PDA

View Full Version : Framus CS Ruby Riot



robbertjeeeh
19 oktober 2006, 12:17
Hallo,

Heeft iemand deze amp? of erover gespeeld? wat vindt je ervan?

http://images1.thomann.de/pics/prod/183605.jpg

Ik kwam dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=kRvGo9Pmxe4) tegen op youtube. Mooie sound! Lijkt goed precies de aanslag weer te geven. Mooi lead loopje van 0:11 tot 0:13 en daarna zonder naar clean kanaal te wisselen nog door zacht aan te slaan een cleane sound.

Ik heb vernomen dat het clean kanaal losjes gebaseerd is op een AC30 en de lead richting Boogie versterkers.

Head kost rond de 1300 euro in duitse winkels zoals beyers, musikproduktiv, musicstore en thomann.

Alvast bedankt voor de reacties. (als die er komen :))

Dude
19 oktober 2006, 12:26
Iets aan dat merk staat me tegen en maakt dat het goedkoop overkomt... ben ik de enige die dat vind ?

Tristan
19 oktober 2006, 12:47
Ik heb hem gecheckt In Duitsland bij Music Store Keulen en ik vond hem echt werkelijk waardeloos, echt heel erg slecht...
De Orange AD30 twin channel die ik ernaast testte blies het ding compleet weg en daar ben ik ook al niet weg van, want die Orange werd op zijn beurt weer weggeblazen door andere amps...

Als je een klassieke Britse crunch sound zoekt dan zou ik ver van deze amp vandaan blijven, er zijn weinig amps die zoveel compressie hebben en zo dun en indirect klinken als de Framus Ruby Riot, echt compleet waardeloos i.m.o. en die prijs is ook te belachelijk voor woorden...
De Framus Dragon vind ik wel erg goed klinken, heel andere amp en ook niet echt klassiek te noemen wat betreft sound, maar die klinkt wel een stuk opener en heeft meer ballen dan de Ruby Riot...
Zelfs de verkoper bij de Music Store zei tegen mij dat hij de Orange AD30 twin channel wel 100 keer beter vond dan de Framus Ruby Riot...

robbertjeeeh
19 oktober 2006, 12:49
Dank je voor de reactie.

Wat staat je dan precies tegen? Heb je erover gespeeld?

Ik las op HRI een comment van LordRiffenstein (die geloof ik ook op dit forum aanwezig is) over Carl Verheyen:


I am very glad I was able to see him here in Belgium earlier this year. I have a couple of his albums and he´s just KILLER. Saw him at a very small club and he was ripping it up all night. Played a Grosh strat the entire night except for 2 acoustic songs.He plugged into a pedalboard with a couple of ODs (Ratt, TS, Big Muff, Proctavia) and a Crybaby.He had a small 2HE rack for his delays/reverbs and had 2 Framus Ruby Riot combos (which he endorses these days). The tone was the best live guitar tone I have EVER heard. Very Vox-ish and a very smooth lead tone.

His playing?? Totally awesome, extremely talented and a very nice guy as well.

Nu speelt Carl Verheyen geloof ik over oude Marshalls, maar de beschijvingen die ik tot dusverre over deze versterker gehoord heb bevallen me wel en die youtube video klinkt ook mooi.

Ook las ik dat Carlos Santana er over gespeeld heeft, die speelt nu Boogie & Dumble.

robbertjeeeh
19 oktober 2006, 12:53
Ik heb hem gecheckt In Duitsland bij Music Store Keulen en ik vond hem echt werkelijk waardeloos, echt heel erg slecht...
De Orange AD30 twin channel die ik ernaast testte blies het ding compleet weg en daar ben ik ook al niet weg van, want die Orange werd op zijn beurt weer weggeblazen door andere amps...

Als je een klassieke Britse crunch sound zoekt dan zou ik ver van deze amp vandaan blijven, er zijn weinig amps die zoveel compressie hebben en zo dun en indirect klinken als de Framus Ruby Riot, echt compleet waardeloos i.m.o. en die prijs is ook te belachelijk voor woorden...
De Framus Dragon vind ik wel erg goed klinken, heel andere amp en ook niet echt klassiek te noemen wat betreft sound, maar die klinkt wel een stuk opener en heeft meer ballen dan de Ruby Riot...
Zelfs de verkoper bij de Music Store zei tegen mij dat hij de Orange AD30 twin channel wel 100 keer beter vond dan de Framus Ruby Riot...

Dank je voor je reactie en tijd op dit te typen.

Wat vondt je van de sound in die youtube video?

robbertjeeeh
19 oktober 2006, 13:09
VHT Pittbull 45 & Mesa Maverick zijn naar wat ik lees ook versterkers die in de buurt liggen van deze amp. Heeft iemand die getest of direct vergeleken met elkaar?

Tristan
19 oktober 2006, 13:11
Graag gedaan hoor...

Tsja, die sound in de video...
Dat is waarschijnlijk het lead kanaal van die Ruby Riot inderdaad, ik was er niet weg van, ook niet op het filmpje...
De sound op het filmpje geeft het karakter van de amp wel redelijk weer denk ik...

Ik denk dat ik wel weet wat jij er mooi aan vindt, dat zingende zeker, vind je dat mooi?
Dat vind ik ook wel mooi, maar dat is heel makkelijk met elke goede amp en een daarbij zorgvuldig uitgekozen overdrive pedaal te maken...

Wat mij stoort aan die Ruby Riot is dat indirecte, je hoort geen enkele keer echt de aanslag van de gitaar en is dit nou een Strat waarop hij dat speelt?
Het verschil in karakter van verschillende gitaren komt niet door en daarop is die Ruby Riot ook een beetje fuzy, er zit iets viezigs in de sound die dat mooie zingende dan eigenlijk weer verpest...
Ook zit er weinig laag in de sound en weinig ballen, weinig dynamiek...

Mijn idee is dat je met een betere, meer responsieve amp meer mogelijkheden hebt, je kan deze sound ook gemakkelijk maken i.c.m. een overdrive pedaaltje dat de juiste voicing heeft en de juiste hoeveelheid gain levert, maar bij gebruik van een echt goede amp krijg je deze sound, maar dan inclusief laag, ballen, dynamiek en je hoort ook op welke gitaar je aan het spelen bent...
Wat mij betreft een heel pak beter dus en je hoeft niet eens (veel) duurder
uit te zijn...

Tristan
19 oktober 2006, 13:16
VHT Pittbull 45 & Mesa Maverick zijn naar wat ik lees ook versterkers die in de buurt liggen van deze amp. Heeft iemand die getest of direct vergeleken met elkaar?

Dat zijn echt heel andere amps...
De Pitbull 45 heeft een bepaald soort karakter waar je van moet houden, hij is heel erg strak, het lijkt wel alsof er een gate op je geluid zit als je over de amp speelt en daardoor geeft de amp ook niet zo veel sustain, het zingt niet echt is mijn idee...
Het cleane kanaal van de VHT vind ik ook helemaal niet lekker, erg dun en erg plat, mijns inziens niet echt bruikbaar te noemen...
De Maverick vond ik voornamelijk erg gesloten klinken, net alsof het geluid in de kast blijft hangen, nu is dat mijn ervaring bij veel Mesa/Boogie amps, maar deze leek het nog een tandje erger te hebben...
Nee, daar was ik ook niet wild van en tegenwoordig zijn beide amps erg duur hoor, veel duurder dan die Ruby Riot...

heavy-metal-thunder
19 oktober 2006, 13:24
VHT Pittbull 45 & Mesa Maverick zijn naar wat ik lees ook versterkers die in de buurt liggen van deze amp. Heeft iemand die getest of direct vergeleken met elkaar?

Ik heb ooit een Maverick getest, maar heb hem niet gekocht. Het clean is goed, maar toch niet die hoge belletjes zoals vb. Fenders. En de drive... tja, gain genoeg, maar ergens miste die toch de ballen die een Marshall kan geven. Je had wel dat zingende, maar ik denk dat je dat uit vele EL84 class A's krijgt.

robbertjeeeh
19 oktober 2006, 13:34
je hoort geen enkele keer echt de aanslag van de gitaar
Vindt ik opzich wel mooi voor bijvoorbeeld Eric Johnson achtige dingen.

Maar wat voor versterkers zou jij zelf aanraden die een mooie clean hebben, (hoeft niet direct exact vintage AC30 of exact twin reverb of wat dan ook te zijn) maar een rijke toon hebben. En een mooie Lead hebben, niet per sé een heel erge dynamische lead waar jij geloof ik meer van houd, maar gewoon een mooie even lead tone waar je gemakkelijk legato stukken op kunt spelen zonder al te veel gain want daar houd ik niet zo van.

Misschien wat voorbeelden van wat voor verschillende elektrische gitaar tonen ik mooi vindt:

Lead
-Eric Johnson / 100watt jaren 60 plexi met Tube Driver

-John Mclaughlin op de eerste 2 Mahavishnu platen / 50watt jaren 60 plexi

-Robert Fripp jaren 70 King Crimson / 100watt Hiwatt met Guild foxey lady fuzz-Big Muff variant

Clean/dirty
-John Frusciante / Studio-> 100watt Superbass clean

-Robert Fripp jaren 70 King Crimson / 100watt Hiwatt clean maar ook soms Fender Twin reverbs / Pro reverbs

-Robby Krieger op de 1e Doors plaat / Fender Blackface Twin Reverb

-Jonny Greenwood Radiohead / Vox AC30

-Beatles / Vox AC30 - Fender blonde Bassman


Zoals je ziet houd ik van veel verschillende tonen, maar ik zoek niet direct voor een versterker die exact Marshall doet, of exact Vox, Fender etc.

Mijn oog ligt nu op channel switchers zoals bijv. mesa maverick / framus ruby riot / vht pittbull 45. Maar als jij nog andere goede voorbeelden hebt laat maar horen! :)

Dank je wel voor de reacties allemaal

robbertjeeeh
19 oktober 2006, 13:41
De Pitbull 45 heeft een bepaald soort karakter waar je van moet houden, hij is heel erg strak, het lijkt wel alsof er een gate op je geluid zit als je over de amp speelt en daardoor geeft de amp ook niet zo veel sustain, het zingt niet echt is mijn idee...
Het cleane kanaal van de VHT vind ik ook helemaal niet lekker, erg dun en erg plat, mijns inziens niet echt bruikbaar te noemen...
De Maverick vond ik voornamelijk erg gesloten klinken, net alsof het geluid in de kast blijft hangen

Hm, op TheGearPage lees ik reacties vooral over deze 2 versterkers die 180 graden verschillen met de jouwe, van mensen als Matte Henderson die naar 't schijnt van alle versterkers er wel een paar gehad te hebben. http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=117462

Niet dat ik jouw mening minder waard vindt hoor, totaal niet, maar ik vindt 't vreemd dat de meningen zo groot verschillen over dezelfde versterker. Zal grotendeels wel te maken hebben met muzikale voorkeuren.

robbertjeeeh
19 oktober 2006, 13:44
En ook de Mesa Maverick is ie (en veel anderen) over te spreken http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=113410.

Tristan, wat voor muziek luister jij naar, of wat voor elektrische gitaar tonen houdt jij van? En wat voor Versterkers speel je of vindt je zelf mooi klinken?

heavy-metal-thunder
19 oktober 2006, 13:51
ik heb van enkele (ervaren) gitaristen veel goeds gehoord over de Fame Rock Force. Een Fenderachtig clean en toch goede overdrive.

robbertjeeeh
19 oktober 2006, 14:02
Oh ja en ook nog een andere lead tone die ik mooi vindt is van de eerste plaat van Electromagnets met Eric Johnson, toen gebruikte hij Mesa Boogie Mark 1 versterkers samen met Gibson ES335s en Les Pauls, maar ook met strats zoals hier: http://www.ericjohnson.com/electromagnets/sounds/minus.mov 2.8 mb filmpje. Het zit natuurlijk allemaal in de vingers, maar die richting van sustain gaait me wel.

Ook het 1e filmpje hier (http://www.prosoundcommunications.com/english/video/andy_timmons/index.html) met Andy Timmons over Mesa Boogie Lone Star versterkers.

Zoals jullie merken houd ik van veel verschillende geluiden dus zoek ik naar een 2 channel amp (of 1 channel met een goed overdrive / distortion pedaal) met een goede volle clean / licht overstuurd geluid en een volle lead in de richting van Eric Johnson.

LordRiffenstein, kun jij misschien wat meer vertellen over wat jij van de Framus Ruby Riot vindt/vond?

Tristan
19 oktober 2006, 14:22
Hmm, lastige vraag hoor...

Als je echt puur naar channel switchers wil kijken dan zou ik je aanraden deze amps in ieder geval te checken:
Bad Cat Hot Cat, Tone Cat
Framus Dragon
Hook top
Mesa/Boogie Mark series, Dual Caliber series, Caliber en Studio series (tweedehands)

Maar, eerlijk gezegd zou ik met jouw voorkeuren eerder kiezen voor een non channel switcher met een lekkere cleane sound i.c.m. een lekker overdrive pedaal om dan je zingende leads te krijgen...

Dit zijn amps die volgens mij wel een lekkere rijke clean en/of crunch sound hebben:
Bad Cat Black Cat, Wild Cat
Fender Blackface of vroege Silverface amps: Vibrolux (Reverb), Tremolux, Pro (Reverb), Bandmaster, Twin Reverb, (Dual) Showman
Hiwatt Custom 20, Custom 50
Matchless Phoenix
Valvetech Hayseed 30
Vox AC30CCH, AC30CC1

In combinatie met een bij de amp uitgekozen overdrive pedaal kan je dan wel je singing leads maken...

BLOK182
19 oktober 2006, 21:13
Je kan eventueel ook eens kijken naar een Budda Superdrive 18 combo. VHT vind ik persoonlijk ook erg lekker, maar wel redelijk modern.

jelledevos
19 oktober 2006, 21:52
sorry maar ik vind die amp echt belabbert klinken.

Tristan
19 oktober 2006, 21:52
En ook de Mesa Maverick is ie (en veel anderen) over te spreken http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=113410.

Tristan, wat voor muziek luister jij naar, of wat voor elektrische gitaar tonen houdt jij van? En wat voor Versterkers speel je of vindt je zelf mooi klinken?

Tsja, The Gear Page is veel vaag gehype en honeymoon geleuter hoor, volgens mij weten die gasten ook niet wat ze willen, vandaar dat ze zoveel amps hebben of hebben gehad...
Ze kopen ook vaak via internet, dus zonder eerst te proberen...
Meestal blijkt het dan uiteindelijk toch niet hun ding te zijn (lees: het is ruk), maar dan zullen ze hun amp natuurlijk niet gaan afkraken, want ze moeten hem nog kwijt...

Ik speel zelf op een Marshall 2061x handwired top en ik wil ook nog graag een Bad Cat Black Cat top, Wild Cat top of Matchless Phoenix top kopen...
Voor versterkers die ik echt goed vind klinken, zie het tweede deel van de lijst die ik heb gepost...

tillens
19 oktober 2006, 21:56
Ik heb zelf een cab van framus, en die klinkt erg fijn moet ik zeggen.. tuurlijk kan het beter, hell ooit komt er nog wel een bogner 212, die ziet er ook sjeiker uit maar ik kan nu heel erg dicht bij de sound komen die ik in mijn hoofd heb zoals een gitaar zou moeten klinken.. die top heb ik nooit gehoord, maar zou ik best eens willen testen.. die combo ken ik wel, maar door de hoeveelheid pedalen waarmee ik em gehoord heb hoorde ik alleen maar pedalen , helaas. .