PDA

View Full Version : Waar moet ik verder?



Rudalic
18 oktober 2006, 20:48
hallo medemensen,

ik speel al 2,5 jaar gitaar maar omdat ik meteen in een band kwam heb ik eerst keihard gewerkt aan akkoorden pakken en gewoon begeleiding. Dit gaat me nu goed af en ik heb het gevoel dat ik op het moment een beetje 'stil' sta qua leren...
Nu wil ik meer aan m'n techniekjes enzovoort gaan werken zodat ik ook af en toe solo's kan gaan spelen.. Mijn vraag is: Waar moet ik beginnen!! er is zo veel theorie.. wat is de beste manier om het aan te pakken.. ben nu bezig met sultans of swing van de dire straits puur om de techniek onder de knie te krijgen..

uw Commentaar.... :)

heavy-metal-thunder
18 oktober 2006, 21:26
ik vind dat je goed gestart bent! Vele beginnende gitariste willen na enkele maanden al allerlei solo's van metallica of ... leren spelen. Ik vind dat je beter eerst de basis (ritmegitaar) kan aanleren zodat je een goed ritmegevoel, goede rechterhand en gehoor aankweekt. Als dat goed gaat, kan je beginnen met wat toonladders te leren in verschillende posities en dan ga je of solo's naspelen op het gehoor of als dat nog niet direct lukt, a.d.h.v. partituur. Maar pluis deze solo's uit, zie uit welke toonladder, akkoord dit komt. Eens je dat kan, staat niets je in de weg om te improviseren op akkoordenschema's.

jaspie
18 oktober 2006, 22:21
indd, het beste is om wat bekende solos te leren die je tof vind. Je moet er dan wel voor zorgen dat je niet alleen botweg de solo leert spelen, maar ook begrijpen in welke contex te solo wordt gespeelt. Dus wat voor soort ladder er wordt gebruikt en welke toonsoort etc..suc6

-=JEROEN=-
18 oktober 2006, 22:48
ik zou zeggen, kijk eens naar mijn lessen

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

als je echt helemaal nieuw bent met toonladders (praktijk of theorie) raad ik aan met pentatonise ladders te beginnen, omdat deze minder specifiek zijn en daardoor makkelijker toe te passen zijn (klinkt al snel goed, en speelt vrij eenvoudig)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78418

daarna is het aan te bevelen om de majeur ladder in verschillende posities te leren spelen

op deze manier leer je en de praktijk (door solo's van andere te spelen), en de theorie (door te kijken naar wat ze spelen, en te weten wat je zelf speelt als je zelf aan het improviseren bent)