PDA

View Full Version : 1of2 x12 eminence delta 12A cabinet



don marco
19 oktober 2006, 03:31
hoi iedereen

ik was het beu te dromen van een basversterker, en een gitaarversterker en een keyboardversterker dus ben ik van plan een cabinet te bouwen met daarop een 4 kanaals pa versterker.. Die versterker is 2x 100 watt..

ik heb gekozen voor eminence delta 12" speakers omdat die te gebruiken zijn voor alle instrumenten zowel om mp3 ofzo af te spelen. (=300W RMS)

Maar ik ben dus aan het twijfelen of k voor 1 of 2x 12" ga. 2x12" is alweer direct +160 liter.. wat groot is vind ik..

het eerste model wil ik bouwen:
http://www.partsexpress.com/pdf/290-414c.pdf

qua layout die van aguilar, machtig vet:
http://www.aguilaramp.com/products_cabinets_gs112.htm

maar waar ik uitleg over zou willen hebben is dit:
- de bruikbare freq is van 55Hz tot 5kHz.. maar de lage E van basgitaar is 41Hz.. dit wilt dus zeggen dat ik bij die freq schade aanbreng aan mijn speaker?? omdat de xmax wordt overschreden? maar waarom zou eminence dan zeggen dat deze speakers ook geschikt zijn voor basgitaar..?
- ik zou er graag een high-pass filter tussen gooien op +40Hz ergens zodat ik zeker geen schade krijg.. maar hoeveel kost zo'n filter??

ik ben gewoon wat in de war. kan iemand mij ook uitleggen wat het voordeel qua kwaliteit is tussen 1x12" en 2x12"?

hoeveel kost berkenplex ongeveer?

alvast heel erg bedankt..

mvg, marco..

bert k
19 oktober 2006, 10:13
Als je versterker 2 x 100 watt is, dan is het dus een stereoversterker. Dan moet je toch minimaal met twee speakers werken, lijkt me.

don marco
19 oktober 2006, 10:56
owkee, merci..

zoals ge merkt ken ik er de ballen van, maja ge moet ergens beginnen he.. :satisfie:

vester86
19 oktober 2006, 15:10
ik was het beu te dromen van een basversterker, en een gitaarversterker en een keyboardversterker dus ben ik van plan een cabinet te bouwen met daarop een 4 kanaals pa versterker.. Die versterker is 2x 100 watt..

dit snap ik niet. je wilt een cabinet gaan bouwen, dat voor ZOWEL keyboard,gitaar als voor basgitaar geschikt is?
en hoe zit het met die eindversterker? is dat geen mixer met ingebouwde eindversterker dan?

qua kwaliteit is er geen voordeel tussen 1x12 of 2x12, wel geeft 2x12 een vollere klank, vooral hoorbaar in de lage frequenties, en kan het meer vermogen aan.ook schijnt het wat beter te spreiden

don marco
19 oktober 2006, 20:12
ik ga voor 2x12 gaan dan, meer power.. mja, eigenlijk een full range pa box..

bert k
19 oktober 2006, 21:38
En sluit dan ieder kanaal op zijn eigen speaker aan. Stereo dus. Hoor je niet veel van, als ze in één kast zitten, maar het is beter voor je versterker.

schwalbe
23 oktober 2006, 14:38
Een gewone delta ga je normaal gesproken kapot spelen met een bas... maar misschien redt hij het net als je er maar 100 watt per speaker op zet. Voor bas is de Delta 12 LF echt een stuk beter... en ook keyboards komen er prima uit. Kast: 60 tot 70 liter per speaker en bassreflex tunen op 40 hertz..