert k
20 oktober 2006, 10:26
Aha, heet dat een maximizer in analoge termen?

Han S
20 oktober 2006, 11:34
Ik hou me niet zo bezig met de digitale revolutie en ga pas digitaal als het niet later meer kan. Dus ik haal die dingen wel eens door elkaar, boeit me ook voor geen centimeter.

Het gaat om de muziek, de rest is bijzaak.

johantipker
20 oktober 2006, 11:45
Sorry, Han, maar dat is niet wat een normalizer doet, hoor!
Een normalizer zoekt naar de hoogste piek in je signaal en past dan het het hele signaal aan aan die piek.
Soort van volumeknop; dus nix geen limiting ofzo!
Als bijvoorbeeld je muziek zo rond de -10 schommelt en je hebt één piekje van zeg -3,
dan draait de normalizer er 3 dB bij, zodat de piek netjes op 0 dB komt en de rest dan op -7 schommelt.
De normalizer doet dus nix met de onderlinge verhouding.
Da's iets voor je vertrouwde masterengineer (Meester B. Ludwig, bijv...)

eigenlijk een soort antidepressivium dus.....

Frits van Mourik
21 oktober 2006, 00:10
Nee, dat heb je helemaal mis.. als antidepressivum gebruik je juist een maximizer!
De normalizer gebruik je als alles verder OK is, maar de bloeddruk blijkt wat aan de lage kant...:)

johantipker
21 oktober 2006, 11:52
Nee, dat heb je helemaal mis.. als antidepressivum gebruik je juist een maximizer!
De normalizer gebruik je als alles verder OK is, maar de bloeddruk blijkt wat aan de lage kant...:)


ach ik ben ook geen psychiater.... :D